تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۵۶
قاضی مقیسه در دادگاه متهمان نفتی:

مسئولان وقت، غفلت و کوتاهی کرده‌اند

پایگاه بصیرت / خسرو مبشر

(روزنامه ايران ـ 1396/05/04 ـ شماره 6552 ـ صفحه 2)

شمس‌زاده متهم ردیف دوم: همه کارهایم را جزء به جزء با مقامات امنیتی در میان گذاشتم

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکای بابک زنجانی (مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی) به اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و بانک مسکن و پولشویی روز گذشته در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به صورت علنی برگزار شد.به گزارش «ایران»، در ابتدای جلسه شمس‌زاده در ادامه دفاع از خود گفت: آخرین کلام من این است که تقاضای برگزاری دادگاه غیرعلنی را دارم. البته حساب‌سازی شرکت سورینت مرا گرفتار کرد. من در نظر نداشتم که مبلغ را کوچک بشمارم، اما بابک زنجانی (متهم اول پرونده)، خود همه چیز را قبول دارد و به آن اقرار کرده است. در جلسه پنجم، نماینده دادستان به من گفت که 2/6 میلیارد دلار برای شما پولی نیست و این حرف باعث آزرده خاطر شدن من شد اما ۲۶۰ هزار دلار هم برای من پول است. الان خانواده‌ام برای هزار تومان لنگ هستند. بنده چندین سال در مناطق محروم کار کرده‌ام و درد این مردم را می‌دانم؛ در چند روز تهمت‌های زیادی به من زدند.

قاضی مقیسه در پاسخ به اعتراض متهم نسبت به کیفرخواست گفت: این کیفرخواست برای امروز نیست. 26 جلسه دادگاه برگزار شد. شما با پوشش خدمت به نظام، یک میلیارد و 200 میلیون یورو و 10 کشتی را مفقود کردید.متهم در پاسخ گفت: در نامه وزارت اطلاعات مشخص شده که این پول به صرافی «سفیر آلتین» متعلق به «رضا ضراب» رفته است. کیفرخواست صادره وحی منزل نیست که دائماً آن را اصل بر محکومیت می‌‌گیرید. اطلاعات من نسبت به مسئولان کمتر بود، به زنجانی اعتبارات نجومی دادند، متأسفانه عدم رد مال توسط او موجب شد من که قصد خدمت داشتم، به خیانت متهم شوم. در دفاعیات خود حتی به اشتباهات دیگران هم اشاره کردم. من سوء‌نیت نداشتم و با هدف خدمت به کشور آمدم. تمام کارهایم را جزء‌به‌جزء با مقامات امنیتی درمیان گذاشتم و با تأیید آنها اقدام کردم. جالب این است که متهم می‌شوم که همکاری نکردم اما یک کشتی‌گیر چگونه می‌تواند با دست و پای بسته به میدان برود؟

وی افزود: من خودم می‌توانستم هواپیمایی «اونر ایر» را بفروشم و از نظر مالی خود و نسل بعدم را هم بیمه کنم.

شمس‌زاده در ادامه گفت: من براساس اعتباری که مسئولان و مراجع ذیصلاح به بابک زنجانی داده بودند، پا در میدان گذاشتم و شاقول من تأییدیه‌های آنها بود. من هیچ وحدت قصدی با بابک زنجانی نداشتم.

پس از دفاعیات مهدی شمس‌زاده (متهم ردیف دوم)، با اعلام رئیس دادگاه، بهمن افشار وکیل‌ مدافع متهم ردیف دوم به دفاع از موکل خود پرداخت و با اشاره به موضوع دوتابعیتی بودن موکل خود گفت: به هیچ عنوان تابعیت دوگانه موکلم مخفی نبوده است. به همین دلیل این باعث نمی‌شود وی را فردی بیگانه و انگلیسی بدانیم چرا که ارتباط موکلم با ایران قطع نبوده و همواره در راستای اهداف نظام قدم برداشته است و در طول جلسات گذشته، تمام مطالب را با صداقت بیان کرده است. وی افزود: در طول این سه سال موکلم هیچ تناقضی در صحبت‌هایش نداشته و همواره سعی بر همکاری داشته و به بازگرداندن اموال کمک کرده است.

قاضی مقیسه سؤال کرد: متهمان چه کمکی برای بازگرداندن اموال کرده‌اند؟ آیا خرید هتل در لندن و زندگی خانواده‌شان در انگلیس، مصداق بازگرداندن است؛ پول‌ها از یک جیب به جیب دیگر رفته است.

وکیل متهم نفتی ادامه داد: موکل من می‌توانست برنگردد. 50 درصد سهام «اونر ایر» نیز مال خودش بود و قاعدتاً‌ کسی نمی‌توانست معترض شود. اگر راهنمایی‌های موکلم نبود، بحث نفت در مالزی گم می‌شد و امروز به صراحت می‌گویم که موکلم از ابتدای پرونده در ردیابی‌ها کمک کرده‌ است. حتی در مواردی که به وی ارتباط نداشت، ورود کرد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های تحریم، نفت فروخته می‌شد و به چین و هند می‌رفت و پول آن را پس نمی‌دادند و مجبور می‌کردند کالای بنجل به کشور بیاوریم. طبق اظهارات و براساس پول‌های رد و بدل شده، خیلی از نهادهای نظامی و انتظامی می‌خواستند با فروش نفت، بودجه خود را تأمین کنند.

افشار ادامه داد: شرکت «اونر ایر» 52 فروند هواپیما داشت، 6 فروند از این هواپیماها که امروز در کشور ماست، ملکیتی و مابقی استیجاری است و 3 شرکت تابعه در بحث تعمیرات به ما احتیاج داشتند.

وی با اشاره به رأی قاضی صلواتی در این پرونده گفت: در آرای صادره از سوی قاضی صلواتی و پرونده‌ای که ایشان بررسی کرد، اظهارنظری ذکر شده که شرکت «اونر ایر» را فروخته است، اما امروز می‌بینیم که «اونر ایر» دست خود وزارت نفت است.

غلامرضا مهدوی، وکیل شرکت نفت در واکنش به سخنان وکیل شمس‌زاده گفت: سخنان شما را قبول نداریم، چرا که این شرکت دست ما نیست و دست امنای متهمان است.

قاضی مقیسه در پاسخ به متهم گفت: این مسائل به ما ربطی ندارد، آیا مسئولان نظام می‌خواستند پول ها صرف خرید هواپیما یا ساخت هتل شود؟ ما می‌گوییم پول در جای خود خرج نشده است. این پول باید در توسعه پارس جنوبی و مواردی که نظام نیاز داشت، صرف می‌َشد.

در ادامه وکیل شمس زاده با تأکید بر اینکه موکلش هیچ‌گونه شراکتی با بابک زنجانی نداشته، گفت: ۹۵ درصد سهام «انر ایر» به زنجانی تعلق دارد و متعلق به موکل من نبوده است. از سوی دیگر موکلم 5درصد برای کمیسیون خرید هواپیماهای RG به دست آورده است که مربوط به قبل از قضیه فروش نفت است؛ بنابراین به شراکت نمی‌رسیم بلکه موضوع کارگزاری مطرح است.

افشار (وکیل متهم) ادامه داد: یکی از نکاتی که باید ذکر کنم، این است که وزرا هیچ وقت موکل من را نمی‌شناختند، کسانی که در این قضیه نقش داشتند، مسئولان عالیرتبه مملکت هستند.

قاضی خطاب به وکیل شمس‌زاده گفت: موکل شما در جریان غارت بیت‌المال بوده است و با وجود اطلاع از وضعیت، پول‌ها را در اونر ایر خرج کرده است و پس از دانستن غارت، آن را ادامه دادند. آنها یعنی زنجانی، فلاح و شمس با تشکیل باند اموال بیت‌المال را غارت کردند. فلاح که معاون وزیر بوده، با اعتمادسازی از زنجانی چهره موجه درست کرد.

وکیل مهدی شمس‌زاده گفت: زنجانی می‌توانست از هر منبعی پول را پرداخت کند و در ایمیل خود به‌ صورت دقیق به موکل می‌گوید شما به پول نفت چکار دارید. من آن را از منابع دیگر می‌دهم بنابراین زنجانی منابع دیگری داشته و برای قرارگاه خاتم دکل و برای شهرداری جرثقیل خریده است.نجفی (نماینده دادستان) هم در پاسخ به این بخش از اظهارات وکیل متهم گفت: خرید دکل از پول بانک انصار بوده و زنجانی از جیب مبارک خرج نکرده‌اند. زنجانی جای دفاع ندارد.

رئیس دادگاه نیز گفت: زنجانی محکوم شد و حکم آن قطعی‌ است. از موکل خود دفاع کنید.وکیل متهم گفت: تمام اشخاصی که بر این قضیه نظارت داشتند، وقتی بابک زنجانی برگشت، وی را تحت تعقیب قرار ندادند.قاضی مقیسه هم پاسخ داد: مسئولان در غفلت تمام به‌سر می‌بردند و در اینکه کوتاهی کرده‌اند، شکی نیست. آنها اعتماد کامل داشتند و موکل شما و زنجانی با وعده و وعید مسئولان را فریب دادند.

وکیل متهم ادامه داد: در صورتجلسه ذکر شود که شکات بانک مسکن و سازمان تأمین اجتماعی نسبت به موکل من هیچ ادعایی ندارند. البته اگر ادعایی دارند، مطرح کنند.احمدی‌پور، وکیل بانک مسکن گفت: شکایت بانک مسکن هنوز به موکل شما تفهیم نشده و سؤال شما بی‌مورد است.

وکیل تأمین اجتماعی نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی از کل شبکه شکایت کرده و فرقی ندارد که آقای شمس‌زاده شخصاً به تأمین اجتماعی رجوع کرده باشد یا نه، ما شکایت‌مان از کل شبکه بوده است و آقای شمس نیز جزو این شبکه است.

وکیل متهم توضیح داد: در واقع موکل به هیچ‌ عنوان قصد ضربه زدن به نظام و علم به این موضوع را نداشته است. اگر موکل به خرید هواپیما کمک کرده، به تصور خدمت به نظام بوده است و در جعل و استفاده از سند مجعول هیچ اتهامی متوجه شمس نیست.

رئیس دادگاه گفت: طبق مستندات آقای شمس علم داشته است و آگاه بوده که پول در جایگاه خودش خرج نمی‌شود. چرا مدام این قضیه را تکرار می‌کنید و با این تکرار وقت دادگاه را تلف می‌کنید؟ اسناد و مدارک را در این رابطه بررسی می‌کنیم اگر عنصر معنوی ثابت نشد، تبرئه می‌شود. بسیار واضح است که با علم و اطلاع این کار انجام شده است و آقای شمس خودش اقرار نیز کرده است.ادامه دادگاه به شنبه 7 مرداد موکول شد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/192838

ش.د9603351

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات