صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۹۸

سپاه، ناموس ایران و ایرانی است/ پیشنهاد مطهری برای تنازل از "سپاه پاسداران"

به لحاظ فلسفی چنین قراردادی که متضمن منافع مردم ایران باشد اساسا ممکن نخواهد بود

پیشنهاد مطهری برای تنازل از "سپاه پاسداران"

با سارقان وحشی چه کنیم؟!/ پیشنهاد مطهری برای تنازل از

علی مطهری، چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان و از نمایندگان ادوار مجلس اخیراً طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور رئیسی خواستار بازگشت به هر قیمتی به برجام شده است!

به گزارش جماران، مطهری در قسمتی از نامه یاد شده می‌نویسد:

"خروج نام سپاه از فهرست تروریسم آمریکا خواسته بحقی است ولی وقتی صهیونیست‌ها بایدن را متقاعد و شاید مجبور کرده‌اند که آن را نپذیرد تا به این وسیله برجام منهدم شود، اصرار بر آن، در جهت خواست اسراییل حرکت کردن است. آنها سپاه ما را تروریست نامیده‌اند و احکامی را بر آن بار کرده‌اند، ما هم نیروهای امریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام را تروریست نامیده‌ایم و دست‌مان برای اقداماتی باز است."

*درباره اظهارات آقای مطهری بیان چند نکته ضروریست:

1_ برجام اتوپیایی دکتر مطهری و دوستان ایشان در ایام دولت اعتدال بالتمامه محقق شد اما هیچ دستاوردی نداشت.

آقایان اما به جای عذرخواهی و توضیح به مردم عنوان کردند که اصلا ما فلان وعده‌ها را ندادیم و یا از این گفتند که یک عده باعث شده‌اند دستاوردهای برجام لمس نشود!

 

2_ "سپاه پاسداران" ناموس ایران و ایرانی است. و از هر فرصتی باید برای پیشرفت این حافظ انقلاب و مردم و برداشتن تهدیدات از سر او استفاده کرد.

طرح ایران برای برداشته شدن نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا در مذاکرات برجام نیز یک اقدام بایسته و عقلانی است. البته این همه خواسته ایران نیست و موضوع اصلی ایران، انتفاع از برجام است که آن نیز هرگز محقق نشده است.

اگرچه حتی اگر سخن آقای مطهری را بپذیریم که می‌شد این پیشنهاد در مذاکرات برجام مطرح نشود اما آقای مطهری هم باید بپذیرد که پا پس کشیدن از تأکیدات حیثیتی خلاف عقلانیت استراتژیک است فلذا اکنون که ایران پا در این راه گذاشته است بایستی تا آخر بر آن پافشاری کند. (ولو حتی اگر آقایان دیگری در دولت هم با پیشنهاد مطهری موافق باشند!)

ضمن اینکه برجام در زمان قبل از اقدام ننگین آمریکا برای تروریستی نامیدن سپاه ما نیز برقرار بوده است. پس خواست بازگشت به همان شرایط سابق برجامی نیز خواست زیادی نیست.

 

3_ اقدام متقابل دولت ایران در تروریستی نامیدن سنتکام یک اقدام ناقص و اخته بود که در ایام دولت روحانی انجام شد.

منتقدان به درستی می‌گفتند که در مقابل تروریست نامیده شدن سپاه بایستی کل ارتش آمریکا تروریست نامیده شود و برخوردهای قانونی هم در همین راستا انجام شود.

اما به نظر می‌رسد وزارت خارجه وقت دولت آقای روحانی با فضاسازی در این رابطه مانع اقدام قاطع شد.

این اقدام ناقص نیز ایجاب می‌کند که مسئله خارج شدن سپاه از لیست تروریستی آمریکا فی‌الفور و با تمام ابزارها انجام شود.

 

4_ آقای مطهری و دوستان ایشان باید در مقابل تجربه "برجام روحانی" سر تعظیم فرود بیاورند و روزی بفهمند که اولا برجام حاوی هیچ دستاوردی نخواهد بود، ثانیا به لحاظ فلسفی چنین قراردادی که متضمن منافع مردم ایران باشد اساسا ممکن نخواهد بود و ثالثا مشکلات کشور نیز عمدتا ریشه داخلی دارد نه خارجی. فلذا "برجام رئیسی" هم هرگز چیزی بیشتر از آنچه برجام روحانی داشت، با خود ندارد. کما اینکه آقای رئیسی هم نمی‌تواند چیزی بیشتر از روحانی به آمریکا بدهد.

 

 

مشرق 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات