صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۱۷
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل

چرا حضور صهیونیست ها در منطقه امنیت زدا است؟

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رژیم آل خلیفه برای باقی ماندن در قدرت مسیر خطرناکی را در پیش گرفته است، گفت: اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد در منطقه حساس خلیج‌فارس مستقر شود، کنترل آبراه‌های منطقه را برعهده بگیرد، بر آنها مسلط و مانع رفت‌وآمد آزاد کشتی‌ها شود، خطر بالقوه‌ای برای منطقه به شمار می‌رود.

در حالی که ملت فلسطین و جهان عرب و اسلام از جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در تیراندازی مستقیم به جوان فلسطینی به خشم آمده اند، رژیم بحرین روز یکشنبه از رئیس رژیم صهیونیستی در نخستین سفرش به منامه استقبال کرد. اسحاق هرتزوگ قبل از سفر به منامه گفته بود، بنا به دعوت حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به منامه سفر می کند تا زمینه های تحکیم همکاری اقتصادی را با وی و ولیعهد بحرین بررسی کند و به موضوعات سیاسی و چالش های مشترک بپردازد.
رئیس رژیم اشغالگر قدس همچنین تأکید کرده بود، پس از بحرین به امارات سفر و با محمد بن زیاد، حاکم ابوظبی دیدار خواهد کرد. هرتزوگ در سایه تدابیر امنیتی شدید از سوی رژیم بحرین وارد این کشور شد و با توجه به تداوم اعتراضات شدید بحرینی ها، این رژیم ناچار شد برنامه سفر هرتزوگ را تغییر دهد تا از وقوع درگیری با تظاهرکنندگان که با وجود هشدارهای بحرین به خیابان ها آمده بودند، جلوگیری کند.
پیش از ورود هرتزوگ به بحرین مردم این کشور در اعتراض به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس با برگزاری تظاهرات تأکید کردند، بحرین با قدس و فلسطین ارتباط جدایی ناپذیر دارد. تظاهرات مردم بحرین در شهرها و مناطق مختلف این کشور برگزار شد. تظاهرکنندگان پرچم فلسطین در دست داشتند و شعارهایی در مخالفت با سفر رئیس رژیم صهیونیستی به منامه سر می دادند.
این سفر در حالی انجام می شود که ملت فلسطین چندین هفته مورد تهاجم ارتش صهیونیستی قرار داشت؛ به گونه ای که در روزهای اخیر ده ها جوان فلسطینی با شلیک مستقیم سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اهداف سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین گفت: سفر رسمی اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به منامه، پایتخت بحرین نشان می دهد رژیم آل خلیفه برای باقی ماندن در قدرت مسیر خطرناکی را در پیش گرفته است که به زیانش تمام خواهد شد. جزیره بحرین از سال 1399 در چارچوب طرح موسوم به «صلح آبراهام» به اتفاق امارات متحده با رژیم صهیونیستی رابطه سیاسی برقرار کرد و کمابیش روابط بسیار محدودی داشته اند، اما این بار رئیس رژیم صهیونیستی در نخستین سفر رسمی خود به منامه به دنبال کلید زدن ارتباطات بیشتر وعمیق تر با سران بحرین است.
وی با تأکید بر اعتراض مردم بحرین به سیاست در پیش گرفته شده برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی افزود: همزمان هزاران نفر از مخالفان رژیم آل خلیفه در بحرین با تظاهرات گسترده این سفر را خیانتی آشکار به ملت های اسلامی به ویژه ملت فلسطین تلقی کردند. این سفر در حالی انجام می شود که ملت فلسطین چندین هفته مورد تهاجم ارتش صهیونیستی قرار داشت؛ به گونه ای که در روزهای اخیر ده ها جوان فلسطینی با شلیک مستقیم سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند.
کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با توجه به اینکه رژیم آل خلیفه در 12 سال اخیر به دلیل گسترش موج تظاهرات مخالفان آل خلیفه در انزوای شدید سیاسی قرار داشت، اینک به دنبال خروج از انزوا آن هم با افزایش ارتباطات و تعاملات سیاسی با رژیم صهیونیستی است.
هانی زاده گفت: رئیس رژیم صهیونیستی از عاملان اصلی کشتار جوانان فلسطینی در دو دهه گذشته به شمار می رود. وی در سفر به منامه تلاش می کند مجوز حضور نظامی این رژیم در جزیره بحرین را از رهبران بحرینی بگیرد. در صورت موافقت مقام های بحرینی با حضور نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب خلیج فارس، منطقه در آینده شاهد تنش نظامی غیر قابل کنترلی میان کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس خواهد بود.
رژیم آل خلیفه در 12 سال اخیر به دلیل گسترش موج تظاهرات مخالفان آل خلیفه در انزوای شدید سیاسی قرار داشت
وی معتقد است: این موضوع که رژیم صهیونیستی بخواهد در منطقه حساس جنوب خلیج فارس مستقر شود، کنترل آبراه های منطقه به ویژه تنگه هرمز و باب المندب را در دریای سرخ برعهده بگیرد، بر آنها مسلط و مانع رفت و آمد آزاد کشتی ها شود، خطر بالقوه ای برای منطقه به شمار می رود که همه کشورهای منطقه را تهدید می کند؛ به همین دلیل پیامدهای اقدام برعهده رژیم آل خلیفه خواهد بود.
هانی زاده گفت: این موضوع موجب اختلاف میان 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد و شرایط را برای همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس بر هم می زند و شرایط دشواری برای طرف ها ایجاد می کند.
منبع: راهبرد 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات