صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۷۷۵
چرا ایالات‌متحده درخواست‌ها برای مذاکره مسکو‌ـ کی‌یف را نادیده می‌گیرد؟

تنهایی بایدن

در حالی که دولت بایدن هر ماه بسته جدید حمایتی از اوکراین را تصویب کرده و میلیاردها دلار صرف ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به این کشور می‌کند، برخی سیاستمداران و دیپلمات‌های کهنه‌کار در ایالات‌متحده معتقدند، این کشور باید به‌ سرعت زمینه لازم را برای آغاز مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین فراهم کند[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

در حالی که دولت بایدن هر ماه بسته جدید حمایتی از اوکراین را تصویب کرده و میلیاردها دلار صرف ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به این کشور می‌کند، برخی سیاستمداران و دیپلمات‌های کهنه‌کار در ایالات‌متحده معتقدند، این کشور باید به‌ سرعت زمینه لازم را برای آغاز مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین فراهم کند. «هنری کیسینجر» سیاستمدار کهنه‌کار و وزیر خارجه پیشین آمریکا که پیش از این نیز بارها از ضرورت ایجاد صلح در منطقه گفته بود، این بار در مقاله‌ای با بیان اینکه زمان حل مناقشه اوکراین از طریق گفت‌وگو فرا رسیده است، تأکید کرد: «نتیجه جنگ روسیه و اوکراین نباید تضعیف مسکو باشد.» او پیش از این نیز در همان ماه‌های ابتدایی جنگ گفته بود، بر اساس تجربه‌ای که دارد، به این نتیجه رسیده است که اوکراین باید معامله «صلح در برابر قلمرو» را بپذیرد و با چشم‌پوشی از برخی مناطقی که تحت اشغال روسیه قرار دارد، به سمت صلح و ایجاد ثبات در کشورش حرکت کند. اما زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به کیسینجر، او را در فهرست سیاه حامیان جنگ قرار داد و اعلام کرد: «هرگز چنین معامله‌ای را نمی‌پذیرد.» علت این کار، اعتماد و اعتقاد بالای زلنسکی به متحدان اروپایی و آمریکایی‌اش است و گمان می‌کند، آنها تا پایان یافتن جنگ و باز پس گرفتن تمام مناطق تحت سیطره روسیه، به او در این جنگ کمک می‌کنند. این در حالی است که اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام کرده بود، بسیاری از انبارهای سلاح و تجهیزات نظامی‌اش خالی شده و با بحران کمبود تجهیزات نظامی روبه‌روست. آمریکا نیز با وجود حمایت‌های بی‌دریغ، حاضر نیست جنگ‌افزارهای قدرتمند و هوشمند نسل جدید خود را در اختیار کی‌یف قرار دهد؛ زیرا می‌ترسد این کار هم با عصبانیت و واکنش تند مسکو مواجه شود و هم احتمالاً در برخی از مناطق این سلاح‌ها به ‌یک‌باره در دست روسیه قرار گیرد.
کیسینجر در مقاله خود در هفته‌نامه انگلیسی «اسپکتیتور» به جنگ در اوکراین اشاره کرد و گفت: «زمستان در حال تحمیل توقف بر عملیات نظامی در اوکراین است و آن را به وضعیتی در اوت ۱۹۱۶ شبیه کرده است که طرف‌های اصلی اروپایی در جنگ جهانی اول به دنبال میانجی‌گری آمریکا برای پایان دادن صلح‌آمیز به درگیری بودند.»
این دیپلمات کهنه‌کار خاطرنشان کرد: «من بارها حمایت خود را از تلاش نظامی متحدان برای خنثی کردن تجاوز روسیه به اوکراین اعلام کرده‌ام؛ اما زمان مناسب فرا رسیده است که بر اساس تغییرات استراتژیک اتفاق افتاده در میدان و ادغام آنها در ساختار جدید برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره اقدام کرد. دولت بایدن با نظر کیسینجر به‌شدت مخالف است. هفته گذشته و بعد از انتشار این مقاله، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، هنوز زمان مذاکرات صلح بر سر اوکراین فرا نرسیده است و البته تأکیدی هم بر این داشت که اوکراین می‌تواند حملات نظامی خود به شبه‌جزیره کریمه را نیز آغاز کند!»
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در یک نشست خبری تأکید کرد، کی‌یف حق برنامه‌ریزی و اجرای عملیات نظامی در کریمه را دارد، چرا که آمریکا آن را بخشی از خاک اوکراین می‌داند.
اوایل ماه گذشته میلادی، زلنسکی شرایط مذاکرات صلح با روسیه را مطرح کرد و خواستار احیای تمامیت ارضی اوکراین، احترام به منشور سازمان ملل، «غرامت تمام خسارات ناشی از جنگ» و تضمین تکرار نشدن درگیری شد. «ندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو هیچ پیش‌شرطی برای مذاکره با اوکراین ارائه نمی‌کند، اما کی‌یف باید حُسن‌نیت خود را نشان دهد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، روسیه برای تماس‌ها آماده است، اما اوکراین راه ادامه مذاکره را بسته است.
با توجه به درخواست‌های مکرر امانوئل مکرون از دو طرف برای آغاز مذاکرات و مخالفت‌های همیشگی آمریکا با آغاز مذاکرات صلح در اوکراین، به نظر می‌رسد تنها بازیگری که همچنان به دنبال ادامه یافتن جنگ در اوکراین برای استفاده از آن در جهت منافع ملی‌اش است، ایالات‌متحده است و باید دید زلنسکی تا کجا می‌تواند منافع آمریکا را بر منافع کشورش و حتی منافع کشورهای اروپایی ترجیح دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات