صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 24 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مراقب باشید حواس‌تان با این چیزها پرت نشود، و از کارهای اصلی نمانید. یکی از این اهداف دشمن همین است که حواس مسئولین و مدیران و موظفین کارهای اساسی را پرت کنند، مشغول کنند به این چیزهای روزمره. حواس‌تان پرت نشود؛ کارهای اساسی را انجام بدهید.(1401/7/21)
▼ حرف روز
زخم را خوب کنید
اغتشاشات اخیر را می‌توان از دو نگاه تقلیل‌گرایانه و نگاه حداکثری مورد تحلیل قرار داد. نگاه تقلیل‌گرایانه با این توجیه که مسائل پیش آمده در چند هفته گذشته و پس از فوت مهسا امینی به علت اعتراض به مسئله حجاب است به تحلیل موضوع می‌پردازد. رهبر معظم انقلاب در نقد این نگاه فرمودند: «دروغ می‌گویند و به هیچ وجه متأثر نیستند؛ خوشحالند، شادمانند برای اینکه یک بهانه‌ای به دست آوردند تا بتوانند حادثه‌آفرینی کنند؛ دروغ می‌گویند.»
اما نگاه حداکثری که یک نگاه پارادایمی به قضیه دارد معتقد است که در سال‌های اخیر جریانی در رژیم‌ صهیونیستی به وجود آمده که معتقد است رأس محور مقاومت ایران است و دیگر اضلاع این محور همانند بازوهای آن عمل می‌کنند. براساس این دیدگاه محور غربی به جای مشغول شدن به بازوها باید رأس محور مقاومت را هدف قرار دهد. بر همین مبنا تلاش شد در جریان سیاست «فشار حداکثری» ایران به‌ شدت ضعیف شود و از طریق خرابکاری در مراکز علمی و صنعتی در کنار ترور دانشمندان و مقامات نظامی، ساختارهای اجرایی تهران نیز دچار ضعف گردند. با ناکامی مراحل اولیه این سیاست برای هجوم به قلب محور مقاومت و در سویی دیگر پدیدار شدن نشانه‌های بزرگ پیروزی این محور که اخیرا در لبنان، عراق و یمن به‌طور برجسته‌ای نمایان شده است محور غربی کوشید در اقدامی منفعلانه تیر‌های خود را زودتر از موعد با متراکم ساختن‌شان به سمت ایران شلیک کند. فعال شدن همزمان حوزه‌های بی‌ثبات در اطرف ایران مانند اقلیم کردستان، تلاش برای وارد کردن ایران به بحران قومیتی، مذهبی، نوجوانان، سلطنت‌طلبان، منافقین و گروه‌های دیگر، هرچه در خشاب خود دارد را همزمان به سمت ایران شلیک کند. این نگاه، اغتشاشات اخیر در کشور را نه یک حادثه جدا بافته از تحولات جهانی بلکه بخشی از این نظام برای کاهش هژمونی آمریکا در جهان و گذار از نظام تک‌قطبی به نظام چندقطبی نوین می‌داند. البته این نوع نگاه نافی وجود اشکالات در ساختار حکمرانی نظام نیست بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «این‌جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می‌کند]؛ نه، مگس روی زخم می‌نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه‌ها می‌توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می‌تواند هیچ غلطی بکند.»
نکته مهم؛ رمز موفقیت نظام اسلامی در این کارزار رفع زخم‌ها و معضلات اجتماعی است که ممکن است چوب لای چرخ نظام بگذارد و مانع از پیشرفت گردد و این نیازمند یک نگاه کارشناسی و عزم جهادی در آینده است.
 
▼ گزارش روز
سناریو نخ‌نمای کُشته‌سازی
کشته‌سازی، پروژه تکراری و قدیمی ضدانقلاب و جریان‌های معاند در اعتراضات و اغتشاشات است که در آشوب‌های اخیر نیز، البته با گستره بیشتری در شهرهای مختلف کشور دنبال شد. سردار اشتری فرمانده فراجا اعلام کرد: پروژه کشته‌سازی راهبرد دشمن است و در حوادث اخیر کسانی به قتل رسیدند که بعضاً در آن محل تجمعات نبوده و یا با سلاح‌هایی کشته شدند که در اختیار نیروهای حافظ امنیت نیست. چرا که این افراد با چاقو یا سلاح سرد و یا سلاح‌هایی به قتل رسیدند که هیچکدام از نیروهای امنیتی نداشتند.
گزاره‌های خبری: شبکه الحدث سعودی در تازه‌ترین گاف خود، تصویر برادر یکی از نمایندگان عراق را به عنوان کشته اغتشاشات ایران منتشر کرده است که این فرد، سال 2014، در سازمان الحشدالشعبی به شهادت رسیده بود. شبکه سعودی صهیونیستی اینترنشنال پس از اینکه یک سناریوی عجیب برای اتفاقات روز پنج‌شنبه اردبیل طرح می‌کند، مدعی می‌شود دختری به نام آی‌تک یا اسرا در این حادثه کشته شده است. برخی کانال‌های تلگرامی با انتشار یک عکس نوشتند: متخصص قلب و عروق فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران شب گذشته با تیر مستقیم نیروهای سرکوبگر در تهران جان باخت! این درحالی است که تصویر ادعایی مربوط به فرد جان باخته، تصویر مدیر مسئول یک خبرگزاری است که در سلامت کامل به سر می‌برد. «ایمان» جوان دیگری بود که تصویرش به عنوان کشته حوادث ایذه در رسانه‌های معاند منتشر شده بود اما وی با انتشار ویدئویی کوتاه ضمن تکذیب فوتش عنوان کرد که چهار ماه است که در خوزستان نیست. استاندار کردستان عنوان کرد: یک شهروند دیوان‌دره‌ای با سلاح جنگی کشته شده که هیچ‌کدام از رده‌های نیروهای مسلح از این نوع سلاح استفاده نکردند. رسانه‌های معاند با انتشار فیلمی مدعی جان باختن ۲ مأمور نیروی انتظامی در ناآرامی‌های خوزستان شدند. معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان درخصوص ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی گفت: «این موضوع مربوط به چند سال قبل و متعلق به حادثه تیراندازی افراد ناشناس به عوامل انتظامی مستقر در چادر نوروزی در یکی از پارک‌های شهری بوده که تحت عنوان وقایع خوزستان منتشر گردیده است.»
گزاره تحلیلی: کشته‌سازی را می‌توان تروریسم کور و قربانی گرفتن از میان مردم برای پیشبرد اهداف سیاسی و تبلیغاتی جریان‌های معاند دانست. شواهد و قرائن، حکایت از آن دارد که ترور کور زمانی رقم می‌خورد که آشوب‌ها تقریبا مهار شده و جز تجمعات غیرقانونی پراکنده، عمدتا شهرها رو به آرامش رفته است. بنابراین می‌توان کشته‌سازی را بخشی از پازل شوک و احیای فتنه در کشور دانست که به عنوان هیزم اغتشاش با تأکید برسه ویژگی جنسیت، قومیت و مذهب عمل می‌نماید. دشمن در این اغتشاشات نشان داد که در این فرایند هیچ حد یقفی در خشونت ندارد و با تمام توان در تلاش است تا اذهان ایرانیان را نسبت به نیروهای حافظ امنیت و آرامش کشور مشوش کرده و در عین حال، بذرهای کینه و نقار را در ذهن ایرانیان بکارد و برای کاشت این بذرها، رسانه‌های در اختیار اغتشاشگران وظیفه دارند بلافاصله پس از انجام مرحله کشته‌سازی، با انواع و اقسام خبرسازی‌ها، بر دامنه آشوب‌ها افزوده و عملا نوعی جنگ شهری را رقم بزنند.
نکته پایانی: تزریق هیجانات کاذب به جامعه و روشن نگه داشتن داشتن خاکستر اغتشاشات برای تکرار شورشگری، نمایش تصویری ملتهب از داخل ایران و موج‌سواری رسانه‌ای تحت عنوان پیامد‌های راهبرد فشارحداکثری آمریکا، تهیه خوراک‌های حقوق بشری برای تداوم فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد جو بدبینی نسبت به نهاد‌های انتظامی و امنیتی، مشروعیت‌زدایی و اعتبارزدایی از حاکمیت و نظام اسلامی و در نهایت اعتمادزدایی از افکار عمومی و ایجاد حس بدبینی و نفرت، از پیامدهای پروژه کشته‌سازی توسط ضدانقلاب به عنوان یکی از پرکاربردترین ترفند در زمان اعتراضات و ناآرامی‌های کشور محسوب می‌شود.     
(حسين عباسيان)
 
▼ اخبار 
1ـ خیزش یا ریزش؟
حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور گفت: بر اساس آنچه ما در کف خیابان دیدیم نسبت به فتنه‌های گذشته ما در این ناآرامی‌ها ریزش‌های معناداری را مشاهده کردیم از سال 1396 تاکنون. برخلاف آنچه رسانه‌های معاند می‌گویند خیزش، ما ریزش سراسری دیدیم و آنچه در کف خیابان است با آنچه که تبلیغات می‌شود کاملاً متفاوت و غلط است و همین برداشت‌های غلط باعث شده که 100 تا 200 اراذل سابقه‌دار این همه سال‌ها چندین میلیارد دلار از اجانب بگیرند. در حالی که در کف خیابان فقط 30 تا 50 نفر اوباش شناسنامه‌دار حضور دارند. سردار کرمی در پاسخ به این سؤال که اسلحه مأموران یگان ویژه در کف خیابان چیست؟ ما اسلحه جنگی نداریم؛ اسلحه‌ای که در کف خیابان و ناآرامی‌ها به دست گرفته‌ایم پینت‌بال است و اسلحه ساچمه‌زن که پلاستیکی است تا کم‌ترین صدمه را به افراد برساند. این سری ناآرامی‌ها نسبت به ادوار گذشته خشونت بالایی دارد. این سری آدم‌هایی که وارد صحنه شدند آدم‌های خشن و جسوری بودند. اسلحه داشتند و خیلی از نیروها به واسطه ساچمه و سلاح جنگی که آنها استفاده می‌کردند مصدوم و مجروح شده یا حتی به شهادت رسیدند. افرادی که دستگیر شده‌اند صراحتاً به این موضوع اعتراف کرده‌اند که به ازای پولی که دریافت می‌کردند خدمت انجام می‌دادند یعنی هر خرابکاری یک نرخ و قیمتی داشت.
 
2ـ رشد صادرات ایران به قاره سیاه
براساس آمارهای گمرک ایران، کشورمان در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۸۳۰ میلیون دلار کالا به کشورهای آفریقایی صادر کرده که این میزان نسبت به صادرات ۵۷۳ میلیون دلاری در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۴۵ درصدی داشته است. همچنین صادرات ایران به کشورهای آفریقایی در ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۰ میلیون دلار، در ۶ ماهه ۱۳۹۸ حدود ۲۴۸ میلیون دلار و در ۶ ماهه سال ۱۳۹۷ نیز ۲۶۳ میلیون دلار بوده است. به عبارتی، رقم صادرات ۸۳۰ میلیون دلاری ۶ ماهه نخست امسال 5/2 تا ۳ برابر سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و ۸ برابر سال کرونایی 1399 است. قابل ذکر است افزایش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی از جمله نتایج دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است که موجب شده مقاصد صادراتی ایران متنوع‌تر و کم‌ریسک‌تر شود.
 
3ـ پایگاه‌های آمریکا زیر ذره‌بین نیروهای مسلح
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد ما به مقامات اقلیم گفتیم دو راه وجود دارد یا اینها باید تبدیل به یک گروه غیرنظامی شده و خلع سلاح شوند با اینکه اقلیم کردستان باید گروهک‌های ترویستی را از این منطقه اخراج کند. اینکه ۳۰۰۰ نفر نیروی مسلح پشت دیوار مرز ما مرکز ساخت بمب و نظامی داشته باشند به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و ما با آنها مقابله می‌کنیم لذا این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت ‌هر قدر هم که طول بکشد. ما می‌دانیم پایگاه آمریکایی‌ها کجاست و چه تعداد نیرو در آن حضور دارند و چه اقدامی در آنها صورت می‌گیرد. از امروز به بعد اگر نسبت به پهپادهای ما اقدامی کنند حتما مقابله می‌کنیم و پاسخ این اقدام اخیر نیز برای محفوظ است.
 
4ـ گرم کردن یا سیر کردن؟
مجری سرشناس شبکه الجزیره خطاب به اروپایی‌ها اعلام کرد زمان رفاه به پایان رسیده و باید خود را برای رنج کشیدن آماده کنید! فیصل قاسم مجری معروف شبکه الجزیره گفت: قیمت کالاها در مواردی به بیش از 70 درصد افزایش پیدا کرده است و حتی در برخی کالاهای اساسی 300 درصد افزایش داشته است. شهردار لندن گفته که در این زمستان خیلی از انگلیسی‌ها پول گرم کردن خود و یا حتی تهیه غذا را ندارند! انگلیسی‌ها نمی‌دانند چه کنند؟ پول‌شان را صرف گرم کردن کنند یا به فکر سیر کردن خودشان باشند؟!
 
5ـ کشته‌سازی برای ادامه اغتشاشات
عموی اسرا پناهی، دختری که شبکه‌های معاند مدعی فوت او در مدرسه اردبیل بودند، گفت بیماری قبلی برادرزاده‌ام بعد از مرگ پدرش تشدید شد. ۳ شب پیش در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد. چرا باید رسانه‌های بیگانه با آبروی ما بازی کنند؟! رسانه‌های ضد ایرانی اسرا پناهی را دانش‌آموز فوت شده در مدرسه شاهد اردبیل معرفی کردند. ضمن اینکه برخی نیز این دختر را پردیس جاوید و کشته شده در سنندج معرفی کردند!
 
▼ اخبار کوتاه
ضریح جدید عقیله بنی‌هاشم/ ضریح جدید حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) که به همت آستان ابالفضل العباس(علیهم‌السلام) طراحی و ساخته شده است پس از نصب در حرم حضرت زینب، آماده بازگشایی است.
 
تنبیه گاو شیرده/ سناتور دموکرات آمریکایی عضو کمیته‌های تخصیص‌ بودجه و روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه «سی‌ان‌ان» در اظهارنظر درباره اقدام احتمالی دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای تنبیه عربستان از بابت طرح کاهش تولید نفت گفت: «فکر می‌کنم خواهید دید که دولت و مجلس سنا (با عربستان) برخورد کنند و یکی از محتمل‌ترین برخوردها متوقف کردن معاملات تسلیحاتی جدید است.»
 
غرب آماده بحران هسته‌ای/ روزنامه‌های تایمز و گاردین به نقل از یک مقام غربی ناشناس نوشتند، غرب در حال آماده‌سازی راهکار‌هایی برای کنترل پیامد‌های انفجار هسته‌ای در شرق اروپا است. این مقام در گفت‌وگو با گزارشگران درباره حمله هسته‌ای گفت: دولت در حال برنامه‌ریزی محتاطانه برای طیف وسیعی از سناریو‌های احتمالی است و (حمله هسته‌ای) یکی از آنهاست.
 
واردات کالاهای لوکس ممنوع شد/ وزارت صنعت معدن و تجارت ۲۱۵۰ قلم کالا که ممنوعیت وارداتی دارند در دو گروه اعلام کرد. گروه ۴ شامل ۴۵۰ قلم کالای لوکس که یا دارای کالای مشابه ساخت داخل هستند و گروه ۲۷ نیز شامل ۶۰۰ قلم کالا است که به تشخیص سازمان صمت در فهرست کالا‌های ممنوع قرار گرفته‌اند.
 
منتظر آذرماه پربارش/ براساس اعلام برخی کارشناسان هواشناسی ماه دسامبر میلادی کشور های عربی حوزه دریای سرخ و مدیترانه درگیر فرانرمالی بارش می‌شوند به استناد این آنومالی کل کشور ایران با کم فشارهای بریده تلفیقی سیراب خواهد شد. کشاورزان برای آذرماه بیشتر برنامه‌ریزی کنند و در کشت محصولات زراعی عجله نکنند.
 
خروج دلار توسط شرکت هندی/ شرکتی به نام وب اینگیج که دفتر مرکزی آن در هند است از طریق یک شرکت تبلیغاتی داخل ایران، تلاش دارد با فروش ابزار پیشرفته جمع‌آوری و طبقه‌بندی کلیه اطلاعات و نیازهای کاربران موسوم به مارکتینگ اتومیشن، جزئیترین مختصات بازار داخلی و ایرانیان را خارج کند.
 
زمین لیز زیر پای تراس/ برکناری وزیر دارایی انگلیس توسط لیز تراس، نخست‌وزیر تازه وارد این کشور بعد از عقب‌نشینی اخیر دولت از طرح مالیاتی اقتصادی‌اش، شرایط دشواری را برای این تازه وارد در «داونینگ استریت» ایجاد کرده و درخواست‌ها برای کناره‌گیری وی بالا گرفته است.
 
شوک جدید روسیه به بازار گاز/ نوواک معاون نخست‌وزیر روسیه گفت امسال تولید گاز مسکو ۱۰ درصد کمتر از سال قبل خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات