صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۷۵۱
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی

ورود نقدینگی به چرخه ساخت و ساز مسکن باعث ارزانی در این بخش خواهد شد

اگر دولت برای ساخت و ساز مسکن ارزان، بهترین راه را پیدا کند و مسیر درست یعنی وارد کردن نقدینگی های جامعه را به این بخش انتخاب کند قطعا به بهترین نحو ممکن پروژه ساخت و ساز مسکن کلید می خورد و بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در این موضوع حل می شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با ایمان زنگنه

نود اقتصادی | بررسی بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مقابله با کرونا به روایت  دکتر ایمان زنگنه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با بصیرت در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای ارزان تمام شدن قیمت مسکن و خانه دار کردن مردم وجود دارد، گفت: قطعا راهکارهای مختلفی در این موضوع قابل مطرح کردن است که هرکدام می تواند کمک شایان توجهی به ساخت و ساز مسکن ارزان و خانه دار کردن دهک های پایین جامعه کند.

وی در این باره افزود: از سوی دیگر دولت در زمینه تهیه زمین ارزان و رایگان در راستای خانه دار کردن مردم می تواند وارد عمل شود و در این موضوع بسیار تاثیر گذار باشد.

ایمان زنگنه با اشاره به اینکه تامین مالی مسکن ارزان و اقتصادی برای دهک های پایین جامعه یکی از مهمترین بخش کار است، گفت: برای این موضوع دولت باید تصمیمات درست و ارزنده ای اتخاذ کند، چرا که دولت باید بهترین شیوه تامین مالی را آن هم توسط ابزارهایی انتخاب کند که تورم زا نباشد، بنابراین برای دست یابی به این شیوه ها بهره مند شدن از نظرات کارشناسان امر و متخصصین اقتصادی و حوزه مسکن بسیار الزامی است.

وی دراین باره تصریح کرد: استفاده از تجارب گذشته دولت را در ساخت و ساز مسکن کمک می کند و قطعا این روش می تواند گام موثری در ساخت و ساز مسکن و کمک به خانه دار کردن مردم باشد. بخشی از پیشنهادات می تواند مبنی بر سرمایه گذاری مردمی در بخش مسکن و استفاده از نقدینگی سرگردانی است که از این بازار در بازار دیگری جا به جا می شود و بازارها را دچار چالش و تورم زاست.

ایمان زنگنه در این باره توضیح داد: به عنوان مثال دولت می تواند با ایجاد جذابیت و قرار دادن مشوق هایی برای مردم و دارندگان سرمایه، آنها را به سمت سرمایه گذاری در بخش مسکن هدایت و جذب کند. این موضوع اگر به درستی تمهید و برنامه ریزی شود نه تنها کمکی به رشد تولید در بخش مسکن و بخش های مختلف اقتصادی و اشتغالزایی در بخش های مرتبط با مسکن است، بلکه سرمایه هایی که در بازارهای سفته گری در گردش بودند را به این سمت یعنی سمت تولید و رونق تولید مسکن هدایت می کند.

 این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: حمایت از انبوه سازان با ابزارهای تشویقی گام مهم دیگری در راستای تقویت و افزایش ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت است. اگر طرح و برنامه دولت در موضوع هدایت نقدینگی و سرمایه های خرد و سرگردان یا سرمایه هایی که اتفاقا در بخش دلالی مسکن صرف می شود درست باشد و به این سمت هدایت شود به طوری که سود تضمینی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود قطعا با راه اندازی صندوق مالی می توان سرمایه های مردم را به این سمت جذب کرد.

ایمان زنگنه در ادامه اظهار داشت: اگر دولت بازپرداخت پول وسود سرمایه گذاران را در امر ساخت وساز خانه های ارزان تضمین کند در نهایت هم مردمی که صاحب خانه نیستند برنده هستند؛ هم دولتی که به مردم وعده ساخت وساز داده و دراین حوزه وظیفه خود را انجام داده و هم صاحبان سرمایه در راهی به غیر از سفته بازی و ایجاد چالش در اقتصاد فعالیت داشته اند.

 کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی به یک موضوع مهم اشاره کرد و گفت: نکته مهم در این موضوع آن است که دولت با چنین راهکاری از سرمایه های مردمی برای ساخت و ساز مسکن استفاده می کند. به عنوان مثال فردی که در زعفرانیه آپارتمانی ۲۰۰ متری می خرد اگر در صندوق پروژه های تعریف شده تضمین شده برای ساخت خانه ارزان برای دهک های پایین جامعه  سرمایه گذاری کند علاوه بر تضمین اصل و سود پولش، برای اقتصاد کشور ارزش افزوده ایجاد کرده و در تامین مسکن برای قشر بی  سرپناه به بهترین نحو ممکن کار خیری صورت داده است.

ایمان زنگنه در پایان توضیح داد: اگر دولت برای ساخت و ساز مسکن ارزان، بهترین راه را پیدا کند و مسیر درست یعنی وارد کردن نقدینگی های جامعه را به این بخش انتخاب کند قطعا به بهترین نحو ممکن پروژه ساخت و ساز مسکن کلید می خورد و بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در این موضوع حل می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات