صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 19 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند... منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی.(1401/10/14)
 
 
▼ حرف روز
سیلی آغاز انتقام سخت
دیروز سومین سالگرد یوم‌الله سیلی محکم جمهوری اسلامی به آمریکا در بمباران پایگاه راهبردی عین‌‌الاسد این کشور در عراق بود. این سیلی که تنها یک آغاز در ذیل پروسه «انتقام سخت» از شهادت شهید سلیمانی تلقی می‌شود، چنان در همان ساعت شهادت سردار این پایگاه مهم آمریکایی را شخم زد و هراس بر ببرهای کاغذی آمریکایی مستقر در آن انداخت که فرمانده وقت سنتکام اعتراف کرد: «مطمئنا شبیه آن حمله را ندیده و تجربه نکرده بودم.»
تحلیلگران زیادی به تحلیل ابعاد این عملیات و معناداری پیام‌های آن پرداختند. جمهوری اسلامی در اوج تحریم و تهدید با همان موشک‌هایی عین‌الاسد را به عنوان بزرگترین، مجهزترین و راهبردی‌ترین و امنیتی‌ترین پایگاه آمریکا، نه تنها در عراق بلکه در منطقه را زده بود که ژنرال‌های آمریکایی آنها را فتوشاپ ‌خوانده بودند! کارشناسان سیاسی دنیا، این حمله را نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل نامیدند؛ چرا که بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری جرئت نکرده بود به پایگاهی نظامی که به آمریکا تعلق دارد یا در حمایت آمریکاست، حتی یک موشک شلیک کند، نه با 13 فروند موشک آنجا را به تعبیر دقیق و اذعان سربازان آمریکایی شخم بزند. این توانمندی به بهای گزاف خون امثال شهید سلیمانی‌ها، تهرانی‌مقدم‌ها و دیگر شهدای مدافع حرم و امنیت و دفاع مقدس به وجود آمده و اینگونه برای جمهوری اسلامی اعتماد به نفس، ایمان و اقتدار معنوی و قدرت مادی و نظامی پیش‌برنده تولید کرده است که می‌تواند مدعی‌ترین، وحشی‌ترین و غیرقابل کنترل‌ترین قدرت هژمونیک جهان را به چالش بکشد و خواب خوش را از 94 آمریکایی که در شهادت سردار دل‌ها به نوعی نقش‌آفرین بوده‌اند برباید. بمباران عین‌الاسد به دنیا جسارت داد که اگر آنها بخواهند می‌توانند پایان یافتن «دوران بزن و دررو» را با تمام وجود تجربه کنند و بینی آمریکای مغرور را که رئیس‌جمهورش همه 140 کشوری که به آنها سفر کرده را لکه‌ای بر روی شلوار جین آمریکایی نمی‌بیند به خاک بمالند. این بزرگترین پیام حمله به عین‌الاسد و بزرگداشت سالگشت آن است.  با همه این دستاوردها و پیامدهای مثبت شلیک به چشم استکبار در منطقه، انتقام سخت ایران از ترور شهید سلیمانی هنوز انجام نشده است و این حمله تنها مقدمه و زمینه‌ساز بخشی از این انتقام به حساب می‌آید که می‌تواند از ابعاد سخت فراتر برود و ان‌شاءالله با توسعه به ابعاد نرم نه‌تنها سلطه منطقه‌ای بلکه سیطره جهانی امریکا را به چالش بکشد. به تعبیر رهبر عزیزمان افول قدرت آمریکا و اخراج آن از منطقه‌ای که به آن تعلق ندارد، انتقام سخت را محقق خواهد کرد، ان‌شاءالله.     
(فتح‌الله پریشان)
 
▼ گزارش روز
پذیرش شکست
طی چند وقت اخیر اخباری منتشر شد که سعودی‌ها با پیام‌هایی به دنبال موافقت انصارالله برای پذیرش خاتمه جنگ در یمن هستند و اکنون این انصارالله است که قواعد میدانی و سیاسی را تعیین خواهد کرد.
گزاره خبری: نشریه عربی الاخبار در گزارشی نوشت: دولت نجات ملی یمن در مقابل شرط ریاض برای پایان جنگ چهار موضوع اصلی «رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروج از یمن» را مطرح کرده است و ریاض موافقت اولیه خود را به شرط مذاکره مفصل‌تر اعلام کرده است. از سوی دیگر، عربستان خواستار ضمانت‌هایی شده که یمن تهدیدی برای عربستان سعودی و امنیت آن نخواهد بود. 
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ آنچه که عربستان سعودی در جنگ یمن برای خود متصور کرده بود، یک جنگ ۴۰ روزه و تصرف یمن بعد چهل روز بود. اما اکنون بعد از گذشت ۹ سال به دنبال خروج از جنگ یمن و پذیرش شروط انصارالله است. ۲ـ عربستان به دنبال خروج با دستاورد از جنگ یمن بود و شروط مختلف آن در طول چند سال گذشته از خلع سلاح انصارالله تا بازگشت انصارالله به مناطق شمالی یمن نشان‌دهنده این موضوع بوده است. اکنون سیاست عربستان خروج آبرومندانه از جنگ یمن است؛ یعنی علاوه بر اینکه به دنبال دستاورد نیست، بلکه فقط به دنبال آن است که جنگ یمن خاتمه یابد و بیش از این متضرر نشود. ۳ـ عربستان همواره به دنبال آن بوده که انصارالله را به عنوان یک بازیگر اصلی در یمن به رسمیت نشناسد. در طول چند سال گذشته این امر برای سعودی‌ها مسجل شده که بدون در نظر گرفتن انصارالله امکان پایان جنگ برای آنها وجود ندارد. ۴ـ یمنی‌ها اخیرا اعلام کردند که در صورت عدم پایان دادن محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی، حملات خود را علیه مواضع کشورهای متخاصم و به ویژه عربستان آغاز خواهد کرد. این پیام یک راهبرد مشخص در آن نهفته است که در صورت عدم پایبندی طرف سعودی به شروط انصارالله، ریاض باید خود را برای درگیری‌های جدید با انصارالله آماده کند و این دفعه مکان درگیری و نوع درگیری‌ها را انصارالله تعیین خواهد کرد. شاید بتوان گفت که پیام عربستان به قبول شروط انصارالله نشئت گرفته از همین امر باشد.
نکته پایانی؛ هر چند نمی‌توان به پایبندی سعودی‌ها به شروط مطرح شده خوش‌بین بود که آن را در طول آتش‌بس‌های اخیر نیز آن را نشان دادند، اما پذیرش این شروط و یا حتی مطرح کردن آنها نشان‌دهنده قبول شکست در جنگ است و این نشان می‌دهد که انصارالله از این به بعد بازیگر اصلی و تعیین‌کننده میدانی و سیاسی در یمن خواهد بود. همچنین قبول شکست توسط عربستان به منزله شکست برای ائتلاف سعودی، هم‌پیمانان آن، گروه‌های شبه نظامی وابسته به ریاض و احزاب سیاسی و شورای ریاستی در یمن است که با این اتفاق می‌توان شاهد یک نوع اختلاف و حتی متلاشی شدن آنها بود.
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
مخالفان اعدام امروز، مجریان اعدام‌های دیروز!
در حالی مسئولان گروهک تروریستی تجزیه‌طلب کومله این روزها در تلویزیون پادشاهی سعودیاینترنشنال اعدام و جنایت‌کاران در جمهوری اسلامی را خلاف حقوق بشر می‌خوانند که طبق سندی که زمانی این افراد شهروندان کرد را صرفا به جرم همکاری با جمهوری اسلامی اعدام می‌کردند و بیانیه اعدام آن را نیز با افتخار در رسانه‌های‌شان منتشر می‌کردند! سندی مربوط به اعلامیه گروهک تروریستی کومله پیرامون اعدام خالد مدرسی از شهروندان کرد عضو شورای اسلامی روستای قره‌گل منتشر شد که در این اسناد به صراحت اعلام می‌شود که به صرف حمایت از جمهوری اسلامی شهروندان کرد اعدام می‌شده‌اند.
 
▼ اخبار 
1ـ دراویش، وهابی، پیوندتان مبارک!
وحید بهشتی مدیر شبکه دُر تی‌وی به همراه مسعود اخترانی مجری شبکه ماهواره‌ای کلمه، اخیراً برنامه‌ای گفت‌وگو محور تحت عنوان پایش را با موضوع اغتشاشات در ایران و با هدف مبارزه و براندازی جمهوری اسلامی، راه‌اندازی کرده است که تاکنون ۲۷ قسمت از آن به صورت روزانه از شبکه کلمه منتشر شده است. شبکه فارسی‌زبان کلمه تحت عنوان تلویزیون ماهواره‌ای اهل‌ سنت ایران در لندن مستقر است و به ترویج افراط‌گرایی در جامعه اهل‌ سنت و حمایت از اغتشاشات و آشوبگران می‌پردازد. پیوند رسانه دراویش لندن‌نشین به سرپرستی مصطفی آزمایش و مدیریت وحید بهشتی با شبکه تکفیری کلمه در لندن، حاکی از حمایت، خط‌دهی و تغذیه گروهک‌های افراطی و معاند از یک منبع یعنی سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا دارد. تهدیدی که چند سال قبل رهبر معظم انقلاب با نام تشیع لندنی و تسنن آمریکایی از آن پرده برداشتند. فرقه‌هایی که علی‌رغم عدم قرابت در مبنا، با هدایت و حمایت استعمار؛ محصول تفرقه را در کشورهای اسلامی برداشت می‌کنند.
 
2ـ کنایه عضو هیئت رئیسه مجلس به روحانی
امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس با کنایه به رئیس‌جمهور سابق گفت: «اخیرا رئیس‌جمهوری سابق  مطالبی را در دفاع از عملکرد دولت خود بیان کرده که خوب است ایشان مانند دوران مسئولیت خود بار دیگر سوار خودرو شده و یک نظرسنجی از داخل ماشین داشته باشند، چون اگر پیاده شوند مردم پاسخ نظرسنجی را به ایشان به طور ویژه می‌دهند. توصیه می‌شود ایشان مانند دو سال گذشته که سکوت اختیار کردند، هرگز سخن نگویند اگرچه ایشان نمی‌‎توانند از خیر دوره بعدی مجلس بگذرند و برای همین سخن را آغاز کردند. این روزها مردم شاهد افزایش قیمت کالاهای گوناگون در کشور هستند؛ بخشی از این افزایش قیمت مربوط به کم‌کاری‌های دولت قبل به خصوص در چاپ پول بدون پشتوانه بوده و بخش دیگر نیز مصیبتی است که بورس کالا برای مردم به وجود آورده و زندگی روزمره آنها را دچار التهاب کرده است.»
 
3ـ بازداشت به صرف چیز کیک
فایل صوتی روزنوشت نیلوفر حامدی که از داخل زندان و توسط دوستانش منتشر شده جنجالی شد. حامدی در این فایل صوتی می‌گوید: «دیروز یک عصرانه زنانه داشتیم چای با چیزکیک به همراه ساقه‌ طلایی با کره‌ گیاهی، عسل و مربای آلبالو دسر عصرانه ما بود...» که برخی رسانه‌های داخلی و خارجی روزانه از شکنجه‌های سراسری و گرسنگی‌های زندان دروغ می‌نویسند و حقوق می‌گیرند. نیلوفر حامدی خبرنگار ۳ ماه پیش بازداشت شد. به گفته وزارت اطلاعات حامدی در دوره‌های آموزشی سیا در آفریقا شرکت کرده و با این سازمان ارتباط داشته است.
 
4ـ پهپادها در حریم خصوصی آمریکا
منابع عراقی دیروز گزارش دادند که یک پهپاد ناشناس بر فراز پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق سقوط کرده است. یک منبع امنیتی عراق گفت: این پهپاد وارد منطقه ممنوعه پایگاه عین‌الاسد شد و نیروهای آمریکایی مجبور شدند برای رهگیری آن از سیستم لیزری استفاده کنند. این پهپاد برای نخستین‌بار، وارد مناطق جدید و مهم عین‌الاسد شد؛ زیرا نیروهای آمریکایی هر جسم ناشناسی را پیش از اینکه به حصار امنیتی ساختمان پایگاه برسد، بر فراز این پایگاه سرنگون می‌کنند.
 
5ـ تجارت جذاب پهپادها
ایگور سیمی والوس کارشناس نظامی اوکراینی در مصاحبه با فریدم تی‌وی گفت: تجارت پهپاد تبدیل به مسئله جذابی شده و حتی کشورهایی که متحد آمریکا نامیده می‌شوند در حال همکاری با ایران در این تجارت هستند. تمام تلاش‌هایی که برای مقابله با ساخت پهپاد توسط ایران شده فقط تا حدودی برای ایران مزاحمت ایجاد می‌کند و تأثیر بیشتری ندارد. آمریکایی‌ها مدیریت سازمان ملل را متهم می‌کنند به اینکه آنها از ایرانی‌ها پیروی کرده یا اینکه از ایران می‌ترسند.
 
▼ اخبار کوتاه
داد والدین آمریکایی هم در آمد/ مدارس دولتی شهر سیاتل آمریکا از مالکان شبکه‌های اجتماعی به دلیل آسیب زدن به سلامت روان دانش‌آموزان شکایت کردند. در متن شکایتنامه‌ای که مدیران این مدارس به دادگاه منطقه سیاتل ارائه کرده‌اند، آمده است که شرکت‌های آلفابت (مالک گوگل)، متا (مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ)، اسنپ‌چت و تیک‌تاک علاوه بر آنکه مستقیما باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان شده‌اند، هزینه‌های مازادی را نیز به مدارس بابت آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرات این شبکه‌ها و استخدام نیرو برای تشخیص و درمان اختلالات روانی آنها تحمیل کرده‌اند.
 
دروغی به نام آزادی‌بیان/ مهدی خانعلی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روژه گارودی در مورد هولوکاست تنها یک پژوهش تاریخی انجام داده بود ولی در فرانسه زندانی شد و در نهایت به خاطر همین فشارها درگذشت، حالا همان فرانسه ادعای آزادی‌بیان دارد. رئیس‌جمهور فرانسه اصرار دارد که با اسلام سیاسی مشکل دارد و در توئیتی هم نوشت که لائیسیته تاکنون آدم نکشته ولی همین کشور در حمله به مراسم عروسی در افغانستان، آدم کشته است. سکه آزادیبیان اروپایی‌ها خیلی وقت است که از اعتبار افتاده و تأسف‌آور است که عده‌ای هنوز به آنها باور دارند.
 
کارتل‌های جنایت/ دیروز در ویرجینیای آمریکا یک پسر شش ساله کلاس اولی، بعد از مشاجره با معلمش، در یک اقدام از پیش طراحی شده، با بردن تفنگ به سر کلاس، معلمش را کشته و بچه شش ساله الان در بازداشت پلیس است. این دستاورد سال‌ها لابیگری کارتل‌های بزرگ اسلحه‌سازی است که با سودهای بسیارشان رؤساى‌جمهور و نمایندگان پارلمان را مشخص می‌کنند.
 
متهم گریخت/ علی ترکی الجمالی نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای العهد اعلام کرد که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق عراق به دلیل ترس از دستگیری و محاکمه به دلیل اتهامات وارده از جمله دست داشتن در شهادت فرماندهان پیروزی به اقلیم کردستان و سپس به امارات متواری شده است.
 
مقابله به مثل روزنامه ایرانی با نشریه موهن/ روزنامه وطن امروز در واکنش به کاریکاتور نشریه موهن فرانسوی شارلی ابدو، عکس صفحه یک روز شنبه خود را به کارتونی از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در شمایل اسمیگل، یکی از شخصیت‌های سریال ارباب حلقه‌ها اختصاص داده است.
 
تحقق 100 درصدی منابع بودجه/ میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به لطف خدا میزان درآمد و مصارف ما تقریبا منطبق با بودجه هست و پیش‌بینی ما این است که نزدیک به ۱۰۰ درصد منابع ما محقق شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات