تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۵۹
قانونمندشدن تندروها در گفت‌وگوی «آسمان آبی» با فضل‌الله صلواتی

نمی‌خواهند حزب تشکیل دهند که بتوانند آشوب کنند

مقدمه: اعتراضات اخیر که از استان خراسان شروع شد، باعث سرازیر شدن سیل انتقادها به‌سوی کسانی شد که این اعتراضات را در مخالفت از روحانی به راه انداختند، اما سوال اصلی این است که چرا این افراد لباس حزبی بودن را به تن نمی‌کنند و در قامت یک تشکیلات نشان‌دار در عرصه واقعی سیاست وارد نمی‌شوند؟ راجع به این سوال و مباحث درباره اتفاقات چند روز اخیر، به سراغ دکتر فضل‌الله صلواتی، نماینده پیشین مجلس، رفته‌ایم. در ادامه متن تفصیلی این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

(روزنامه آسمان آبي – 1396/10/11 – شماره 148 – صفحه 9)

* با توجه به وضع پیش‌آمده در اعتراضات چند روز اخیر، به نظر می‌رسد برخی از گروه‌ها روندهای انتخاباتی در 92، 94 و96 را بر نمی‌تابند. نظر شما در این‌باره چیست؟

** این‌طور که برداشت می‌شود افرادی مخالف رأی‌آوردن آقای روحانی و تصمیم بر تضعیف ایشان داشتند؛ همان‌طوری که برخی افراد هم گفتند ما نمی‌خواستیم وضعیت به این‌جا بکشد، معلوم می‌شود که این‌ها اقداماتی در پشت پرده داشتند و می‌خواستند آقای روحانی و دولت ایشان را تضعیف کنند. معلوم است هر جایی که آشوبی به‌وجود بیاید بالاخره عواقب نادرستی به‌دنبال آن خواهد بود. این عواقب نادرست همه را زیر سوال می‌برد. این موضوع باعث می‌شود آمریکا، خاندان پهلوی و... فکر کنند انقلابی در ایران رخ داده است.

باید گفت مطالبات مردم بحق است؛ امنیتی‌بودن فضا، دولت در دولت بودن و... در نهایت به آشوب، درگیری و نارضایتی منجر می‌شود. بیکاری، گرانی و سایر مشکلات معیشتی واقعا بر مردم فشار می‌آورد. اگر امروز آشوبی نشود یا بتوانند آن را بخوابانند، فردا آشوب بزرگ‌تری ایجاد خواهد شد. توهین به روحانیت، انقلاب و تمام کسانی که در این راه شکنجه شدند و... باعث تأثر دلسوزان شده است و کسانی که به بهانه مخالفت با روحانی این وضع را ایجاد کردند، اکنون باید پاسخگو باشند.

* نبود حزب و تشکیلات علنی به نبود پاسخگویی می‌انجامد و طبیعی است که اقدامات آن‌ها باعث هرج و مرج شود. نظر شما در این‌باره چیست؟

** بخشی از مسائلی که ما در خیابان‌ها شاهد بودیم مطالبات واقعی مردم است، اما این عده در مخالفت با روحانی، جریان را شروع کردند که به شعارهای تند منجر شد. بحث حزب نیست، بحث طلبکاری‌های مردم، نادیده‌گرفتن اقشار مختلف جامعه و... است. فکر می‌کنند هر دستوری بدهند مردم اجرا خواهند کرد. به غائله‌ای که بر سر سپنتا نیکنام ایجاد کردند، توجه کنید؛ مگر یک فرد زرتشتی شهروند ما نیست؟ چرا باید حقوق او را نادیده بگیریم؟ همین دخالت‌ها باعث خشم مردم می‌شود و هرچه این دخالت‌ها بیشتر شود این عصبانیت‌ها در مردم انباشته می‌شود و بالاخره بیرون می‌زند. این‌هایی که هم درگیری ایجاد می‌کنند عضو هیچ حزبی نیستند و عده‌ای فرصت‌طلب هم پشت آن‌ها قرار می‌گیرند و شعارهای ساختارشکنانه می‌دهند.

* البته یک جنگ روانی قبل از این حوادث اتفاق افتاد؛ اول بحث عبور از روحانی را مطرح کردند، بعد اعلام کردند مردم پشیمان شده‌اند و در نهایت این تظاهرات علیه دولت را آغاز کردند. آیا می‌خواستند آقای روحانی استعفا دهد؟

** خیر، می‌دانستند که نه روحانی استعفا می‌دهد و نه دولت ساقط می‌شود ولی می‌دانستند فشارهای آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، سایر دشمنان ما و تحریم‌های آینده، یک‌مقداری دست و پای دولت را می‌بندد و روی این حساب این‌ها می‌خواستند پیش‌دستی کرده و دولت را ناکارآمد کنند. می‌دانستند که دولت استعفا نمی‌دهد زیرا مردم پشیمان نیستند و... اما نمی‌دانستند که شروع این اقدامات باعث ضربه‌خوردن به اصل نظام می‌شود.

من شنیدم نسبت به خانه یکی از ائمه جمعه اهانت شده و آتش‌سوزی ایجاد کردند، امیدوارم این مسئله باب نشود. هر کس آزادی‌های مردم را محدود کند، مورد نارضایتی مردم قرار خواهد گرفت. این‌گونه شد که اعتراضات از خراسان، به قزوین، اصفهان، کرمانشاه و... تا شهرهایی مانند قم که تصورش هم سخت بود، کشیده شد؛ البته نباید با مردم به‌صورت خشونت‌آمیز رفتار کرد، زیرا خشونت، خشونت می‌آورد. باید با تدبیر، صحت، آرامش و درستی رفتار، این آتش را خاموش کرد. نفرت‌پراکنی در جامعه حتی با نام حمایت از نظام به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ کمااین‌که در مقاطع مختلف این موضوع را دیدیم.

* به نظر شما بهتر نیست برای حل‌شدن این موضوع، تندروها هم حزب تشکیل بدهند؟

** کسانی که می‌خواهند آشوب کنند نمی‌خواهند قانونمند رفتار کنند بلکه به‌دنبال به‌هم‌ریختن هستند و هیچ‌وقت به‌دنبال حزب یا تابع حزب نخواهند شد؛ البته باید تلاش شود بالاخره باید این جماعت با هدایت، راهنمایی، تأمین نیازهایشان و... آرام شوند. در نهایت باید بگویم که وقایع اخیر باعث ناراحتی من به‌عنوان یک انقلابی باسابقه شد و آینده خوبی را نمی‌بینم. اگر مسئولان با اقدامات عاقلانه در جامعه آرامش ایجاد نکنند، وضع جامعه روزبه‌روز بدتر خواهد شد. ما که سنی ازمان گذشته است، پیش‌تر دیده‌ایم که نارضایتی ابتدا در مقیاس محلی شروع شد و بعد کل کشور را در بر گرفت.

https://asemandaily.ir/post/10914

ش.د9604395

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات