صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۶۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 5 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد؛ این یک رکن اساسی است.(1388/9/4) ***برد غرورآفرین تیم ملی فوتبال ایران را تبریک می‌گوییم***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
کامبک بزرگ یوزها
ما به انگلیس باختیم و بد هم باختیم. باخت ما هم بیشتر از اینکه عامل فنی و تاکتیکی داشت به حواشی بیرون از ورزشگاه بر می‌گشت. تیم ملی دو ماه زیر بیشترین فشار روحی، روانی و جنگ شناختی رسانه‌های عبری‌ـ عربی‌ـ غربی گذرانده بود. رسانه‌هایی که این روزها به صورت عیان، چهره عریان تجزیه‌طلبی‌شان هویدا شده است. علت مخالفت‌شان با تیم ملی فوتبال هم به خاطر مخالفت آنها با مؤلفه‌های ملت‌ساز است. طرف مقابل تلاش دارد تا هر آنچه مؤلفه‌های ملت‌ساز وجود دارد از پرچم و سرود ملی گرفته تا فوتبال و هر ورزش قهرمانی دیگری را از جامعه ما بزداید تا ملت نتوانند زیر یک پرچم و سقف با هم بایستند و شادی کنند و متحد باشند.
بازی دیروز اولین برد ما در جام جهانی 2022 بود ولی اولین پیروزی تیم ملی نبود. قبلا گفته‌ام ما قبل از جام جهانی ۲ پیروزی دیگر نیز کسب کرده‌ایم! پیروزی اول زمانی بود که طرف مقابل می‌خواست ما در جام جهانی نباشیم، هر چه از دست‌شان بر می‌آمد انجام دادند از نامه و فشار به فیفا تا جوسازی رسانه‌ایی و...؛ ولی ما از جام حذف نشدیم. پیروزی دوم را باید به حضور ما در جام جهانی دانست. رسانه بن‌سلمان و دیگر مزدوران بی‌وطن چقدر بر تیم و بازیکنان فشار آوردند تا حضور بازیکنان مؤثر در جام را منتفی کنند و به طعنه می‌گفتند کاری می‌کنیم که جمهوری اسلامی با تیم حوزه علمیه! به جام جهانی برود. و این یک پیروزی بود که بازیکنان ما با وجود نگاه‌های متکثر در زمین آنها بازی نکرده‌اند. در این التهابات، سخنرانی‌ها و تیترزنی‌های برخی چهره‌ها و رسانه‌های جریان انقلابی نیز بر شعله فتنه افزود.
بازی دیروز نشان داد که ایرانی‌ها اگر خودشان باشند و اسیر جوسازی رسانه‌ای طرف مقابل نشوند پیروزند. امروز ما با 3 امتیاز به میدان برگشته‌ایم و اگر یک همت کنیم می‌توانیم خودمان را در یک‌هشتم نهایی ببینیم و دور از دسترس نیست. تنها راهکار این است که همانگونه که اسیر برد با انگلیسی‌ها نشدیم در باد پیروزی با ولز هم نخوابیم. امروز فرصت برنامه‌ریزی و طراحی برای پیروزی بر یانکی‌های آمریکایی است. برد با آمریکا قطعا شیرین‌تر است چرا که هم مقدمه‌ساز ما در یک‌هشتم نهایی خواهد بود و هم پوزه آنها را که دو ماه مشغول فتنه‌انگیزی بودند را به خاک خواهد مالید. 
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
راز سربه مهر بسیج
‌اگر بگوییم که بسیج یعنی ایران و ایران هم یعنی بسیج جملات نامأنوسی نگفته‌ایم و این رابطه بیشتر به رابطه پدر و فرزندی شباهت دارد و تمام اقشار ملت در بسیج حضور دارند. اما دشمن همواره در تلاش بوده است که بسیج را مورد هجمه‌ها و توطئه‌های خود قرار دهد.
‌گزاره‌های خبری: ‌۱ـ هر روز یک شهید: در ایام اغتشاشات امسال میانگین هر روز یک نفر از بسیجیان سلحشور توسط جریان‌های ضد انقلاب و با هدایت سرویس‌های جاسوسی غرب ترور شده‌اند و البته تاکنون یک گلوله هم به سمت اغتشاشگران شلیک نکرده‌اند. ‌2ـ بسیج مظلوم است: نیروی شوق‌آفرین بسیج از یک‌سو با التماس و خواهش و تمنا به میدان جهاد در مقابله با سیل، زلزله، کرونا، خدمت‌رسانی و دفاع از مردم و انقلاب می‌رود و از سوی دیگر در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد کمترین توقع و هزینه‌ای ندارد، آنقدر بی‌توقع و قانع است که حتی دشمنان تحمل آن چاشت و پذیرایی کم‌هزینه نوشیدنی معروف «ساندیس» را ندارند. ‌۳ـ بسیج در ظلمات هم می‌درخشد: بسیج چون مجموعه‌ای از انسان‌های مؤمن و با باور و یاور الهی است، جداسازنده حق از باطل، حلال از حرام، شجره طیبه از شجره خبیثه، حامی ولایت‌ فقیه از ولایت شیطان و جداکننده حامی مردم از مزدور دشمن است. ‌۴ـ واکنش سریع: در تمام دنیا نیروهایی با عنوان واکنش سریع برای مواقع بحرانی وجود دارد اما علی‌رغم هزینه‌های سنگین برای آنان کارآیی لازم در جلوگیری، کنترل و جمع کردن بحران را ندارند اما بسیج در جمهوری اسلامی ضمن اینکه کمترین هزینه از کشور در بودجه‌های سالیانه صرف آن می‌شود در کنار همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها انجام وظیفه می‌کند و در سراسر کشور از پوشش وسیعی برخوردار می‌باشد. ‌۵ـ جوان ماندن: همه سازمان‌ها و نهادها پیر و فرتوت می‌شود اما بسیج علی‌رغم گذشت ۴ دهه از عمر با برکتش همچنان جوان، شاداب و سرزنده است و میانگین سنی آن از همه سازمان‌ها با اعتدال جوانی مواجه است.
‌نکته راهبردی، همین خصوصیات بسیج باعث افزایش خشم و عصبانیت دشمنان از بسیج شده است، اما هر چه شیطنت و شرارت دشمن علیه شجره طیبه بسیج بیشتر می‌شود؛ محبوبیت، مجذوبیت و مقبولیت آن بیشتر می‌شود، دشمنان در این اندیشه بوده‌اند که با ترور، جنگ روانی و تخریب می‌توانند علاقه و ایمان به کار بسیج را از رونق بیاندازند؛ که اگر اینچنین می‌شد، امروز از بسیج جز اسمی باقی نمانده بود. افزایش دشمنی‌ها با بسیج نشان‌دهنده آن است که قدرت و محبوبیت بسیج روز به روز بیشتر شده و دشمن در همان خاکریز اول مقابله با بسیج متوقف شده و بلکه شکست هم خورده است.         
(فرهاد مهدوی)
 
▼ خبر ویژه
نعل وارونه اوکراین درباره پهپادهای ایرانی
دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین مدعی شده؛ نیروهای ایرانی برای کمک به نظامیان روسیه در کریمه حضور دارند و شماری از آنها در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند! بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که این ادعا نیز مانند ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین کذب است. اوکراین پیشتر نیز پس از طرح ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی، وقتی با واکنش ایران مبنی بر تشکیل جلسه مشترک برای صحت‌سنجی این ادعا مواجه شد، ابتدا یک جلسه را لغو کرد و در نشست بعدی نیز نتوانست هیچ‌گونه مدرکی در این خصوص ارائه کند. به‌نظر می‌رسد حال که با توافق دو کشور مقرر شده طرف اوکراینی در جلسه مشترک آتی مستندات خود را جمع‌آوری و ارائه کند، کی‌یف که دستان خود را از ارائه مستندات خالی می‌بیند، در اقدامی پیش‌دستانه سعی کرده با فرار به جلو و ارائه آدرس غلط، فضا را به سمت دیگری سوق دهد.
 
▼ اخبار 
1ـ شما بدنامان تاریخید
دیروز و پس از پیروزی ایران، محمد تقوی در سعودی اینترنشنال حاضر شد و گفت: «شرایط عادی نیست و ما در چنان وضعیتی هستیم که نمی‌توانم به تیم خسته نباشید بگویم.» محمد زعیم‌زاده از اصحاب رسانه‌ای داخلی کشور در نقد تقوی نوشت: «راست می‌گویی آقای محمد تقوی، شرایط معمولی نیست، چون اگر معمولی بود تو نباید با مزدک میرزایی در استودیو بن ارره دسته عزاداری راه می‌انداختی آن هم درست وسط شادی و پایکوبی تهران و زاهدان و ارومیه و سنندج و سمنان و مشهد و... اما می‌دانی از کی شرایط برای تو و هم‌بندانت در زندان ریاض غیر عادی شد؟ درست از وقتی که صدای سایش اسکناس‌های بن‌سلمانی موقع شمردن حق و حساب وطن‌فروشی از غریو ایران‌ـ ایران برایت دلنشین‌تر شد، از زمانی که جوانک بلندپرواز دشداشه‌پوش کنار دسته چک خرید بمب‌افکن‌ها برای دریدن سینه کودکان یمنی چک وطن‌فروشان و ایران‌ستیزان را هم امضا کرد، راستی از این طرف هم شرایط خیلی وقت است غیر معمولی است، از وقتی شرایط غیر عادی شد که با تهدید و جنگ و تحریم و... فهمیدند ایرانی جماعت به شغال باج نمی‌دهد. آقای محمد تقوی شرایط معمولی نیست، به خاطر همین نام شما و امثال شما رفت کنج کتاب تاریخ، کنار وطن‌فروشان و ایران‌ستیزان، کنار آنها که شکوه ایران صفوی را برنتافتند و به خدمت محمود افغان شتافتند، کنار آنها که حماسه‌ سربداران را دیدند و طناب‌ دار را محکم کردند، کنار کامران میرزاها و آقاخان‌ها که هرات را هبه کردند».
 
2ـ افشاگری جامعه‌شناس ایرانی از دیدار مصی
دکتر سیدجواد طباطبایی از جامعه‌شناسان شناخته شده ایرانی درباره دیدار اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با برخی زنان ایرانی ضدانقلاب نوشته است: آنچه در رسانه‌های فارسی‌زبان بازتاب چندانی پیدا نکرد این بود که طرف دعوت‌کننده این بانوان در فرانسه شخصی به نام برنار‌ـ آنری لِوی بود. کسانی مانند من، که در دهه شصت و هفتاد سده گذشته دانشجوی دانشگاه پاریس بوده‌اند، به خوبی می‌دانند که مشکوک‌تر از این شخص، حتی در فرانسه، وجود ندارد. در ۲۰۱۷، دانشگاه رژیم صهیونیستی بار ایلان برای «سهم مؤثری که او در بیش از چهل سال برای تحقق آرمان مردم و ملت یهود» داشته دکترای افتخاری به او داد. او پیشتر نیز همین درجه را از دو دانشگاه تل‌آویو و اورشلیم نیز گرفته بود. لوی از آن پس نیز تأکید کرد که با شرکت در بحران لیبی «به فکر منافع رژیم صهیونیست بوده است. این لوی برای ما اهمیتی ندارد، اما بسیاری از ایرانیان‌ـ مانند این بانوان هموطن‌ـ که از فرط جاه‌طلبی در سیاست با بلاهت پهلو می‌زنند نمی‌دانند که آدم مجانی با امانوئل مکرون‌ـ و پیشتر با مایک پمپئو و بسیاران دیگر‌ـ دست نمی‌دهد و عکس نمی‌گیرد. من می‌دانم که جاه‌طلبی برخی از این بانوان مانند طاعون است که تنها می‌توان از آن فرار کرد. کسانی که «آدم‌های خنده‌دار» دست آنان را می‌گیرند و در دست امانوئل مکرون می‌گذارند، شاید، هدف‌هایی را دنبال کنند که جوان ایرانی را از چاله درآورد و در چاه بیفکند!
 
3ـ دنیا در آستانه کمبود گازوئیل
پایگاه خبر بلومبرگ نوشت: محدود شدن عرضه نفت خام، کاهش ظرفیت پالایشگاهی و تحریم‌های نفتی روسیه دنیا را طی چند ماه آینده با خطر کمبود گازوئیل روبه‌رو می‌کند که به شدت به اقتصاد دنیا آسیب می‌رساند. کمبود گازوئیل بر همه‌چیز تأثیر می‌گذارد، از قیمت مرغ و بوقلمون گرفته تا صورت‌حساب انرژی برای گرم کردن خانه‌ها در زمستان. بالا رفتن قیمت گازوئیل تنها در آمریکا 100 میلیارد دلار به اقتصاد آسیب می‌رساند. طبق گفته‌ تحلیلگران، هرچیزی که در اقتصاد آمریکا حرکت می‌کند به گازوئیل نیاز دارد و علاوه‌بر حمل‌ونقل، بدون گازوئیل مردم هم از سرما یخ می‌زنند.
 
▼ اخبار کوتاه
واکنش تلویزیون صهیونیست به هک دوربین امنیتی/ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به هک دوربین لحظه انفجار در رژیم صهیونیستی گفت: ما فکر می‌کردیم دوربین مستندکننده عملیات بیت‌المقدس که توسط هکرهای ایرانی هک شد متعلق به پلیس یا شهرداری بیت‌المقدس است، اما در نهایت معلوم شد که متعلق به یک نهاد امنیتی بسیار ارشد در اسرائیل است که ذکر نامش ممنوع است و این بسیار خطرناک‌تر است. در حال حاضر تحقیقات در داخل این نهاد و چگونگی نفوذ در جریان است. منابع داخل این نهاد تأیید می‌کنند که هیچ اطلاعات محرمانه‌ای گرفته نشده است! اما همین موفقیت هکرهای ایرانی در دسترسی به این حوزه امنیتی سؤالات بسیار جدی را به وجود می‌آورد.
 
دعای مادر شهید بدرقه تیم ملی/ مادر شهیدان (داود، رسول و علیرضا) خالقی‌پور که با قرآن تیم ملی ایران را بدرقه کرده بود، پس از پیروزی تیم ملی ایران دیروز گفت: بچه‌های تیم ملی به قولی که به من دادند عمل کردند. روز جمعه و نگاه امام زمان(عج) بود که بچه‌ها توانستند ببرند و به رهبر عزیزم تبریک میگم و امیدوارم خستگی‌شان درآمده باشد. از بچه‌های گلم و ملی‌پوشان عزیزم می‌خواهم دست هم را بگیرند و مثل امروز که بازی کردند آمریکا را هم ببرند و دل همه رو شاد کنند. این چند روز دلم گرفته بود ولی خدا را شکر شاد شد و این پیروزی هم برای همه ملت ایران مبارک باشد.
 
خوش‌بینی دیپلمات روس به توافق هسته‌ای/ نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: موضع تهران در مذاکرات سازنده است اما غربی‌ها به‌جای نهایی‌کردن توافق، قطعنامه تصویب کردند. به نظرم می‌توان مذاکرات احیای برجام را خیلی سریع و به ‌معنای واقعی کلمه ظرف چند روز تکمیل کرد. تقریباً همه مؤلفه‌های بسته پیشنهادی مورد توافق قرار گرفته‌اند.
 
اگر ایرانی نبودند/ جمعی از تماشاگران ایرانی حاضر در استادیوم محل بازی ایران و ولز پس از پایان بازی اقدام به تمیزکردن ورزشگاه و جمع کردن زباله‌ها کردند. کاربری در واکنش به این قضیه نوشت: اگر تیمی غیر از ایران این کار را می‌کرد باید می‌دیدم برخی رسانه‌های خود تحقیر چه واکنش‌هایی نشان می‌دادند.
 
سود سهام عدالت دو برابر می‌شود/ قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال با تدبیری که وزیر اقتصاد و شورای عالی بورس داشتند در دو مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ارقام آن دو برابر سال گذشته باشد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات