صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۹۷

از آرزوی ترامپ تا ناتوانی اروپا

1ـ باید پذیرفت که اروپا ناتوان است
روزنامه «شرق» در یادداشتی نوشت: «مدتی است که اروپا با صحبت از احیای قوانین مسدودکننده تحریم‌ها مربوط به دهه ۱۹۹۰ در تلاش برای ساخت دیواری به منظور محافظت از ارتباط کاری و مالی شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکاست؛ اما در حقیقت این قوانین که به ‌تازگی بر سر زبان‌ها و در تیتر رسانه‌ها می‌چرخند، کم‌رمق‌تر از آن به نظر می‌رسند که بتوانند برجام را از چنگال آمریکا، سالم به درآورند... با وجود تلاش دیپلماتیک و حقوقی اتحادیه اروپا برای به‌ حداقل‌رساندن آسیب تحریم‌ها و جریمه‌های آمریکا بر شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی به دلیل کار و سرمایه‌گذاری در ایران، میزان منافع و سرمایه‌های آن کشورها در خاک آمریکا و وابستگی تجاری آنها به آمریکا آنقدر بزرگ است که فضای زیادی برای امیدواری به توان اروپا برای ایستادگی در برابر تصمیم یک‌طرفه آمریکا به لغو برجام بر جای نمی‌گذارد. باید واقع‌بینانه پذیرفت که اتحادیه اروپا ابزار کافی برای محافظت از خود در برابر زورگویی آمریکا  ندارد.»

2ـ تمارض به ورشکستگی!
در سال‌های اخیر، به دلیل اوضاع بد بازار و رکود حاکم بر آن، بسیاری از شرکت‌ها و مراکز تولیدی ورشکسته و از گردونه اقتصاد ایران خارج شده‌اند. برخی شرکت‌ها نیز از وضعیت حاکم سوءاستفاده کرده و به صورت صوری اعلام ورشکستگی می‌کنند تا از بازپرداخت وام‌های کلان بانکی فرار کنند. این شرایط به نحوی است که طبق آمار ارائه شده از سوی عباس پوریانی، رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، ماهیانه 90 پرونده درخواست ورشکستگی به محاکم تهران ارجاع داده می‌شود و کسانی بیشتر درخواست ورشکستگی می‌کنند که وام‌های کلانی از بانک‌ها دریافت کرده‌اند! طبق آخرین آمار موجود، حدود 41/2 درصد از تسهیلات بانک‌ها قفل یا بلوکه شده‌اند که به طور قطع بخش اعظمی از آن مربوط به صاحبان شرکت‌هایی است که به صورت صوری ورشکسته اعلام شده‌اند.

3ـ آرزوی ترامپ و مشاورانش برآورده نخواهد شد
سوزان مالونی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در مؤسسه تحقیقاتی بروکینگز گفته است: راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران تنها یک ایراد دارد و آن، اینکه اصلاً راهبرد نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از تفکرات خیالی است که در پوشش ظریفی از حجاب تغییر نظام در ایران پیچیده شده است. وی همچنین تأکید کرده است، درخواست‌های مطرح‌ شده از سوی پمپئو در این سخنرانی، وجهه بی‌پرده از یکه‌تازی و حداکثرخواهی است که نه ‌تنها در برابر ایران جوابگو نیست؛ بلکه به طور غیر قابل ‌پیش‌بینی برای مجموعه‌ای از منافع و متحدان ایالات‌ متحده نیز نتیجه معکوس دارد. خروجی این رویه آن است که ترامپ به توافق بهتر و بزرگ‌تر خود نمی‌رسد و امید مشاورش برای تغییر رژیم در ایران‌ هم برآورده نخواهد شد و ایران زانو نخواهد زد.

4ـ کاهش قابل توجه تعداد کانال‌های فعال در تلگرام
عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: «تعداد کانال‌های فعال در تلگرام پیش از اعمال فیلترینگ ۵۳۰ هزار بوده، اما بر اساس آمار و ارقام پژوهشگاه «پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران» در این بازه دو ماهه به کمتر از ۲۷۷ هزار کانال رسیده است.» وی همچنین افزود: «تعداد مطالب تولید شده از ۱۰۰ هزار مطلب به کمتر از ۷۵ هزار مطلب تولیدی رسیده که همه این موارد نشان‌دهنده این است که انحصارشکنی اتفاق افتاده است.» گفتنی است، با وجود این موارد، نکته هشدارآمیز این است که کانال‌های تعطیل شده عموماً مربوط به نیروهای انقلابی بوده که از تلگرام خارج شده‌اند و در حال حاضر، با فیلتر ناقص تلگرام این پیام‌رسان محل جولان کانال‌های ضد دینی، ضد انقلابی و غیر اخلاقی شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات