صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 28 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برخی عناصر انقلابی از راه برگشتند و انقلاب ریزش‌هایی داشته اما چند برابر رویش داریم... امروز می‌بینید که بعد از ۴۰ سال، جوان مؤمن مسلمان که امام و دفاع مقدس را ندیده، مثل جوان اول انقلاب مثل همت و خرازی، وسط میدان می‌رود.(1397/9/21)
▼ حرف روز
شعارهای مقرون به شعور!
امروزه در لابه‌لاي اخبار، اظهاراتي را مشاهده می‌کنیم که تنها تحليل منطقي براي فهم آن این است که مدعي شويم گوينده خود را به تجاهل زده است! اظهارات اخير آقاي موسوي‌بجنوردي، عضو مجمع روحانيون مبارز از اين جمله است.
وي به تازگي در مراسمي اظهار داشته است: «ما نقص تبليغات داريم و فقط فحش مي‌دهيم که بهترين سخنان را هم از بين مي‌برد. به جاي فحش، مسائل اسلام و تشيع را بگوييم. چرا مرگ؟ ما براي زندگي آمده‌ايم؛ با مرگ چيزي درست نمي‌شود. بايد اين فرهنگ را عوض کنيم. اگر مي‌خواهيم آمريکا را زمين بزنيم، مسائل خود را مطرح کنيم. شعار اگر مقرون به شعور باشد، ارزش دارد؛ اما نوعاً شعارهاي ما مقرون به شعور نيست.»
اين اظهارات توهين‌آميز در حالی مطرح می‌شود که شعار «مرگ بر آمریکا» برخاسته از مبانی مستحکم سیاسی‌ـ اعتقادی است. به واقع چالش جمهوري اسلامي و استکبار جهاني در مباني شکل‌گيري نظام اسلامي و ماهيت نظام سلطه جهاني ريشه دارد. اين چالش چهل ساله برآمده از اقدامات ضد انساني است که آمريکايي‌ها در طول دهه‌هاي اخير در سطح جهاني برجاي گذاشته‌اند. کافي است تنها مروري بر مواجهه آمريکايي‌ها در مسائل ايران پس از پايان جنگ جهاني دوم داشته باشیم تا مشخص شود چطور دخالت استعمارگرانه آمريکايي‌ها در کشور به يکي از عوامل خشم ملت عليه رژيم دست‌نشانده پهلوي انجاميد و حاصل آن تشکيل نظامي بود که رسالت خود را تأمين منافع ملي مستقل از آمريکا مي‌ديد. پس از شکل‌گيري نظام اسلامي نيز اين آمريکايي‌ها بودند که از سياست‌هاي خيانتکارانه خود عليه ملت ايران دست نکشيدند و هر روز توطئه و ترفندي جديد براي نفوذ در کشور را طرح‌ريزي کردند که با هوشياري ملت ايران ناکام ماند. آخرین اقدام علیه ملت ایران جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که در ماه‌های اخیر کشور را درگیر خود کرده است.
شعار «مرگ بر آمريکا» محصول خودآگاهي ملت ايران نسبت به همين جايگاه سلطه‌گري و زياده‌خواهي است و فرياد برائت و اعلام نفرت و انزجاري است که يک ملت از روند حاکم بر جهان در طول چهل سال اخير ابراز داشته است. بسيار ساده‌لوحانه است که آن همه مباني نظري انقلابي و اسلامي و مستندات و شواهد تاريخي را ناديده گرفت و شعار مرگ بر آمريکا را به فحش تقليل داد و شعارهاي ملت ايران را مقرون به شعور ندانست! وادادگان پشیمان از گذشته، به جای متهم کردن ملت بايد پاسخگوی چرایی استحاله و ارتجاع‌شان باشند!

▼ چلچراغ/ دو
مرتّباً جلو رفتیم
«اللّهُمَّ اَغنِنا عَن هِبَةِ الوَهّابینَ بِهِبَتِکَ وَ اکفِنَا وَحشَةَ القاطِعینَ بِصِلَتِک؛ همه دنیا هم که رو برگردانند، شما قدرتمندید. ملت ایران چهل سال است که در مقابل قدرت‌های پُررویِ وقیحِ بی‌شرمِ متکبّرِ دنیا، با قدرتِ تمام ایستاده است... چهل سال است که این ملّت در مقابل فشارهای دشمنان عقب‌نشینی نکرده است... مدّعی‌ام که در طول این چهل سال مرتّباً جلو رفتیم، مرتّباً پیشرفت کردیم، مرتّباً قوی شدیم؛ حرکت چهل‌ساله‌ جمهوری اسلامی، این را به روشنی اثبات می‌کند. ما یک حرکت جدّیِ استقلالِ صنعتی و استقلال سیاسی را در کشورمان شاهدیم.» این جملات، توصیف دقیق رهبر معظم انقلاب از دال مرکزی، از آن گوهر درونی و از آن اکسیر اصلی انقلاب اسلامی ایران، یعنی مقاومت و ایستادگی است و اصرار بر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، که ایران را از وابسته‌ترین کشور در منطقه به مستقل‌ترین ملت غرب آسیا و از بازیگر گوش به فرمان به بازیگردانی کاردان تبدیل کرده و تفاوت میان روزگار پیش از 22 بهمن 57 تا این روزها را که در آستانه 22 بهمن 97 قرار داریم، رقم زده و اصرار و تمسک به این اسلوب و قاعده است که به تعبیر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «معجزه رقم زده» و «بعد از چهل سال شما می‌بینید جوان مؤمن مسلمان که نه امام را دیده است، نه انقلاب را دیده است، نه دوران دفاع مقدّس را دیده است، نه آن حماسه‌ها را از نزدیک دیده، امّا امروز با روحیه انقلابی، مثل همان جوانِ اوّلِ انقلا‌ب‌ـ مثل همّت و خرّازی و بزرگانی از این قبیل‌ـ می‌رود وسط میدان و با علاقه، با احساس مسئولیّت، با شجاعت تمام در مقابل دشمن می‌ایستد.» اکنون نیز اگر مشکلی در کشور وجود دارد، به واسطه دور شدن از فرهنگ انقلاب است و راه حل آن بازگشت به همان فرهنگ است.
  
▼ گزارش روز
بدعت خطرناک!
این روزها فیلم کوتاه درگیری یک نماینده مجلس با یک کارمند دولتی و یک شهروند عادی که گفته می‌شود در گمرک رخ داده، در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده است!  فارغ از محتوای فیلم و اینکه کدام یک از روایت‌ها درباره پس و پیش از آن درگیری صحت دارد، بدون آنکه در این یادداشت کوتاه بخواهیم به موضع‌گیری‌هایی بپردازیم که در این روزها صورت گرفته، مانند تصمیمات گروهی 40 نفره از نمایندگان مجلس برای برخورد با کارمند، شهروند عادی حاضر در فیلم منتشر شده و مدیر گمرک یا اظهارات «سهیلا جلودارزاده» در حمایت از نماینده مورد اشاره و طرح این ادعا که «برخی از نهادها‌ـ که اگر لازم باشد بعداً نام آنها را خواهم گفت‌ـ احساس خصومت با نماینده را در میان کارکنان‌شان ایجاد کرده‌اند» یا گفته یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس برای برخورد با منتشرکننده فیلم و... که هر یک از این مباحث به بررسی ابعاد دقیق ماجرا نیاز دارد؛ قصد داریم به موضوعی نگران‌کننده اشاره کنیم که می‌شود با قاطعیت درباره آن سخن گفت و آن دفاعیه این نماینده است! وی برای  آنکه فضای رسانه‌ای شکل گرفته پس از انتشار فیلم را تغییر دهد، دست به دامن تفاوت‌های قومی و مذهبی شده و می‌گوید چون اهل سنت و بلوچ بوده، با وی چنین برخوردی شده است! راه فراری خطرناک! اینکه یک فرد خواه در هر جایگاه و پستی برای جلوگیری از انتقادات از خود، تفاوت‌های قومی و مذهبی را پررنگ کند و مردم را در مقابل مردم قرار دهد و زمینه اختلافات را فراهم کند، بسیار آسیب‌زا است و به هیچ عنوان مبالغه‌آمیز نیست اگر بگوییم می‌توان سخنان این چنینی را اقدام علیه امنیت ملی دانست و واجب است شورای نظارت بر رفتار نمایندگان به طور ویژه به مسئله قومی و مذهبی کردن این ماجرا ورود کند و مانع از تبدیل این بدعت خطرناک به رویه‌ای از سوی افراد دیگر شود.
 
▼ خبر ویژه
سفرهای مکرر نزدیکان ولی‌عهد سعودی به تل‌آویو
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع، از تحرکات مخفیانه عربستان سعودی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین سفرهای مکرر مشاوران نزدیک «محمد‌بن‌سلمان» به تل‌آویو خبر داد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، «سعود القحطانی» و ژنرال «احمد العسیری» دو نفر از چهره‌های بسیار نزدیک به ولی‌عهد عربستان سعودی نقشی کلیدی در تحرکات محرمانه در زمینه برقراری روابط ریاض و تل‌آویو ایفا می‌کنند. از نظر این روزنامه آمریکایی، موانع موجود(ماجرای قتل خاشقجی، ‌جنگ یمن و...) در راه ایجاد پیوندها بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، سبب ایجاد تردید در طرح دولت آمریکا موسوم به «ناتوی عربی» می‌شود؛ طرحی که «دولت ترامپ آن را در استراتژی خاورمیانه‌ای خود که شامل مهار ایران و حل منازعه فلسطینیان و اسرائیلی‌ها (مذاکرات سازش و طرح معامله قرن) می‌شود، سرنوشت‌ساز و حیاتی می‌داند.» به نوشته وال‌استریت ژورنال، «با وجود تحولات اخیر، احتمالاً پیوندهای سعودی‌ـ اسرائیلی به رغم موانع موجود و به دلیل منافع امنیتی و تجاری مشترک ادامه خواهد یافت.»

▼ اخبار
1ـ مردم اصلاحات را از خود نمی‌دانند
«علیرضا بهشتی» با انتقاد از عملکرد جریان اصلاحات در همه این سال‌ها گفت: «پس از شکل‌گیری دولت اصلاحات، رهبران اصلاحات به ‌تدریج به‌ جای آنکه جنبش را زنده نگه دارند، دچار یک ضعف عمیق و همچنین خطاهای بزرگی شدند تا جایی که لایه‌های گوناگون اجتماعی آرام‌آرام دیگر خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند و به یاد داریم در زمان تحصن نمایندگان مجلس ششم، اصلاحات تنها ماند.» وی با اشاره به نارضایتی مردم در دوران سازندگی از دولت، گفت: «نارضایتی‌های موجود در دولت هاشمی را نباید نادیده گرفت. سیاست‌های آن زمان تنش‌آفرین بود و سبب شد در شهرهای گوناگون شاهد اعتراض‌هایی باشیم؛ فضای سیاسی نیز تا حد زیادی بسته بود و رأی مردم به خاتمی در سال ۸۰ سلبی بود؛ زیرا مردم می‌ترسیدند شرایط به پیش از سال ۷۶ (دولت هاشمی) باز گردد.» این جملات «بهشتی» یعنی علت پیروزی خاتمی در سال ۸۰ رقیب‌هراسی بود، نه کارنامه خوب.

2ـ 2019، سال پایان نظم مستقر جهانی
«ایگور ایوانف» رئیس شورای امور بین‌الملل روسیه و وزیر خارجه سابق این کشور، در مقاله‌ای که در روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو منتشر شده، هشدار داده است: سال 2019 با خطرهای بسیار زیادی مواجه بوده و ممکن است نظام حاکم بر روابط بین‌المللی به‌طور کامل تخریب شود و هیچ نظم جدیدی هم بر این روابط حاکم نشود. به عقیده ایوانف، بزرگ‌ترین مشکل بین‌المللی در سال 2019 دولت آمریکا خواهد بود، همان‌طور که در سال 2018 نیز چنین بود. وی نوشته است: «واقعیت این است که طی چند سال گذشته واشنگتن فعالانه نشان داده است هیچ احترامی برای اصول حاکم بر نظم کنونی جهان قائل نیست. آمریکا با دنبال کردن اهداف خود، کوچک‌ترین توجهی به حقوق بین‌الملل و ساختارهای چندجانبه ندارد.»

3ـ صرفه‌جویی 2 میلیون دلاری واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی
 «کاظم خاوازی» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، به ازای واگذاری هر نوع فناوری به بخش خصوصی ۲ میلیون دلار سرمایه به بخش کشاورزی برمی‌گردد و هر یک از انواع فناوری ۱۴۲ فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌کند. وی در ادامه به تعداد ارقام گندم آبی که طی ۲۰ سال گذشته معرفی شده، اشاره کرد و گفت: طی این مدت ۴۳ رقم گندم آبی معرفی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و تنها درآمدی که از معرفی این ارقام گندم به اقتصاد کشور برگشته، ۱۲ هزار میلیارد تومان است. خاوازی تأکید کرد: رویکرد محققان ما باید از محصول محوری به پیامد محوری تغییر پیدا کند، یعنی آنها باید به دنبال نتیجه و تأثیرگذاری کارهای خود باشند و ارائه تحقیقات کافی نیست.

▼ اخبار کوتاه
«لیز آن ساندرز» تحلیلگر و استراتژیست ارشد فعال در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: بی‌ثباتی بازارهای مالی در هفته‌های اخیر، افت ۱۰ درصدی میانگین سهام داوجونز در دو ماه گذشته، تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران برای چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی، احتمال تداوم جنگ تجاری میان چین و آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی (فدرال رزرو) ایالات متحده همگی از عوامل مهمی هستند که وضعیت نامعلوم و نامشخصی را برای آینده اقتصاد جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا به تصویر کشیده است.
«صادق زیباکلام» در مطلبی نوشته است: «این فقط محبوبیت روحانی نبوده که ظرف ۱۸ ماه گذشته کاهش یافته است؛ بلکه به موازات آن اصلاح‌طلبان نیز بخشی از سرمایه و اعتبار اجتماعی خود را از دست داده‌اند.» پیشتر «علی صوفی» نیز گفته بود: «اگر اصلاح‌طلبان بخواهند پای آقای روحانی و دولت ایشان بمانند، با دولت خواهند رفت و در آینده بساط‌شان تهی خواهد شد و اعتماد و نظر مردم را از دست خواهند داد.»
حجت‌الاسلام ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس گفت: «نقل قول منتشر شده از بنده مبنی بر اینکه آیت‌الله مکارم عنوان کرده‌اند که استیضاح وزیر خارجه حرام است، کذب محض است و من و ایشان چنین نکته‌ای را مطرح نکرده‌ایم.» وی افزود: «آنچه من از آیت‌الله مکارم در این‌باره نقل کردم، این بود که آیت‌الله مکارم فرمودند: استیضاح‌های مکرر وزرا، دولت را تضعیف می‌کند و در شرایط فعلی به صلاح نیست.»
محمدجواد ظریف نوشت: «ابتدا نتانیاهو می‌آید و کنار کارخانه ساخت بمب اتمی می‌ایستد و ایران را تهدید به نابودی می‌کند. حالا هم خیلی راحت درباره موشک‌های تهاجمی خود به گزاف لاف می‌زند که برد آن می‌تواند به هر جایی برسد. با وجود این، هنوز هم دارد درباره موشک‌های بازدارنده و دفاعی ایران آه و ناله سر می‌دهد و غربی‌ها هم طوطی‌وار نگرانی‌هایش را تکرار می‌کنند.»
آژانس دارایی دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور بنا دارد در سال آینده میلادی(2019) بیش از سال جاری، یعنی  ۱۹۹ میلیارد یورو قرض بگیرد، این در حالی است که میزان بدهی آلمان در سال جاری میلادی ۱۷۳ میلیارد یورو است.
یک قاضی فدرال آمریکایی در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مشاور سابق ترامپ گفته است، او با دروغگویی به مأموران اف‌بی‌آی درباره دیدارش با مقامات روسیه کشورش را فروخته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات