تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۱۶
مقرن‌بن عبدالعزیز ولیعهد برکنار شده سعودی از ماجراجویی نظامی علیه ایران ابراز نگرانی کرد

ارتش سعودی در شرق

(روزنامه وطن امروز – 1395/01/26 – شماره 1859 – صفحه 2)

ولیعهد سابق عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه، از پیامدهای اقدام کشورش در تسلیح گروه‌های مخالف ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش العالم به نقل از روزنامه اینترنتی «الان» کویت، پس از عیادت شماری از شاهزادگان از «عبدالرحمن بن عبدالعزیز آل‌سعود» در بیمارستانی در ریاض، شاهزاده «ترکی بن ناصر بن عبدالعزیز» از نگرانی شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» (ولیعهد سابق سعودی) درباره تسلیح گروه‌های مخالف ایران از سوی کشورش و پیامدهای معکوس این کار بر منافع عربستان خبر داد. ترکی بن ناصر بن عبدالعزیز - براساس آنچه مقرن بن عبدالعزیز به نقل از منابع نظامی به او گفته است- اظهار داشت عربستان سعودی به گروه‌های مسلح مخالف ایران مقادیر بسیاری سلاح داده است. وی خاطرنشان کرد انتقال این محموله‌های سلاح طی 5 مرحله و به وسیله هواپیماهای C-130 صورت گرفته و ‌سلاح‌ها به فرودگاه دالبندین در منطقه بلوچستان پاکستان منتقل شده است.

این شاهزاده سعودی همچنین از انجام چنین عملیاتی از طریق کویت خبر داد و درباره پیامدهای منفی و معکوس این اقدام بر امنیت عربستان ابراز نگرانی کرد.

از ریگی تا مدارس وهابی

فعالیت‌های مشکوک عربستان سعودی در شرق ایران در یک دهه اخیر به یکی از موارد ویژه علیه امنیت ملی کشور تبدیل شده است. نفوذ وهابیت در پاکستان اگرچه تا دیروز به عنوان یک تهدید کلی در نظر گرفته می‌شد اما گسیل این تفکر به مرزهای شرقی ایران و ایجاد مدارس بزرگ با پول‌های هنگفت نفت آل‌سعود به تدریج رشد خزنده وهابیت در شرق ایران را موجب شد. آل‌سعود ابتدا اقدام به جذب طلاب جوان اهل سنت ایران در مدارس وهابی پاکستان کرد. اگرچه برنامه جذب جوانان اهل سنت ایران برای ایجاد گروه‌های بزرگ مخالف جمهوری اسلامی به دلیل وابستگی‌های ملی و ذائقه مذهبی اهل سنت ایران محقق نشد اما به مرور هسته‌هایی تشکیل شد. این هسته‌های ضد ایرانی البته زمانی تقویت شد که سعودی‌ها اقدام به جذب اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در این پروژه کردند. یکی از راه‌های جذب سوداگران مرگ، ایجاد فضای امن در درون ایران برای آنها جهت ترانزیت مواد مخدر بوده است. پروژه عبدالمالک ریگی براساس این طرح به‌وجود آمد. ارتباطات وسیع ریگی با سعودی‌ها و سفرهای مکرر وی به عربستان واقعیتی است که پیش از این فاش شد و البته ریگی در اعترافات خود به آنها نیز اشاره کرد. سرمایه‌گذاری آل‌سعود در شرق ایران به‌گونه‌ای است که در یکی از سفرهای ریگی به عربستان، او به غیر از بندر بن سلطان، با عبدالله، شاه سابق سعودی نیز دیدار کرد!

به اعتقاد کارشناسان، افزایش فعالیت‌های سیاسی - عملیاتی ریگی بویژه در جریان فتنه 88 و اعلام همبستگی او با سران فتنه و اعلام آمادگی او برای آموزش نظامی به خیابانی‌ها از جمله دستورالعمل‌های سعودی‌ها برای تبلیغ و گسترش فعالیت‌های تروریستی ریگی بوده است.

پس از دستگیری و اعدام ریگی، تلاش سعودی‌ها برای ایجاد یک جریان مسلحانه مذهبی افزایش یافته است. تمرکز بر بلوچستان پاکستان از آن جهت در دستور کار سعودی‌ها قرار گرفت که دولت مرکزی پاکستان تمرکز چندانی بر این مناطق ندارد. براساس آمار برخی مراکز داخلی، طی 10 سال اخیر بیش از 100 مدرسه دینی در بلوچستان پاکستان و با هدف جذب اهل سنت ایران تشکیل شده است.

مرتبط کردن این مدارس که در آنها افکار سلفی - وهابی بشدت علیه ایران ترویج می‌شود؛ با گروه‌های اشرار، به نوعی تبدیل به ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی در این منطقه شده که هدف از تربیت آنها، مخالفت و مقابله با جمهوری اسلامی ایران بوده است. این گزارشات که موارد بسیاری از آنها توسط منابع امنیتی و نظامی ایران گزارش شده‌اند البته نیازی به تایید منابع سعودی ندارد اما اکنون با اعتراف ولیعهد سابق سعودی‌ها می‌توان جنبه علنی این اقدام ضد ایرانی آل‌سعود را نیز دنبال کرد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1859/2/156055/0

ش.د9504813

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات