صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۰۱

از درخواست تکراری تا فریب جان بولتون

1ـ جان بولتون فریب خورده است
نشریه «امریکن کانزروتیو» در تحلیلی درباره اقدامات دولت ایالات متحده آمریکا و همراهی برخی مقامات این کشور از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا با نیروهای ضد انقلاب، از جمله «منافقین» به منظور ایجاد بلوا و برهم زدن آرامش در ایران و در نهایت سرنگونی نظام نوشت: «اگر جان بولتون واقعاً بر این باور است که می‌تواند با ضربه‌ای نظام ایران را سرنگون کند، بیشتر از آنچه می‌پنداشتیم، فریب خورده است.» این نشریه به صراحت نوشت: «اگر این افراد می‌پندارند که دولت ایران در آستانه سرنگونی است، این مسئله امری نامحتمل است. در مجموع، تغییر نظام همیشه بسیار مشکل و پرهزینه‌تر از آن است که طرفدارانش انتظار دارند و همواره پیامدهای منفی برای آمریکا داشته است.» در بخش دیگری از تحلیل این رسانه آمریکایی آمده است: «ایران یکی از کشورهای با ثبات نسبی در منطقه است؛ بنابراین دیوانگی است که بخواهیم آشفتگی و اخلال بیشتری را در این کشور ایجاد کنیم. تلاش برای سرنگون کردن این نظام در کشوری با بیش از 80 میلیون جمعیت پیامد‌های عظیم و پیش‌بینی نشده را برای مردم این کشور و بسیاری از همسایگان ایران دارد.»

2ـ درخواست تکرار تجربه شکست‌خورده!
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم یکی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات نوشت: «مسئله حفظ و حراست از برجام، باید در صدر اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرد و نباید اجازه داد اقدامات تحریک‌آمیز و ایذایی کشورهایی، مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ما را از تمرکز بر نگهداری این نقطه استراتژیک منحرف کند. استقامت و مداومت جمهوری اسلامی ایران در برجام، زمینه‌ساز اعتماد بیشتر جهان به رفتار باثبات، منطقی و قابل پیش‌بینی ایران خواهد شد. ایران برای عبور از این شرایط ویژه و حاد، نیازمند ایجاد آرامش در منطقه است. در این راستا، یکی دیگر از اولویت‌ها در وضعیت ویژه کنونی باید گفت‌وگو با همسایگان و شاید تجدیدنظر در برخی رفتارهای منطقه‌ای باشد.»!

3ـ چند نفر به اندازه کل یارانه نقدی دو سال سود برده‌اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سامانه نیما در چارچوب نظام ارزی کشور ناقص اجرا شده و موجب ایجاد رانت برای برخی شده است، گفت: چند نفر به دلیل نقص سامانه نیما در چند ماه گذشته به میزان کل یارانه نقدی دو سال کشور سود برده‌اند. رحیم زارع گفت: ایجاد سامانه ارزی نیما بدون پشتوانه کارشناسی و بر اساس تصمیم یک شبه است و شفافیتی در آن وجود ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اکنون قیمت ارز را 10 درصد ارز موجود بازار آزاد تعیین می‌کند، نه 90 درصدی که در اختیار دولت است. وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی و دوران تحریم‌ها تجارب ارزی بسیار خوبی داریم؛ اما این تجارب مستندسازی نشده است و بانک مرکزی همچنان آزمون و خطا می‌کند.

4ـ دولت هزینه‌های خود را کاهش دهد
علی تاجرنیا از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمینه اینکه مردم پول‌ها و طلاهای خود را به بازار وارد کنند تا از وضعیت فعلی فاصله بگیریم، با تأکید بر اینکه پیش از این اظهارات دولت باید تصمیم بگیرد در کاهش هزینه‌های خودش اقداماتی انجام دهد، گفت: در حال حاضر مردم در گفتارهای خود مدام بر تغییر تأکید دارند و مقصر بخشی از این گفتار، وزرا و افرادی هستند که به آن دامن زدند. دولت و دولتی‌ها باید رفتارهای خود را اصلاح کرده و بعد مردم را به کاری دعوت کنند. آقای نوبخت و دیگر مسئولان به جای اینکه از مردم بخواهند کاری کنند، از خودشان و خانواده‌شان و از هیئت دولت بخواهند پیش‌قدم این اقدامات شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات