آذربایجان غربی >>  عمومی >> آخرین مطالب
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۷۸
وداع با شکوه مردم آذربایجان با پیکر حجت الاسلام غلامرضا حسنی:

خداحافظ مجاهد نستوه

نقش ایشان در ایجاد امنیت برای مردم شهر نقده و پاک سازی این شهر از لوث گروهک های کومله و دموکرات هیچ گاه از حافظه مردم با غیرت این دیار پاک نخواهد شد، این مجاهد نستوه با شجاعت تمام در این رشادت، به تنهایی فرماندهی جنگ علیه گروهک ها را برعهده داشت.
پایگاه بصیرت / قدرت ا... احمدپور

مردم سلحشور و همیشه در صحنه استان آذربایجان غربی در آستانه سوم خرداد، روز مقاومت، ایثار و پیروزی، شاهد فقدان عالم مجاهد، شجاع و نستوه"حجت الاسلام حاج شیخ غلامرضا حسنی" بودند.


حجت الاسلام غلامرضا حسنی در تاریخ29 تیر 1306 در روستای بزرگ آباد ارومیه دیده به جهان گشود و پس از تحصیل تا ششم ابتدایی به تحصیل علوم دینی روی آورد و تا سال 1330 تحصیلات حوزوی خود را در ارومیه ادامه داد و از آن سال برای ادامه تحصیل راهی شهر مقدس قم شد.
 ایشان در زمان تحصیل در قم در محضر اساتیدی چون علامه طباطبایی، محقق داماد و حضرت امام خمینی(ره) تلمذ نمود.


 این مجاهد نستوه با آغاز اولین جرقه های انقلاب در صف مجاهدان قرار گرفت و تنها روحانی مسلح کشور در مسیر مبارزه با رژیم منحوس پهلوی گام برداشت و مبارزه مسلحانه مردم ارومیه به مدیریت ایشان از مسجد اعظم در دوم بهمن 1357آغاز شد.
 این مبارزه، همانند مدال زرین بر سینه مردم مبارز و فهیم ارومیه نقش بست، چرا که مهم ترین حادثه تاریخی انقلاب را به انجام رساند و مردم این شهر دلیرانه در این روز به مبارزه مسلحانه علیه رژیم پهلوی دست زدند.
 تأثیر این قیام و نقش مجاهد نستوه حاج شیخ غلامرضا حسنی در تقویت حرکت های انقلابی ملت ایران اسلامی به حدی بود که امام خمینی(ره) فرمودند: "همه باید مثل حسنی مسلح باشیم"
این عالم شجاع و خستگی ناپذیر بعد از به ثمر رسیدن انقلاب، در همان اوایل انقلاب با حکم امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ایشان در استان آذربایجان غربی منصوب شد و وظیفه برگزاری نماز جمعه شهر ارومیه بر عهده ایشان نهاده شد و بعد از رحلت امام(ره) حکم ایشان از طرف مقام معظم رهبری تمدید شد.


 ایشان که به عنوان عالم مجاهد، آغازگر مبارزه مسلحانه با رژیم منحوس پهلوی بود، پس از انقلاب ریاست کمیته های انقلاب اسلامی در این استان را عهده دار گردید و در مقابله با ضد انقلاب هم نقش اساسی ایفا نمود.
مرحوم حسنی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب نزدیک به 80 هزار رأی به عنوان نماینده مردم ارومیه راهی مجلس شد و در مجلس به عضویت کمیسیون دفاع درآمد و در اواخر شهریور1359 و با شروع جنگ تحمیلی که هواپیماهای صدام برای اولین بار به فضای شهر تهران تجاوز کردند و در آسمان این شهر خودنمایی می کردند، بدون اینکه با مسئولان ساختمان مجلس هماهنگ کرده باشد، خود را به پشت بام مجلس رسانده و با مسلسلی که در پشت بام مجلس کار گذاشته بودند با هواپیماهای جنگی به ستیز برخاسته و آن ها را به رگبار بست.


 نقش ایشان در ایجاد امنیت برای مردم شهر نقده و پاک سازی این شهر از لوث گروهک های کومله و دموکرات هیچ گاه از حافظه مردم با غیرت این دیار پاک نخواهد شد، این مجاهد نستوه با شجاعت تمام در این رشادت، به تنهایی فرماندهی جنگ علیه گروهک ها را برعهده داشت.
 علاوه بر این ها، ایشان در طول عمر خود در سیر تکاملی انقلاب همراه یار دیرین امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) بوده و نقش ایشان در آرام سازی غائله اوجالان در دهه هفتاد را نباید از نظر دور داشت.
 حجت الاسلام حسنی از اول انقلاب تا دی ماه 1392 امامت جمعه ارومیه را عهده دار بوده و به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همواره در کنار مردم بوده و خطبه های نماز جمعه ایشان به عنوان عنصر مطالبه گر مردم از مسئولین، همیشه در یاد و خاطره مردم این دیار باقی خواه ماند.
 اکنون این مجاهد نستوه بعد از یک عمر مجاهدت از جمع ما رفته و راهی جایگاه ابدی گردیده و نمونه بارز آیه "فضّل الله المجاهدین علی القائدین اجراً عظیما" گردیده است.


اکنون استان آذربایجان غربی به عنوان رنگین کمان اقوام و مذاهب، عزادار عالمی است که یک عمر وجود خود را در راه انقلاب در سبد اخلاص گذاشت و خدمات ایشان در مقاطع مختلف، قبل و بعد از انقلاب در حافظه تاریخ برای ابد ماندگار خواهد ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات