صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۰۳
طرح امارات و عربستان برای فرار از شکست

نقشه شوم

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

به تازگی گزارشی از اقدام عربستان و امارات برای تجزیه یمن منتشر شده است که تلاش این دو کشور را برای پیشبرد طرح تجزیه یمن نشان می‌شود. در این زمینه، روزنامه «الیمن» اعلام کرد، عربستان و امارات نزدیک به دو ماه است که به منصور هادی فشار می‌آورند تا دو معاون برای خود انتصاب کند تا بتواند یمن را به دو قسمت تقسیم کرده و فقط اسم رئیس‌جمهور را بر دوش بکشد. این نخستین بار نیست که عربستان و امارات مبادرت به اقدام به طراحی تجزیه یمن می‌کنند و طی سال‌های گذشته در این زمینه تلاش‌های زیادی را برای به نتیجه رسیدن آن انجام داده‌اند که هر بار ناکام‌ مانده‌اند. درباره اهداف و دلایل این اقدام ذکر چند نکته ضروری است:

1- هدف اصلی سعودی‌ها از حمله به یمن در وهله اول روی کار آمدن دولتی وابسته، در وهله دوم از طریق همین دولت وابسته به دنبال محدود کردن انصارالله و در وهله سوم دسترسی کامل به منابع نفتی این کشور و در نهایت  حمایت از گروه‌های تروریستی همچون القاعده به‌عنوان بازوی نیابتی خود است. در مقابل امارات نیز از تجزیه یمن  به دنبال اشغال مناطق راهبردی این کشور همچون خلیج عدن و حمایت از «شورای انتقالی جنوب یمن» به عنوان بازوی نیابتی خود است.

2- از بین دو کشور عربستان و امارات، اماراتی‌ها برنامه گسترده‌تری برای تجزیه یمن‌ تدارک دیده است و در این راستا تاکنون چند اقدام انجام داده است. یکی از این موارد اشغال جزایر جنوبی یمن همچون سقطری است. دومین اقدام ائتلاف با برخی بازیگران و احداث پایگاه نظامی است. در کنار این موارد،  اقدام اخیر امارات در حضور مستقیم دوباره در جنگ یمن است که به انجام واکنش‌های متقابل انصارالله نسبت به آن طی چند وقت اخیر انجامید. این موارد نشان می‌دهد، امارات راهبرد تجزیه یمن را هم‌چنان دنبال می‌کند.

3- تجربه نشان داده است، در مواقعی که ائتلاف عربی از نظر وضعیت میدانی در وضعیت مناسبی نبوده است، اقدام به طرح‌هایی جایگزین همچون بحث مذاکرات سیاسی یا طرح‌هایی همچون تجزیه کرده است. اکنون نیز همین وضعیت در عرصه میدانی حکم‌فرماست و ائتلاف سعودی به دنبال فرار از شکست‌های میدانی و حتی سیاسی در یمن است.

4- هر دو کشور عربستان و امارات در بحث تجزیه آرای متناقض دارند؛ به گونه‌ای که عربستان معتقد است، در صورت تجزیه یمن دست برتر با امارات خواهد بود و تهدیدهای انصارالله متوجه عربستان خواهد بود تا امارات، زیرا از منظر عربستان، در صورت تجزیه یمن، تهدیدهای انصارالله با توجه به همجوار بودن با عربستان متوجه ریاض خواهد بود. عربستان معتقد است، در صورت وقوع تجزیه یمن، انصارالله از چهار سمت مورد محاصره قرار می‌گیرد(طرحی مشابه محاصره غزه) و تهدیدهای آن متوجه ریاض خواهد بود و همین امر منجر به برتری امارات در جنوب خواهد شد.

در مجموع می‌توان گفت، طرح مسائلی همچون تجزیه یا حتی فدرالیسم در یمن اولاً یک بازی سیاسی- رسانه‌ای است که ائتلاف سعودی از آن به‌دنبال تغییر موازنه میدانی و سپس امتیازگیری از انصارالله با طرح‌های ادعایی فوق است و ثانیاً اجرای آن در یمن امکان‌پذیر نیست؛ زیرا از همان سال‌های اول جنگ در یمن بحث تجزیه مطرح بوده، اما طراحان آن هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند. با توجه به این عدم موفقیت، این دو کشور به دنبال اجرای یک اجماع بین‌المللی برای محدود کردن انصارالله همچون قطعنامه 2216 هستند که طبق مفاد آن، انصارالله باید از مناطق تحت تصرف خود عقب‌نشینی کرده، سلاح خود را تحویل داده، از تهاجم موشکی به کشورهای همسایه خودداری  کرده و منصور هادی براساس طرح شورای همکاری رئیس‌جمهور یمن شود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات