صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۳۰

از حمایت تا انتقاد

1ـ هیچ کالایی با ارزش‌تر از امنیت یک کشور نیست
احمد شیرزاد از فعالان تندرو اصلاحات به تازگی و در سخنانی بی‌سابقه با حمایت از رویکرد جمهوری اسلامی در منطقه، گفته است: ممکن است متلک‌هایی درباره هزینه ‌کردن در فلان کشور منطقه یا میزان اختلاس در فلان پرونده از سوی بخش‌هایی از جامعه گفته شود که پول از بین‌رفته در آن، می‌توانست مسائل ایران را حل کند. اینجا باید با شفافیت هرچه تمام‌تر، به مردم توضیح داده شود که در بحث سوریه یا مسائل منطقه هزینه‌هایی صورت گرفته که اولاً اندازه آن نمی‌تواند مشکلاتی را که افرادی مدعی آن هستند، حل کند و در عین حال، در بین همه کالاهای مطلوب هیچ کالایی با ارزش‌تر از امنیت یک کشور نیست. وی همچنین خواستار مرزبندی اصلاح‌طلبان با رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی شد و تأکید کرد: سخن میهمانان رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، امروز دیگر مسئله آزادی‌های قانونی سیاسی، نظارت استصوابی، رفع حصر و... نیست؛ بلکه همه آنها در تغییر رفتار سیاسی ایران در منطقه خلاصه شده است.

2ـ تسویه شاهزادگان در دربار سعودی ادامه دارد
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داده است، یک شاهزاده بلندپایه، بسیاری از تاجران و مقامات سابق هنوز بازداشت هستند و حکومت عربستان به تازگی اقدام به دستگیری نفرات جدید کرده است. مقامات و افراد نزدیک به افراد بازداشت ‌شده می‌گویند برخی از بازداشتی‌ها در حین بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با روش‌هایی، مانند محرومیت از خواب شکنجه شده‌اند. این منابع گفته‌اند در برخی از موارد، بازداشتی‌ها تفهیم اتهام نشده‌اند و اجازه تماس با خویشاوندان و وکیل از آنها سلب شده است. منابع نزدیک به چند نفر از زندانیان می‌گویند مقامات مسئول گفته‌اند احتمال دارد این نفرات به اتهاماتی، مانند خیانت یا تروریسم محاکمه شوند، که در این صورت ممکن است با مجازات‌هایی از زندان تا اعدام روبه‌رو شوند. وال‌استریت‌ژورنال نوشته است طرح این احتمال یکی از تاکتیک‌های مقامات سعودی برای وادار کردن زندانیان به اعتراف‌های نادرست یا موافقت با مصالحه‌های مالی است.

3ـ تنگه هرمز یا برای همه یا برای هیچ‌کس
فرمانده سپاه گفت: فکر مقابله موفق با بحران‌های بزرگ بدون حضور مردم میسر نیست و هیچ‌گاه نباید تفکر نگاه به مردم را مزاحم پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های کشور دانست، همان‌گونه که باور و نگاه به مردم در جنگ تحمیلی توانست دستاوردی بزرگ را برابر صف‌آرایی دنیای استکبار برای ما رقم بزند. سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به مواضع قاطع رئیس‌جمهور برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران و ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم و تأکید بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولان نظام در این زمینه، تصریح کرد: یقیناً در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولان اجرایی کشور می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز یا برای همه یا برای هیچ کس، چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

4ـ نمی‌توانیم از عهدشکنان شکایت کنیم!
روزنامه «شرق» با انتقاد از نحوه نگارش توافق جامع هسته‌ای، در یادداشتی نوشت: «برجام یک معاهده یا یک موافقت‌نامه حقوقی بین‌المللی یا حتی اجرایی نیست که الزام حقوقی برای طرف‌های آن ایجاد کرده باشد و خروج از آن برای آنها دشوار باشد. برجام یک معاهده نیست که به تصویب مجالس کشورهای ذی‌ربط رسیده باشد. سند مربوطه حتی امضای کشورهای ذی‌ربط را هم ندارد. برجام یک تعهد سیاسی و داوطلبانه است. پنج بار در سند برجام تصریح شده که این یک «برنامه عمل داوطلبانه» است... بنابراین برجام تعهد یا الزام حقوقی برای طرف‌های آن ایجاد نکرده که یکی از آنها بتواند از طریق دیوان، طرف یا طرف‌های دیگر را به انجام تعهدات ناشی از برجام وادار کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات