صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۸۳۳

از خودفریبی تا مذاکرات هیجانی

1ـ بدون ما نمی‌توانید کاری کنید!
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره نسبت دولت اعتدال و اصلاح‌طلبان گفت: من فکر نمی‌کنم اعتدالگرایان حرف جدید داشته باشند که بتوان با آن گفتمانی را راه انداخت. اعتدال جریان فکری نیست؛ بلکه روشی منطقی و عقلانی است. همه ملت می‌دانند که پیروزی آقای روحانی در سال 92 از زمانی رقم خورد که اصلاح‌طلبان بالاجماع و بالاتفاق از ایشان حمایت کردند. در واقع، ‌اگر این حمایت نبود و اصلاح‌طلبان کاندیدای دیگری را دنبال می‌کردند، به طور حتم سرنوشت انتخابات به‌ گونه دیگری رقم می‌خورد. در سال 96 نیز اوضاع همین‌گونه بود، اگر اصلاح‌طلبان روی آقای روحانی اجماع نکرده بودند، باز دچار مشکل می‌شدیم، پس چه اصراری است که برخی می‌‌خواهند آقای روحانی را از اصلاح‌طلبان جدا کنند و بگویند اصلاح‌طلبان عامل پیروزی آقای روحانی نبودند؟ من معتقدم هم اکنون هم که دولت مستقر است و قدرت را در دست دارد، اگر اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت نکنند، ‌به طور حتم دولت دچار مشکل خواهد شد و مخالفان آن جسورانه‌تر مقابل دولت خواهند ایستاد و مانع موفقیت آن خواهند شد.

2ـ نباید خود را فریب دهیم
روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» با اشاره به دسیسه‌گر خوانده شدن پشیمان‌ها از رأی به حسن روحانی نوشت: برخلاف ادعای حامیان دولت، جنبش ما «پشیمان هستیم»، اتفاقاً از مردم نشئت گرفته است. به عبارتی، اگر چنین جنبشی حتی از دل مردم هم ایجاد نشده باشد، اما در دل مردم جای گرفته است و این یک زنگ هشدار برای جریان اصلاحات، روحانی و نهاد ریاست‌جمهوری است. اینکه عده‌ای بخواهند با مطرح کردن دست‌های پشت پرده یا در میان کشیدن پای احمدی‌نژادی‌ها مخالفت‌های مردم با دولت روحانی و عملکرد او را نادیده بگیرند، بی‌تردید پاک کردن صورت‌مسئله و چشم‌پوشی از حقایق است. اینکه مردم از روی کم‌طاقتی یا به حق این‌چنین علیه شخصی شدند که همین چند ماه پیش خود به او رأی داده‌اند نیز چیزی را در نتیجه عوض نمی‌کند. مهم این است که مردم چه به حق و چه به ناحق، از امید به روحانی تا حدودی پشیمان شده‌اند و این یک خطر جدی است.

3ـ جایگاه ایران در بازار‌ گردشگری حلال
«گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی جهان» که هر ساله منتشر می‌شود، ضمن بررسی وضعیت گردشگری حلال در کشورهای گوناگون جهان، نشان می‌دهد ایران به ‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی جهان، از فهرست کشورهای برتر گردشگری حلال خارج شده است. این در حالی است که در گزارش سال گذشته، ایران رتبه هفتم را در میان مقاصد برتر گردشگری حلال در اختیار داشت. در همین حال، کشوری مانند عربستان از رتبه دهم به رتبه ششم صعود کرده و امارات نیز رتبه دوم را دارد. همچنین ایران با ۲/۷ میلیارد دلار یکی از بازار‌های مهم گردشگری حلال در گزارش سال گذشته بود که این میزان اکنون ۴/۷ میلیارد دلار اعلام شده است. در زمینه گردشگری حلال به ترتیب کشورهای مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونزی، تایلند، عربستان سعودی، تونس، مالدیو، قطر و اردن بیشترین توسعه‌یافتگی اقتصاد اسلامی را برای سفر مسلمانان دارند.

4ـ مذاکرات هسته‌ای دچار هیجان و احساس بود!
محمود سریع‌القلم از مشاوران رئیس‌جمهور در دولت یازدهم به تازگی در سخنانی جالب توجه با انتقاد از مذاکرات هسته‌ای، گفته است: اگر دستگاه دیپلماسی ما درباره موضوع برجام مشاور بین‌المللی می‌گرفت و متن مذاکرات 22 جلدی آمریکا و چین را مطالعه می‌کرد که چه مواردی در سال‌های 70 تا 78 بین آمریکا و چین اتفاق افتاده است و چگونه مذاکرات را پیش بردند، به طور حتم موفقیت بیشتری با دریافت امتیازات حاصل می‌شد. وی با اشاره به اینکه مذاکرات ایران در برجام بر اساس دانش بین‌المللی نبود، تصریح کرد: این مذاکرات دچار هیجان و احساس بود و باید مطالعات بیشتری صورت می‌پذیرفت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات