صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 9 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه‌ ما مسئولان در جمهوری اسلامی احتیاج به تعمیر قلب خود داریم؛ زیرا جمهوری اسلامی بر اساس اهداف و آرمان‌های مهمی همچون توحید و شریعت الهی، عدالت، آزادی و استقلال به‌وجود آمده و با حکومت‌های متعارف در دنیا متفاوت است.(1397/1/20)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
غلط تایپی یا فریب!

دولت متن کنوانسیون حساس امنیتی «پالرمو»، یعنی کنوانسیون منع کمک به گروه‌های تروریستی را برای تصویب به مجلس فرستاده که در این متن برخی کلمات به غلط ترجمه شده است؛ اما نمایندگان با اعتماد به دولت و طبق عادت قبلی در تصویب کنوانسیون‌ها آن را تصویب کرد‌ه‌اند، این در حالی است که شورای نگهبان متوجه آن شده و متن را بر گردانده و معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفته است، این مشکل تایپی بوده و با تعامل قابل حل است!
این کنوانسیون در ظاهر هدف خود را ارتقای همکاری‌ها برای پیشگیری و مبارزه مؤثرتر با جرایم سازمان‌یافته فراملی و مبارزه با تروریسم از طریق قطع منابع و پشتوانه‌های مالی سازمان‌های تروریستی معرفی می‌کند، اما تصویب آن این پیامدها را به دنبال دارد که جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت از گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین تحت فشارهای بین‌المللی قرار می‌گیرد.
افزون بر این، بندهایی در این کنوانسیون‌ها وجود دارد که در آینده سبب مشکلات جدی برای ما خواهد شد، به گونه‌ای که تعریف آنها از پولشویی و تروریسم با قوانین داخلی ما متفاوت است.
به نظر می‌رسد، این معاهده به مثابه یک قطعه از جورچین برنامه فشار آمریکا علیه ایران در دوره پسابرجام است و به عبارت دیگر ایالات متحده در یک طراحی راهبردی، به دنبال الحاق ایران به کنوانسیون‌های گوناگون است تا با آنچه ایجاد شفافیت مالی در نظام بانکی ایران معرفی می‌کنند، با تقسیم کشور به دو بخش تحریمی و غیر تحریمی، جنگ و نزاع را به درون ایران هدایت کرده و از شرایط به وجود آمده برای ضربه به نظام و ملت ایران استفاده کند. این اتفاق نشان می‌دهد، لایه‌های نفوذ تحت عناوین غیر قابل قبولی، چون غلط تایپی به دنبال تحقق اهداف خود است. در موضوع برجام نیز ترجمه غلط چند کلمه حساس آسیب‌هایی به کشور وارد کرد که تا قرن‌ها اثر آن باقی است.
در این زمینه و بر اساس این اتفاقات انتظار این است که مجلس از دولت به خاطر این رفتار اهانت‌آمیز که وهن خانه ملت را به دنبال داشته، توضیح بخواهد و کنوانسیون‌های تصویب شده قبلی را به طور جدی بازنگری کند؛ چرا که رفتارهای دولت در تعجیل برای پیوستن به کنوانسیون‌ها و معاهدات غربی بدون توجه به پیامدهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی حکایت از آن دارد که مشکل فقط ترجمه یا غلط تایپی نیست؛ بلکه برخی اختلالات در سیستم دولتی سبب ایجاد هزینه برای نظام شده است!

▼ گزارش روز
نمونه عجیب فرانسه!

ایران و گروه 1+5 در ژنو در یک قدمی توافق در زمینه مسائل هسته‌ای بودند که به ناگاه خبر رسید، «فابیوس» وزیر خارجه فرانسه با طرح موضوعات جدید درباره رآکتور آب سنگین اراک، غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران و ذخیره اورانیوم غنی شده ایران، مانع نهایی شدن توافقات شد؛ اما همین فابیوس پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای جزء اولین مقامات اروپایی بود که راهی تهران شد و پس از آن شرکت‌های فرانسوی، از جمله شرکت‌هایی مانند پژو که با وجود قرارداد با کشورمان به بهانه تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را اجرا نکردند و ایران را ترک کردند، دوباره به ایران بازگردانده شدند و قراردادهای تازه منعقد کردند؛ اما این پایان ماجرا نبود و پاریس از اولین مقاصد رئیس‌جمهور کشورمان پس از برجام در اروپا بود که این سفر به انعقاد قرارداد با شرکت‌های فرانسوی، مانند ایرباس منجر شد؛ قراردادی که گفته شد ایرباس را از ورشکستگی نجات داد. این روند پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و خداحافظی فرانسوا اولاند از کاخ الیزه و روی کار آمدن امانوئل مکرون جوان نیز ادامه یافت. «لودریان» وزیر خارجه مکرون هم به تهران آمد تا مقدمات سفر رئیس‌جمهور فرانسه را به تهران فراهم کند و همچنان حضور شرکت‌های فرانسوی رو به گسترش بود و این بار نام شرکت نفتی شکل مطرح شد، شرکتی که آن هم با وضع تحریم‌ها ایران را ترک و تعهداتش را اجرایی نکرد و این بار نیز رسماً اعلام کرد برای حضور ایران با آمریکا هماهنگ خواهد بود. با وجود این دولت فرانسه که در دوران پسابرجام بیشترین و تندترین مواضع را علیه حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه، برنامه دفاعی کشورمان و... مطرح می‌کرد، اکنون نیز در مقام سخنگوی دولت‌های اروپایی برای اعلام همراهی اروپا با دولت ترامپ و سیاست‌های ایالات متحده در مواجهه با برجام و قرار دادن ایران بر سر دو راهی از بین رفتن برجام یا  ادامه مذاکرات برای افزودن موضوعات غیر هسته‌ای به توافق هسته‌ای و دائمی کردن این توافق تلاش می‌کند. مجموعه اتفاقاتی که این علامت سؤال بزرگ را در برابر افکار عمومی قرار می‌دهد که چه نسبتی میان اعطای امتیازها از سوی ایران به فرانسه و رفتارهای خصمانه دولت این کشور وجود دارد؟ آیا نباید در نحوه مواجهه با فرانسه تجدید نظر کنیم؟

▼ اخبار ویژه           
جزئیات تازه درباره حادثه اخیر در ریاض

تحلیل‌ها و افشاگری‌ها درباره اتفاقات هفته اخیر و صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی یکی از کاخ‌های خاندان سلمان در ریاض ادامه دارد. «مجتهد» فعال معروف سعودی در صفحه توئیتر خود جزئیات جدیدی را درباره حادثه تیراندازی در کاخ ولی‌عهد سعودی فاش کرد و نوشت: حمله به کاخ الخزامی با توپ ۵۰ میلی‌متری صورت گرفت. مجتهد افزود: در این حادثه، هفت نفر کشته شدند و عاملان آن از اعضای خاندان حاکمه آل سعودی هستند. «سعد الفقیه» دیگر معارض معروف عربستان نیز نوشته است: درگیری‌ها در کاخ الخزامی حدود ۵۰ دقیقه ادامه داشت و منطقی نیست که برای هدف قرار دادن یک پهپاد، حدود یک ساعت تیراندازی به صورت افقی انجام بگیرد.

اسنپ ارتباطی به سپاه ندارد

سردار شریف، سخنگوی سپاه درباره ارتباط سامانه هوشمند حمل‌ونقل «اسنپ» به این نهاد، گفت: برای تنویر افکار عمومی و آگاهی ملت عزیز ایران تأکید می‌کنیم، نه تنها «اسنپ»، بلکه هیچ یک از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری، ارتباطی با سپاه نداشته و ندارند. وی افزود: از آحاد مردم شریف به ویژه رانندگان زحمتکش و اداره‌کنندگان آژانس‌ها که در ارائه خدمات به شهروندان عزیز با مشکلاتی هم مواجه شده‌اند، انتظار داریم به این شایعات توجهی نکنند و تشویش‌کنندگان افکار عمومی را ناکام گذارند.

▼ اخبار
1ـ گسترش روابط سعودی‌ها و صهیونیست‌ها به حوزه نظامی
روزنامه «جروزالم‌پست» در گزارشی به نقل از یک تاجر اروپایی از تلاش عربستان برای خرید برخی سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی خبر داده است. این تاجر اروپایی مقیم «ریاض» پایتخت عربستان، خبر داده است که سعودی‌ها در حال بررسی خرید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» هستند؛ سامانه‌ای که ساخت شرکت «رافائل» و «صنایع هوافضای اسرائیل» است. این روزنامه صهیونیستی که مدعی است خبر خود را از روزنامه «باسلر زایتونگ» سوئیس دریافت کرده، در ادامه آورده است کارشناسان نظامی سعودی، فناوری نظامی رژیم صهیونیستی را در ابوظبی، پایتخت امارات مشاهده و بررسی کرده‌اند. طبق این گزارش، همکاری اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی با وجود اینکه دو طرف روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، پیشرفت جهشی داشته و عاملی که آنها را به همکاری گسترده نظامی کشانده، هراس مشترک دو طرف از ایران است. برخی گزارش‌های خبری حاکی است، این خرید عربستان با دو هدف دنبال می‌شود؛ ابتدا نزدیکی و همکاری بیشتر با رژیم صهیونیستی و دوم در امان ماندن از موشک‌های ارتش یمن.

2ـ انتقاد شدید از انعکاس نادرست سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی

حجت‌الاسلام جعفریان، مسئول دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع معظم تقلید، درباره سخنان اخیر آیت‌الله جوادی‌آملی که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، توضیح داد: این سخنان در دیدار وزیر کار بوده و صدر و ذیلی داشته؛ اما متأسفانه رسانه‌ها گاهی کار بدی کرده و یک قسمت از سخنان یک عالم یا شخصیت را که می‌توانند بهره‌برداری کنند، انعکاس داده و همان را پخش و تیتر می‌کنند. وی با بیان اینکه آیت‌الله جوادی‌ نزدیک 40 دقیقه صحبت کردند، گفت: ایشان در اثنای صحبت اشاره‌ای به وضعیت اقتصادی و مدیریتی، اختلاس، رشوه و فساد اداری داشته و با استناد به آیه‌ای از قرآن فرمودند که خدای متعال با کسی تعارف ندارد و تأکید کردند، مردم دشواری‌های اوایل انقلاب و جنگ هشت ساله و بمباران شهرها را تحمل کردند، اما همین مردم، اختلاس، حقوق‌های نجومی و بی‌عرضگی را تحمل نمی‌کنند.

3ـ مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان سرخورده شده‌اند

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای اول شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه شرق، اذعان کرد که مردم نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان سرخورده شده‌اند. وی همچنین به حاشیه‌های این روزهای شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: وقتي که احزاب سياسي با آن وضع فجيع فهرست شوراها را بستند، از نظر من حذف نخبگان بود، درباره شهردار تهران نبايد بگذاريم اين اتفاق تکرار شود؛ يعني نبايد اتفاقي بيفتد که عناصر دست دوم دولت يا حزبي وارد شهرداري شوند. شهردار کسي است که بايد کابينه تشکيل بدهد. برنامه داشته باشد...، توصيه اول من اين است که شرايط را به سمتي نبرند که جوي از نااميدي را به جامعه شهري القا کنند. ما الآن در شرايط خوبي نيستيم. هم اصلاح‌طلبان و هم دولت تحت فشار قرار دارند.

4ـ در یک سال گذشته کاری صورت نگرفته است!

«پروانه سلحشوری»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با انتقاد از عملکرد دولت گفته است: در این یک سال کاری صورت نگرفته که بتوانیم از آن دفاع کنیم. او با بیان اینکه در عین حمایت از دولت، نقدهایی هم داریم و بارها هم اعلام کرده‌ایم، گفت: آقای روحانی پیش از انتخابات وعده‌هایی داده‌اند که انتظار می‌رود مسئولیت آنان را بر عهده بگیرد و پیگیر آنان باشد، به هر حال ایشان نباید وعده‌هایی می‌دادند که خارج از مسئولیت‌شان است. پس اگر وعده‌ای داده‌اند، باید عمل کنند. نماینده مردم تهران تأکید کرد: بارها به دولت گفتیم تیم اقتصادی خوب چیده نشده، چرا دولت تیمی را به کار می‌برد که توانایی ندارد؟ آیا آقای روحانی نمی‌توانست یک تیم کارآمدتر با خود همراه کند؟

▼ اخبار کوتاه
مدیر مسئول روزنامه «شرق» در مشهد بازداشت شد. روزنامه شرق چندی قبل در مطلبی با عنوان «از ستایش تا ندا» با جملات توهین‌آمیزی نسبت به ساکنان محله شهید رجایی مشهد این‌گونه نوشته بود: «زنان محله دو دسته هستند، یا تحت هیچ شرایطی از خانه بیرون نمی‌آیند یا آنها که بیرون می‌آیند تن‌‌فروشی می‌کنند.» گفتنی است، انتشار این مطلب، با واکنش و تجمع زنان این منطقه و همچنین اقشار مذهبی همراه شده بود که در نهایت به امضای طوماری در این رابطه و شکایت از آن انجامید.
حسین دهباشی، سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی نوشت: از یک‌ سال قبل در همین ایام روشن بود که به جز هواپیماهای مرجوعی و ملخی، هیچ بوئینگ یا ایرباسی به ایران تحویل نمی‌شود؛ اما توپخانه سنگین دولت مستقر و رسانه‌های وابسته هرگونه نقدی را با تهمت سیاه‌نمایی و سهم‌خواهی تخریب می‌کردند و کاش ایام انتخابات کمی بیشتر طول می‌کشید و دست‌کم از همین مرجوعی‌ها و ملخی‌ها که به هر حال از ده‌ها فروند فرسوده سالم‌ترند، چندتای بیشتر نصیب‌مان می‌شد.
یک منبع نزدیک به مذاکرات دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رؤسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه گفت، ترامپ در این دیدار به رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که از مذاکرات «برایان هوک» با کشور‌های اروپایی درباره برجام مطلع نیست! گفتنی است، برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای مذاکره با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به منظور پیگیری خواسته‌های آمریکا در زمینه اصلاح برجام است.
«شیخ حسن الصالح» یکی از معارضان عربستانی گفت: وضعیت سیاسی امروز عربستان را می‌توانم به وضعیت عراق در دوره دیکتاتور سابق این کشور توصیف کنم، هر شخصی که کوچک‌ترین اعتراضی به سیاست‌ها و اقدامات محمدبن‌سلمان داشته باشد، زندانی می‌شود. شاهزادگان سعودی نیز بسیار ضعیف شده‌اند، به طوری که حتی اگر شورش کنند، برای مبارزه با محمدبن‌سلمان هیچ همراهی ندارند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: متخصصان می‌توانند به محض دریافت سویه جدید بیماری طیور یا دام، واکسن آن را ظرف یکی دو سال ساخته و زودتر از اروپا روانه بازار کنند. گفتنی است، 95 درصد واکسن دام و 65 درصد واکسن طیور در کشور تولید می‌شود.
ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در سال گذشته صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۵۰ میلیون دلار رسید و اولین بار داروی این شرکت‌ها در کشورهای اروپا ثبت می‌شود؛ این در حالی است که امروز پنج دارو در روسیه ثبت شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات