صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۹۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱ اسفند

روزنامه کیهان**

ایران در اقتصاد مقاومتی مصمم است و تسلیم آمریکا نخواهد شد

عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: ایران در دوره جدید، مصمم به اجرای اقتصاد مقاومتی است و تسلیم خواسته‌های آمریکا نخواهد شد.

ری‌تکیه ضمن یادداشتی در سایت پولیتیکو، نوشت: «اگر شایعات منتشر شده از وین درست باشد، دولت بایدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران بر سر احیای برجام نزدیک شده است که البته این توافق نیز بسیاری از نقص‌های توافق هسته‌ای را خواهد داشت. برجام اولیه به ایران اجازه داد تا زیرساخت‌های هسته‌ای خود را از سانتریفیوژهای پیشرفته گرفته تا یک طرح تحقیق و توسعه قوی حفظ کند.

این مخمصه یک واقعیت عمیق‌تر را درون خود نهفته دارد. دوران دیپلماسی هسته‌ای با ایران به پایان رسیده است. جمهوری اسلامی به‌صراحت اعلام کرده است که به هیچ توافقی جز توافقی آسان‌گیرانه که به آن اجازه ادامه فعالیت‌های اساسی هسته‌ای را بدهد، رضایت نخواهد داد.

این کشور پیشرفت‌های مهمی در برنامه هسته‌ای خود، به‌ویژه در ساخت سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه داشته است که مایل به دست‌کشیدن از آن نیست. برخلاف زمان انعقاد برجام اول در سال ۲۰۱۵، برنامه ایران امروز پیشرفته‌تر است و اولویت‌های رهبری آن متفاوت است.

وقت این است که ایالات متحده به جای حضور طولانی در ماه‌ها نشست‌های دیپلماتیک و مذاکره کردن روی جزییات یکسان، پایان برجام را بپذیرد و از روند مذاکرات خارج شود.

ایران امروز همان ایرانی نیست که در سال ۲۰۱۵ موافقت‌نامه برجام را امضا کرد. تیم بایدن بر این باورند که رهبران ایران هم همان ارزیابی‌های هزینه و فایده‌ای را انجام می‌دهند که خودشان به آن عادت کرده‌اند و ‌ترس از اقتصاد دارند و این باعث تسلیم آنها در موضوع هسته‌ای می‌شود. این تصور اشتباه است.

مطمئنا رهبران ایران خواهان لغو تحریم‌ها هستند، اما حاضر نیستند بخش زیادی از برنامه هسته‌ای خود را واگذار کنند. از این نظر، ما دچار سوء برداشت از نیات و خواسته‌های رهبران تهران هستیم.

مشکلات اقتصاد ایران قابل انکار نیست، اما فرمول رهبران ایران برای عبور و مدیریت این مشکلات نسخه «اقتصاد مقاومتی» است که به موجب آن ایران خود را از صادرات نفت دور می‌کند و به جای آن بر تجارت با کشورها تکیه می‌کند، این سیاست برای مصون‌سازی ایران از فشارهای اقتصادی غرب طراحی شده است.

امروزه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران حتی بیشتر از این پیشرفت کرده است و حاکمانی با جهان‌بینی کاملاً متفاوت از دولت روحانی، همه اهرم‌های قدرت را در تهران به دست دارند. آنها ثابت کرده‌اند که توسعه‌طلبانی سرسخت هستند و حاضر نیستند اهرم‌های هسته‌ای اصلی و مهم خود را در ازای امتیاز اقتصادی معامله کنند.

در همین حال روزنامه تایمز اسرائیل از قول مقامات صهیونیستی نوشت: توافق جدیدی که در وین زمزمه آن مطرح می‌شود، بسیار بدتر از برجام است و پشرفت‌های هسته‌ای جدید ایران را مدنظر قرار نمی‌دهد.

 

وقتی آمریکا تضمین نمی‌دهد مذاکره مستقیم چه ارزشی دارد؟!

روزنامه اصلاح‌طلب ضمن طرح این سوال که «چگونه از آمریکا تضمین بگیریم؟»، نوشت: دولت‌های آمریکا نمی‌توانند تضمین بدهند اما خوب است که ایران هرچه سریع‌تر با آمریکا مذاکره مستقیم کند(!)

آرمان می‌نویسد: «دولت آمریکا درباره تضمین‌ها اعلام کرده نمی‌تواند دولت بعدی آمریکا را متعهد به حفظ برجام کند، که هیچ‌کدام از دولت‌های آمریکا نمی‌توانند تعهد و وظیفه‌ای برای دولت بعد تعیین کنند. دونالد ترامپ هم وقتی رئیس‌جمهور شد از بسیاری از تعهداتی که دولت اوباما امضا کرده بود خارج شد. به نظر می‌رسد چگونگی آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، فروش نفت و... می‌تواند با سازوکاری تعریف شود و طرفین بتوانند به راه مصالحت‌آمیزی برای احیای برجام دست پیدا کنند. باید این موضوع را مد نظر قرار داد و مذاکره‌کنندگان ایران با چشم‌انداز بلندتری به دنبال رفع تحریم‌ها باشند. این تحریم‌های آمریکاست و آمریکاست که می‌تواند رفع کند؛ نه چینی‌ها، نه روسی‌ها هیچکدام نمی‌توانند کمکی بکنند. به نظر می‌رسد ایران و آمریکا باید پشت میز مذاکره بنشینند و این موضوع را هرچه زودتر و سریع‌تر حل کنند. امکان مصالحه وجود دارد. امکان توافق وجود دارد و این بستگی به اراده طرفین برای رسیدن به توافق دارد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که حقوق بین‌الملل در خدمت قدرت‌های بزرگ است و از آن استفاده می‌کنند. این منطق حاکم بر نظام بین‌الملل است. دولت‌های آمریکا نشان داده‌اند که حتی اگر تضمینی هم بدهند دولت جدید نمی‌تواند متعهد به تضمین‌های دولت قبلی باشد و دولت ترامپ نمونه آشکار آن است. به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی اگر به دنبال تضمینی برای بقای برجام است این تضمین باید در دل رفع تحریم‌ها به دست بیاید یعنی در مدتی که از ریاست‌جمهوری جو بایدن باقی مانده در این مدت چنان ایران بتواند پیوندهای اقتصادی خودش را با اروپا و آمریکا گسترش بدهد که هزینه‌های خروج از برجام افزایش پیدا کند. این می‌تواند مهم‌ترین تضمین باشد.»

نویسنده توضیح نداده که اگر دولت آمریکا نمی‌خواهد و نمی‌تواند تضمین بدهد، مذاکره مستقیم - جز واگذاری امتیازی بزرگ به آمریکا- چه مشکلی را در زمینه عدم تکرار عهدشکنی برطرف می‌کند؟ آیا آقای ظریف و تیم او حدفاصل سال‌های 92 تا 94، مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها کم داشتند و آیا آن مذکرات - در حد رفیق خودمانی شدن - دولت اوباما را از تهدید شرکت‌های سرمایه‌گذار و طرف همکاری با ایران بازداشت؟ آیا همین آقای ظریف نبود که پس از برجام، از وزارت خارجه آمریکا خواست نامه‌های آرامش‌بخش صادر کند مبنی بر اینکه شرکت‌های طرف تجارت و همکاری با ایران را تحریم و مجازات نمی‌کند؟!

یادآور می‌شود تضمین معتبر، رکن هر توافقی است و وقتی پیشاپیش یک طرف - آن هم با سابقه عهدشکنی - اعلام می‌کند که حاضر نیست تضمین بدهد، در حقیقت به بیهوده و از پیش لغوشده بودن توافق گواهی می‌دهد.

 

واردات 9 میلیون تنی با وجود ظرفیت تولید 20 میلیون تن گندم

سیاستگذاری غلط و سوءمدیریت دولت سابق موجب شد کشور بعد از سال‌ها خودکفایی در تولید گندم، ناچار از واردات 9 میلیون تن گندم شود.

در این باره روزنامه ایران در گزارشی خاطرنشان کرد: قانون خرید تضمینی گندم از کشاورزان در 5 سال اخیر به درستی اجرا نشده و این خطر را ایجاد کرده است که امنیت غذایی کشور با چالش جدی مواجه شود. این درحالی است که خودکفایی کشور در تولید گندم به‌عنوان یک محصول اساسی و راهبردی، برگ برنده ایران به‌ویژه در شرایط تحریم است و باید از آن حراست شود.

در سال‌ جاری نیز کشورمان باید 9 میلیون تن گندم وارد کند تا بتواند امنیت غذایی 85 میلیون نفر را تأمین کند، این در حالی است که کارشناسان معتقدند ایران می‌تواند تا 20 میلیون تن گندم هم تولید کند تا علاوه‌ بر تأمین امنیت غذایی خود به صادرات این محصول اساسی نیز بپردازد.

علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان این که می‌توانیم تولیدکننده  ۲۰ میلیون تن گندم در سال باشیم، می‌افزاید: در سال‌های 83 و 95 به کشاورزی توجه شایانی شده و به همین دلیل شاهد خودکفایی گندم بوده‌ایم. با این حال رسیدن به خودکفایی در کشور الزاماتی دارد که باید مسئولان به آن توجه داشته باشند. برای خودکفایی باید قیمت خرید تضمینی محصول کشاورزی را عادلانه کرد و آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود و بذور با قابلیت و پتانسیل بالا در اختیار کشاورز قرار داد. به‌طوری که اگر این امور تضمین شود در صورت وجود آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز هم به حداقل‌ میزان تولید کشورمان یعنی 12 میلیون تن گندم برسیم. حتی اگر یک هکتار نیز به میزان زمین‌های زیر کشت رفته گندم اضافه نشود می‌توان با اتخاذ راهکارها و تدابیری به کشت بالای گندم و رسیدن به عدد 20 میلیون تن در سال نائل شد. برای رسیدن به این هدف باید وزارت جهاد کشاورزی نهاده را به موقع تأمین کرده، قیمت گندم را اصلاح، آموزش کشاورزی را در سرلوحه کار قرار داده و از محققان حوزه کشاورزی در کنار مروجان و کشاورزان استفاده کند تا با استفاده از یافته‌های علمی، تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید، بهره‌وری در قسمت‌های مختلف بالا برود.

 

بیشتر اصلاح‌طلبان حامی سرمایه‌داری هستند، نه طبقات ضعیف

دبیرکل حزب اصلاح‌طلب کار گفت: تعداد کسانی که در جریان اصلاحات از سیستم سرمایه‌داری حمایت می‌کنند، از مدافعان طبقات ضعیف جامعه بیشتر است. حسین کمالی درباره چنددستگی میان اصلاح‌طلبان خبرگزاری ایلنا گفت: یکی از موضوعاتی که امروز با دوستان‌مان در مجموعه اصلاح‌طلبان داریم این است که یک مانیفست و تعریف مشخصی از اصلاح‌طلبی ارائه نکرده‌ایم که تحت این عنوان تغییر و تحولاتی متفاوت را ایجاد کنیم. جامعه نیز تعریف واضحی از اصلاح‌طلبی ندارد و مردم نمی‌دانند مجموعه اصلاح‌طلبانی که قرار است جامعه به آنها اعتماد کند و کار را به آنها بسپارد، چه اهداف و وظایفی داشته و باید چه کارهایی را

انجام دهند؟

وی افزود: اینکه جریان اصلاحات در زمینه سیاست، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و محیط‌زیست چه خط‌مشی را دنبال می‌کند، مشخص نیست.

وی گفت: بعضی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که چون نسبت به طبقات ضعیف و فقیر کم‌توجهی شده، جامعه تمایلش را به این جناح از دست داده است. چرا که بزرگ‌ترین مشخصه این جریان که در ادامه جریان خط امام محسوب می‌شود؛ حمایت از طبقات ضعیف و فقیر بود. این در حالی است که دبیرکل یکی از احزاب اصلاح‌طلب گفته است ما نماینده طبقه متوسط هستیم و طبقات ضعیف و فقیر را نمایندگی نمی‌کنیم. با توجه به اینکه اکثر جامعه امروز نزدیک به خط فقر یا زیر خط فقر است به صورت خودجوش اعلام می‌کند که با اکثریت جامعه قطع ارتباط کرده‌ایم. این خود عامل بزرگی برای ایجاد فاصله بین اصلاح‌طلبان و جامعه است.

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: باید این موضوع را جداگانه بررسی کنیم که به چه کسانی اصلاح‌طلب می‌گویند؟ چه بیانی دارند و مانیفست آنها چیست؟ امروز در جریان اصلاحات کسانی که از سیستم سرمایه‌داری «آدام اسمیتی» دفاع می‌کنند نسبت به کسانی که از طبقات فقیر و ضعیف جامعه دفاع می‌کنند؛ بیشتر هستند. امروزه نظرات «اسپنسر» جامعه‌شناس معروف، جریان و اصالت یافته است. او می‌گفت طبقات ضعیف به نفع طبقات ثروتمند و قوی باید حذف شده و نباید به آنها کمک کرد و کمک به ضعفا را ظلم در حق ژن‌های برتر می‌دانند.

کمالی بدون اشاره مستقیم به عملکرد دولت ائتلافی روحانی گفت: ما سیاست‌هایی را وضع کردیم که طبقات ضعیف و فقیر را روزبه‌روز ضعیف‌تر و فقیرتر می‌کند. ما زشت‌ترین نوع سرمایه‌داری را داریم.

 

متهمان پرونده کرسنت و صندوق فرهنگیان را چه به ژست مبارزه با فساد؟!

در حالی که فساد شرکت یاسر توسط خود سپاه پاسداران کشف و برخورد شده، بانیان مفاسدی مانند کرسنت و صندوق ذخیره فرهنگیان، رشت الکترونیک و... صلاحیت اظهارنظر درباره مفاسد اقتصادی را ندارند.

وبسایت مشرق با نقد برخی فضاسازی‌های مسموم افراطیون مدعی اطلاح‌طلبی علیه سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: روزنامه اعتماد اخیراً نوشت به جرأت می‌توان گفت که بخش اعظمی از جریان اصلاح‌طلب و به‌خصوص طیف افراطیون اصلاح‌طلب درباره مبارزه با فساد اقتصادی هیچ‌گونه دغدغه‌ای ندارند؛ که اگر دغدغه‌ای داشتند، تصاویر «کله‌پاچه‌خوری» مدیرمسئول روزنامه اعتماد با «شهرام جزایری» منتشر نمی‌شد.

«پاکیزه بودن و اهتمام به مبارزه با فساد داشتن و نقد به قاعده کردن، یک رویکرد است که مقدس و محترم است؛ و سرتا پا آلوده انواع مفاسد و خیانت‌ها بودن، و کشف یک تخلف مهم در یک شرکت تابعه سپاه را بهانه‌ای برای انتقام گرفتن از این نهاد خدوم، یک رویکرد دیگر. رفتار برخی مدعیان غوطه‌ور در انواع مفاسد اقتصادی و سیاسی، از جنس رویکرد دوم بود.».

در پرونده مربوط به فایل صوتی، سپاه پاسداران اهتمام داشته تا ضمن جدیّت در رسیدگی درون سازمانی، موضوع را به سازمان قضایی نیروهای مسلح ارجاع دهد. این نهاد قضایی پس از رسیدگی مفصل به پرونده تخلفات شرکت -که گویا حد فاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۵ رخ داده- حکم پرونده را اسفند سال گذشته صادر و منتشر کرده است. این حکم به تایید دیوان عالی کشور هم رسیده است.

در حقیقت، این فساد توسط خود سپاه کشف و با جدیت با آن برخورد شده و متخلفان به دستگاه قضا معرفی شده‌اند. این رویکرد و این روند بیش از پیش بر سالم بودن ساختار سپاه و حساسیت آن نسبت به فساد صحه می‌گذارد. 

فساد قرمز و آبی نمی‌شناسد و هرکجا مشاهده شود، باید به سرعت و جدیت و بدون هیچ ملاحظه‌ای با آن برخورد کرد. اما مدعیان مبارزه با فساد باید کارنامه خوبی برای عرضه ارائه کنند.

حامیان و بانیان پرونده‌هایی از جمله کرسنت، توتال، صندوق ذخیره فرهنگیان، هفت‌تپه، رشت الکتریک، دلار ۴۲۰۰ تومانی، عظام، کروز، استات اویل، حقوق‌های نجومی و... به هیچ عنوان صلاحیت اظهارنظر درباره مفاسد اقتصادی را ندارند. شواهد و قرائن حاکی از آن است که افراطیون اصلاح‌طلب در داخل همصدا با معاندین در خارج از کشور، از هر مسئله‌ای به عنوان بهانه‌ای جهت انتقام‌گیری از سپاه استفاده می‌کنند.

***************

 روزنامه وطن امروز**

به دعوت رسمی امیر قطر

رئیسی فردا به دوحه سفر می‌کند

حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان دوشنبه دوم اسفندماه به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر در سفری ۲ روزه به دوحه خواهد رفت. استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفت‌وگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیات‌های عالی ۲ کشور و امضای چند قرارداد و تفاهمنامه از برنامه‌های روز نخست سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قطر است. رئیس‌جمهور همچنین در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور می‌یابد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت. رئیسی در دومین روز سفر در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد. در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشورهای ابرصادر‌کننده گاز حضور دارند و تعدادی از آنها در حاشیه نشست با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. وزرای امور خارجه، نفت، میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند. 

***

ناوشکن دماوند بزودی عملیاتی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش از نوسازی ناوگان نداجا خبر داد و گفت: بزودی ناوشکن دماوند به آب انداخته و عملیاتی می‌شود. امیر دریادار شهرام ایرانی اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف دریایی، شناوری، پروازی و زیرسطحی دستاوردهای خیلی خوبی در بخش یگان‌ها و در بخش تجهیزات و تسلیحات داشته‌ایم که نمی‌توانیم همه این پیشرفت‌ها را در رسانه‌ها بازگو کنیم. وی با اشاره به افزایش برد تسلیحات دریایی خاطرنشان کرد: در بخش موشکی افزایش برد داشته‌ایم. در بخش زیرسطحی، اژدرها هم افزایش دقت و هم افزایش برد داشته ‌است. همه این تجهیزات پس از انجام مراحل تست به بدنه نیروی دریایی ارتش الحاق شده است. فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از نوسازی ناوگان دریایی ارتش خبر داد و گفت: بزودی ناوشکن دماوند به آب انداخته و عملیاتی می‌شود. در کنار آن در حوزه زیرسطحی، ساخت زیردریایی کلاس بعثت پیش می‌رود. امیر ایرانی درباره دستاوردهای جدید ارتش در بخش بالگردی اظهار کرد: همچنین ساخت بالگردهای ضد زیردریایی و مین‌روب را در دستور کار داشته‌ایم که به دست توانمند متخصصان کشورمان ساخته شده است و مراحل تست نهایی آنها به اتمام رسیده و بزودی به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق می‌شوند. وی با بیان اینکه ناوگروه‌های رزمی که ماموریت اسکورت کشتی‌ها را بر عهده دارند در حال عملیات در آب‌های بین‌المللی هستند، عنوان کرد: در حال حاضر ناوگروه ۸۰ ارتش جمهوری اسلامی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ مستقر است. 

***

توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) انجام شد

دستگیری متهم جعل عناوین نهادهای حاکمیتی و امنیتی

با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، متهم جعل عناوین دستگاه‌های حاکمیتی و امنیتی در استان تهران شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شد و از تداوم فعالیت مجرمانه‌اش ممانعت به ‌عمل آمد. متهم با منتسب کردن خود به عنوان نماینده دفتر مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات، شورای ‌عالی امنیت ملی و دادسرای نظامی، با سوء‌استفاده از اسناد و مکاتبات جعلی عناوین مذکور، اقدام به تهدید و کلاهبرداری مبالغ بسیاری از شهروندان کرده است. در این عملیات، از محل اختفای متهم ادوات نظامی، چند قبضه سلاح سرد و گرم، کارت‌های جعلی، پلاک‌های جعلی خودرو، مواد مخدر و یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد و متهم جهت رسیدگی پرونده تحویل مرجع قضایی شد. 

***

معاون اول قوه قضائیه:

با مجلس، خلأ‌های قانونی موجود مرتفع خواهد شد

مراسم امضای تفاهمنامه همکاری قوه‌ قضائیه و مجلس شورای اسلامی با حضور معاون اول دستگاه قضا برگزار شد. حجت‌الاسلام‌ محمد مصدق در این مراسم با اشاره به همکاری مجلس و قوه‌ قضائیه در حل مشکلات مردم، اظهار کرد: با امضای این تفاهمنامه، مشکلات تقنینی قوه قضائیه، با همراهی مجلس شورای اسلامی با سرعت بیشتری مرتفع خواهد شد. معاون اول قوه قضائیه گفت: به دلیل خلأ قانونی، با استجازه از مقام معظم رهبری، دستگاه قضایی توانست پرونده‌های مرتبط با مفاسد اقتصادی را سریع‌تر و باکیفیت بهتری رسیدگی کند. این در حالی است که اگر همکاری بین مجلس و دستگاه قضا وجود داشت، خلأ قانونی درباره این موضوع به وجود نمی‌آمد. مصدق اظهار کرد: بر اساس این تفاهمنامه یک کارگروه مرکزی با عضویت معاون اول قوه ‏قضائیه، دادستان کل کشور، وزیر دادگستری، معاون حقوقی، معاون راهبردی و مدیرکل امور مجلس از طرف قوه‏ قضائیه تشکیل می‌شود. وی ادامه داد: در این کارگروه از طرف مجلس شورای اسلامی، نایب‌رئیس مجلس، معاون نظارت، معاون قوانین، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و رئیس کمیسیون شورا‌ها حضور دارند که بر حسب مورد از رؤسای سایر کمیسیون‌ها نیز دعوت خواهد شد. معاون اول قوه ‌قضائیه افزود: هدف اصلی از تشکیل کارگروه‌های مشترک بین مجلس شورای اسلامی و قوه‌ قضائیه همکاری و هماهنگی بیشتر در فرآیند بررسی طرح‏ها و لوایح و همکاری و هم‌افزایی در جهت حل مشکلات مردم و انعکاس به‌موقع مشکلات قضایی مردم به مسؤولان قضایی است. 

***

جلسه دوجانبه هیأت‌های ایران و روسیه در وین

در ادامه دور هشتم مذاکرات برای لغو تحریم‌ها و احیای برجام، روز گذشته جلسه دوجانبه هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و روسیه در وین برگزار شد. لازم به ذکر است پیش از این نشست هم دیدار دوجانبه‌ای میان علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برگزار شده بود. 

**************

روزنامه خراسان**

بیش از 200 هزار تن LPG سوزانده شد

فارس - بررسی اسناد پالایشگاه‌های نفتی کشور نشان می‌دهد که سالیانه حداقل 200 هزار تن گاز مایع از هفت پالایشگاه نفتی کشور در دو تا سه ماه ابتدای سال هدر می‌رود. با در نظر گرفتن قیمت گاز مایع معادل تنی 500 دلار در ماه‌های گرم سال، عدم‌النفع کشور در 2-3 ماه ابتدای سال حدود 2.5 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

بازگشت محصولات ارج به بازار از3 ماه دیگر

ایسنا - رئیس سازمان صمت استان تهران با بیان این که هم اکنون سالن‌های تولید شرکت ارج در حال بازسازی و احیا و خطوط تولید هم در حال نصب هستند، اظهار کرد: بعد از تکمیل خطوط تولید پیش‌بینی می‌شود تا حدود سه ماه آینده محصولات این شرکت به بازار عرضه شود. یدا... صادقی با اشاره به مشکلات مدیریتی این شرکت واگذار شده به زیرمجموعه های یکی از بانک ها و واگذاری مجدد این شرکت به بخش خصوصی در سال گذشته گفت: احیای کامل این کارخانه پنج تا شش سال طول می‌کشد. هم اکنون سرمایه گذار با تزریق حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه، اقدامات اجرایی برای راه اندازی کارخانه را شروع کرده است.

 

۴۰۰ هزار تن کود اوره با نهاده‌های دامی برزیل تهاتر می‌شود

ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در دیدار با وزیر کشاورزی  برزیل با بیان این که عمده صادرات ایران به برزیل کود اوره است،اظهار کرد: طی توافقی جدید ایران و برزیل ۴۰۰ هزار تن کود اوره با نهاده‌های دامی تهاتر می‌کنند.

  **************

 روزنامه ایران**

بازداشت عضو منافقین در آلبانی به جرم سازماندهی یک باند سرقت

   خبر اول اینکه، طبق اسناد منتشر شده توسط پایگاه خبری Exit، یکی از اعضای گروهک منافقین به جرم سازماندهی یک باند سرقت در آلبانی دستگیر شده است. به گزارش تسنیم، اسناد مشاهده شده از دفتر دادستان تیرانا نشان می‌دهد که محمد سادات دربندی به همراه دو تبعه آلبانیایی در مارس سال گذشته در سرقت پول از یک داروخانه و یک کافه دست داشته‌اند و این اسناد حاکی از آن است که وی در بازجویی‌های پلیس به نقش داشتن در هر دو سرقت اعتراف کرده است.  همچنین این سند که توسط الینا کامبی (دادستان) امضا شده است، به وضوح مشخص می‌کند که این عضو منافقین قبلاً نیز دارای سوابق محکومیت بوده است، اما توضیح بیشتری در این باره در سند مذکور ارائه نشده است.

ادامه تخریب‌ها در حریم رودخانه کرج

  خبر دیگر اینکه، در ادامه آزادسازی حریم رودخانه کرج، تعداد دیگری از ساخت‌وساز‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و همچنین تعدادی از متصرفات مربوط به افراد حقیقی تخریب شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز گفت: در طول مسیر ۶۴ کیلومتری از پل حامی تا تونل کندوان ۱۹ دستگاه حاکمیتی در حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند تا به امروز{شنبه 30 بهمن} ۱۰ دستگاه از جمله قوه قضائیه، محیط زیست، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و چند دستگاه حاکمیتی دیگر نسبت به آزاد سازی حریم رودخانه اقدام کرده‌اند.  روز شنبه هم ساختمان‌های متعلق به ۵ دستگاه حاکمیتی از جمله آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، تأمین اجتماعی، بخشداری آسارا و یک نهاد نظامی در حریم رودخانه کرج تخریب می‌شود. فاضلی هریکندی با بیان اینکه ساختمان‌های ۴ دستگاه حاکمیتی در حریم رودخانه کرج هنوز تخریب نشده است، گفت: از این ۴ دستگاه، ۲ دستگاه نظامی هستند که به آنها اخطاریه داده شده و اعلام کرده‌اند که نسبت به تخریب اقدام خواهند کرد.

منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران هستیم

  شنیدیم که، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه شنبه از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. شبکه خبری الجزیره به نقل از بن فرحان گزارش داد که عربستان سعودی، منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران است، «هر چند تاکنون، هیچ پیشرفت بنیادینی [در روند مذاکرات] صورت نگرفته است». به گزارش فارس، وی بدون اشاره به عدم آمادگی ریاض برای برداشتن گام‌های عملی به منظور رسیدن به توافق با تهران، ابراز امیدواری کرد که «ایران تمایل جدی داشته باشد تا بتواند روش کاری جدیدی [برای رسیدن به توافق] پیدا کند». همچنین روزنامه عکاظ عربستان هم از دیدار بن فرحان و آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در حاشیه کنفرانس مونیخ خبر داد. به گزارش این روزنامه، طرفین سعودی و امریکایی، روابط بین دو کشور و راه‌های تقویت این روابط و هماهنگی مشترک را بررسی کردند. بن فرحان و بلینکن همچنین در این دیدار، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی و ادعا کردند که این دیدار در راستای افزایش امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و تلاش برای حمایت از صلح در منطقه است.

بازداشت متهم جعل عناوین نهادهای حاکمیتی‌ و امنیتی از سوی وزارت اطلاعات

  دست آخر اینکه، وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جاعل عناوین دستگاه‌های حاکمیتی و امنیتی در استان تهران، شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر و از تداوم فعالیت مجرمانه‌اش ممانعت شد.  به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، در این اطلاعیه آمده است: متهم با منتسب کردن خود به عنوان نماینده دفتر مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات، شورای‌عالی امنیت ملّی و دادسرای نظامی، با سوء‌‌استفاده کردن از اسناد و مکاتبات جعلی عناوین مذکور، اقدام به تهدید و کلاهبرداری مبالغ بسیاری از شهروندان کرده است.  وزارت اطلاعات افزود: در این عملیات از محل اختفای متهم، ادوات نظامی، چند قبضه سلاح سرد و گرم، کارت‌های جعلی، پلاک‌های جعلی خودرو، مواد مخدر و یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد و برای رسیدگی پرونده تحویل مرجع قضایی شد. این وزارتخانه در پایان تأکید کرد که با هرگونه جعل و سوء‍‌‌ ‌‌استفاده از عناوین نهادهای حاکمیتی و امنیتی، بدون اغماض برخورد می‌شود.

**************

روزنامه شرق**

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
فضای مجازی 
باید ضابطه‌مند باشد

مهر: غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان كرد: ۸۵ درصد شبکه‌های اجتماعی کشور تحت اشغال شبکه‌های خارجی هستند که فعالان آن ایرانی هستند و اثر آن تولید و هدایت افکار عمومی علیه دولت و حکومت است. وظیفه دولت به‌عنوان کفیل حکومت، ایجاد امنیت برای مردم است. بنابراین کسب‌وکار در فضای بدون قانون و امنیت غیرعاقلانه است و در لزوم امنیت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی تردیدی وجود ندارد. او در ادامه گفت: فضای مجازی و سایبری یک فرصت برای داشتن آینده شغلی خوب است و به همین دلیل بر این باوریم که این فضا باید کاملا امن، قانون‌مند و ضابطه‌مند باشد. ‌

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای 
شمال غرب نیروی زمینی ارتش:
جمهوری اسلامی ایران جزیره ثبات در دنیاست

ایلنا: امیر سرتیپ علی حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان كرد: امروز کشور از یک امنیت پایدار که می‌تواند زیرساخت توسعه پایدار نیز باشد بهره‌مند است. او تصریح کرد: بنابراین اگر ما امروز شاهد توسعه در بخش‌های مختلف و پیشرفت‌های علمی در کشور هستیم و می‌توانیم مدعی مقام‌های برتر در حوزه‌‍‌های مختلف باشیم، در سایه‌سار امنیت پایدار است. حاجیلو گفت: جمهوری اسلامی ایران یک منطقه و جزیره ثبات در دنیاست. امروز ما به یک خودباوری رسیدیم که توانسته‌ایم چه به لحاظ آمار و چه به لحاظ توسعه و پیشرفت تجهیزات و تسلیحات، در اوج آمادگی باشیم. او درخصوص هجمه‌های فرهنگی گفت: تنها راه مقابله با هجمه‌های سنگین دشمنان در جنگ نرم احیای فرهنگ دفاع مقدس و الگوگرفتن از شکل فرماندهی و روحیه ولایت‌مداری رزمندگان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی است.

مدیر كل سیاسی وزارت كشور:
انتخاب‌ها و انتصاب‌ها باید وضع موجود را تغییر دهد

ایلنا: محسن اسلامی، مدیر‌كل سیاسی وزارت كشور گفت: انتصاب فرمانداران یکی از پیچیده‌ترین و زمان‌برترین انتخاب‌هاست. نگاهی به انتخاب این فرمانداران در دولت یازدهم در مدت مشابه بر اساس اسناد موجود در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور نشان می‌دهد فرایند انتخاب فرمانداران تا خرداد‌ماه طول کشیده است. بر اساس آخرین آمار تاکنون ۵۵ درصد فرمانداران تغییر کرده‌اند و با دستور وزیر کشور به استانداران قرار است تا پایان سال نسبت به تعیین تکلیف مابقی آنها اقدام شود. او افزود: همگان واقف هستیم مردم به تغییرات رأی دادند و انتظار دارند که این اتفاق در بدنه دولت و در سطوح مختلف بیفتد؛ اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که انتخاب‌ها و انتصاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که به تغییر وضع موجود منجر شود.‌

واکنش دادستانی کل کشور
به اظهارات حاشیه‌ساز در جشنواره فیلم فجر

ایسنا: معاون قضائی دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از جرم، در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان مدعی‌العموم و در اجرای تکالیف قانونی مندرج در ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری و صیانت از فرهنگ عمومی موضوع بند الف ماده ۱ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه، ضمن تقدیر از آثار سینمایی که موجب نشر فرهنگ اسلامی ایرانی و در دفاع از سبک زندگی سالم و اصول اخلاقی و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده است تا نسبت به اظهارات خلاف واقع و غیرکارشناسی یکی از اعضای سازنده یکی از آثار جشنواره چهلم فیلم فجر اقدامات لازم صورت گیرد.

تفاهم‌نامه میان  مجلس و قوه قضائیه
آنا: نایب‌رئیس مجلس در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان مجلس و قوه قضائیه برای رفع مشکلات تقنینی مردم گفت: همه تلاش ما در قوای سه‌گانه باید این باشد که در مسیر حکمرانی و افزایش سرمایه اجتماعی با شتاب و سرعت موفقیت و پیشرفت کشور را رقم بزنیم.‌علی نیک‌زاد گفت: با این تفاهم‌نامه که در سطوح این قوه و مجلس و با عضویت رؤسای کمیسیون‌های مرتبط شوراها و امور داخلی کشور، اصل ۹۰ و حقوقی و قضائی، معاونان قوانین و نظارت و نواب اول مجلس است می‌توان حل مشکلات و مسائل را تسریع کرد. بررسی و تصویب موضوعات و لوایح مربوط به قوه قضائیه را در دستور کار قرار خواهیم داد و با این تفاهم‌نامه می‌توانیم خلأهای موجود در مسیر عدالت را رفع کنیم؛ امیدواریم تفاهم‌نامه سبب خیر و برکت و نزدیک‌تر شدن قوای مقننه و قضائیه شود.

**************************************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات