صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۹۲۹
وقتی بازی در واشنگتن برعکس می‌شود

تبدیل ترامپ به برگ برنده دموکرات‌ها

با گذشت چند هفته از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره، تحلیل‌های گوناگونی در خصوص ماهیت و نتایج این انتخابات منتشر شده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حنیف غفاری

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif با گذشت چند هفته از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره، تحلیل‌های گوناگونی در خصوص ماهیت و نتایج این انتخابات منتشر شده است. وجه مشترک این تحلیل‌های پراکنده، شکست ترامپ و مهره‌های سیاسی وی می‌باشد. نامزدهای مورد حمایت ترامپ در ایالاتی سرنوشت‌ساز مانند پنسیلوانیا، آریزونا و نیوهمشایر با کم‌اقبالی رای‌دهندگان مواجه شدند. شکاف میان جمهوریخواهان سنتی و ترامپ سبب شد تا برخی هواداران این حزب از شرکت در انتخابات مایوس شده یا حتی در گامی فراتر، آرای خود را به سود دموکرات‌ها به گردش در آورند!

* اسلحه ترامپ به سوی جمهوری‌خواهان

* پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره، زمزمه‌هایی درخصوص رویگردانی سران حزب جمهوریخواه از رئیس‌جمهور سابق آمریکا و عدم اقبال آنها در خصوص حضور دوباره وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ( 2024) به گوش رسید. در همین نقطه، ترامپ احساس ناامنی مضاعفی در خصوص آینده سیاسی خود کرد و بلافاصله، از نامزدی نهایی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی خبر داد. حداقل بر روی کاغذ، حضور یا عدم حضور ترامپ در انتخابات هر دو برای حزب جمهوریخواه پرهزینه خواهد بود. اگر ترامپ بتواند در انتخابات درون حزب جمهوریخواهان بر رقبای خود پیروز شود و به دور نهایی انتخابات راه پیدا کند، قطعا اتفاقی که طی دو سال اخیر در ایالاتی مانند جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا، ویسیکانسین، میشیگان و نوادا و در همیاری جمهوریخواهان مخالف ترامپ و دموکراتها رخ داده است، تکرار خواهد شد. قطعا حدود 30 درصد از جمهوریخواهان حاضر نیستند آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آورند، حتی اگر وی در انتخابات درون حزبی بتواند رقبای خود را شکست دهد. این سکه یک روی دیگر نیز دارد! اگر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رقابت‌های درون حزبی نتواند در برابر رقبای خود به پیروزی برسد یا به دنبال اثبات اتهاماتش از شرکت در انتخابات انصراف دهد، قطعا بسیاری از طرفداران ترامپ هرگز حاضر به حمایت از نامزدی دیگر در حزب جمهوریخواه نیستند. فراموش نشود که بخشی از آرای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 و 2020 به اعتبار شخص ترامپ بوده تا حزب جمهوریخواه!

* فلوریدا؛ کانون تعیین‌کننده انتخابات 2024

* یکی از کانونهای اصلی منازعه درون حزبی جمهوری‌خواهان، ایالت فلوریداست. دلیل این مسئله، ارتقای موقعیت دی‌سانتیس فرماندار این ایالت بزرگ و مهم، در نظرسنجی‌های داخلی حزب جمهوریخواه می باشد. به طور کلی، حزب جمهوریخواه در انتخابات نتایج خوبی در ایالت فلوریدا به دست آورد. این ایالت که طی دو دهه گذشته همواره یکی از ایالت‌های کلیدی محسوب می‌شد اکنون به شکل روزافزونی به جمهوریخواهان متمایل شده است. رون دوسانتیس، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا توانست بار دیگر به عنوان فرماندار این ایالت انتخاب شود. از او به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ یاد می‌شود. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که دونالد ترامپ با اعلام زودهنگام نامزدی خود برای انتخابات سال ۲۰۲۴ در تلاش است تا مانع از حضور دوسانتیس در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه شود. این در حالی است که مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه فلوریدا نیز توانست کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کند.

* نتایج انتخابات در فلوریدا نشان می‌دهد که این ایالت که سابقه رای به بیل کلینتون و باراک اوباما را طی چند دهه گذشته دارد به پایگاهی برای جمهوریخواهان تبدیل شده است. دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ توانست ۲۹ رای الکترال فلوریدا را از آن خود کند و به نظر می‌رسد نامزد جمهوریخواهان در انتخابات سال ۲۰۲۴ فارغ از اینکه چه کسی باشد مسیر آسانی را برای کسب آرای الکترال فلوریدا خواهد داشت. اما ماجرا زمانی جدی‌تر می‌شود که متوجه شکل‌گیری دوگانه "دی سانتیس-ترامپ" در حزب جمهوریخواه شویم.

* پیروزی‌های بادآورده برای دموکرات‌ها

* پیروزی اخیر دموکراتها در انتخابات میاندوره‌ای سنا و شکست میلیمتری آنها در برابر جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان، مرهون شکاف و چندگانگی به وجود آمده در حزب رقیب می‌باشد. اگرچه جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا که آخرین نظرسنجی‌ها از محبوبیت 38 درصدی وی خبر می‌دهند، سعی دارد نتیجه انتخابات میاندوره‌ای اخیر را به نام خود سند بزند، اما باید ترامپ را عامل این نتیجه دانست! در چنین شرایطی رویکرد دموکراتها نسبت به زمان قبل از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره تغییر کرده است. آنها معتقدند با حذف "ترامپ مقتدر" درحزب جمهوریخواه، باید از حضور "ترامپ ضعیف‌شده" در این حزب که باعث شکاف در بین رای‌دهندگان طرفدار این حزب خواهد شد، حمایت کنند. از این رو بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات دیگر سخنی از لزوم برکناری ترامپ از انتخابات به میان نمی‌آورند! در حالی که عواقب و تبعات شکست نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میاندوره‌ای کنگره (که در نهایت منجر به شکست جمهوریخواهان در کسب اکثریت نسبی سنا شد) هنوز گریبانگیر وی می‌باشد، وزارت دادگستری و مقامات قضایی آمریکا نیز در حال پیگیری پرونده‌های رئیس‌جمهور سابق این کشور هستند.

* طبق اخبار موجود، به زودی دادگاه جنجالی و اصلی ترامپ در خصوص نگهداری اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه در ویلای خود در فلوریدا برگزار می‌شود. کارآگاهان «اف بی آی» پیش از تفتیش ویلای دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا به نگهداری از این مدارک طبقه‌بندی‌شده در محل زندگی رئیس‌جمهوری سابق مظنون شده بودند. ماموران پلیس فدرال در جریان تفتیش ویلای دونالد ترامپ ۵۸ اتاق و ۳۳ دستشویی و حمام این اقامتگاه را جستجو کردند. حکم تفتیش ویلای دونالد ترامپ که اکنون به طور علنی منتشر شده است نشان می‌دهد که پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق در مورد رئیس‌جمهوری سابق به دلیل ارتکاب احتمالی چند مورد تخلف بود. پنهان‌کاری، آسیب به اسناد دولتی یا انتقال آنها، کارشکنی در مسیر اجرای عدالت و تخلف احتمالی از قانون مقابله با جاسوسی از جمله این موارد هستند. تغییر تاکتیک انتخاباتی دموکراتها، محصول اصلی برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره بوده است. در این تاکتیک، ترامپ نه تنها دیگر خطر اصلی دموکراتها محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند به پل پیروزی بدون دردسر آنها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 مبدل گردد!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات