بین الملل >>  بین الملل >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۷۶

تغییر توازن قدرت منطقه ای با پهبادهای یمنی

پهبادهای انصارلله در سالروز جنک یمن و عربستان آرامکو در جده عربستان را هدف قرار دادند، به گفته کارشناسان این امر موازنه قدرت منطقه ای را تعییر داده است. با جعفر قناد باشی پیرامون این امر مصاحبه ای داشته ایم که میخوانید.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/جعفر قناد باشی

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل س - مقتدر مظلوم

پهبادهای انصارلله در سالروز جنک یمن و عربستان آرامکو در جده عربستان را هدف قرار دادند، به گفته کارشناسان این امر موازنه قدرت منطقه ای را تعییر داده است. با جعفر قناد باشی پیرامون این امر مصاحبه ای داشته ایم که میخوانید.

زنان و کودکان ساکن اردوگاه‌های پناهجویی هزینه سنگین جنگ 7 ساله در یمن را  می‌پردازند

استاد قنادباشی! تحلیل شما در خصوص جنگ ۷ ساله یمن و عربستان و پهبادهای انصارالله که با زدن آرامکو توانسته‌اند توازن قدرت منطقه را تغییر بدهند، چیست؟

ششم فروردین پایان هفت سال جنگ و به عبارتی آغاز هشتمین سال آغاز جنگ علیه مردم یمن میباشد. این روز فرصتی است که به این جنگ تجاوزگرایانه دو کشور پادشاهی و امیر نشین علیه کشوری که در حال تشکیل حکومت مردمی بودند بپردازیم. دو کشوری که تمام ثروتشان را در اختیار غرب قرار دادند و متکی به غرب هستند علیه کشوری که مردمش از نظر اقتصادی دچار مشکلات زیادی هستند. این فرصتی است که به این بیاندیشیم که در این 7 سال مردم یمن توانستند مقاومت از خودشان نشان دهند و متجاوزان را در تحقق اهدافشان ناکام بگذارند، این مسئله بسیار با اهمیتی  در تاریخ ملت‌های اسلامی است؛ این هفت سال، هفت سال عجیبی است چرا که تنها عربستان نبود بلکه تمام سربازان مصری، سودانی، مغربی و حتی پاکستانی را در این جنگ استفاده کردند.

طرح برخی از نمایندگان کنگره آمریکا علیه جنایت های عربستان در یمن - ایرنا

از سلاح‌های غربی، فرانسوی و انگلیسی استفاده شد ولیکن مردم مقاومت کردند و این یک صحنه از این ۷ سال میباشد. صحنه‌ دیگر اینکه یمنی‌ها توانمندی‌هایشان را بالا بردند تا امروز با زدن آرامکو در جده عربستان توازن منطقه را بهم بزنند و این بسیار اهمیت دارد. از دید هر انسان آزاده‌ای که مردمی بتوانند در برابر حمله‌ای که در ابتدا با عنوان توفان قاطع آغاز شد و قرار بود طی 2 هفته صنعا را در اختیار عربستان قرار دهد، مقاومت کنند کلی حالا آنها با پهبادهایشان به سراغ عربستان رفته اند خیلی اهمیت دارد. صحنه دیگری که اتفاق افتاده در آستانه آغاز هشتمین سال جنگ انصارالله یک حمله موشکی و پهبادی به تجهیزات آرامکو در ساحل جده کردند. البته قبل از این گروه‌های مردمی یمن به جده حمله کرده بودند و حتی به ظهران که 1300 کیلومتر دورتر است حمله موشکی داشتند. اما این حمله به دلیا مسئله انرژی بسیار موثرتر است.

قدرت‌نمایی تنها گزینه انصارالله برای پایان جنگ یمن - شورای راهبردی روابط  خارجی

 در حال حاضر در مسئله اوکراین مشکلات انرژی پدید آمده و دنیای غرب تا حد توان تلاش میکنند که منابع نفتی و گازی جهان را برای ورود به بازارها افزایش بدهند. اگر هرگونه مشکلی در تامین انرژی صورت بگیرد ضربه مستقیمی به دنیای غرب وارد میشود، لذا در اینجا با اینکه قبلا حمله به تاسیسات نفتی تامین انرژی را در خطر قرار میداد ولی چون در گذشته عرضه نفت بیشتر بود چنین مشکلی پیش نمی‌آمد. حمله‌ای که الان به بندر جده در دریای سرخ صورت گرفت به عرضه نفت و انرژی در دنیا ضربه بزرگی میزند و در واقع مردم یمن نشان دادند که نه تنها توانمندی موشکی و پهبادی قابل ملاحظه ای دارند بلکه با انتخاب زمان و مکان مناسب در حملاتشان میتوانند ضرباتی به حامیان عربستان و امارات وارد بکنند و میتوانند عوامل اصلی جنگ را در شرایطی قرار دهند که ناگزیر به پذیرش شرایط جنگ شوند.

گزارش| «2000 روز از جنگ یمن گذشت»؛ از تغییر موازنه‌های راهبردی تا شمارش  معکوس برای فتح الفتوح انصارالله- اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم |  Tasnim

 در این 7 سال  یمن چقدر توانسته توان خود را در عرصه های مختلف به ویژه نظامی افزایش دهد؟

در عملیات نظامی یک از راه‌های بررسی طرف مقابل میزان جلوگیری از تحقق یافتن اهداف آنهاست. مردم یمن در این 7 سال از تحقق اهداف عربستان جلوگیری کرده و این بسیار مهم است. البته کارشناسان نظامی پیشرفت آنها را در ساخت پهباد و موشک یک شگفتی اعجاب انگیز میدانند و انتقال تکنولوژی موشکی و پهبادی به یمن و ایستادگی مردم به رقم کمبودهای غذایی را شگفت انگیزدانسته و همه این موارد تعجب کارشناسان را در پی داشته است. در ارزیابی کلی یک جنگ باید ببینیم اهداف کدام یک از طرفین تحقق پیدا کرده؟ یمنی‌ها میخواستند کشورشان را از شر متجاوز حفظ کنند و موفق شدند و عربستانی‌ها هم میخواستند یمن را تسخیر کنند و نتوانستند و این خود نشانه روشن و ملاکی برای پیشرفت و موفقیت مردم یمن میباشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات