صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 7 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حادثه‌ اخیر، افتخارات جنبش جهاد اسلامی فلسطین را مضاعف ساخت و جایگاه جهاد اسلامی را در حرکت مقاومت شکوهمند ملت فلسطین ارتقاء بخشید. شما با مقاومت شجاعانه‌ خود، سیاست خدعه‌آمیز رژیم غاصب را خنثی کردید. شما ثابت کردید که هر بخش از مجموعه‌ مقاومت، به‌تنهایی هم می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید. دشمن غاصب رو به ضعف است و مقاومت فلسطین رو به قوت است، و لا حول و لا قوه الا بالله. ما همچنان در کنار شماییم.(1401/5/20)
 
▼ حرف روز
دولت و جنگ روایت‌ها
فردا آخرین روز از هفته دولت و مصادف با سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر است. با پایان هفته دولت فیتیله کار تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم نباید پایین کشیده شود؛ چرا که امروز دولت مهم‌ترین آماج جنگ روایت‌ها و بدون اغراق در کانون آن قرار دارد؛ بی‌دستاورد جلوه دادن دولت، بن‌بست‌نمایی و بی‌نتیجه نشان دادن اقدامات و برنامه‌های آن، ناقص و شعاری نامیدن رویکردهای دولت، ضعیف و... بخشی از این جنگ روایت‌ها‌ علیه دولت سیزدهم است که در طیفی از اظهارات و تحلیل‌ها و اخبار از رسانه‌های عبری‌ـ عربی‌ـ غربی تا برخی رسانه‌های داخلی صورت می‌گیرد.
اما سؤال این است که چرا این حجم از سیاه‌نمایی درباره دولت به منصه ظهور و بروز می‌رسد در حالی که همه می‌دانیم دولت با چه وضعیتی کشور را تحویل گرفته و در زمان محدود یک ساله از حیات خود و لااقل در مقایسه با مدت مشابه دولت‌های گذشته کارنامه نسبتا خوب و مناسبی ارائه کرده است؟ اساسا، با چه شاخص‌هایی باید به تبیین دستاوردهای دولت پرداخت؟ و چرا با وجود اقدامات خوب و ریل‌گذاری مناسب، این خدمات دولت کمتر مشهود و محسوس جامعه است؟ پاسخ‌های اقناعی به این سؤالات و ده‌ها سؤال مهم دیگر درباره دولت مستلزم فهم و ادراک عمیق نسبت به رویکرد تحولی دولت و تمایزهای اساسی این دولت‌ با همتایان سابق خود است. اگر این چارچوب تحلیلی را به عنوان شاه‌کلید نداشته باشیم چه بسا ما نیروهای انقلابی نیز دچار انحراف در تحلیل و ضعیف‌نمایی «دولت در میدان» شویم و این، آن غایت هدفی است که دشمنان انقلاب دنبال می‌کنند. زیرا دشمنان دانا بر خلاف برخی دوستان نادان این دولت را به سبب رویکرد تحولی آن و این که برنامه‌ها و اقداماتش به معنای اتم کلمه در راستای سربازی نظام ولایی و پیاده‌سازی راهبردهای امامین انقلاب در خدمت‌رسانی خستگی‌ناپذیر به ملت تحلیل می‌کنند، برای منافع خود و برنامه‌هایی که برای برگرداندن ایران به مدار غرب انجام داده و می‌دهند مانع و خطرناک می‌دانند؛ حتی در همین راستا برنامه‌ریزی می‌کنند با انتخابات مجلس سنگرهای خدمت را به زعم واهی خود یکی یکی از نیروهای خدوم و انقلابی پس بگیرند. 
اما این نکته باید تبیین گردد که دولت برنامه‌ها و اقدامات زیربنایی و مبنایی مهمی را کلید زده و با تمام آبروی خود در میدان ساخت قدرت ملت ایران ایستاده و به شدت کار می‌کند لذا در پرتو این فهم صبوری می‌کنند تا با مرور زمان به ثمر نشستن این دستاوردها و وارد شدن ایران به مرحله تازه‌ای از شکوفایی را به تماشا بنشینند.
(نویسنده: فتح‌الله پریشان)
 
▼ گزارش روز
ادامه بن‌بست سیاسی در عراق
بن‌بست سیاسی عراق همچنان پابرجا است و جریان‌ها و اشخاص مختلف برای خروج از آن همچنان مشغول رایزنی و ارائه پیشنهادها هستند. در این میان جریان صدر همچنان بر مواضع قبلی خود تأکید می‌کند و تمایلی به انجام گفت‌وگو و مصالحه ندارد. باتوجه به وضعیت فعلی و ارائه طرح‌های ابتکاری برای خروج از بن‌بست موجود ذکر چند نکته لازم و ضروری است:
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ شرایط سیاسی عراق باید از مسیر سیاسی و بدون اردوکشی‌های خیابانی حل شود. اقدامات جریان صدر در تحصن و تجمعات مختلف از پارلمان تا دادگاه فدرال ممکن است منجر به تکرار اعتراضات سال 2019 شود و در این شرایط عراق را وارد مرحله‌ای از بی‌ثباتی و بحران کند. 2ـ رویکرد چارچوب هماهنگی همچنان بر اصول اساسی یعنی گفت‌وگو، احترام به قانون اساسی و التزام به آن است. این جریان باهرگونه حرکت اعتراضی و تحصنی برای ایجاد بن‌بست در عراق مخالف است و معتقد است که شرایط عراق تنها از مسیر سیاسی و روند طبیعی خود قابل حل است. یعنی جلسات پارلمان تشکیل شود و سپس گزینه‌های نخست‌وزیری و رئیس‌جمهوری نیز در جلسات آتی تعیین شوند. 3ـ یکی از مسائلی که چارچوب هماهنگی بر روی آن تأکید ویژه دارد و برای خروج عراق از بن‌بست امیدوار به حل آن است، انتخاب رئیس‌جمهور است. زیرا در صورت انتخاب رئیس‌جمهور شرایط برای انتخاب نخست‌وزیر نیز فراهم خواهد شد. در واقع چنانچه کردها بر روی گزینه واحدی برای ریاست‌جمهوری اجماع کنند، شرایط برای انتخاب نخست‌وزیر نیز فراهم خواهد شد و شاید به نوعی این بن‌بست موجود نیز رفع شود. 4ـ در عرصه سیاسی چنانچه وضعیت فعلی ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که به سایر عرصه‌ها نیز کشیده شود. امری که در قالب سناریویی آمریکایی و درجهت ایجاد بی‌ثباتی گسترده در عراق بر مبنای رویکرد هرج و مرج خلاق است. یعنی از یک‌سو بی‌ثباتی در همه عرصه‌ها و بین جریان‌های مختلف به وجود آید و از سوی دیگر یک نوع بی‌ثباتی کنترل شده برای تشکیل دولتی مدیریت شده به وجود آید. درمجموع باید گفت که راهکار مناسب برای عبور از وضعیت فعلی عراق همان گفت‎وگوهای ملی با حضور همه احزاب و شخصیت‌ها است. این امر چنانچه در کوتاه‌مدت اتفاق بیفتد شرایط را برای عبور از بحران موجود فراهم خواهد کرد.
(نویسنده محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
دوراندیشی رهبری که تحقق یافت
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد ۱۳۸۵ فرمودند: «تبلیغات‌چی‌های آمریکایی و صهیونیستی می‌گویند ایران یک تهدید جهانی است! ایران برای هیچ کشوری تهدید نیست؛ همه می‌دانند که واقعیت در مورد ایران این است. ما هیچ همسایه‌ای را تهدید نکرده‌ایم؛ ما با همه‌ کشورهای این منطقه روابط دوستانه و برادرانه داریم. روابط کشور ما و دولت‌های ما با کشورهای اروپایی روابط سالم و خوبی است و در آینده که گاز در تأمین انرژی نقش بیشتری پیدا می‌کند، این روابط با اروپا بهتر هم خواهد شد؛ چون آنها به گاز ما احتیاج دارند.» امروز پس از مشکلاتی که اروپایی‌ها در تأمین انرژی خود مواجه شدند تیزبینی و فراست رهبر معظم انقلاب پس از ۱۶ سال موجب تعجب و حیرت بسیاری از کاربران فضای مجازی شده است.
 
▼ اخبار 
1ـ اعتراف تلویزیون سعودی به قدرت ایران
کارشناس شبکه العربیه عربستان در یک برنامه زنده تحلیلی گفت: «وقتی به بهانه سلاح هسته‌ای به عراق حمله کردند، آنجا را نابود کردند ولی در این توافق نتوانستند از توانایی ایران کم کنند و مانع پیشرفت ایران شوند بلکه دست ایران باز بود و در موارد زیادی به پیشرفت‌های چشم‌گیر مطالعاتی آزمایشگاهی دست پیدا کردند و این توانایی‌ها را عملیاتی و کاربردی کردند؛ ایران توافق ضعیف را قبول نخواهد کرد و از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد. ایران از موضع قدرت صحبت می‌کند؛ ایران امروز خیلی قوی‌تر از ایران 2015 است و با قبل خیلی فرق کرده است!»
 
2ـ توافق دور یا نزدیک؟
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت ما پاسخ خود را داده‌ایم امیدواریم به نتیجه مثبتی برسیم. امروز از وضعی که دو هفته پیش داشتیم، به دستیابی به توافق با ایران نزدیک‌تر شده‌ایم. بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه حل است. همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره شرایط کنونی حاکم بر روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران و احیای برجام ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «مذاکرات اکنون در مرحله تعیین‌کننده‌ای است.»
 
3ـ جنگ آب در آلمان
تلویزیون دویچه وله آلمان در گزارشی اعلام کرد: «آلمان تاکنون همیشه یک کشور پر آب در نظر گرفته شده است اما تغییرات آب و هوایی همچنین تابستان‌های بین آلپ و دریای شمال را گرم‌تر و خشک‌تر می‌کند. با توجه به کمبود روزافزون، وزارت محیط زیست فدرال آلمان در حال کار بر روی یک استراتژی ملی آب است.» یک محقق آلمانی در این باره می‌گوید: ما باید اکنون خود را با این شرایط وفق دهیم در غیر این صورت، درگیری‌ها بر سر آب ممکن است درست مثل ۴۵۰۰ سال پیش رخ دهد.
 
4ـ سانسور و مهندسی انتخابات آمریکایی
مجری معروف آمریکایی در یک برنامه خبری تحلیلی گفت: «این یک هشدار خبری است و هیچ‌گونه اغراقی در آن نیست؛ FBI در انتخابات آمریکا دخالت کرده و خواستار حذف و سانسور محتواهایی در فضای مجازی شده است! مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک ضمن اعتراف به سانسور و مهندسی کردن محتواهای شبکه‌های اجتماعی، گفت: «فیس‌بوک بر اساس هشدار FBI پست‌هایی را که علیه پسر بایدن بالا می‌آمد، سانسور و مهندسی می‌کرد!»
 
5ـ توقف کارخانه‌ها ممنوع
رئیس‌جمهور در هیئت دولت گفت: «جذب ۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماه ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم نشانه ثبات اقتصادی در کشور است. توقف تولید به هر شکلی، به ضرر کشور است و هیچ بانکی مجاز نیست به بهانه طلب خود واحدهای تولیدی را تعطیل کند. تعطیلی واحدهای تولیدی نتیجه‌ای جز بیکاری و رکود و خسارت به دنبال ندارد.»
 
6ـ افزایش ۲۲ میلیاردی صادرات نسبت به سال گذشته
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: «در حوزه خارجی حجم تجارت ما افزایش پیدا کرده و بیش از ۹۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی دولت است و نسبت به سال گذشته و دولت قبل ۲۲ میلیارد افزایش صادرات داشتیم. درآمد نفتی ما ۵ برابر بیشتر از پارسال بوده. رشد سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تقریبا دوبرابر شده و به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده است.»
 
7ـ ایران رکورددار تزریق واکسن
عین‌اللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد: «ما در یک هفته به اندازه جمعیت برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس واکسیناسیون انجام دادیم. از ابتدای کرونا تا آذر۱۴۰۰، تعداد مرگ‌‌ومیر در کشور ۱۳۲ هزار نفر بود. از آذر ۱۴۰۰ تا امروز ۱۱ هزار مرگ‌ومیر داریم و شاهد کاهش ۱۳ برابری مرگ‌ومیر هستیم.»
 
▼ اخبار کوتاه
اخراج مخالفان بشار اسد از ترکیه/ در دیدار هفته گذشته یکی از مقامات ترکیه‌ای با «سالم المسلط» رئیس ائتلاف ملی معارضین سوری، این مقام ترکیه‌ای گفته است که آنکارا برای تجدید روابط با دمشق کاملاً مصمم است و معارضین سوری باید خود را با این واقعیت تطبیق دهند. در همین راستا، معارضه باید به دنبال یافتن کشور جایگزین (جهت مهاجرت) بوده و کلیه فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای خود در داخل ترکیه را متوقف کنند.

اربعین مشترک ایران و عراق
/ دفتر آیت‌الله سیستانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، امروز دوشنبه اول ماه صفر ۱۴۴۴ خواهد بود. به دلیل عدم اثبات رویت هلال ماه برای آیت‌الله سیستانی، یکشنبه نهم مرداد ماه اول محرم اعلام شد؛ همین امر سبب یک روز فاصله بین روز عاشورای عراق و ایران بود. بدین ترتیب روز اربعین در ایران و عراق در روز ۲۶ شهریور ماه خواهد بود.

وام ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سومی‌ها
/ در ادامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم به بانک‌ها ابلاغ شد. متقاضیان وام فرزند سوم می‌توانند به ۶ بانک مسکن، صادرات، کشاورزی، تجارت، توسعه تعاون و پست بانک که بخشنامه این وام ودیعه مسکن به آنها ابلاغ شد مراجعه کنند. بازپرداخت این وام ۲۰ ساله است.

پلتفرم مشترک در راه بازار/ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: تمایل ایران و روسیه به تولید خودرو روی پلتفرم‌های مشترک، یکی از جذابیت‌های نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲» روسیه بود که امیدواریم در آینده نزدیک شکل اجرایی به خود بگیرد.

سورپرایز حزب‌الله برای صهیونیست‌ها
/ پس از افزایش تنش بین لبنان و رژیم صهیونیستی، فیلم جدیدی از حزب‌الله لبنان منتشر شده که حزب‌الله به شهرک‌نشینان سرزمین‌های اشغالی می‌گوید در جنگ بعدی، جهان از توانایی‌های حزب‌الله شگفت‌زده خواهد شد.

ریال دیجیتال می‌شود
/ بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که اجرای آزمایشی ریال دیجیتال را در شهریور ماه آغاز می‌کند اما رئیس کل بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که تا پایان شهریورماه اجرای آزمایشی ریال دیجیتال آغاز خواهد شد.

غبارروبی از حرم ثامن
/ روز گذشته مضجع مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی الرضا(علیه‌السلام) با حضور حضرت آیت‎‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضایی آکنده از معنویت غبارروبی شد.

دیپلماسی اقتصادی بر روی ریل
/ «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق روز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

تسویه بدهی ۵۱ هزار میلیاردی روحانی
/ دولت در پنج ماهه اول امسال ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کرده که ۳۴۲ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

برق گرفتگی شهروندان ملکه
/ روزنامه انگلیسی دیلی میرر در لحنی ملتمسانه نسبت به دولت انگلیس نوشت: «کل کشور ما با فاجعه‌ قبوض انرژی مواجه است؛ به‌خاطر خدا کاری بکنید!»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات