تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۵۴۰
وزير اقتصاد و انرژي آلمان:

تحریم‌های اخیر آمریکا خلاف مقررات بین‌المللی است

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/10– شماره 10933 – صفحه 15)

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان با تاکید بر اینکه تحریم‌های اخیر آمریکا را محکوم می‌کنیم، گفت: دولت آلمان این تحریم‌ها را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌داند و متن تحریم‌های اخیر کنگره آمریکا در مورد روسیه، شرکت‌های آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است.

به گزارش تسنیم، بریگیت زیپریس وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در ملاقات با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به منظور برگزاری کارگروه‌های مشترک ریلی، دریایی و بندری بنا به دعوت‌ الکساندر دوبرنیت وزیر حمل ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان به این کشور انجام گرفت ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش بیش از پیش روابط تجاری ایران و آلمان اعلا م کرد: دلیلی نمی‌بینیم که اروپا در مورد برجام به تعهداتش عمل نکند، ما به عنوان دولت و حکومت‌ها، موظف به حفظ و عمل به تعهدات و توافقات انجام شده هستیم.

وی همچنین در مورد بیم شرکت‌ها از وارد شدن به هرگونه توافقی با ایران نیز گفت: ما به عنوان دولت نمی‌توانیم در تصمیم گیری این شرکت‌ها تاثیر گذار باشیم چراکه آنها بخش خصوصی محسوب می‌شوند.

وزیر اقتصاد آلمان با بیان این نکته که ما دائما در حال گفتگو با هرمس بانک‌ها بوده و آن‌ها را تشویق به پذیرش تعهداتشان می‌کنیم گفت: بانک‌های کوچک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق این بانک‌های بزرگ کار می‌کنند، تاکنون از طریق هرمس حدود 500 میلیون یورو تعهد بیمه پذیرفته شده ولی در مورد بانک‌ها هنوز این رقم کمتر است.

وی گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا را محکوم می‌کنیم، دولت آلمان این تحریم‌ها را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌داند، متن تحریم‌های اخیر که کنگره آمریکا در مورد روسیه تصویب کرده شرکت‌های آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است و وقتی این تحریم‌ها را بر خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانیم نمی‌توانیم تحت بیمه ریسک سیاسی قرار دهیم.

زیپریس در ادامه سخنان خود ضمن ابراز علاقمندی نسبت به انعقاد قرارداد بین ایران و شرکت زیمنس گفت: شرکت‌های آلمانی از نظر قیمت توان رقابت با شرکت‌های چینی را ندارند ولی کیفیت تکنولوژی و تجهیزات آلمانی قابل قیاس با موارد مشابه چینی نیست.

وی در مورد قطار اکسپرس تهران نیز بیان کرد: زمینه خوبی وجود دارد تا در سفر ماه نوامبر نمایندگان شرکت‌های متوسط ریلی به تهران، مذاکرات تامین مالی انجام پذیرد، با توجه به علاقمندی شرکت‌های آلمانی به فعالیت در ایران امیدوارم اتاق تجارت ایران-آلمان فعال شود زیرا زمانیکه خود شرکت‌ها درگیر کار می‌شوند اغلب زودتر به توافق می‌رسند.

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان همچنین در پایان تاکید کرد: مطمئنا وزارتخانه من از فعالیت شرکت‌های آلمانی در پروژه‌های ایران به طور کامل حمایت می‌کند.

در ادامه این ملاقات همچنین اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درامور بین‌الملل اعلام کرد: همه پروژه‌هایی که در موافقت‌نامه با آنها منعقد شده از منابع فاینانس کشور و یا چینی‌ها و یا منابع فاینانس شما تامین شده است.

وی درخصوص تامین فاینانس آلمان از سوی هرمس اعلام کرد: با این وجود بانک‌ها نتوانسته‌اند پولی فراهم کنندکه تصور می‌شود یا خود هرمس همکاری کاملی انجام نداده و یا علی‌رغم اینکه حق بیمه‌ای که ما در فاینانس می‌پردازیم ریسک‌های سیاسی را هم پوشش می‌دهد بانک‌ها تصور می‌کنند تحریم‌ها جزو ریسک‌های سیاسی نیستند، بنابراین هرمس باید روشن کند که تحریم‌ها یک نوع ریسک سیاسی محسوب می‌شوند که حق بیمه آن را از مشتری دریافت می‌کند.

همچنین مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه به موضوع پروژه کریدور ریلی ایران-آلمان-چین به عنوان یک پروژه مقیاس بزرگ اشاره کرد گفت: این پروژه چندین کشور را در بر گرفته و می‌تواند محور فعالیت‌های حمل و نقلی ایران و آلمان قرار گیرد و درحجم آن جهشی قابل توجه ایجاد کند.

وی در این‌باره افزود: ایده ما ایجاد سیستم مدیریت کریدوری ایران و آلمان با ترجیح مشارکت فعال بخش خصوصی 2 کشور از طریق بازاریابی کریدور جهت شیفت حمل و نقل تجاری آلمان و چین به این کریدور بوده و تصور می‌کنیم وظیفه دیگر این کریدور استفاده از توان لجستیک آلمان و کاهش هزینه‌ا از طریق ارتقای سخت افزاری سیستم حمل و نقل است.

در همین حال کارگروه مشترک همکاری‌های ریلی، دریایی و بندری ایران و آلمان با خضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان برگزار و به بررسی نحوه اجرای قراردادها و همکاری‌های مربوط پرداخت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در جریان سفر به کشور آلمان در نشست کارگروه مشترک ریلی و کارگروه مشترک دریایی و بندری که با حضور از نمایندگان شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد حضور یافتند.

در ابتدای این نشست دوبرینت وزیر حمل ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هیئت همراه و اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک بنادر و ریلی و دستورکار نشست به آمادگی 2 کشور برای گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: هدف ما از تشکیل کارگروه‌ها ایجاد یک گفتگوی بین بخشی در ایران و آلمان بوده که ما نیز از نظر سیاسی، از طرف دولت‌ها از این گفتگو و همکاری‌ها حمایت می‌کنیم، قطعا این گروه کاری می‌تواند از کمک‌های دفتر مربوطه در وزارت اقتصاد آلمان نیز بهره‌مند شود.

وی در ادامه تاکید کرد: همکاری‌های ایران و آلمان دارای فرصت‌های زیادی است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد، ایران دومین اقتصاد بزرگ را در منطقه دارد و این نشست فرصت مناسبی را برای آشنایی نمایندگان شرکت‌های المانی با فعالیت این کارگروه‌ها فراهم کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از روند روبه گسترش همکاری‌های بین 2 کشور و همچنین افتتاح کارگروه‌های مشترک ریلی و دریایی و بندری در این حوزه به شرح روند اجرای پروژه‌ها بویژه اختصاص Fast Trackt Credit (حدود سه میلیارد دلار) توسط آلمان پرداخت و همچنین توضیحاتی در مورد روند مذاکرات, انعقاد قرارداد و اجرای آن‌ها برای برخی از پروژه‌ها در حوزه‌های نوسازی ناوگان هوایی, زیرساخت ریل, نوسازی ناوگان ریلی, سیستم‌های سیگنالینگ ریلی, سیستم‌های مدیریت شبکه ریل و مذاکرات در این زمینه با برخی از شرکت‌های آلمانی, امضای یادداشت تفاهم همکاری برای راه‌آهن قم- اراک با ایتالیایی‌ها, انعقاد قرارداد و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران –مشهد به نشست ارائه کرد.

آخوندی در ادامه بیان کرد: امیدواریم پیشنهادی از طرف آلمان‌ها برای برقی کردن راه آهن تهران-تبریز دریافت کنیم که بدون شک وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این نشست به مسائلی از قبیل مذاکرات برای قطار سریع‌السیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید 6 هزار واگن باری با روس‌ها، تطبیق کامل قطار حومه‌ای تهران با نظرات زیست‌محیطی و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این پروژه ریلی، بازبینی ساختار راه آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی‌(DB) برای بازبینی اپریشن راه اهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو شهید رجایی با حضور یکی از شرکت‌های آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابجایی بار و رقابت با حمل نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این مرکز می‌تواند به عنوان یک مرکز توزیع بار Inventory هم به بازار ایران و هم به کشورهای آسیای میانه سرویس داده که اطمینان دارم می‌توانیم حوزه حمل و نقل ایران را توسعه داده و شاهد تحولی عظیم در این عرصه باشیم.

http://jomhourieslami.net/?newsid=142866

ش.د9604726

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات