صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۸۹

سازمان همیشه مدعی!

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده

شب گذشته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد تا ضمن دیدار با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی در مورد موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس با او رایزنی کند.

گزاره‌های خبری: 1- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی درباره سفرش به تهران نوشت: «امیدوارم بتوانم یک کانال ثمربخش و مشارکتی گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری را در این کشور از سر بگیرد». 2- خطیب‌زاده (سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان) روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر گروسی اظهار داشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته و متأسفانه با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده است، تأثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در سطح چارچوب خود پیگیری شده و هم در این سفر پیگیری می‌شود».

گزاره تحلیلی: پایگاه اینترنتی هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در آستانه سفر دیروز گروسی به ایران، خواسته وی را رسانه‌ای کرد و مدعی شد که آژانس باید به سایت تسا دسترسی داشته باشد. پس از انتشار این گزارش، گروسی به صحنه آمده و با تکرار سناریوی تروئیکای اروپایی اعلام کرد که نگران سایت تسا است! سایت تسا پیش‌تر هدف حمله خرابکارانه رژیم صهیونیستی قرار گرفت و چهار دوربین نظارتی آن آسیب جدی دید. جمهوری اسلامی نیز بعد از این خرابکاری، اجازه دسترسی آژانس به این پایگاه را محدود کرد؛ بنابراین اولین دلیل سفر گروسی به ایران می‌تواند آماده‌سازی مقدمات نظارت سازمان بر پایگاه تسا باشد. در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی مطالبه به حقی از آژانس به علت عملکرد گذشته دارند. عملکرد آژانس باعث بدبینی نسبت به نقش آن‌ها در قبال ایران شده است، مهم‌ترین اقدامات غیرقابل‌دفاع آژانس، سکوت این سازمان در جریان حملات تروریستی به تأسیسات هسته‌ای، ترور دانشمندان هسته‌ای و درنهایت بی‌عملی نسبت به وظایف و تعهداتی است که این سازمان در ازای همکاری با اعضا بر عهده داشته است. فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص عملکرد آژانس در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان می‌گوید: «در عمل آژانس تبدیل شده به یک نهاد سیاسی- غربی علیه ایران؛ یعنی به‌جای اینکه یک نهاد فنی باشد و پیگیر بحث‌های فنی مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باشد، در عوض به یک نهاد سیاسی تبدیل‌شده. نه ‌تنها یک نهاد سیاسی معمولی، بلکه یک نهاد سیاسی غربی و ضد ایرانی».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات