صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 5 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دیدید، ما برجام را پذیرفتیم اما دشمنی‌ها تمام نشد. حالا مسئله‌ حضور ما در منطقه و مسئله‌ موشک‌ها را مطرح می‌کنند؛ اگر اینها را هم قبول کنیم مسئله‌ دیگری را شروع می‌کنند. علت مخالفت آمریکا با نظام این است که آمریکا به طور کامل سلطه داشت و انقلاب دست آنها را کوتاه کرد.(1397/2/19) www.basirat.ir

▼ حرف روز    
اميد و معجزه در مستطيل سبز
جامعه براي تداوم حيات خود نيازمند باز توليد «اميد» است. اميد به مثابه انرژي حيات‌بخش، زندگي را در رگ‌هاي جامعه جاري می‌کند. اميد در يک سطح در اثر دستيابي به موفقيت‌ها حاصل می‌شود، موفقيت‌هايي که گاه حاصل تلاش بخشي از جامعه است؛ اما همه جامعه از ثمرات آن بهره مي‌برند. در سطحي عميق‌تر بايد اميد را در خودباوري، شناخت ظرفيت‌ها و تکرار سرود «ما ميتوانيم» جست‌وجو کرد. اين موفقيت‌ها مي‌تواند در عرصههاي گوناگون سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي به دست آيد که در جهان امروز ميدانهاي ورزشي يکي از مهم‌ترين آنها است. جام جهاني فرصتي بود تا براي نزدیک به دو هفته شوق و شوري فراگير سراسر کشور را در بر بگيرد! در روزگاري که اخبار خوبي از عرصه اقتصاد به گوش نمي‌رسد و هنگامي که نابساماني بازار سکه و دلار، مردم و فعالان اقتصادي را کلافه و عصباني کرده است و دولت نيز معلوم نيست چه برنامه‌اي براي مهار مشکلات اقتصادي دارد و ناتوان از توليد اميد است!
در زمانه‌اي که نشاني از تدبير و اميد در سياست‌هاي ديپلماتيک دولت «تدبير و اميد» مشاهده نمي‌شود و سياست تلاش براي حل مشکلات اقتصادي از طريق حل مشکلات ديپلماتيک به بن‌بست رسيده، اين معجزه مستطيل سبز و معرکه فوتبال است که به منبعي براي تزريق اميد به جامعه بدل شده است.
تيم‌ ملي ايران در حالي از صعود به مرحله دوم جام جهاني باز ماند که در آخرين بازي خود در برابر قهرمان اروپا جانانه به ميدان رفت و با تساوي يک بر يک تيم پرآوازه پرتغال را متوقف کرد. شايد پيش از شروع بازي‌ها کسي گمان نمي‌کرد شاگردان کي‌روش در «گروه مرگ» شانسي براي عرض اندام داشته باشند؛ اما اين تيم «مراکش» قهرمان قاره آفريقا را شکست داد؛ برابر قهرمان اسبق جهان، باشکوه بازي کرد و با بدشانسي و روي گل اتفاقي شکست خورد.
جامعه امروز ما نيازمند تکرار موفقيت‌ها در عرصه‌هاي گوناگون است. بخشي از اين موفقيت‌ها هر روز در جامعه در حال خلق و تکرار است؛ اما متأسفانه به درستي به سمع و نظر افکار عمومي نمي‌رسد و جامعه از آن آگاه نمی‌شود که براي رفع اين معضل نيز بايد چاره انديشيد.
اين جمله حکيمانه حضرت امام(ره) را همواره بايد زمزمه کرد که «يأس از جنود شيطان است، اميد از جنود خداست» و فراموش نکنيم دشمنان ما، ما را پژمرده و افسرده و نااميد مي‌خواهند!

▼ گزارش روز
تله شوم!
فائزه هاشمی در مصاحبه با روزنامه «فایننشال‌تایمز» در سخنانی جالب توجه می‌گوید: اینکه از ابتدا، هیچ ارتباطی با آمریکا نداشتیم درست نبود؛ جمهوری اسلامی باید مشکلات خود را با آمریکا حل کند، چون ارتباط نداشتن با ابرقدرت برای ما هزینه‌بر بوده است. به زودی و قبل از آنکه شرایط بدتر شود باید با آمریکا مذاکره کنیم، هیچ گزینه دیگری نداریم. مذاکرات دیرهنگام می‌تواند بعد از فشار بیشتر انجام بگیرد.
گفته‌های فائزه هاشمی زمانی بیشتر معنا پیدا می‌کند که بدانیم این اظهارات درست پس از نامه جنجال‌برانگیز تعدادی از فعالان سیاسی درباره لزوم مذاکره با ترامپ و اعطای امتیاز به آن دقیقاً پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای و تجربه برجام به منزله نمونه‌ای واضح از اعتماد به آمریکا مطرح شده است؛ تجربه‌ای که حتی سرسخت‌ترین حامیان مذاکره با آمریکا در کشور را به این مسئله واقف کرده است که مذاکره با آمریکا هیچ سودی برای کشور نداشته و نخواهد داشت! چنانکه رئیس‌جمهور نیز مذاکره با آمریکا را بی‌عقلی می‌داند و جریان‌ها و چهره‌های سیاسی موافق برجام و مذاکره با آمریکا در سال‌های گذشته نیز اکنون آن را اتلاف وقت و مصداق کار بیهوده می‌دانند؛ اما چرا در چنین وضعیتی باید آنچه آمریکایی‌ها به دنبالش هستند، در داخل و از زبان چهره‌ها و فعالان سیاسی ایرانی تکرار شود؟! آیا بار دیگر نیروهایی در داخل قرار است تکمیل‌کننده برنامه و اهداف آمریکایی‌ها برای تسلیم جمهوری اسلامی ایران برابر خواسته‌های نامشروع و زیادی‌خواهان دشمنان باشند؟! آیا درست است اکنون که کشور به وحدت و همدلی همه جریان‌ها و بخش‌های گوناگون کشور و مردم نیاز دارد، زمزمه‌هایی برای تفرقه مطرح شود؟ روندی که به هوشیاری و دقت مردم و جریان‌های سیاسی نیاز دارد تا در تله این بازی شوم دشمنان گرفتار نشوند.

▼ خبر ویژه                     
حرکت سازمان‌یافته علیه بازار!
رئیس اتاق اصناف ایران رخدادهای اخیر بازار تهران را «سازمان‌یافته» دانست و گفت: دست‌های پیدا و پنهانی به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است. علی فاضلی درباره ناآرامی‌های بازار تهران گفت: تجمع‌های صنفی حق اصناف و بازار است و اصناف می‌توانند چنین تجمع‌هایی در قالب اتحادیه‌ها و با اخذ مجوزهای قانونی، در جهت تأمین مطالبات صنفی خود برگزار کنند. وی افزود: آنچه بعدازظهر یک‌شنبه و دیروز در بازار تهران اتفاق افتاده، متفاوت از این روند است؛ عده‌ای خاص وارد بازار می‌شوند و در اصل به بازار حمله می‌کنند، می‌خواهند بازار را تحریک کنند تا بازار تعطیل شود. رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: «اینکه با لگد به درب مغازه‌ها حمله کنند و به بازاری‌ها به صورت تحکمی بگویند که باید مغازه را ببندید، نشان می‌دهد که این کار سازمان‌یافته است.» فاضلی اضافه کرد: حرکتی که دیروز در بازار ایجاد شده، فقط یک شعار اقتصادی دارد و آن مبنی بر این است که «دلار 10 تومانی نمی‌خواهیم» و بقیه شعارها سیاسی است. وی گفت: «این سخن که گفته می‌شود بازار دست به چنین حرکت‌هایی زده است را رد می‌کنم؛ بازار مقاومت می‌کند؛ اما وقتی به بازار حمله می‌شود، تنها دفاع بازار این است که ساعتی کرکره را پایین بکشد تا آسیب نبیند.» فاضلی تصریح کرد: «دستگاه‌های امنیتی باید در این شرایط مراقب بازار باشند؛ باید قبل از اینکه حرکتی در درون بازار علیه بازار انجام شود، دستگاه‌های امنیتی پوشش لازم را بدهند.»

▼ اخبار
1ـ همه فریادها را باید بر سر آمریکا کشید!
«حسن بهشتی‌پور» از چهره‌های اصلاح‌طلب در مطلبی نوشت: «همه فریادها را باید بر سر آمریکا کشید. این آمریکا است که با خروج از برجام، ایجاد مشکل کرده و بر ایران فشار وارد کرده است. نباید به جای آمریکا، ما بر سر یکدیگر فریاد بکشیم.» وی افزود: «نباید فراموش کرد که ماشین پرونده‌سازی آمریکا و متحدانش برای رویارویی با ایران هیچ‌گاه متوقف نشده است و هر چند برجام یک بهانه را از دشمنان ایران گرفت، اما بهانه‌جویی‌های آنها ادامه یافته است... آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند با جعل واژه‌هایی مانند بی‌ثبات‌سازی منطقه، پرونده‌ای جدید برای فشار به ایران درست کنند... مشخص است که چنین دروغ‌پردازی‌هایی یک توطئه دیگر برای پرونده‌سازی علیه ایران است؛ مسیری که شروع شده و اکنون جمهوری اسلامی ایران باید با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای مبارزه با این پرونده‌سازی‌های جدید اقدام کند.» البته نویسنده مشخص نکرده است چگونه باید این بهانه را از دست آنها گرفت؛ با بازگشت به اصول اساسی انقلاب و ایستادگی در برابر دشمن یا با تکرار مدل برجام؟!

2ـ خیانت محمد‌بن‌سلمان به فلسطینی‌ها
نشریه «فارن‌پالیسی» در گزارشی نوشت: «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به فلسطینی‌ها خیانت کرده است. این نشریه آمریکایی با اشاره به دیدار اخیر بن‌سلمان با جارد کوشنر و جیسون گرینبلات، فرستاده‌های دولت آمریکا برای گفت‌وگو درباره طرح موسوم به «معامله قرن» نوشته است: دستیاران محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی این دیدار را حتی قبل از آغاز آن، بی‌معنا و اتلاف وقت توصیف کردند. فارن‌پالیسی افزوده است: چند ماهی است که تشکیلات خودگردان فلسطین، به روابط نزدیک میان دولت ترامپ و برخی از دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس به دید تحقیر نگاه می‌کند. مطابق این گزارش، بن‌سلمان در نشستی که ماه مارس با رهبران جریان‌های یهودی برگزار شد، از فلسطینی‌ها انتقاد کرد و مدعی شد آنها فرصت‌ها برای صلح را از دست داده‌اند. او همچنین آرمان فلسطینی‌ها را کم‌اهمیت دانست و گفت: فلسطینی‌ها باید هر گونه توافقی را که به آنها پیشنهاد می‌شود، بپذیرند.

3ـ خروج از  برجام آغاز پیشرفت!
دونالد ترامپ که به اردن سفر کرده است در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مذاکرات سازش گفت: «پیشرفت‌های زیادی در طرح خاورمیانه حاصل شده که این پیشرفت‌ها با خروج از توافق وحشتناک ایران آغاز شده‌اند. آن توافق، فاجعه بود و از وقتی که به آن خاتمه دادیم، مسائل خیلی فرق کرده‌اند.» ترامپ به پرسش‌ها درباره زمان رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» برای پیشبرد سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها پاسخ نداد. رسانه‌ها، از جمله شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشتر برخی جزئیات مربوط به طرح پیشنهادی کاخ سفید را منتشر کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ترامپ در این طرح دنبال به رسمیت شناختن فلسطین و ایجاد دولت فلسطینی است،‌ البته نه با پایبندی به مرزهای 1967. در این طرح شهرک‌نشینان صهیونیستی از شهرک‌ها در کرانه باختری تخلیه نخواهند شد.

4ـ تیم اقتصادی دولت با کدام کارت بازی کردند!
روزنامه «آرمان امروز» از رسانه‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی نوشت: «وقتی تیم اقتصادی دولت همانند حجره‌نشین‌های دوره قاجاریه طرح و برنامه اقتصادی دارد، آیا امیدی به برون‌رفت از وضع موجود می‌رود؟» این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «نمی‌دانم تیم اقتصادی دولت در حوادث ارزی اخیر با کدام کارت بازی کردند و چگونه صندوق ارزی بانک مرکزی را چند قفله کردند که ارز نزدیک به ۴ هزار تومانی در کوتاه مدتی به هشت هزار تومان رسید و خنده‌دار آنکه به بهانه جمع‌آوری نقدینگی از بازار بیش از ۷ میلیون سکه بهار آزادی به قیمت زیر دو میلیون تومان فروختند و امروز قیمت سکه به مرز ۳ میلیون تومان رسیده است!»

▼ اخبار کوتاه
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خرداد ماه مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده است. طبق این ابلاغیه، از ابتدای تیر ماه ثبت سفارش و واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری از جمله خودرو ممنوع شده و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این محصولات نیز در صورتی که تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه ارز آنها تخصیص نیافته باشد، ممنوع است.
شبکه تلویزیونی «السومریه» گزارش داد: «فردوس العوادی» نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: آمریکا نقشه‌ای برای بازگرداندن گروه داعش و کمک به آن برای اشغال برخی مناطق شمالی و غربی کشور و غرق کردن عراق در جنگی جدید و فرسودن اقتصادی این کشور دارد. وی هشدار داد: آمریکا از سرگرم بودن فراکسیون‌ها برای تشکیل دولت به منظور اجرای این نقشه بهره‌برداری می‌کند.
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق با هدف حمله به هواپیمای باربری ایرانی خبر داد. برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز می‌گویند، نیروی هوایی این رژیم دو موشک به سمت فرودگاه دمشق شلیک کرده است. تلویزیون دولتی سوریه نیز اعلام کرد، دو موشک به فرودگاه بین‌المللی پایتخت این کشور اصابت کرده است.
هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت می‌تواند بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نرخ سوخت را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش دهد؛ اما اگر بیش از ۱۰ درصد باشد، مجلس به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد. در لایحه بودجه ۹۷ دولت خواهان افزایش قیمت حامل‌های انرژی شده بود که مجلس با رقم پیشنهادی دولت، موافقت نکرد و آن رد شد.
پس از تصمیم دولت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان، اکنون دولت برای جذب نقدینگی، به صورت جدی در حال بررسی افزایش نرخ سود بانکی است. بر اساس این، افزایش نرخ سود بانکی برای مدیریت ریال‌های ناشی از فروش اسکناس دلار در بازار غیر رسمی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از دولت گفت: روحانی 24 میلیون رأی دارد. ایشان باید در موقعیت سخت وارد عرصه کار شود. آقای روحانی نشسته است و کارآمد نیست؛ آن هم در دوره‌ای که این میزان فشار بر ما وارد می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات