صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۲۹
سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل

چرا آمریکا سناریوی جایگزین در برابر ایران ندارد؟

سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گویی پیرامون سناریوهای جایگزین آمریکا در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین گفت: آمریکا گزینه‌ای موثر در مقابل ایران برای خود باقی نگذاشته که بتواند از آن استفاده کند، بلکه گزینه‌های سیاسی غیر موثر برای آمریکا باقیمانده است. با افزایش اختلافات روز افزون آمریکا و غرب با روسیه و چین و انتقال قدرت از غرب به تمدن شرق، این گمان می‌رود که آمریکا کار موثری بر علیه ایران نمی‌تواند انجام دهد.

 به نتیجه نرسیدن آمریکا در موضوع توافق هسته ای به دلیل یک سویه نگری ها و تحمیل خواسته های غیر منصفانه به ایران و عدم اعطای امتیازات لازم به کشورمان در خلال مذاکرات، منجر به نشست و رایزنی بین وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه برای اجماع علیه ایران و استفاده از راهکارهای دیگری است که با عنوان تدوین سایر سناریوها علیه کشورمان از آن پرده برداری شده است. کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در این گفت و گو سایر سناریوهای احتمالی آمریکا برای تقابل با ایران را بررسی کرده است.
سید مصطفی خوش چشم کارشناس سیاست خارجی و آمریکا  در خصوص تازه ترین اظهار نظر وزارت خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی مبنی بر به کارگیری سناریوهای دیگری برای مواجهه و مقابله با ایران گفت: طرف آمریکایی بیش از یک دهه است تنها راهکار را استراتژی مهار با استفاده از فشار تحریم اقتصادی و تهدید باور پذیر برای ایران می داند. آمریکایی ها اعتقادی به تهدید نظامی ایران ندارند بلکه تهدید را در ابعاد دیگری از قبیل جنگ ترکیبی مانند حملات سایبری و جنگ روانی، ادراکی و شناختی، مداخله ارزی، ترور، بمب گذاری و نظایر آن می دانند که بارها در قبال ایران دنبال و اجرا کرده اند، بنابراین می توان گفت مهمترین اسلحه دشمن علیه ایران تحریم ها بوده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: پر واضح است با عبور از پیک تحریم ها در حدود یک سال و نیم پیش مهمترین اسلحه دشمن خنثی شده است. شکی وجود ندارد که اگر دشمن مطمئن بود در جنگ نظامی علیه ایران پیروز می شود از همان دو دهه پیش راهکار نظامی را علیه ما به کار گرفته بود، لذا چون آمریکا قادر به حمله نظامی به ایران نیست تا کنون چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار نداده است.
کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: مسائل تاثیر گذار دیگری چون افول قدرت آمریکا و درگیری این کشور در پرونده های مختلفی در سطح داخلی و بین المللی، عقب نشینی فضاحت بار امریکا از عراق نشانه ای قوی از وضعیت نابسامان و تحلیل قوای نیروهای آمریکایی است، ضمن اینکه اولویت مهم آمریکا پس از حل بحران اوکراین، استقرار نیرو در دریای جنوب چین است. آمریکایی ها پس از تحمل شکست هایی که در غرب آسیا به ویژه به خاطر سپاه قدس ایران و حاج قاسم سلیمانی متحمل شدند، دچار چالش هایی شده اند که یکی از آنها تحلیل رفتن توانمندی نظامی و استعداد نظامی در منطقه است که منجر به خروج از کشورهای منطقه شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر امکانات دیگری برای حضور قوی آمریکا در منطقه فراهم نیست به این دلیل که از همه ابزارهای باقیمانده استفاده کرده است. به نظر می رسد تنها گزینه طرف آمریکایی که نتایج آن به هیچ عنوان قابل مقایسه با داشتن یک توافق با ایران نیست پیمودن مسیر سازمان ملل و در نهایت پس از ماه ها شاید اجرای مکانیسم ماشه از طریق اتحادیه اروپا باشد.
سید مصطفی خوش چشم در این باره خاطر نشان شد: لازم به ذکر است با توجه به تحولات جهانی فعلی، آمریکا به هیچ عنوان نمی تواند تاثیر بسزایی روی ایران و مسائل منتهی با ایران داشته باشد. بی شک در پیچی از تاریخ قرار داریم که اگر جمهوری اسلامی با طراحی راهبردی با طرف غربی مقابله کند و از استعدادها و توانمندی های خود در منطقه و در دیگر مولفه های قدرت به درستی استفاده کند از این به بعد تقابل با آمریکا به نفع ایران تمام می شود.
وی معنای دقیق تقابل با آمریکا را توضیح داد و گفت: منظور از تقابل، راه اندازی یک جنگ نظامی نیست، بلکه یک تقابل ترکیبی در حوزه های اقتصادی، نرم و سخت است منهای اقدام نظامی. به این دلیل که آمریکا گزینه ای موثر در مقابل ایران برای خود باقی نگذاشته که بتواند از آن استفاده کند، بلکه گزینه های سیاسی غیر موثر برای آمریکا باقیمانده است. با افزایش اختلافات روز افزون بین آمریکا و غرب با روسیه و چین و انتقال قدرت از غرب به تمدن شرق، این گمان می رود که آمریکا کار موثری بر علیه ایران نمی تواند انجام دهد به همین دلیل مهمترین گزینه برای آمریکا دست یابی به یک توافق ولو موقت با ایران است تا سایر چالش ها و معضلات خود را ساماندهی کند.
منبع : راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات