صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۳۴

یادداشت روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ خردادماه

روزنامه کیهان **

اگر چشمت را ببندی شب نمی‌شود!/محمد صرفی

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید. انتخاباتی که خیلی‌ها و از مدت‌ها پیش با انگیزه‌های مختلف در پی تضعیف آن به هر شکل ممکن بودند. دشمنان داخلی از یک‌سو با اهدافی خاص و متأسفانه برخی چهره‌های سیاسی و جریانات داخلی نیز با انگیزه‌هایی دیگر. اما انگیزه و هدف هرچه بود، اقدامات و عملیات آن‌ها همسو و موازی بود؛ دلسرد کردن مردم از صندوق رای. در تحلیل فضای پیش و پساانتخاباتی و نتیجه این رخداد سیاسی توجه به برخی نکات ضروری به‌نظر می‌رسد.
۱- مشارکت ۴۹ درصدی مردم در این رویداد سیاسی فراتر از نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها بود. اگر چند هفته پیش کسی می‌گفت نیمی از واجدین شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد، از سوی دیگران به خوش‌بینی و حتی خوش‌خیالی متهم می‌شد. خوب است مراکز نظرسنجی و تحلیلگران سیاسی درباره چرایی اختلاف قابل توجه برآورد‌های خود با آنچه در نهایت رخ داد، فکر کنند. چنین مشارکتی هرچند نسبت به دوره‌های پیشین کاهش داشت، اما عدد‌ها را باید در بستر‌های خود دید و بررسی کرد و اگر به عوامل زیر توجه کنیم، درک دقیق‌تری از میزان مشارکت خواهیم داشت:
الف) کدام تحلیلگر و ناظر عاقل و منصفی می‌تواند رابطه میان سفره مردم و صندوق آراء را نادیده بگیرد؟ دولت تدبیر و امید در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ ده‌ها وعده ریز و درشت به مردم داد. تصویری رویایی از آینده ساخت که در آن نه تنها کسی به چندر غاز یارانه سر ماه نیاز ندارد بلکه همه سوار بالاترین مدل خودرو‌های خارجی هستند و از بوی نویی هواپیما‌های خریداری شده لذت می‌برند. این گوشه‌ای از تصویری است که جناب روحانی با وعده‌های خود برای مردم ساخت، اما آنچه تحویل داد چه بود؟! مردم برای خرید مرغ دولتی و ارزان ساعت‌ها در صف ایستادند! مگر می‌توان به راحتی از اثرات مخرب فاصله میان وعده‌های دولت و واقعیت با مشارکت در انتخابات گذشت. دولت از ابتدای سال جاری بار‌ها وعده داد که قیمت اجناس امسال دیگر افزایش نمی‌یابد. کاش حداقل این وعده را نمی‌دادند و سکوت پیشه می‌کردند تا درد افزایش چندباره و افسارگسیخته قیمت‌ها، کمتر مردم را اذیت کند.
ب) افکار عمومی ایران سال‌هاست که تحت شدیدترین بمباران تبلیغاتی و عملیات روانی ۲۴ ساعته، پیچیده و گسترده است. دشمنان کشور سوار بر موج مشکلات و دلخوری‌ها، روزانه سیلی از پیام‌های سیاه و تاریک را به سوی ذهن مردم روانه می‌کنند. دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها را یا انکار و یا کوچک می‌کنند و مشکلات و موانع را بزرگ و لاینحل نشان می‌دهند. این بمباران بی‌وقفه، سنگین و بی‌سابقه علیه ملت ایران، در عرصه‌ها و موضوعات مختلف و متنوع در جریان بوده و از مدت‌ها پیش انتخابات و مشارکت مردم را هدف قرار داده بود. باعث تأسف، اما واقعیت این است که بخشی از رسانه‌ها و صاحبان تریبون در داخل نیز - گاه آگاهانه و گاه از روی ناآگاهی- کمک کار این بمباران روانی و جنگ ادراکی هستند. باید اعتراف کرد که جبهه خودی در برابر این جریان مهاجم، آنچنان که باید و شاید عمل نمی‌کند.
اگر می‌خواهید اهمیت این موضوع را درک کنید کافی است به یک سال پیش برگردیم. زمانی که آمریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ مدعی شدند ایران با استفاده از فضای مجازی دنبال دخالت و اثرگذاری بر انتخابات آنهاست و با همین ادعا صد‌ها حساب کاربری را در شبکه‌های اجتماعی بستند. به‌راستی میزان دسترسی، اثرگذاری و حجم تولید پیام ما برای جامعه آمریکا چقدر است و در مقابل وضعیت آن‌ها نسبت به ما چگونه است؟ آن‌ها حتی سرسوزنی از فعالیت را تحمل نمی‌کنند و به صراحت و با افتخار برخورد می‌کنند، اما ما در این سوی میدان به ژست‌های مضحک، افکار عمومی را زیر بمباران سنگین دشمن رها کرده‌ایم. اگر کسی اثرات این جبهه تعیین‌کننده را بر رخدادی مانند انتخابات نبید و رد کند، فقط خود را فریب داده است. چرا هیچ نهاد و مرجعی یک کار تحقیقی و آماری درباره میزان پیام‌های منفی تولید شده از سوی رسانه‌های تابلودار معاند درباره انتخابات سیزدهم انجام نداده تا مردم دقیق‌تر بدانند دور و برشان چه می‌گذرد؟
ج) همه‌گیری کرونا بی‌شک یکی از عوامل منفی اثرگذار بر مشارکت عمومی بود. آمار فوتی‌های کرونا پیش از عید کاهش یافته و اپیدمی تا حد زیادی کنترل شده بود. بی‌تدبیری عجیب دولت درخصوص سفر‌های نوروزی کار را به فوت روزانه بیش از ۵۰۰ تن هم کشاند و با گذشت سه ماه از سال جاری، هنوز هم آمار مرگ و میر دو رقمی نشده است. برآورد‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیم از کرونا حداقل چیزی حدود ۱۰ درصد بر مشارکت انتخاباتی اثر داشته است. یعنی اگر کرونا نبود مشارکت حدود ۶۰ درصد و اگر دولت کمی تدبیر بخرج داده بود و نظرات کارشناسی را نادیده نمی‌گرفت، با مشارکتی بیش از این - مثلاً شاید ۵۵ درصدی- رو‌به‌رو بودیم.
د) از دانش‌آموزی که بسیار ضعیف است نمی‌توان و نباید انتظار داشت در یک درس خاص خیلی قوی باشد. از دولتی هم که کارنامه‌اش در بخش‌های مختلف پیش چشم همه بوده و بر سر میزان فاصله از آن دعواست، نباید انتظار داشت انتخاباتی منظم و بدون اشکالات اجرایی برگزار کند. هزاران شکایت ثبت شده از شعب مختلف سراسر کشور درباره انواع و اقسام اختلال‌ها در فرآیند رای‌گیری موید این ادعاست. ماجرا چنان جدی است که می‌بینیم حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی دو روز قبل از انتخابات به دست‌اندرکاران تذکر می‌دهند و البته که دانش‌آموز تنبل نخواهد توانست شب امتحان شق‌القمر کرده و ۲۰ بگیرد!
کم نبودند افرادی که صبح روز جمعه ساعت‌ها معطل شدند و اگرچه اینجا نیز آمار و حتی تخمینی در دسترس نیست، اما مگر استبعادی دارد که درصدی از آن‌ها عطای مشارکت را به لقایش بخشیده و دنبال کار و زندگی‌شان رفته باشند؟
آنچه گفته شد تصویری کلی و عمومی از فضایی است که انتخابات در آن شکل گرفت. حال کدام آدم منصف و عاقلی می‌توان این میزان از مشارکت را حماسه نداند؟
۲- دشمن و دوستان و همراهان داخلی آن سعی وافری دارند که آن دسته از مردمی را که پای صندوق حاضر نشدند، به نفع خود مصادره کنند، اما آب در هاون می‌کوبند و فقط عرض خود می‌برند. همان‌طور که گفته شد بخشی از آن‌ها به‌دلیل کرونا حاضر به مشارکت نشدند و بخشی دیگر نیز به‌دلیل گلایه‌های بحق اقتصادی و معیشتی و البته عده‌ای هم به‌دلیل وضعیت نابسامان رای‌گیری در برخی از شعب. نگاه سیاسی به این بخش از جامعه و مصادره به مطلوب کردن آن‌ها نسبتی با واقعیت ندارد و انتخابات‌های بعدی قلابی بودن ادعا‌های این فرصت‌طلبان سیاسی را ثابت خواهد کرد. حتی آن‌هایی که پای صندوق نرفتند هم بی‌شک اخبار را کم و بیش دنبال کرده‌اند و دیده‌اند چطور مزدوران دشمن در کشور‌های اروپایی و آمریکا به هموطنانی که قصد مشارکت داشته‌اند، حمله‌ور شده و نه تنها با فحاشی و تهدید بلکه با ضرب و شتم می‌خواستند آن‌ها را از حضور پای صندوق رای پشیمان کنند. چنین برخورد و حملات زامبی‌واری در دنیا اگر بی‌سابقه نباشد، کم‌سابقه است و این‌ها همان کسانی هستند که می‌خواهند با هدایت آمریکا و پول آل‌سعود برای مردم ایران آزادی و دموکراسی به ارمغان آورند!
با این تفاسیر باید دست یک یک هموطنانی را که پای صندوق - به‌خصوص در برخی کشور‌های خارجی که با تهدید جانی همراه بود- حاضر شدند، بوسید و این نکته را همواره به یاد داشت که در این دریای طوفانی و متلاطم، ما همگی در یک کشتی هستیم. حتی آن‌هایی که به هر دلیلی حاضر به مشارکت نشدند. آنچه روز جمعه رقم خورد - فارغ از نتیجه انتخابات و رقابت سیاسی- با در نظر گرفتن تمام جوانب، یک حماسه بود. اگر عده‌ای می‌خواهند آن را نبینند، می‌توانند، اما واقعیت تغییر نمی‌کند. اگر چشمت را ببندی تاریک می‌شود، اما شب نمی‌شود!

********************

روزنامه وطن امروز**

برندگان و بازندگان واقعی انتخابات ۱۴۰۰/محمد آخوندی

۲۸ خرداد فرصتی برای نمایش قدرت ملت ایران شد و مردم با ثبت آرای خود در شرایط خاص حاکم بر کشور برگ زرین دیگری را در تاریخ این آب و خاک خلق کردند. ابعاد مختلف حماسه حضور با توجه به شرایط متفاوت موجود در کشور که می‌توانست میزان مشارکت را با کاهش رو‌به‌رو کند، از چند منظر قابل بررسی است.
۱- پیروز قطعی این انتخابات مردم ایران هستند. در شرایطی که نارضایتی نسبت به مسائل معیشتی و وضعیت اقتصادی ناشی از عملکرد دولت دوازدهم می‌توانست منجر به کاهش مشارکت شود، اما مردم با حضور در پای صندوق رای یک بار دیگر تصمیم‌ساز بودن خود در عرصه داخلی و بین‌المللی را به نمایش گذاشتند، این در حالی است که مردم در سال ۹۶ با انگیزه‌های بسیاری در انتخابات شرکت کرده بودند، اما در ۴ سال گذشته تنها شاهد یک عملکرد ضعیف بودند. همین موضوع می‌توانست موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود.
۲- بازندگان اصلی این انتخابات کسانی بودند که متاسفانه بدون درک شرایط ویژه کشور و مشکلات و تهدیداتی که وجود داشت، مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کردند. همین‌طور بازندگان دیگر این عرصه افرادی بودند که متاسفانه به عنوان نامزد، در تبلیغات و مناظرات خود تمام دستاورد‌های کشور و نظام را با خدشه رو‌به رو کردند و تلاش داشتند با ساختارشکنی رای به دست آورند، اما مردم نشان دادند توجهی به این مسائل ندارند و بهتر از همه می‌توانند تصمیم بگیرند.
۳- کرونا و نگرانی‌های ناشی از این بیماری به صورت طبیعی می‌توانست ریزش قابل توجهی در میزان مشارکت مردم در انتخابات به همراه آورد، کما اینکه برخی از بررسی‌ها نشان داده انتشار این ویروس در جهان باعث کاهش ۲۰ درصدی مشارکت مردم در برخی انتخابات‌ها شد.
۴- یکی از عوامل دیگری که می‌توانست زمینه‌ساز کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود، فشار‌های فراوانی بود که از خارج و داخل وارد می‌شد. نیرو‌های خارجی، منافقان، سلطنت‌طلبان و افراد ضد ایران و ضد انقلاب اسلامی بسیار تلاش کرد تا تحریم انتخابات به ثمر بنشیند؛ متاسفانه برخی از افراد نادان داخلی کشور نیز همسو با آنان اقدام به تبلیغ تحریم انتخابات کردند. این حجم از تبلیغات به خودی خود می‌توانست در میزان مشارکت تاثیر منفی بسیاری بگذارد، اما در نهایت این مردم بودند که تصمیم گرفتند با حضور ۵۰ درصدی آن هم در این شرایط خاص، پاسخ کوبنده به این تبلیغات منفی دهند.
آقای رئیسی با رای ۹/۶۰ درصدی مردم با اقتدار به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شدند و این نشان داد مردم دوست داشتند رئیس‌جمهوری با اقتدار داشته باشند تا بتواند در مواجهه با دنیا محکم حرف بزند و همچنین در داخل برنامه‌های خود را با قدرت دنبال کند. این یک اتفاق بزرگ بود که مردم با مشارکت خود آن را رقم زدند.
نکته قابل توجه برای امروز این است که هم‌اکنون رقابت‌ها تمام شده و همه باید هم و غم‌شان کمک به رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل یک دولت قوی باشد تا در سایه آن به سرعت برای مشکلات کشور راه‌حل پیدا شده و با همکاری مجلس و سایر قوا و نهاد‌ها این حجم بالا از مشکلات سامان یابد. متاسفانه این میزان از مشکلات ناشی از عملکرد نامطلوب دولت فعلی است، لذا می‌بایست راه‌حل‌هایی را پیدا کرد و کشور را از این بحران اقتصادی نجات داد.
از سوی دیگر مردم با شرکت در انتخابات شوراها، گام مهمی برای مدیریت شهری برداشتند و در تهران به نظر می‌رسد با توجه به نتایج اولیه به دست آمده مردم به لیست نیرو‌های انقلاب اعتماد کرده‌اند و ان‌شاءالله این اعتماد می‌تواند مدیریتی جهادی و انقلابی به منظور حل مشکلات عدیده مردم تهران را حاکم کند.

********************

روزنامه خراسان**

پیام‌های انتخابات سیزدهم/دکتر سید علی علوی

انتخابات ۲۸ خرداد بالاخره با همه فراز و فرودهایش برگزار شد، انتخاباتی با مشارکت ۴۹ درصدی که آقای رئیسی با ۶۲ درصد در آن به عنوان منتخب مردم مشخص شد.
انتخاباتی که هدف هجمه سنگین داخلی و خارجی بود. انتخاباتی که همه دلسوزان انقلاب اسلامی از اصولگرا و اصلاح طلب، از چپ و راست، از داخلی و خارج نشین و حامی و گلایه‌مند پای کار آن آمدند، طبیعتا به انتخابات سیزدهم می‌توان از زوایای مختلف نگریست، اما در این مکتوب به چند نکته اشاره می‌شود.
۱. کارآمدی و اقتصاد مسئله اصلی مردم
براساس نظرسنجی‌ها مسئله بیش از ۶۵ درصد مردم اقتصاد است. براساس همین نظرسنجی‌ها شاخص هشدار دهنده بی تفاوتی به بیش از ۴۸ درصد رسیده در واقع براساس پیمایش‌های میدانی برای اکثریت جامعه بیش از آن که کدام جریان سیاسی سکاندار قوه مجریه باشد این مهم است که امکان موفقیت و کارآمدی کدام یک از نامزد‌ها بیشتر بود. براین اساس به نظر می‌رسد همان طور که آقای رئیسی در بیانیه خود آورده‌اند مهم است که فارغ از دعوا‌های سیاسی در دولت آینده برکارآمدی بیشتر با تاکید بر مسائل اقتصادی تمرکز شود.
۲. بلوغ مردم در بی توجهی به وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی
در عین حال یکی از نکات قابل تامل انتخابات سیزدهم بی توجهی مردم به وعده‌های پوپولیستی مالی بود. موضوعی که از انتخابات ۸۸ شروع شد و همیشه به عنوان یک توری برای جلب آرا به آن توجه می‌شد در انتخابات سیزدهم به رغم شرایط سخت معیشتی و با وجود وعده‌های عجیب و غریب مالی تقریبا می‌توان گفت مردم به این بلوغ رسیدند که براساس چنین وعده‌هایی نامزد خود را انتخاب نکنند موضوعی که امیدواریم پایان کارکرد غلط این وعده‌های مالی در انتخابات‌ها باشد.
۳. گشایش‌های اجتماعی مسکن اصلاح ساختار و تحول نشود
به نظر می‌رسد گرچه مشکلات حوزه اقتصاد در ایران ساختاری است، اما چشم‌انداز احیای برجام طی چند هفته آینده و افزایش قیمت نفت حتی به بالای ۱۰۰ دلار چشم‌اندازی از امکان گشایش‌های ارزی و درآمدی نفتی را در پی خواهد داشت. موضوعی که می‌تواند از یک ظرفیت تبدیل به یک مسکن خطرناک و مانع از جراحی ساختار‌های اقتصادی شود موضوعی که به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم باید به رغم فشار‌های احتمالی به آن توجه ویژه شود.
۴. توجه به اقشار آسیب پذیر
همان طور که در بند‌های قبلی گفته شد شرایط کشور به ویژه در حوزه اقتصادی نیاز به تحول اساسی دارد تحولی که همچون یک جراحی سخت تبعات خاص خود را دارد برای چشم‌انداز روشن اقتصادی این جراحی اجتناب ناپذیر است تحول‌هایی همچون حذف ارز رانت زای ۴۲۰۰، اصلاح نظام مالیاتی، حذف یارانه‌های پنهان و... موضوعاتی که اجتناب ناپذیرند. اما در اجرای آن حتما باید متوجه دو تا سه دهک پایین جامعه بود.
۵. مشکلات کشور راه حل‌های یک شبه ندارد
یکی از مسائلی که متاسفانه در ماه‌های نزدیک به انتخابات و به خصوص ایام تبلیغات جامعه را درگیر می‌کند ارائه راه حل‌های ساده برای مشکلات پیچیده است. در هرحال آن چه بوده گذشته است و به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم پاسخ متناسب و واقع بینانه به مطالبات و گلایه‌های به حق مردم است پاسخی که از مهم‌ترین شاخص‌های آن این است که مشکلات کشور راه حل‌های یک شبه ندارد، زیرا گرچه در کوتاه مدت ممکن است ایجاد امیدواری کند، اما در میان مدت محقق نشدن وعده ها، سیکل ناامیدی را در جامعه تشدید می‌کند.
۶. استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگانی
همان طور که آقای رئیسی در دو بیانیه زمان ثبت نام و پس از پیروزی به صراحت و تاکید اعلام کردند، ایشان به عنوان فرد مستقل این ظرفیت را می‌توانند ایجاد کنند که از همه دلسوزان و متخصصان متعهد و دلسوز برای انقلاب اسلامی برای گذر از این مقطع حساس انقلاب اسلامی بهره ببرند چرا که این نگرانی در انتخاب‌های ریاست جمهوری برای نامزد منتخب پیش می‌آید که در حصار طیفی یا سلیقه‌ای خاص اسیر می‌شود آن چه در باره آن بی تردید می‌توان گفت این است که شرایط کشور به گونه‌ای است که برای گذشت از مشکلات به هم افزایی همه دلسوزان نیازمند است. بخشی از آن در آمادگی نخبگان با سلایق مختلف است و بخشی از آن به ارائه رئیس‌جمهور منتخب و حلقه پیرامونی وی برمی گردد که دو بیانیه آقای رئیسی خوشبختانه نشان از رویکردی هم افزاست.
۷. آن‌هایی که آمدند و سپهر سیاسی
از منظری دیگر انتخابات سیزدهم محلی شد برای آزمون چهره‌ها و گروه‌های سیاسی و نخبگان، از آن‌هایی که آمدند و دعوت کردند تا آن‌هایی که گلایه کردند و آمدند دعوت کردند تا آن‌هایی که سکوت کردند تا آن‌هایی که به صراحت مخالفت کردند و دعوت به نیامدن کردند. به نظر می‌رسد این کنش‌های سیاسی می‌تواند نقطه عطفی برای بازتعریفی در بین جریان‌های سیاسی دوستان و منتقدان و مخالفان و معاندان با انقلاب اسلامی باشد. نقطه عطفی که می‌تواند سپهر سیاسی ایران عزیز را به گونه‌ای جدید ترسیم کند.
۸. صداقت و امانتداری
یکی دیگر از جلوه‌های انتخابات سیزدهم بروز مجدد صداقت و امانتداری نظام بود جلوه این امانتداری را به عنوان مثال در انتخابات یازدهم و پیروزی آقای روحانی با کمتر از ۲۵۰ هزار رای بود در این دوره نیز به نظر می‌رسد گرچه میزان آرای باطله خبرساز شد که به شکلی می‌تواند نشان از گلایه مندی‌ها باشد، اما ساختار اجرایی و نظارتی به رغم هزینه‌های اعلام آرای باطله که در نتایج طبیعتا تاثیری هم نداشت، اما تبعات تحلیلی و رسانه‌های معاند می‌توانست داشته باشد در اعلام این آمار علی رغم تبعاتش شفاف عمل کرد که از خود نمونه‌ای از امانتداری در ساختار انتخاباتی ایران است.
کوتاه سخن این که انتخابات سیزدهم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. مردم به رغم همه فشار‌ها و گلایه‌مندی و و مشکلات و برخی اخلال‌ها پای کار انتخابات آمدند حال همچون تمامی این ۴۲ سال گذشته مردم کار خود را به درستی انجام دادند اکنون وظیفه مسئولان است که کار خود و وظیفه‌ای را که مردم برعهده آنان گذاشته‌اند به درستی انجام دهند. در هر حال آقای رئیسی منتخب ملت است و رئیس‌جمهور آحاد ایرانیان چه آن‌ها که به ایشان رای داده‌اند چه آن‌هایی که به ایشان رای ندادند چه آن‌هایی که در انتخابات به هر دلیلی شرکت نکردند رئیس‌جمهوری که می‌خواهد خادم همه جمهور باشد برای ایشان توان و توفیق و بهره مندی از همه ظرفیت‌ها و صبر آرزومندیم.

********************

روزنامه ایران**

ما و فردای انتخابات/علی ربیعی*

انتخابات ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌هایش در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی به پایان راه خود رسید. امروز ما نیز در کنار همه آنانی که ایران را دوست دارند و به آینده ایران عشق می‌ورزند، پیروزی جمهوریت را در جوار مردم و منتخب ملت جناب آقای رئیسی در راه ساختن ایرانی آبادتر و رو به پیشرفت به فال نیک می‌گیریم. در یک ارزیابی نمادین می‌توان ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را لحظه پایان سلسله‌ای از امور و مسائل و آغازی بر سلسله‌ای از امور دیگر نامید که در این یادداشت به چند نکته قابل توجه اشاره خواهم کرد:
۱. در میان امور پایان یافته، خاتمه دادن به اختلاف نظر‌ها و مشاجره‌های انتخاباتی میان طرفداران نامزد‌های مختلف ضروری است. از جمله مواردی که سال‌ها به عنوان یک معضل در فضای انتخاباتی ایران حاکم بوده و باید نقطه پایانی برای آن اعلام کنیم، تداوم کارزار انتخاباتی تا انتخابات بعدی است، این نوعی آسیب سیاسی بود که در برخی ادوار با آن روبه‌رو بوده‌ایم. منافع ملی و حل مسائل مردم در گرو آن است که کارزار‌ها را پایان یافته تلقی کنیم و امروز هرکس با هر ایده، تفکر، نقد، نظر و موضع‌گیری در خدمت منتخب ملت برای مواجهه با مسائل مختلف پیش رو قرار گیرد.
۲. در صدر اموری که با خاتمه روز انتخابات آغاز می‌شود، همدلی برادرانه برای انتقال آرام و مسئولانه دولت به دولت بعدی است. یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعاً نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد. بر همین اساس امروز در جلسه هیأت دولت مقرره‌ای وضع خواهد شد که تمام دستگاه‌ها تجارب ۸ ساله خود را جمع‌بندی و در اختیار منتخب ملت قرار دهند و موظف به قرار دادن هرگونه اطلاعات و تجارب تا شکل‌گیری دولت بعد خواهند شد.
با این فرض که هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.
۳. یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم‌سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است. هر چند درست در نقطه پایان فرو ریختن دیوار تحریم و شکست آن قرار گرفته‌ایم، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی خواهد ماند. برای عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توأمان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار هم قرار گرفتن همه قوا و همه نهاد‌ها هستیم. این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهاد‌های مسئول و حتی نهاد‌های رسانه‌ای جهت مقابله با مشکلات لازمه موفقیت دولت در پشت‌سر گذاشتن شرایط سخت پسا تحریم است. انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند. از طرف دیگر رئیس جمهور از فردا رئیس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.
۴. این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است. نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم در حقیقت یک «نه» بزرگ به تحریم‌گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم «فشار حداکثری» بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند. چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند بزرگترین پیروز این انتخابات ملت ایران بود. همچنین معنا و فلسفه انتخابات و مردم‌سالاری از برندگان این دور از انتخابات بود. امسال نیز همانند بسیاری از سال‌های قبل در کنار تلاطم‌های تاریخی که داشتیم جمهوریت‌مان حفظ شد و دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رأی اعتباری دوباره یافتند.
۵. رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزد‌ها و هم میان نامزد‌ها چشمگیر بود. یکی از مصادیق مواجهه اخلاقی با رقابت‌های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزد‌هایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند، اما به هر دلیلی این فرصت در اختیارشان قرار نگرفت و با وقار و نجابت کنار کشیدند؛ بنابراین می‌توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت. در روز‌های آینده درباره ابعاد مختلف این انتخابات و تحلیل سیاسی و اجتماعی آن بیشتر خواهم نوشت.

*دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت

********************

روزنامه شرق**

انتخاب رئیسی و رفتار مدنی/کیومرث اشتریان

جناب آقای رئیسی! اعتماد ۱۸ میلیونی مردم را به شما تبریک می‌گویم. اقتضای رفتار مدنی همین است و امیدوارم که در ایفای مسئولیت جدید موفق باشید. امیدوارم که کشور در سایه یکپارچگی قوا آرامشی بیابد و این‌بار از خطر نزاع‌های درون‌جناحی مصون بماند. شما اینک رئیس‌جمهور ایران هستید و هرچند که امثال من به شما رأی نداده‌ایم، وظیفه همه ملت است که شرافتمندانه به شما کمک کند. کمترین کمک، البته این است که تذکرات و هشدار‌ها و نصایح خود را صریح بیان کنیم. ۱۶ سال پیش در چنین روز‌هایی در همین روزنامه مقاله‌ای با عنوان «انتخاب احمدی‌نژاد و رفتار مدنی» نوشتم و ضمن تبریک، مواردی را به ایشان گوشزد کردم. دو توصیه یا پیش‌بینی کردم که سوگمندانه هر دو محقق شد و گذشت آن زمانی که آن‌سان گذشت. به ایشان گفتم که با ریاست‌جمهوری شما دو خطر در پیش‌روی ماست؛ یکی اینکه محتملا اجماع جهانی را علیه ما برمی‌انگیزید و دیگر اینکه احتمال عوام‌زدگی اجرائی گسترش می‌یابد. اینک نیز به شما همان دو خطر را گوشزد می‌کنم. در دوران رقابت‌های انتخاباتی هم‌قطاران شما نظر‌ها و پیشنهاد‌هایی مطرح می‌کردند که از سر ساده‌لوحی در حد شوخی‌های خطرناک بود. خوشبختانه شما از تعهد به برجام به‌مثابه یک توافق بین‌المللی سخن گفتید که جای امیدواری دارد. مراقب باشید که برخی افراد یا جریان‌ها شما را به ورطه‌های خطرناک نکشانند. برخی از آنان حتما از سر جهالت و خشک‌سری در امور شما کارشکنی خواهند کرد. برجام تصمیم همه نظام بوده است و باید بتوانید میوه آن را، که صرفا به دست ترامپ از دسترس دور مانده بود، برای مردم خسته ما بچینید. شاید مهم‌ترین ویژگی آن ۳۰ میلیون نفری که به پای صندوق‌ها نیامدند، خستگی آنان از سیاست‌های همه ما بوده باشد. سربسته می‌گویم این خستگی را بسیار جدی بگیرید.

در سه سال گذشته برخی نهاد‌ها به طرزی ناشیانه و البته خطرناک از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری و خبری در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی خط تبلیغاتی را علیه دولت روحانی فعال کرده بودند. هشیار باشید که خواه‌ناخواه به‌زودی پیکان تمام آن حملات پس از چند ماه به‌سوی شما نشانه می‌رود؛ هرچند مدت‌هاست که این نشانه‌گیری آغاز شده است. پیاده همیشه خسته است و به سواره اعتراض می‌کند؛ چه آن سوار، تازه از راه رسیده باشد چه از گذشته بر جای باشد.
در برخورد با نظام بین‌الملل اعتمادبه‌نفس داشته باشید. اعتمادبه‌نفس به معنی مخالفت با برجام و اف‌ای‌تی‌اف نیست. برخی حوزویان صورت‌بندی ساده‌ای از جهان دارند که آن‌ها را به برخورد‌های سلبی با جهان می‌کشاند. البته دشمنی‌های نظام سلطه نیز مزید بر علت است؛ اما گاه، این برخورد‌های سلبی اتفاقا نشانه فقدان اعتمادبه‌نفس است؛ اما در زیر لایه‌ای از اظهار شجاعت پوشیده شده است. شهید بهشتی و امام موسی صدر نماد‌هایی از برخورد‌های با اعتمادبه‌نفس با جهان هستند. امروز بیش از گذشته نیازمند تعاملاتی از نوع بهشتی و امام موسی صدر با جهان هستیم. شما دیگر رئیس‌جمهورید و نه رئیس قوه قضائیه یا دادستان. اگر می‌توانید سابقه ۴۰ ساله قضائی را به فراموشی بسپارید.

به اقتضای مقام، لباس اجرائی و دیپلماتیک بپوشید و جامه قضاوت را از تن به درآرید. در مناظرات سخنی نیز از حیث اجرائی گفتید که هرچند در بیان نامناسب بود، اما نکته کاملا درستی است. شما گفتید که اقتصاددانان را به‌خط می‌کنم. تعبیر بهتر و دقیق‌تر این است که شما دانش کارشناسان را مدیریت می‌کنید. مهم‌ترین تخصص یک رئیس‌جمهور آن است که هنر مدیریت دانش کارشناسی داشته باشد. این هنری بسیار ظریف و مهم است که در کشور‌های پیشرفته صنعتی از طریق مکانیسم‌های تمدنی انجام می‌پذیرد. اگر رئیس‌جمهور چنین هنری نداشته باشد، تخصص دکترا در پیچیده‌ترین علوم هم برایش در اداره امور ارزشی نخواهد داشت. مدیریت دانش یک هنر بسیار دقیق با روش‌های ویژه است. این کار را ستاد ریاست‌جمهوری یا مشاوران حرفه‌ای باید بتوانند به‌خوبی برای شما انجام دهند. در این میان باید از جوانان جویای نام و سبکسر و «خود‌عالم» پنداران با مدارک کم‌فروغ دانشگاهی پرهیز کنید. خطر برای یک رئیس‌جمهور حوزوی این است که بپندارد مدارک دکترای امثال من معجزه می‌کند. مطالعات نشان داده است از هر صد نفر که مدرک دکترای معتبر دارند، بیش از ۹۰ نفر فاقد مهارت و اهلیت لازم هستند. این اختصاص به ایران ندارد بلکه امری جهانی است؛ بنابراین مدیریت بهترین دانش‌ها و تلفیق و استنتاج از آن توسط اهل فن بسیار ضروری است. گمان نکنید که نمازشب‌خوان‌ها و معتمدان از عهده این کار برمی‌آیند. در پایان، هجوم ناآگاهی و وسوسه قدرت که در زیر لایه ضخیمی از تقدس پنهان شده باشد برای هر دولتی خطرناک است. بپرهیزید و بترسید از جوانان بی‌تجربه‌ای که اندک درک و شعوری از امور اجرائی کشور بزرگی همچون ایران ندارند. از خدای بزرگ توفیق شما را در خدمت به مردم خواستارم.

***********************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات