صبح صادق >>  جهان >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۲۶

پیشخوان

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

اعتراضات کم‌سابقه در پرو

یک ماه از دوره ریاست‌جمهوری پرمخاطره «دینا بلوآرته» در پرو می‌گذرد؛ بلوآرته چنانکه از آغاز مدعی شد، روی کارآمد تا با کنار زدن «پدرو کاستیو» رئیس‌جمهور سابق این کشور از قدرت، کشور را از سقوط در بحران سیاسی نجات دهد. حال آن که اعتراضاتی که در یک ماه اخیر با هدف استعفای بلوآرته صورت گرفته است، تا کنون به بهای جان 17 نفر تمام شده است. به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز»، روز چهارشنبه گذشته، پرو یک وضعیت اضطراری ۳۰ روزه را در سراسر کشور اعلام کرد که علتش هم اعتراضات گسترده در پی استعفای کاستیو بود. معترضان به برکناری پدرو کاستیو از سمت ریاست‌جمهوری پرو جاده را با موانع، لاستیک خودروها و سنگ بند آورند و باعث ایجاد اختلال در عبور و مرور وسایل نقلیه شدند. حامیان کاستیو همچنین خواستار آزادی وی از بازداشت و برگزاری انتخابات جدید شدند. یک قاضی به‌تازگی حکم کرد که کاستیو باید هفت روز در بازداشت باشد؛ اما دادستان‌ها خواستار بازداشت وی برای ۱۸ ماه به اتهام توطئه‌چینی و شورش شدند؛ اما کاستیو، دادستان کل را به سازماندهی یک کودتا علیه خودش متهم کرده است. کاستیو که معلم سابق روستایی از جناح چپ بود، در طول دوره کوتاه ریاست‌جمهوری خود در پرو، با اتهامات متعدد فساد و برخوردهای سیاسی با کنگره مواجه شد.

 

نگرانی غرب از پیشرفت‌های روسیه

در روزی که خبر آمد روسیه توانسته بخش‌های مهم و حساس در منطقه دونباس را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کند، روزنامه «نیویورک‌تایمز» از تلاش سریع کشورهای غربی برای تهیه انواع تانک‌ها و نفربرهای نظامی برای اوکراین خبر داد. روز جمعه گذشته، نیویورک تایمز خبر داد، نگرانی در مورد پیشرفت‌های روسیه در خاک اوکراین و مناطقی که پیش از این خودمختاری خود را با برگزاری یک رفراندوم به دست آورده بودند، باعث شده است کشورهای غربی به دنبال ارسال سریع‌تر انواع تانک به اوکراین باشند.
ایالات متحده، از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که سریع‌تر برای مقابله با پیشرفت‌های نظامی روسیه وارد میدان شوند و تانک‌ها و ماشین‌های زرهی را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند. این مسئله البته از نظر تحلیل‌گران غربی، ریسک‌ها و خطرهای زیادی نیز با خود به همراه دارد؛ زیرا باعث می‌شود روسیه در صورت دستیابی به این سلاح‌های نظامی و تانک‌ها، بتواند به تکنولوژی موجود در آنها دست پیدا کند. با این حال، دولت بایدن به ظاهر چندان به ریسک‌های این کار توجهی نمی‌کند و به دنبال تراز کردن زمین نبرد نظامی به‌نفع کی‌یف است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات