صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۷۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۳ بهمن

روزنامه کیهان**

یک تحلیل و چند تحریف درباره تحریم و مذاکره با آمریکا
دبیرکل حزب منحله مشارکت در اظهاراتی متناقض خواستار توافق دوباره با آمریکا شد و ضمناً گفت بایدن حتی تضمین هم بدهد، کاغذ پاره‌ای بیشتر نخواهد بود و امکان لغو توافق هست(!)
به گزارش خبر آن‌لاین محمدرضا خاتمی در کلاب‌هاوس گفته است: 
* مساله هسته‌ای و برجام همان‌طور که رهبری گفتند در جاهای بالادستی انجام می‌شود و از سال‌های ۹۰-۹۱ که ما وارد آن تحریم‌های کمرشکن شورای امنیت شدیم؛ رهبر انقلاب عبارت نرمش قهرمانانه را به‌کار بردند و دیدیم در همان زمان؛ هم مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان بود و هم در چهارچوب ۱+۵ انجام شد و اگر کوچکترین مخالفتی با یک کلمه از برجام وجود داشت آنوقت برجام امضا نمی‌شد تا اون کلمه اصلاح شود.
* روسای قوای مختلف در زمانی که برجام امضا شد ببینید چه جوری از برجام حمایت می‌کردند؛ اما با کار بعدی ترامپ مشخص بود به چه وضعی دچار می‌شویم و خب چه دیواری کوتاه‌تر از دولت روحانی تا همه چیز را سر آن بشکنیم.
* کاری که الان در حال انجام است ادامه کار ظریف و عراقچی است و دستشان درد نکند.
* مشکل واقعی ما با آمریکا ایدئولوژی است نه برجام و هسته‌ای.
* واقعیت قصه چه از جانب ما و چه از جانب آمریکا چالش ایدئولوژی است و اگر فقط به برجام اتکا بکنیم باز چند سال دیگر همین مسائل تکرار می‌شود و به قول مسئولان ما از اول انقلاب در تحریم هستیم و همه از جمله اصلاح‌طلبان در آن نقش دارند.
* اما ببینید کدام کشور در دنیا تورم دو رقمی در عرض ۴۰ سال داشته و توقع پیشرفت داشته باشد.
* ما نیاز به تغییر نگرش و روش داریم و این به معنای دست کشیدن از آرمان‌ها و منافع ملی نیست بلکه انجام یک بازی برد برد منظور است.
* در جریان افغانستان اول و همکاری ایران با آمریکا در شکست طالبان؛ بیشترین نفع به ایران رسید یا در سقوط صدام بیشترین نفع به ما رسید.
* آیا اینها نمی‌توانست مبنایی باشد برای فعالیت مشابه در مشکلات منطقه که با گفت‌وگو حل شود.
* با برجام مشکلات‌ ما با همه‌جا حل نخواهد شد.
* ببینیم مصلحت ملت در چیست ما نباید فقط در پی مصلحت نظام باشیم و باید منافع مردم را در نظر بگیریم.
* اگر این‌نگاه وجود داشته باشد حل برجام می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات باشد وگرنه دو سال دیگر با انتخابات آمریکا و کنگره و سنا ما دوباره بازگشت می‌کنیم به این نقطه؛ آیا آن زمان می‌گویند تیم رئیسی و مذاکره‌کنندگان خیانت کردند؟
* حتی اگر بایدن امضا کند و تضمین بدهد که برجام لغو نخواهد شد؛ به قول آقای احمدی‌نژاد یک کاغذ پاره بیشتر نخواهد بود و فردا همین سنا می‌تواند همه را از بین ببرد‌.
* پس ما باید با همان دیدی که در برجام قبلی و فعلی توانستیم منافع کشور را حفظ کنیم در مورد چالش‌های دیگر هم باید همین‌طور عمل کنیم و اگر نتوانیم منافع کشور را حفظ کنیم وارد یک دور معیوبی می‌شویم که دو سال دیگر مجددا می‌گوییم برجام یک خیانت بود».
این اظهارات از جهات متعدد نادرست و مخدوش است.
1- برجام، دست‌پخت طیف غربگرا و مدعیان دروغین اعتدال و اصلاحات است که با دادن آدرس غلط و همراهی امپراتوری رسانه‌ای غرب، آدرس حل مشکلات اقتصادی را به توافق با غرب به ویژه آمریکا حوالت دادند و با وجود تذکرات و هشدارهای رهبر انقلاب و صاحب‌نظران مختلف، توافقی نامتوازن و ناهمزمان و فاقد ضمانت اجرا (نقد/نسیه) را به یادگار گذاشتند. این دومین خسارت آنها به کشور و ملت، پس از ارتکاب فتنه سال 88 بود. به دنبال شکست فتنه نیز به گزارش چندین باره سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی، برخی اطرافیان و نمایندگان سران فتنه سبز، از دولت اوباما خواستند تحریم‌ها را به شکل دفعتاً و شدید اعمال کند تا فلج کننده باشد، نه این مانند واکسن عمل کند و موجب مقاومت ایران شود(!)
2- کاری که اکنون در مذاکرات در حال انجام است، نسبتی با رویکرد شخص آقای روحانی ندارد. او در حالی که نه تکلیف تحریم‌ها و نه تکلیف راستی‌آزمایی و تضمین، هیچ کدام معلوم نبود، ادعا کرد با یک امضا می‌شود برجام را احیا کرد! این در حالی است که به اعتبار اقتدار مجلس و دولت انقلابی، بنا نیست تجربه کلاهبرداری آمریکا در برجام تکرار شود.
3- اگر به اعتراف محمدرضا خاتمی، مشکل واقعی آمریکا «ایدئولوژی است، نه برجام و هسته‌ای»، بنابراین باید تصریح کرد که طیف متبوع وی، به فریب عوام و خواص پرداختند که ادعا کردند؛ توافق هسته‌ای! بستن با کدخدا، همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی یک جا لغو (و نه تعلیق) می‌شود و می‌توان با آمریکا شراکت هم برقرار کرد! اما با وجود اعترافات اخیر، عجیب است که خاتمی مجدداً از همکاری‌های یکطرفه با آمریکا در موضوع افغانستان (در دولت اصلاحات) به عنوان نمونه موفق تعامل و همکاری یاد می‌کند و حال آن که همان زمان، آمریکا از اول اصلاحات برای اشغال افغانستان سرویس گرفت اما بلافاصله، ایران را جزو محور شرارت و سزاوار حمله اتمی معرفی کرد. جالب این که حمله به افغانستان در همان سالی اتفاق افتاد که مثلاً قرار بود در دنیا 
سال گفت‌وگوی تمدن‌ها باشد!
4- در موضوع سقوط صدام، اولاً آمریکایی‌ها حماقت کردند و ثانیاً این هنرمندی و شجاعت و تدابیر انقلابی شهید سلیمانی بود که عراق را از حلقوم آمریکا بیرون کشید و جنگ را مغلوب کرد. و الاً اگر به افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی بود، با امضای نامه جام زهر، خواستار بالا بردن دست‌ها در برابر رژیم یاغی‌ای بودند که دو همسایه شرقی و غربی ایران را اشغال کرده بود.
5- تورم دو رقمی نه به علت ایستادگی مقابل زورگویی‌های آمریکا، بلکه به خاطر برخی سوء مدیریت‌ها و قصور و تقصیر یا خیانت برخی مدیران بوده است. در همین دوره دولت برجام و دیگر هیچ با برجای گذاشتن بالاترین نرخ تورم نشان داد که اتفاقاً اعتماد به آمریکا، موجب بحران اقتصادی می‌شود. موضوع تلخ در این میان این است که با وجود کلاهبرداری آمریکا در برجام،‌رضا خاتمی به جای این که از اعتماد به دشمن پرهیز دهد، ادعا می‌کند علت درگیری ما ایدئولوژی است و لابد باید ایدئولوژی (بخوانید ایستادگی برسر حداقل حقوق خود) را کنار گذاشت.
 
تجاهل بانیان کاهش درآمد ملی کسری بودجه و تورم
افراطیون مدعی اصلاحات می‌گویند: اگر دولت درست کار می‌کند، چرا وضعیت اقتصاد نابسامان و تورم بالاست؟
در این زمینه عباس عبدی در واکنش به اظهارات شب گذشته سعید جلیلی که گفته بود یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم، در توئیتی نوشت: پیشرفت هسته‌ای که هست، نفت هم با کارمزد کمتر! می‌فروشید و پولش را هم می‌گیرید. پس مذاکره برای چیست؟ چرا وضع اقتصاد و تورم چنین است؟ پس مذاکره برای چیست؟ چرا وضع اقتصاد و تورم چنین است؟
«محمد- م» عضو کمیته رسانه در دفتر رئیس‌جمهور سابق هم، با‌ اشاره به برخی گرانی‌ها نوشت: «سخنگوی دولت گفته از دولت قبلی تورم 60 درصدی تحویل گرفته‌ایم. یقین کردم سخنگوی محترم، هم معنای تورم را نمی‌داند، هم نمی‌داند 60 درصد یعنی چقدر! وقتی بیسوادی و ناکارآمدی در یک دولت جمع می‌شود، نتیجه‌اش همین است که می‌بینیم».
دولت روحانی وقتی در سال 92 تشکیل شد، حجم نقدینگی ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود و هنگامی که دوره هشت ساله دولت مدعی تدبیر به پایان می‌رسید، این رقم به بالای ۴۱۰۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۹ برابر) رسیده بود. بی‌آنکه نقدینگی صرف حمایت از تولید شود و عمدتاً در حوزه سوداگری هزینه شده و تورم بی‌سابقه‌ای برجای گذاشته بود.
عمل مهم دیگر در تشدید تورم که همچنان ادامه دارد، دامن زدن به کسری بودجه است که در اواخر دولت روحانی (سال جاری) به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان‌ اشاره کرد. علت این کسری، رویااندیشی در بودجه‌نویسی و رها کردن هزینه‌های جاری، بوده است. دولت روحانی، همچنین ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی باقی گذاشته که ۵۰۰ هزار میلیارد آن، سود اوراق فروخته شده است. با این اوصاف، دولت جدید دولتی گرفتار کسری بودجه را تحویل گرفته و به‌عنوان مثال، بودجه ارزی 10 میلیارد دلاری واردات کالاهای اساسی به نرخ دولتی در سال جاری، در همان پنج ماه اول سال (ماه‌های آخر دولت مدعی تدبیر) پیش‌خور شده است! دولت رئیسی در این شرایط دشوار می‌کوشد با کاهش هزینه‌ها، و هدایت‌بخشی از نقدینگی به سمت تولید، از شتاب عوامل تورم‌ساز بکاهد. همچنین با اهتمام صورت‌گرفته، صادرات با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده که خبر خوبی است. ناظران داخلی و بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند رشد اقتصادی ایران که طی چند سال اخیر منفی شده بود، در سال پیش‌رو، مثبت شده و به ۳ درصد برسد. البته در کنار مدیریت نقدینگی و کسری بودجه، موضوع تنظیم بازار و حمایت و هدایت تولید‌کنندگان، و نیز حاکم کردن سازوکار‌های شفافیت در حوزه قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده ضرورت دارد.
دولت جدید حتما ضعف و ایراد در عملکرد هم دارد. اما آنچه عجیب و تلخ است، وقاحت بانیان وضعیت اقتصادی فعلی است. از یک طرف در مطالبات اقشار مختلف برای افزایش درآمدها می‌دمند و بعضا حتی تحریک و ساماندهی هم می‌کنند، که خود موجب افزایش کسری و نقدینگی تورم‌ساز است؛ از طرف دیگر، هر اقدام و ابتکار در حوزه دیپلماسی اقتصادی برای گسترش شرکا و صادرات را تخطئه می‌کنند؛ و از طرف سوم، یادگاری تورمی را که زیرساختش را خودشان مستقر کرده‌اند، به رخ دولت میراث‌دار این شرایط می‌کشند! آنها می‌دانند کدام میدان مین‌گذاری شده را تحویل داده‌اند و شتاب پیشروی در چنین میدانی چقدر دشوار است.
به همین دلیل هم هست که به‌عنوان یک مثال از ده‌ها چالش به ارث رسیده، روزنامه‌های اعتماد و سازندگی به فاصله چند ماه، ماجرای ارز 4200 را «استخوان در گلوی دولت» توصیف کردند و همین آقای عباس عبدی نوشت: «دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟». و اینها در حالی بود که سه سال قبل به هنگام تصویب نادرست قیمت 4200 تومانی برای دلار و ارزپاشی غلط‌تر به میزان 60 میلیارد دلار، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، برای معاون اول دولت روحانی، تصویر سوپرمنی را‌ ترسیم کرده بودند که در حال پایین آوردن قیمت ارز است!
درباره مذاکرات و درآمد‌های نفتی هم گفتنی است که به اذعان برخی مدیران دولت سابق در اواخر سال گذشته، میزان فروش نفت به نزدیک صفر رسیده بود و از زمانی که نظام تصمیم به معطل نماندن در تله برجام گرفت، آمار فروش نفت مجدداً افزایشی شد به نحوی که اکنون بنابر گزارش رویتر به بالای یک میلیون بشکه و به تصریح آقای جلیلی به یک میلیون و دویست هزار بشکه رسیده است. در عین حال قیمت جهانی نفت هم که در دوره برجام 
رو به افول بود، اکنون در اثر مقاومت معنادار ایران و ضرب‌شست متحدان ایران به پادوهای آمریکا در منطقه، تقریبا دو برابر شده است.

********

روزنامه وطن امروز **

هندی‌ها مشتری سیب ایران شدند
گزارش‌ها حاکی از آن است ورود سیب ایران به بازار هند باعث شده محصولات داخلی این کشور بدون مشتری بماند. به گزارش ایندیاتودی، تا پیش از عرضه سیب ایران به بازار هند هر سبد سیب هندی به وزن 16 کیلوگرم با قیمت 1200 تا 1400 روپیه در بازار این کشور به فروش می‌رسید اما ورود سیب ایران نه‌تنها باعث شده قیمت سیب هندی 30 درصد در بازار داخل این کشور به خاطر کاهش شدید تقاضا و نبود مشتری کاهش یابد، بلکه حدود 480 میلیون تن سیب نیز در سردخانه‌های این کشور انبار شده و خاک بخورد. البته گفته می‌شود سیب از مرز افغانستان هم به هند وارد می‌شود. هنوز هم محموله‌های بزرگی از سیب ایران در حال ارسال با کشتی به هند است. 
ورود سیب ایران به بازار آزاد پورماندی که بزرگ‌ترین بازار عمده‌فروشی میوه در آسیا به شمار می‌رود، باعث ریزش قابل توجه قیمت‌ها در این بازار شده است. سیب ایران بر اساس توافق تجارت آزاد موجود بدون تعرفه گمرکی وارد هند می‌شود. ویجی کومار تالرا، دبیر اتحادیه فروشندگان سیب در اپور و کشمیر می‌گوید در برابر سیب ایران تقاضا برای میوه‌های دیگر مناطق به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی می‌گوید هر سبد 10 کیلویی سیب ایران بین 600 تا 850 روپیه قیمت دارد و سیب کشمیر با همین کیفیت بین 900 تا 1000 روپیه قیمت‌گذاری می‌شود که به همین دلیل تولید‌کنندگان داخلی هند قدرت رقابت خود را در برابر سیب ایران از دست داده‌اند. 
***
کاهش هزینه تولید در ایران با افزایش روابط اقتصادی با همسایگان
 رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بهبود روابط با همسایگان و سایر کشورهای منطقه، بدون‌شک می‌تواند هزینه‌های تحمیل‌شده بر صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی را به ‌طور مشهودی کاهش دهد و به‌نوعی موتور محرکه توسعه صادرات کشور مورد ارزیابی قرار بگیرد. 
به گزارش ایرنا، غلامحسین شافعی با اشاره به سخنان رهبری در دیدار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان افزود: ما به‌عنوان بخش خصوصی امیدواریم که طبق صحبت‌های رهبری، قوای محترم سه‌گانه این سیاست را در اولویت اول خود قرار دهند. به این معنا که هر اقدام یا دستورالعملی که قرار است در هر کدام از قوای کشور به اجرا دربیاید با این اولویت سنجیده شده که آیا در مسیر تولید صادراتی مانع ایجاد می‌کند یا این فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند. 
وی ادامه داد: به نظر من این دیدار از منظر صحبت‌ها و نکات عالمانه‌ای که مقام معظم رهبری از زاویه مدیریت اقتصادی کشور مورد تاکید قرار دادند، بسیار حائز اهمیت است. نکته‌ای که برای بنده به ‌عنوان یک فعال اقتصادی بخش خصوصی ارزنده بود، تعبیر ایشان از جایگاه کارآفرینان و فعالان اقتصادی بود که آنها را افسران جنگ اقتصادی خواندند و ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل دشمن را در واقع جهاد و از بزرگ‌ترین عبادت‌ها معرفی کردند. این اعتبار و جایگاهی که ایشان برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی قائل هستند، به جرأت می‌توانم بگویم که در بین مسؤولان اقتصادی کشور بی‌نظیر است.  شافعی با اشاره به اینکه بخشی از موانعی که در حال حاضر پیش‌روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد، ناشی از همین عدم همبستگی و باور به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فعالان بخش خصوصی است، گفت: امیدواریم در انجام اصلاحات اقتصادی، رویکردی اقناعی و مشارکت‌جویانه نسبت به مردم و بخش خصوصی دنبال شود. راه‌حل‌های گذشته پاسخگوی حل مشکلات امروز کشور نیست و در حال حاضر اقتصاد کشور نیز دیگر فرصت و توان حرکت بر اساس آزمون ‌و خطا را ندارد و باید بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصادی، ریل‌گذاری حرکت اقتصادی کشور را تغییر داد. 
به گفته شافعی، حمایت از تولید و صنایع اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان و صادرات‌محور یکی از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب چندین بار در این جلسه روی آن تاکید فرمودند. وی افزود: به لحاظ شاخص‌های اقتصاد کلان، کشور بویژه در دهه ۹۰ از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ما با مشکلاتی از قبیل تورم، بیکاری، فقر و نابرابری روبه‌رو هستیم و تنها راه عبور از این مشکلات و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، تولید فناورانه صادرات‌محور و اشتغال‌آفرین است که طی سالیان اخیر مرتبا توسط رهبر معظم انقلاب به آن اشاره ‌شده است و در این جلسه نیز چندین بار مورد تاکید قرار گرفت. 
رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ما به ‌عنوان بخش خصوصی امیدواریم که طبق صحبت‌های رهبری، قوای محترم سه‌گانه این سیاست را در اولویت اول خود قرار دهند، گفت: تا زمانی که ما مشکلات کلان حاکم بر اقتصاد کشور را حل نکنیم، تولید به ‌صورت گسترده محقق نخواهد شد. 
***
ذخیره‌سازی‌ سیب‌زمینی مورد نیاز بازار
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از ذخیره‌سازی مناسب سیب‌زمینی در کشور خبر داد و گفت: نیازی به واردات سیب‌زمینی نیست و نیاز کشور به سیب‌زمینی در داخل رفع می‌شود. علیرضا مهاجر از ذخیره‌سازی بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب‌زمینی باکیفیت در سردخانه‌ها و انبارهای همدان خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر همدان، در استان‌های اصفهان، اردبیل، کردستان و کرمانشاه که کشت سیب‌زمینی انجام می‌شود به مقدار مورد نیاز سیب‌زمینی ذخیره شده است. وی بیان کرد: سیب‌زمینی ذخیره‌شده در کشور نه‌تنها برای مصرف کشور کافی است، بلکه زمینه صادرات آن نیز فراهم خواهد شد.  مهاجر همچنین با اشاره به آغاز برداشت سیب‌زمینی از جنوب کرمان، هرمزگان و بوشهر، خاطرنشان کرد: بازار سیب‌زمینی اشباع شده است و احتمال صادرات سیب‌زمینی مازاد وجود دارد. وی گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک سیب‌زمینی‌کاران بسیار پیشرفته استان همدان و دیگر استان‌ها، بازار سیب‌زمینی را در تعادل نگه داریم.  معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با گرانی سیب‌زمینی در مقطعی کوتاه در کشور گفت: با توجه به وقوع سیل در استان‌های جنوبی، قیمت سیب‌زمینی در بازار با نوسان مواجه شد که در حال حاضر این مشکل رفع شده است. وی افزود: در نظر داریم به منظور تسهیل در ارائه محصولات کشاورزی و کنترل قیمت‌ها، عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارچه‌ها را راه‌اندازی کنیم. 
 
 

********

روزنامه ایران**

وزیر کار مدیری  را که انتصابات فامیلی داشت عزل کرد

خبر اول اینکه، با اطلاع حجت عبدالملکی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی مبنی بر اینکه مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه برای دختر خود حکم مسئولیت صادر کرده است، دستور فوری برای لغو این حکم صادر شد و علاوه بر این، وزیر کار دستور عزل این مدیرعامل را  که از دوره‌های گذشته به این سمت منصوب شده بود نیز صادر کرد.

تکذیب حضور اعضای دولت در یک همایش اقتصادی با بلیت میلیونی

  خبر دیگر اینکه،  طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر برگزاری همایش کاربردی اقتصاد بلاکچین و آینده دارایی‌های دیجیتال توسط روزنامه دنیای اقتصاد و با حضور برخی اعضای دولت همچون معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور و وزرای ارتباطات و اقتصاد و رئیس ‌کل بانک مرکزی در فضای مجازی منتشر شد. هزینه بلیت میلیونی شرکت در این همایش موضوعی بود که حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد.
اما پیگیری‌های خبرگزاری ایرنا از تمامی اعضای دولت که نام‌شان در اطلاعیه این همایش آمده نشان می‌دهد هیچ یک از اعضای هیأت دولت در این همایش حضور نخواهند داشت و از اساس اعضای دولت پذیرش دعوت برای شرکت خود در این همایش را تکذیب کردند.
 
جان سالم ببرد قاتل تو، نامردیم

  شنیدیم که، سرودخوانی میثم مطیعی در میدان آزادی از برنامه‌های چهل و سومین جشن سالروز پیروزی انقلاب بود که مورد استقبال حاضران در مراسم ۲۲ بهمن قرار گرفت و بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. وی در این مراسم اشعاری از محمدمهدی سیار، میلاد عرفان پور و علی‌محمد مؤدب را قرائت کرد که بخشی از آن روایت دلتنگی‌های امت برای سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی بود:
«بر زمین هر طرفی دست علمداری...آه
سر هر دار خدایا سر سرداری...آه
 بیرق مستی این تاک نخواهد افتاد
به اباالفضل که بر خاک نخواهد افتاد
 حاج قاسم که صدایش، نفس صبحدم است
گفت جمهوری اسلامی ایران، حرم است
 باز دلتنگ تو هستیم کجایی ای مرد!
دل به لبخند تو بستیم کجایی ای مرد!
 صف اول که به لبخند تو زیبا می‌شد
شعر هم مثل همه محو تماشا می‌شد
 انتقام تو که کابوس شب امریکاست
ای یل معرکه! والله که بر ذمّه ماست
 این نه عهدی‌ست که یک آن هم از آن برگردیم
جان سالم ببرد قاتل تو، نامردیم»
 
نامه دانشجویان به اژه‌ای درباره خصوصی‌سازی فروشگاه رفاه

  با خبر شدیم که، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای خواستار ورود قوه قضائیه به پرونده خصوصی‌سازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه شد. در بخشی از این نامه آمده است: «در دو دهه گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های موفق و سودده دولتی که جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شدند به‌ بخش خصوصی واگذار شدند. اکنون ثمره یکی دیگر از «اختصاصی‌سازی»‌های اموال دولتی را در شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه شاهد هستیم. واگذاری فروشگاه رفاه به بخش خصوصی کلاف سردرگمی از انواع و اقسام فسادهای مالی و اقتصادی است.»
این تشکل دانشجویی در این نامه اظهار داشت: «سال ۹۶ در فرایندی غیرشفاف حدود ۶۲ درصد سهام فروشگاه تنها با پرداخت ۴۸۰ میلیارد تومان به شرکت‌های صوری «بازتاب سهام توس» و «سپهر نوید آفرین» به صورت اقساط ۴ ساله واگذار شد.  در حالی که ارزش تخمینی تنها یک فقره از املاک فروشگاه در تقاطع‌ جمهوری-ولیعصر نزدیک ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شد. براساس پیگیری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه تهران واگذاری غیرقانونی اولین و بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور هنوز ابطال نشده است. مطالبه بسیج دانشجویی این است که حکم پرونده واگذاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با مدنظر قرار دادن فرمایش رهبر انقلاب سریع‌تر صادر شود.»
 
قدردانی یک خوزستانی از خندوانه

  خبر رسیده که،  وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان در توئیتی نسبت به اقدام تحسین‌برانگیز برنامه تلویزیونی خندوانه در شب 22 بهمن واکنش نشان داد. وی در این توئیت نوشت: «خندوانه در شب 22 بهمن گروهی از هموطنان عرب خوزستانی را دعوت کرده بود.
رامبد {جوان} لباس عربی پوشید و ساعتی با نغمه و شعر عربی شاد بودیم. از این کار فرهنگی تمیز در روزهایی که حادثه تلخ اهواز همه را شوکه کرده بود، تشکر می‌کنم. خوزستانی‌ها و هموطنان عرب در لطف و مهربانی بهترین هستند.» گفتنی است این مجری-کارشناس باسابقه صدا و سیما، خود اصالتاً خوزستانی است.

 نمره شفافیت: 102 از 290

  مطلع شدیم که ،   در روز‌های گذشته جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شده و نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح نسبت به آرای خود اعلام آمادگی کردند. این نامه در ابتدا حدود 60 امضا داشت که هم اکنون تعداد امضا‌های این نامه، به 102 امضا افزایش یافته است.

طالبان: به معاهده آب میان ایران و افغانستان پایبندیم

  دست آخر اینکه،  وزارت آب و انرژی طالبان در بیانیه‌ای ضمن اعلام پایبندی به معاهده آب میان ایران و افغانستان از آمادگی این وزارتخانه برای اجرای توافقنامه حقابه با طرف ایرانی خبر داد. به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان بیانیه وزارت آب و برق امارت اسلامی افغانستان را در توئیتر منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است که در ارتباط با مدیریت رودخانه هلمند به تمام موضوعات حقوقی، فنی و ضمایم معاهده آب که میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ امضا شده، پایبند خواهد بود.  این وزارتخانه تأکید کرده است که آمادگی دارد برای اجرای مفاد این معاهده دائمی با کشور دوست و همسایه ایران در فضای اعتماد همکاری کند.

**************

روزنامه شرق**

مقام اتحادیه اروپا: ذزمان حیاتی است
ایسنا: رئیس هیئت اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی عنوان کرد رایزنی‌های شدید همچنان در وین در جریان است. استفان کلمنت، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «این صبح ریاست کارگروه هسته‌ای را بر عهده دارم. رایزنی‌های شدید ادامه دارد؛ چرا‌که زمان حیاتی است. هدف ما همچنان اطمینان حاصل‌کردن از اجرای کامل تمامی جوانب برجام است».

طالبان: به معاهده آب میان ایران و افغانستان پایبندیم
وزارت آب و انرژی دولت موقت خودخوانده طالبان در بیانیه‌ای ضمن اعلام پایبندی به معاهده آب میان ایران و افغانستان از آمادگی این وزارتخانه برای اجرای توافق‌نامه حقابه با طرف ایرانی خبر داد. به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه تروریستی، بیانیه وزارت آب و برق این دولت خودخوانده را در توییتر منتشر کرد. در این بیانیه آمده است که در ارتباط با مدیریت رودخانه هلمند به تمام موضوعات حقوقی، فنی و ضمائم معاهده آب که میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ امضا شده، پایبند خواهد بود. این نهاد تأکید کرده است آمادگی دارد برای اجرای مفاد این معاهده دائمی با کشور دوست و همسایه ایران در فضای اعتماد همکاری کند.

دعوت نخست‌وزیر ارمنستان  از رئیسی
نخست‌وزیر ارمنستان از رئیس دولت سیزدهم برای سفر رسمی به ارمنستان دعوت کرد. به گزارش ایسنا، در پیام پاشینیان آمده است: «در جمهوری ارمنستان، ما برای توسعه روابط گرم و مبتنی بر حسن هم‌جواری ارمنستان و ایران که بر اساس تاریخ چند‌صد‌ساله و احترام متقابل است، اهمیت زیادی قائلیم. باید با خرسندی ثبت کنیم که امسال سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهایمان را جشن می‌گیریم که این مسیر با دستاوردهایی در زمینه‌های مختلف و گسترش چشم‌انداز همکاری‌ها همراه بوده است. با تأکید بر عزم جمهوری ارمنستان و جمهوری ایران برای تقویت صلح و ثبات در منطقه، مجددا دعوت رسمی از شما برای سفر به ارمنستان برای گفت‌وگو درباره موضوعات در دستور کار دوجانبه را مورد تأیید قرار می‌دهم. معتقدم که به‌ دلیل تلاش‌های مشترک، به تعمیق روابط بین‌دولتی ارمنستان و ایران در سطح عالی متعهد خواهیم بود و دستور کار چندجانبه همکاری‌هایمان به نفع مردم و کشورهایمان بیشتر خواهد شد».

جلسه کارگروه ترتیبات اجرائی با حضور کارشناسان ایران و ۱+۴
ایسنا: جلسه کارگروه سوم (ترتیبات اجرائی) با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد. دیروز همچنین جلسه کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد. دور هشتم مذاکرات وین روز سه‌شنبه با برگزاری جلسه دوجانبه میان علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها از سر گرفته شد. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی در‌این‌‌باره خبر داده بود که سه کارگروه احیای برجام جمعه جهت رسیدگی به مشکلات باقی‌مانده در مذاکرات وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد. 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات