تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۰۵
کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی:

گرایش اصلاح‌طلبان به روحانی از سال 92 بیشتر شده است

(روزنامه ايران – 1395/12/22 – شماره 6455 – صفحه 3)

غلامحسین کرباسچی گفت که اقبال اصلاح‌طلبان به حسن روحانی در انتخابات آتی، از سال 92 بیشتر شده است. روز گذشته خبرگزاری مهر، گفت‌و‌گویی به نقل از دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی منتشر کرد که در عنوان خود به نقل از کرباسچی آورده بود: «روحانی جاذبه‌ای برای اصلاح‌طلبان ندارد.» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «ایران»، ضمن انتقاد از عدم رعایت اصول حرفه‌ای در نشر مصاحبه‌اش با این خبرگزاری، متن تأیید شده سخنان خود را در اختیار این روزنامه قرار داد. او در این مصاحبه نه تنها برحمایت اصلاح‌طلبان از رئیس جمهوری تأکید می‌کند، بلکه معرفی گزینه نامزد پوششی را چندان به مصلحت نمی‌داند.

تشریح شکل‌گیری ائتلاف 92

کرباسچی در پاسخ به سؤالاتی درباره چگونگی تشکیل ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بر سر حمایت از حسن روحانی در انتخابات سال 92، دلایل همپیمانی جریان متبوعش را برمی‌شمارد و در پاسخ به این پرسش که «حتی اگر مرحوم‌هاشمی هم نبود، آن ائتلاف شکل می‌گرفت؟» می‌گوید: «بله؛ ممکن بود که روحانی توسط خود نیروهای معتدل جناح اصولگرا انتخاب شود. روحانی در سال 92 [همین الان هم چنین است] نیامد خودش را به عنوان نیروی اصلاح‌طلب معرفی کند. وی به عنوان فرد تعقل‌گرا و معتدلی که شعارهایش در جهت مصالح کشور و نه در جهت حزب کارگزاران یا اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان بود، وارد صحنه شد. مبنای ادامه ریاست جمهوری روحانی در دوره بعد، حاکم شدن این یا آن حزب یا جناح، نیست.» وی می‌افزاید: «بسیاری از نیروها در دولت روحانی حضور دارند که اطلاق اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی، شاید برایشان صحیح نباشد. برخی نیروها هم هستند که کاملاً گرایش اصولگرایانه دارند و در دولت مشغول به کارند. وزیر نیرو، دفاع یا اطلاعات را نمی‌توانیم اطلاق اصلاح‌طلبی برایشان داشته باشیم.»

او در واکنش به سؤالی درباره قرابت کارگزاران و حسن روحانی می‌گوید: «مشی فکری آقای روحانی اعتدال و میانه‌روی است. اما چون لااقل الان کارگزاران و اصلاح‌طلبان بیشتر مصالح کشور را با اعتدال می‌بینند، شما می‌گویید روحانی نزدیک به این جریانات است. حزب کارگزاران در سال 76 مایل بود تا آقای روحانی به عنوان یک فرد معتدل، وارد عرصه اجرایی کشور شود. منتها روحانی در آن سال آمادگی نداشت. همیشه این قرابت و نزدیکی فکری میان روحانی و نیروهای معتدل بوده است.»

کرباسچی در پاسخ به سؤالی درباره تعبیر «رحم اجاره‌ای» درباره دولت که از سوی مخالفان جریان اصلاحات و دولت روحانی مطرح می‌شود، تأکید کرد: «گرایش مجموعه جریان اصلاح‌طلب اعم از کارگزاران و دیگران، با توجه به تجربیات تشنج آفرین از جمله در سال 88، به سمت روش‌های مسالمت‌آمیز در مسائل سیاسی، بیشتر شده است و همین باعث شد که به آقای روحانی رأی بدهند.» وی ادامه داد: «جامعه‌ای که در سال 92 به آقای روحانی رأی داد، جامعه‌ای بود که از سال 88 عبور کرده و به این نتیجه رسیده بود که باید شخصیت‌های در چارچوب معقول‌تر و معتدل‌تر، زمام امور اجرایی کشور را به دست بگیرند.»

او با بیان اینکه «آقای روحانی جاذبه‌های شخصی ندارد»، می‌افزاید: «گرایش مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب به اینکه آقای روحانی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، از سال 92 بیشتر شده است. در حالی که اگر «رحم اجاره‌ای» مطرح بود، خب می‌گفتیم استفاده‌مان را کردیم و حالا به سراغ فرد دیگری می‌رویم. به اضافه اینکه شخصیت‌های دیگری در سال 92 بودند و همین الان هم حضور دارند که می‌توانستند از سد شورای نگهبان عبور کرده و اصولاً جزو جرگه اصلاح‌طلبان هم به حساب می‌آمدند اما با این تحلیل که توانایی حل مشکلات در آقای روحانی بیشتر از بقیه است، اصلاح‌طلبان به سمت آنها نرفتند و به سمت روحانی آمدند.»

جیب مردم چه زمانی خالی شد؟

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به انتقاداتی که در زمینه اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم مطرح می‌شود، می‌گوید: «شما باید ببینید که جیب مردم چه زمانی و توسط چه کسی خالی شده است. یک وقت ممکن است جیب به گونه‌ای خالی شده باشد که الان هر چه درونش تزریق کنیم، به این زودی پُر نشود.» کرباسچی می‌افزاید: «امروز آقایان اصولگرا غر می‌زنند که چرا تحریم بانکی برداشته نشده است؛ تحریم بانکی را که این دولت نیاورده است. باید بگوییم تحریم از کجا آمده؟ از آسمان نازل شده؟ تحریم‌های بانکی در آن دوره و با نحوه سیاست‌ورزی که در سیاست خارجی وجود داشت، به وجود آمد.»

کرباسچی در بخش دیگری از مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره دفاع حسن روحانی از برجام، می‌گوید: «آقای روحانی رئیس جمهوری است و دارد از عملکرد خودش دفاع می‌کند. اما شما جناح اصولگرا را می‌بینید که مدام دارد به این مسأله دامن می‌زند. آقای جلیلی هنوز دارد اینجا و آنجا می‌رود و علیه برجام سخنرانی می‌کند و احتمالاً می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری هم بشود. هنوز جلیلی یا آقایان دیگری که در آن زمان بودند، دارند علیه برجامی که با نظر و تأیید رهبری و لحاظ شرایطی در این کشور اتفاق افتاد و بسیاری از آثارش نظیر رفع تحریم‌ها اجرایی شد، صحبت می‌کنند؛ خب طبیعی است که این علیه برجام صحبت کردن، فضا را دوقطبی می‌کند و روحانی هم باید از برجام دفاع کند؛ نمی‌تواند بگوید من بد عمل کردم.»

مأموریت صدا و سیما انتقاد از دولت شده است

او در جواب این سؤال که «به نظر شما آن چیزی که می‌تواند روحانی را در انتخابات 96 به چالش بکشد، سرمایه اجتماعی وی خواهد بود یا حامیان وی در میان نخبگان و جریانات سیاسی؟» پاسخ می‌دهد: «به نظر من، هیچ کدام برای وی مشکلی درست نخواهند کرد. آن چیزی که مشکل درست می‌کند، نابرابری در استفاده از امکانات تبلیغاتی کشور است. متأسفانه صدا و سیما که دستگاه اصلی تبلیغاتی کشور است، مسئولیت اصلی خود را در ارائه انتقادات به دولت قرار داده است. البته این مسائل را طبیعی و غیرمترقبه می‌دانم چراکه وقتی چهره‌هایی در دولت قبل مسئولیت داشتند، الان در صدا و سیما مشغولند. مثلاً فردی که معاون شورای عالی امنیت ملی بوده، الان معاونت سیاسی صدا و سیما را برعهده گرفته است. خب این گرایش تأثیر می‌گذارد. چالش روحانی این است که در فضای سیاسی کشور اعم از رسانه‌ای یا غیره، مساوات و عدالت نسبت به دولت وی رعایت نشود.»

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر فقدان آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی بر اصلاح‌طلبان می‌گوید: آقای ‌هاشمی شخصیت برجسته‌ای بود و نقش منحصر به فردی به لحاظ ایجاد تعادل در وزنه‌های سیاسی کشور داشت. آنچه از آقای‌ هاشمی در ذهن مردم یا سیاسیون باقی مانده، پایدار است. اینکه آقای‌ هاشمی بعد از انتخابات 92 گفت که «دیگر می‌توانم راحت بمیرم»، نوعی پیشگویی برای 4 سال آینده بود. وی می‌افزاید: «سال 92 تمرینی بود که اگر‌ هاشمی [که رهبر کاریزمایی در میان مردم بود] حذف شود، مردم و نخبگان می‌توانند جامعه را به سمتی سوق بدهند که از بحران‌ها نجات پیدا کنند. فکر می‌کنم که این دید و نگرش آقای ‌هاشمی که در سال 92 مطرح شد، امسال و سال آینده هم وجود خواهد داشت.» کرباسچی می‌افزاید: قطعاً اگر مردم بتوانند پیام رئیس دولت اصلاحات را در همین انتخابات ببینند، به روحانی رأی خواهند داد.

او در واکنش به گزینه نامزد پوششی نیز تأکید می‌کند: درباره گزینه پوششی دو دیدگاه و استدلال در مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل وجود دارد. هیچ کدام از افرادی که گزینه پوششی را مطرح می‌کنند، معتقد نیستند که آن گزینه بیاید و با روحانی رقابت کند. بحث این است که جناح مخالف دولت دارد تعداد زیادی کاندیدا به عرصه می‌آورد که هیچ کدام‌شان پیشینه موفقی در عمل و اجرا ندارند؛ جز اینکه به صورت یک شوی تبلیغاتی، علیه دولت جوسازی می‌کنند.

در این صورت یک نفر باید در برابر چند نفر قرار بگیرد و جواب همه آنها را بدهد. اما اگر افرادی در جناح دولت باشند و تا نزدیکی‌های انتخابات بتوانند پاسخ این تخریب‌ها را بدهند، این به نفع دولت خواهد بود.کرباسچی با اشاره به بیم برخی حامیان اصلاح‌طلب روحانی از احتمال رد صلاحیت رئیس جمهوری ، تأکید می‌کند: فردی که سوابقش معلوم بوده و رئیس جمهوری مستقر کشور است، بسیار بعید است و هزینه سنگینی هم دارد که بخواهند رد صلاحیت کنند. در این صورت، حضور گزینه پوششی به تفرق و تشتت نیروها وامکانات منتهی خواهد شد... من معتقد نیستم. البته هر چه جمع تصميم‌بگيرد. ما ترجيح مي‌دهميم كه بر خلاف نظر آقاي روحاني كه كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان است، كاري انجام نشود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/176643

ش.د9505117

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات