صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۹۲

نفرت در قطر و سفر هرتزوگ به بحرین و امارات

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغالگر قدس در سفر یک روزه به بحرین با حمد بن عیسی، پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سید رضی عمادی
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در حالی که در قطر، شهروندان کشورهای مختلف عربی سیلی محکمی به صهیونیست‌ها و برخی حکام سازش‌کار عربی زدند، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغال‌گر صهیونیستی به دعوت حاکمان بحرین و امارات به این دو کشور سفر کرد. در این نوشتار، اهداف این سفرها بررسی‌ می‌شود.
 
نفرت در قطر و سفر هرتزوگ به بحرین و امارات
 
* اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغالگر قدس در سفر یک روزه به بحرین با حمد بن عیسی، پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد. این سفر بنا به دعوت پادشاه بحرین انجام شد. هرتزوگ روز دوشنبه نیز در حالی که محمد بن زاید، امیر امارات در قطر حضور داشت وارد ابوظبی شد و مورد استقبال عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات قرار گرفت. این سفر اهداف چندگانه‌ای برای هر کدام از طرفین داشت.

* تداوم روند عادی‌سازی روابط
 
* امارات و بحرین در سال ۲۰۲۰ پیشگام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند و در دو سال گذشته نیز روابط آنها با تل‌آویو روند افزایش داشته است به نحوی که سفارت رژیم در ابوظبی و منامه و سفارت این دو کشور نیز در تل‌آویو افتتاح شد. سفر هرتزوگ به بحرین نخستین سفر رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور کوچک عربی بود در حالی که وی پیش از این در اردیبهشت ماه به امارات سفر کرده بود. با این سفر، عملاً همه مقامات ارشد صهیونیستی به دو کشور بحرین و امارات سفر رسمی انجام دادند. بنابراین، یکی از اهداف اصلی این سفرها، ادامه روند عادی‌سازی روابط با این کشورهای عربی بود. امارات علاوه بر میزبانی اسحاق هرتزوگ، سفارت این کشور در تل‌آویو نیز به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال امارات «ایتمار بن غفیر» رئیس حزب قدرت یهود و یکی از تندروترین و نژادپرست‌ترین چهره‌های صهیونیست را به این مراسم دعوت کرد. بن غفیر که از مخالفان جدی اعراب در اراضی اشغالی است و به اشغال کامل کرانه باختری نیز اعتقاد دارد، طی سخنانی در این مراسم گفت: «بدون هیچ امتیازی یا بدون تسلیم شدن می‌توانیم به صلح با اعراب دست یابیم. من به امارات روز ملی این کشور را تبریک می‌گویم و از مشارکت در مراسم سفارت امارات خرسند شدم. صلح واقعی اینگونه است.» 

* سفر در میانه اوج تنفر
* سفر هرتزوگ به دو کشور بحرین و امارات در شرایطی انجام شد که در قطر شرایط سختی بر صهیونیست‌ها گذشت. در جریان برگزاری جام جهانی قطر، شهروندان کشورهای مختلف عربی نه تنها از گفتگو با رسانه‌های اسرائیلی خودداری کردند بلکه آشکارا از فلسطین حمایت کردند و حتی «جواد الیمق» بازیکن مراکشی بعد از پیروزی مراکش مقابل کانادا و صعود به مرحله بعد، پرچم فلسطین را بلند کرد و بر دوش گذاشت. هرتزوگ در خلال برگزاری جام جهانی قطر به بحرین و امارات سفر کرد تا ثابت کند رژیم صهیونیستی، منفور نیست. با این حال، این هدف محقق نشد زیرا مردم بحرین با برگزاری تظاهرات متعدد مخالفت خود را با این سفر نشان دادند به نحوی که هرتزوگ مجبور شد سفر به بحرین را زودتر از موعد در نظر گرفته شده، پایان دهد. شیخ «عیسی قاسم» رهبر معنوی انقلاب بحرین در توییتی نوشت: «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت است و آلوده شدن خاک بحرین به قدم شوم رئیس رژیم صهیونیستی ننگی است که آن را شرافت ملت ما برنمی‌تابد».

*
بهره‌گیری آل خلیفه از سفر هرتزوگ
* اگر رژیم صهیونیستی در میان شهروندان کشورهای مختلف عربی، متنفر است، آل خلیفه در میان مردم بحرین وضعیت به شدت متزلزلی دارد و از ضعف مشروعیت رنج می‌برد. به نظر می‌رسد آل خلیفه در پی این است که ضعف در مشروعیت را با ترتیب دادن سفرهای خارجی جبران کند. از این رو، قبل از برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برای سفر به منامه دعوت کرد و بعد از برگزاری انتخابات نیز میزبان رئیس رژیم صهیونیستی شد. در واقع، این سفرها بیانگر بحرانی است که رژیم آل خلیفه با مردم خود دارد و سعی می‌کند که با میزبانی از مقامات خارجی، ضعف مشروعیت را جبران کند.

* استفاده تبلیغاتی آل خلیفه از گفتگوی ادیان
* حکومت آل خلیفه که در درون بحرین جنبش‌های مردمی را با کمک رژیم آل سعود سرکوب می‌کند، سعی دارد داعیه‌دار گفتگو میان ادیان باشد. رژیم آل خلیفه در سال‌های اخیر توجه زیادی به یهودیان و مسیحیان ساکن در بحرین کرده است. دولت بحرین در چارچوب خوش خدمتی خود جمعیت اقلیت‌های یهودی حوزه خلیج فارس را تاسیس کرد که نخستین سازمان رسمی یهودی به شمار می‌آید. دولت بحرین به یهودیان آزادی در ادای مناسک مذهبی در این کشور را داده است. در همین حال، حکومت بحرین سال گذشته بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیان کاتولیک را نیز افتتاح کرد. رژیم آل خلیفه با این اقدام‌ها سعی دارد مدعی گفتگوی میان ادیان باشد. این در حالی است که شیعیان که اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌هند مورد سرکوب نظام‌مند در این کشور قرار دارند. 

* تقویت روابط با رژیم صهیونیستی با هدف تقویت امنیت آل خلیفه
* یکی دیگر از اهداف رژیم آل خلیفه در گسترش روابط با رژیم صهیونیستی این است که تلاش می‌کند پایه‌های سست قدرت خود در بحرین را با حمایت صهیونیست‌ها تقویت کند. مطابق گزارش‌های متعدد در تحولات یک دهه اخیر بحرین، رژیم صهیونیستی کمک شایانی به آل خلیفه برای سرکوب تظاهرات مردمی انجام داده است. بر همین اساس نیز هر گونه مخالفت با رژیم صهیونیستی در بحرین با مجازات مواجه می‌شود.‌ عبدالهادی الخواجه فعال سیاسی بحرینی به اتهام «اهانت به دولتی خارجی» که اسرائیل است، بازداشت شد. قبل از او نیز خانم «می بنت محمد آل خلیفه» عضو خاندان حاکم از سمت رئیس سازمان فرهنگ و آثار باستانی بحرین به دلیل دست ندادن با «ایتان نائیه» سفیر رژیم صهیونیستی در منامه برکنار شد. «می بنت محمد آل خلیفه» با یهودی‌سازی محله‌های قدیمی منامه نیز مخالفت بود.

* نتیجه
* اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در شرایطی به دو کشور بحرین و امارات سفر کرد که رفتار شهروندان عرب در جام جهانی قطر با خبرنگاران اسرائیلی و حمایت آنها از فلسطین نشان داد که شکاف بزرگی میان حکام و مردم برخی از کشورهای عربی در خصوص رابطه با رژیم صهیونیستی وجود دارد. تظاهرات گسترده مردم بحرین در مخالفت با سفر هرتزوگ به این کشور نیز نشانه دیگری از این شکاف در جهان عرب بود. هرتزوگ با تمرکز بر گسترش روابط با دو کشور بحرین و امارات و انجام سفرهای دیپلماتیک به این کشورها سعی دارد وانمود کند که رژیم صهیونیستی، رژيمی منفور در جهان اسلام و از جمله کشورهای عربی نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات