صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 15 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سیاست‌مداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی می‌گویند ما طرفدار ملت ایرانیم! می‌شنوید دیگر از قول اینها در خبرها و در فضای مجازی و جاهای دیگر؛ می‌گویند ما طرفدار ملت ایرانیم؛ خب این ادعا به شدت بی‌شرمانه است. سؤال من از آمریکایی‌ها این است که شما در این چهار دهه‌ای که از انقلاب گذشته، چه ‌کار می‌توانستید علیه ملت ایران بکنید که نکردید؟(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

بی‌بی و بحران‌های رژیم غاصب

انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در حالی برگزار شد که صهیونیست‌ها نسبت به تداوم بی‌ثباتی سیاسی نگران هستند و چشم‌انداز مثبتی را برای آن متصور نیستند؛ چرا که در سه سال اخیر این انتخابات به نتیجه نرسید و رژیم صهیونیستی دارای چهار دولت شکست خورده شد. از اين‌رو می‌توان گفت دور باطل و تسلسل در انتخابات کنست احتمال تکرار آن همچنان می‌رود. طبق اعلام کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی ۶۴ کرسی ائتلاف پیروز شامل ۳۲ کرسی حزب نتانیاهو (لیکود)، حزب «صهیونیسم دینی» و هم‌پیمان با حزب «قدرت یهودی» ۱۴ کرسی، حزب «شاس» ۱۱ کرسی و «یهدوت هتوراه» ۷ کرسی است.
نتانیاهو سال‌ها در قدرت بود و به علت فساد و مشکلات موجود در رژیم از نخست‌وزیری کنار گذاشته شد؛ لذا با انتخاب نتانیاهو می‌توان گفت: مردم سرزمین‌های اشغالی به یک سردرگمی رسیده‌اند، چرا که نتانیاهو را از روی محبوبیت انتخاب نکردند بلکه از روی مشکلات متعدد داخلی به او رأی دادند تا شاید به زعم آنها جامعه از سرخوردگی بیرون آید. جامعه‌ای که در اقتصاد و افول قدرت دچار مشکل شده باشد، نیازمند رئیس‌جمهور جنگ‌طلب یا همان مرد دیوانه است. سؤالی که پدید می‌آید این است که آیا کاری که دونالد ترامپ درباره برجام با ایران کرد، نتانیاهو در برابر میدان گازی کاریش خواهد کرد؟
بر همین اساس بود که عبدالباری عطوان نویسنده شهیر عرب پیش‌بینی کرد که کابینه نتانیاهو و ائتلاف نژادپرست او، به محض تشکیل و تحویل قدرت، سه گام اصلی بحرانزا را برخواهد داشت که عبارتند؛ از نخست بازگشت به احیای اجرای معامله قدرت، الحاق کرانه باختری، تبعید اغلب فلسطینی‌ها به اردن، به عنوان وطن جایگزین، دوم تشدید حملات و یورش‌ها به مسجد‌الاقصی و تقویت سیطره یهود علیه آن و محو هویت عربی و اسلامی آن و سوم لغو یا تعلیق توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با لبنان، مشابه آنچه در توافق اسلو با فلسطینی‌ها رخ داد.
اما آنچه دست بی‌بی یا همان نتانیاهو را خواهد بست تغییرات فاحش در عرصه بین‌الملل به ضرر صهیونیست‌هاست. جنگ اوکراین، کاهش هژمونی آمریکا در سطح بین‌الملل، نیاز همه کشورها خصوصا کشورهای غربی برای ثبات در غرب آسیا به علت وجود نیاز به منابع انرژی، افزایش قدرت گروه‌های مقاومت و... از جمله مسائلی است که یقه او را خواهد گرفت. صهیونیست‌ها دیگر آن رژیم 1967 نیستند که در شش روز کل اعراب را شکست بدهند بلکه رژیمی هستند که در 11 روز در جنگ سیف‌القدس دست‌شان را به نشانه تسلیم بالای سر بردند.

(یعقوب ربیعی)


▼ گزارش روز

لطفا فوتبال‌تان را بازی کنید

اینفانتینو در نامه‌ای از ۳۲ کشور حاضر در جام‌ جهانی خواست در قطر فقط روی فوتبال تمرکز کنند. در این نامه آمده ما می‌دانیم که فوتبال نقش مهمی در کشورها دارد و به همان اندازه می‌دانیم که چالش‌ها و مشکلات زیادی با ماهیت سیاسی در سراسر جهان وجود دارد. اما لطفا اجازه ندهید فوتبال به هر جنگ ایدئولوژیک یا سیاسی که وجود دارد کشیده شود.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ جمله آقای اینفانتینو یک عبارت متناقض‌نما است از یک‌سو می‌گویند سیاسی رفتار نکنید ولی فیفا در یک اقدام سیاسی تیم روسیه را به خاطر جنگ با اوکراین از جام جهانی حذف کرد ولی به کشتار سعودی‌ها در یمن، قتل عام صهیونیست در فسطین و نسل‌کشی آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان هیچ واکنشی نشان نداده است و این نشان از سیاست دوگانه فیفا دارد. از سویی با خط‌دهی رسانه‌های لندن‌نشین و بازیگری برخی سلبریتی‌های ایرانی، عده‌ای به دنبال تزریق سیاست و سیاست‌زدگی به زمین فوتبال هستند. تا جایی که حواشی این موضوع گریبان‌گیر فوتبالیست‌های داخلی و برخی بازیکنان ایرانی شاغل در سایر لیگ‌های اروپایی را گرفت.
2ـ این در حالی‌است که بنا بر پیش‌بینی کارشناسان عرصه فوتبال، در این دور از مسابقات، رفتن به مرحله بعدی جام جهانی دور از دسترس نیست و این روزنه امید در دل هر ایرانی وجود دارد که برای نخستین‌بار این شگفتی رقم بخورد و این محقق نمی‌شود مگر با غیرت و نمایش خوب بازیکنان ملی‌پوش کشورمان. غیرت ایرانی نشان داده در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و... در دنیا حرف برای گفتن دارد. تفاوت این دور از مسابقات جام جهانی با سری‌های قبل این است که با ۳ کشور انگلستان‌، آمریکا و ولز هم گروه هستیم و دشمنی دو کشور انگلیس و آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست، همانطوری که توانستیم تمام دشمنی‌ها و نقشه‌های شوم انگلیس و آمریکا در عرصه سیاست نقش بر آب نماییم این بار نوبت به مستطیل سبز است که یوزهای ایرانی باید آن غیرت خود را به نمایش بگذارند و در ۲ بازی سرنوشت‌ساز بتوانند شادی‌بخش قلب هشتاد میلیون ایرانی باشند و تا ابد در ذهن‌ها ماندگار شوند.
اما جان کلام، کادر فنی، دولت محترم و در رأس آن وزیر ورزش و جوانان می‌بایست با دور نمودن حواشی‌های موجود، نگذارند سیاست‌زدگی و حواشی بر دل بازیکنان رخنه کند و شاهد اثرات سوء آن در زمین مسابقه باشیم، هر چند دور از انتظار نیست وضع به گونه‌ای پیش رود که دست‌اندرکاران مسابقات تحت تأثیر فضای پدید آمده سیاست بی‌طرفی را کنار بگذارند و حق ملت ایران ذبح گردد. نکته مهم اینکه باید مواظب بود که حواشی درون تیمی مثل قضیه سال ۱۳۸۸ و بازی حساس ایران و عربستان از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ که در رختکن تیم ملی در بین دو نیمه اتفاق افتاد بار دیگر گریبان تیم ما را نگیرد. مردم یک نکته را می‌خواهند غیرتمندانه فوتبال بازی کنید.

(حامد نوری)


▼ خبر ویژه

دشمن به دنبال داعش‌سازی نوین

رئیس مجلس در جلسه امروز مجلس گفت: اتفاقات تلخ کرج بار دیگر نشان داد که گردانندگان اصلی اغتشاشات یعنی سیا، موساد و گروهک‌های پیرو آنها، دنبال به نتیجه رسیدن مطالبات معترضین نیستند بلکه با تبدیل اعتراض به اغتشاش و جنایت، داعش‌سازی نوین را در دستور کار خود قرار داده‌اند. داعشی‌های نوین مانند داعشی‌های سوریه و عراق بدون هیچ دلیل، مردم بی‌گناه را شکنجه می‌کنند و به قتل می‌رساندند و مثل آنها با افتخار، فیلم جنایت‌شان را منتشر و روی آن تبلیغات می‌کنند. دشمنان ایران امروز از داخل، داعش را بازتولید کرده‌اند و تأسف اصلی آنجا است که عده‌ای از چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و یا سیاسی از این داعش نوین حمایت می‌کنند.


▼ اخبار

1ـ پیام‌های استراتژیک پرتاب موشک ماهواره‌بر قائم

موشک ماهواره‌بر، ساختاری مشابه موشک‌های قاره‌پیما دارد. در واقع می‌توان گفت: امروز سپاه پاسداران علاوه بر یک ماهواره‌بر توانست یک موشک بالستیک قاره‌پیما که می‌تواند ۱۰۰ کیلوگرم محموله را حمل کند به فضا پرتاب کرد. استفاده از سوخت جامد در این ماهواره بر یعنی کاهش زمان آماده‌سازی برای شلیک و همین امر می‌تواند قابلیت سپاه را در راهبرد ضربه دوم افزایش دهد. ساخت و شلیک ماهواره‌برها در سال‌های اخیر علاوه بر پیشرفت‌های صنعت دفاعی می‌تواند در عرصه سیاسی هم به ما کمک کند. این نکته راهبردی است که جمهوری اسلامی به دنبال برقراری نوعی توازن قدرت با غرب و بالا بردن ضریب بازدارندگی خود است و امروز ما به این توانمندی دست یافته‌ایم. آمریکایی‌ها در پی آن بودند تا با تحریم‌های شدید، علاوه بر توان هسته‌ای، قدرت موشکی ایران را نیز محدود کنند اما شلیک‌های اخیر نشان داد که آمریکایی‌ها به وضوح دچار شکست راهبردی گشته‌اند. امروز ایرانی که در دهه 60 برای خرید چند موشک به کشورهای دیگر التماس می‌کرد به کشوری تبدیل شده است که خود با استفاده از توانمندی‌های داخلی‌اش نیازمندی‌های دفاعی‌اش را می‌سازد و همه به توانمندی‌هایش در حوزه پهپادی، موشکی و... اذعان دارند.

2ـ به ما هم ربطی ندارد

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیل‌گر برجسته حوزه غرب آسیا از پیام رسمی ایران به عربستان سعودی از طریق کانال دیپلماتیک خبر داد و گفت: سعودی‌ها در پاسخ به ما گفته‌اند، که ارتباطی با ایران‌اینترنشنال ندارند و از این رسانه تروریستی اعلام برائت کرده‌اند اما ما نسبت به ارتباط سعودی‌ها با ایران‌اینترنشنال اشراف داریم و می‌دانیم که عربستان سعودی مادر خرج اقدامات ضدایرانی است. این شبه‌رسانه تروریستی (ایران اینترنشنال) از طریق عربستان تزریق مالی می‌شود. البته درست می‌گویند که در حوزه تولید محتوا و عملیات روانی، سعودی‌ها کاره‌ای نیستند چون توانایی ندارند و مسئول تولید محتوا و عملیات روانی به عهده سازمان سیا است و یک افسر این سازمان در مرکز ایران‌اینترنشنال مستقر است و امورات را با هزینه‌ سعودی‌ فرماندهی می‌کند. آنها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ما گفتند که ایران‌اینترنشنال برای آنها نیست که ما پاسخ آنها را اصلاً قبول نکردیم. اگر ایران‌اینترنشنال به آنها ربط ندارد، خیلی از اتفاقات ممکن هم به ما ارتباطی نخواهد داشت.

3ـ تو می‌خواهی ایران را آزاد کنی؟

عبدالباری عطوان تحلیل‌گر و مفسر برجسته عرب در پاسخ به صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود ایران را آزاد می‌کنیم گفت: بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته ما ایران را آزاد خواهیم کرد... تو می‌خواهی ایران را آزاد کنی؟ تو خودت به معنای واقعی کلمه وضع اسف‌باری داری! می‌خواهید ایران را همچون سوریه، لیبی، افغانستان، عراق و یمن به اصطلاح آزاد کنید؟ شما واقعا متخصص ویرانی و تخریب هستید نه سازندگی. دوره‌ای که آمریکا در آن حکومت‌ها را تغییر می‌داد گذشته و باز نمی‌گردد. این منطقه را رها کنید، شما در این منطقه شکست خوردید. مشکل شما در خرسون و کی‌یف و جنگ اوکراین است و به خاطر حماقت‌های دولت آمریکا از سرما خواهید مرد.

4ـ ابرهایی که نمی‌بارند

بررسی اطلاعات پهنه بارش‌ها تا هفته گذشته در یک‌سوم استان‌های کشور بارندگی ثبت‌ نشده بود که در هفته دوم آبان وضعیت بارش‌ها بهبود یافته است. میزان کاهش بارش در استان تهران 84/9 درصد، در سیستان و بلوچستان 94/3 درصد، خراسان جنوبی 69/9 درصد، کرمانشاه 94/2 درصد، کرمان 93/6 درصد، همدان ۹۵ درصد، ایلام 88/6 درصد و قم 89/1 درصد بوده است.

 

▼ اخبار کوتاه

ترسیدند اصلاح کردند/ مصطفی السعید کارشناس مصری گفت: آمریکا اظهارات بایدن را تصحیح کرد، چون از پاسخ ایران می‌ترسید. وقتی شورای امنیت ملی آمریکا اظهارات بایدن درباره «آزادسازی ایران» را تصحیح می‌کند به این دلیل است که در این موضوع پیامدهای خطرناکی دیده‌ است. شورای امنیت ملی آمریکا در این اظهارات بایدن، نوعی اعلان جنگ علیه ایران دیده است. ایران قبلاً متعهد شده بود از کشورهایی که از ناآرامی‌ها و تروریسم حمایت می‌کنند، انتقام بگیرد. با هشدارهای ایران، قواعد تعامل با انقلاب‌های رنگی که ابزارها و محرک‌های آن پنهان است، تغییر یافت. آمریکا تهدیدها را جدی گرفت.

قاتل یمنی‌ها مالک توئیتر/ سرمایه‌گذاری خاص افراد صاحب‌ نفوذ در عربستان سعودی در توئیتر، موجب نگرانی‌های امنیتی در کنگره آمریکا شده و عده‌ای از قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند دسترسی ریاض به اطلاعات کاربران در این بستر ممکن است در بردارنده مخاطرات امنیتی برای واشنگتن باشد. روزنامه گاردین گزارش داده «ران وایدن»، رئیس کمیته امور مالی مجلس سنای آمریکا و «کریس مورفی»، قانون‌گذار سنای آمریکا درباره مخاطرات و تبعات مربوط به احتمال دسترسی عربستان سعودی به داده‌های کاربران در توئیتر هشدار داده‌اند.

کمک کنید یخ نزنیم/ رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان اعلام کرد چند روز سرد یخبندان برای افزایش چشم‌گیر مصرف گاز کافی است. ما از داده‌های تاریخی می‌دانیم که وقتی هوا واقعا یخبندان می‌شود، مخازن ذخیره به سرعت تخلیه می‌شوند. آلمان می‌تواند زمستان را پشت سر بگذارد، اما تنها در صورتی که هم شهروندان و هم صنایع دست به دست هم دهند و مصرف گاز را حداقل ۲۰ درصد کاهش دهند.

طناب دار منتظر نوجوان 13 ساله سعودی/ حکومت سعودی در ادامه موج سرکوب روزافزون مردم عربستان، یک نوجوان ۱۳ ساله به نام عبدالله الحویطی را به اعدام محکوم کرد. این حکم صادره از سوی دادگاه حکومت سعودی در شهر طایف، انتقاد شدید فعالان و مخالفان آل سعود را به دنبال داشته و یکی از فعالان تأکید کرده است زوال و نابودی رژیم سعودی با این اقدامات سرکوب‌گرانه نزدیک است.

پهپاد داده‌ایم ولی.../ دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه پیرامون جوسازی رسانه‌های غربی گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداختند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده، بخش موشکش کاملا غلط است؛ بخش پهپادش درست است و ما مقدار معدودی پهپاد، ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات