تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۹۰

آداب دشمني!

پایگاه بصیرت / مهدي مال‌مير

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/11/29 - شماره 3980 - صفحه 1)

مي‌گويند هر پديده‌اي آدابي دارد كه مي‌بايد آن را نگه داشت. در ادبيات عرفاني ما فراوان از ادب فقر، ادب غنا و... سخن گفته‌اند. به مثل: ادب فقر قناعت است. هيچ اشكالي در اين نيست كه فقر را نيز با شكوه همراه كرد و با بزرگواري و مناعت‌طبع آن را تاب آورد. به همين ترتيب ادب غنا و ثروت نيز دستگيري از اين و آن و ياري رساندن به همنوعان است. دشمني و خصومت نيز از دايره شمول ادب بيرون نيست و ادب و آداب خود را مي‌طلبد. چه بسيار دشمناني كه در پس پشت كوه دشمني‌ها و دلچركيني‌ها، به احترام يكديگر كلاه از سر برمي‌گيرند و ادب دشمني و رقابت را نگه مي‌دارند.

باري، پرفورمنسي كه گروهي از جوانان با موضوع ملوانان اسير شده آمريكايي در راهپيمايي بيست و دوم بهمن ماه امسال در شهر قم به اجرا گذاشتند، در اين چند روز به بحث‌ها و جدل‌هاي چندي در رسانه‌ها دامن زده است. در اين كه ميان كشور ما و آمريكا، دره ژرفي از سوءتفاهم‌ها و دشمني‌ها دهان باز كرده، شك و شبهه‌اي روا نيست اما به راستي مي‌شود در همه حال، ادب دشمني و رقابت را نگه داشت و از به سخره گرفتن حريف و تحقير رقيب دوري گزيد. كم‌ترين خسارت اين دست ماجراهاي خام‌دستانه، كدر شدن چهره ديپلماسي عمومي ما است كه در اين حال و هواي پسابرجام بدان سخت نيازمنديم. از اين گذشته، چه بخواهيم و چه نه، امروزه چند ميليون ايراني هموطن در سراسر ايالات متحده روزگار مي‌گذرانند و نشر اين‌گونه تصاوير آنها را در كانون پرسش‌هاي در و همسايه قرار مي‌دهد و احتمالا چند روزي آن‌ها را ناگزير مي‌سازد كه كار و زندگي را رها كنند و جه در محل كار و چه در مكان‌هاي عمومي، فرهنگ كهنسال ايران را به ياد همشهريان‌شان بياورند و اين ظريفه را متذكر شوند كه آن نمايش جنجالي تنها به ابتكار چند جوان بي‌تجربه و بازيگوش صورت گرفته است و رعايت ادب پيوسته جزو پرنسيب‌هاي ما ايرانيان بوده است.

امروز، توان تسليحاتي و نظامي ما براي اهالي خاورميانه و كشورهاي ديگر آن اندازه روشن است كه نيازي به اين جنس رجزخواني‌هاي نادلپسند و نالازم نباشد. آنهايي كه خيال‌هاي بد براي اين سرزمين در سر مي‌پرورانند صد البته كه هوشيار خواب‌هايي كه براي ما مي‌بينند، هستند اما، در اين ميان رعايت ادب و متانت و نگه داشتن آداب دشمني ظريفه‌اي است كه نه تنها هيچ از توانمندي و قدرت ما در عرصه بين‌المللي نمي‌كاهد بلكه وقار و بزرگي فرهنگ اين سرزمين گرامي را حتي در پيش سوزان‌ترين دشمني‌ها و در چشم قسم خورده‌ترين دشمنان بالاتر مي‌برد.

ش.د9606050

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات