صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۷۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 9 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مشکل ما را با آمریکا یک چیز حل می‌کند؛ چه چیزی؟ به آمریکا باج بدهیم؛ نه یک بار؛ آمریکایی‌ها به یک بار باج هم قانع نیستند؛... اگر بخواهید مشکل‌تان با آمریکا حل بشود، باید این کار را بکنید؛ مرتب باج بدهید. آمریکا اینها را می‌خواهد: پشت مرزهای خودتان، خودتان را محبوس کنید، دست‌تان را خالی کنید، صنایع دفاعی‌تان را تعطیل کنید. کدام ایرانی باغیرتی حاضر است که یک چنین باجی بدهد؟(1401/9/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
سهم آمریکا صلح و سهم بقیه جنگ‌
بسیاری از تحلیل‌گران وقوع جنگ اوکراین را نشانه‌ای از آغاز تحولات جهانی در مسیر نظمی نوین دانسته‌اند، جنگی که از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون به آوردگاهی برای دست و پنجه نرم کردن ارتش‌های دو طرف بدل شده است. آخرین تحولات صحنه جنگ خبر از آن دارد که آلمان با ارسال ۱۴ تانک پیشرفته به اوکراین موافقت کرده است، اولاف شولتس صدر اعظم المان گفته که علاوه بر تجهیزات لجستیک و گلوله، به اوکراینی ها آموزش لازم نیز داده خواهد شد. گرچه این اولین باری نیست که غرب به اوکراین سلاح می‌فرستد اما ارسال سلاح‌هایی مثل تانک‌های لئوپارد ۲ که مجهز به گلوله‌های اورانیومی است می‌تواند به صحنه جنگ را شدت بیشتری ببخشد.
هم اینک مسکو هشدار داده است که ارسال تسلیحات تهاجمی پیشرفته به اوکراین باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اقدام گفت: نبرد این کشور با ناتو در حال تغییر شکل دادن به یک جنگی تمام‌عیار و واقعی است. صرف‌نظر از نقش این تسلیحات در سرنوشت جنگ اوکراین، به نظر می‌رسد همچنان جنگ جزء جدایی‌ناپذیر سیاست و گفتمان غالب در بین سیاست‌مداران برای رسیدن به اهداف سیاسی است. گویا همانطور که ژیل دلوز نظریه‌پرداز فرانسوی می‌گوید: «جنگ مسئولیت برقراری نظم نوین جهانی را بر عهده گرفته است» آمریکا بیش از همه امید دارد تا این نظم را از پس جنگ‌های خونین بر پا سازد.
بر اساس آنچه که پیشتر در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سایر جاهایی که یا با دخالت مستقیم و غیر مستقیم آمریکایی‌ها جنگی اتفاق افتاده می‌توان قضاوت کرد که برافروختن آتش منازعه توسط ابرقدرت‌ها هرگز به خیر عمومی منتج نمی‌شود و احتمالا جنگ امروزین اوکراین نیز در نهایت برای طرفین غیر از کشتار و خرابی ارمغانی در پی خواهد داشت.
ادامه راهبرد «جنگ به مثابه سیاست» برای جهان هشداردهنده است چرا که می‌تواند مناطق وسیعی از جهان را مکرر درگیر منازعات پر شدت و کم شدتی نماید که جز رنج و بدبختی برای مردم چیزی در پی نخواهد داشت. به واقع طراحی این جنگ‌ها و منازعات پیوسته به گونه‌ای است تا فقط سیاست‌های هژمونیک آمریکا را برای بازتولید نظم نوین به پیش ببرد و در این بین اگر ملت‌ها و انسان‌های بی‌شماری قربانی شوند برای آنها اهمیت چندانی ندارد. به تعبیر چایلدز (childs) از دید آمریکایی‌ها: «نظم نوین جهانی یعنی سهم آمریکا صلح و سهم بقیه جنگ‌.»  
حسین حسینی‌نژاد 
 
▼ گزارش روز
هرگز کوتاه نمی‌آییم
چند روز اخیر رسانه‌های متعدد غربی بخش‌هایی از کتاب پمپئو با عنوان «هرگز کوتاه نیا: مبارزه برای آمریکایی که دوست دارم» که روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) منتشر شد را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. یکی از بخش‌های قابل تأمل کتاب پمپئو اظهارات اعتراف‌گونه‌ او درباره وضعیت زندگی شخصی‌اش در دوران پساترور سردار شهید سلیمانی و ترس از احتمال عملیات انتقامی ایران است.
گزاره‌های خبری: 1ـ پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی در گزارشی از این بخش کتاب و هراس امنیتی وزیر خارجه دولت ترامپ از زبان مایک پمپئو می‌نویسد: «ایران توانایی انجام عملیات در داخل ایالات متحده آمریکا را دارد، لذا با وجود اینکه یک سال و نیم از ترک خدمت من می‌گذرد، من هنوز جزئیات مسائل امنیتی را رعایت می‌کنم. رفتن به یک فروشگاه، امنیت من را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا بتوانم بررسی کنم کدام بادمجان رسیده‌تر است... من احتمالا هرگز نتوانم با خودروی شخصی‌ام رانندگی کنم یا مانند سابق از حریم خصوصی‌ام لذت ببرم. اگر سوزان (همسر مایک پمپئو) تمایل داشته باشد موهای خود را مرتب کند، آنها فقط می‌توانند امیدوار باشند سالن زیبایی تحت کنترل نیروهای حزب‌الله نباشد یا اگر پسرم قصد ازدواج داشته باشد، لازم است از قبل مأموران یک تیم برای بررسی وضعیت امنیتی به کلیسا اعزام کنند.» 2ـ خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این مدعی شده بود؛ به اسنادی دست یافته است که از اوت ۲۰۲۱ تا فوریه سال 2022 در مجموع بیش از ۱۳ میلیون دلار برای محافظت از جان مایک پمپئو و برایان هوک، دو مقام ارشد آمریکایی در مقابل تهدیدات هزینه شده است.
گزاره تحلیلی: هر چند برخی در اوایل شهادت شهید سلیمانی ادعا می‌کردند که انتقام صرفاً یک تاکتیک سیاسی و مقطعی است اما نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده که موضعش راهبردی و جدی است. این موضع راهبردی و جدی را طرف مقابل لمس کرده و این هزینه‌ها به خاطر دریافت واقعیت است. آمریکا فکر می‌کرد که شهادت شهید سلیمانی برایش تغییر موازنه قوا می‌کند ولی روندها نشان داد که اینگونه نیست. شرایط موجود نشان داده که گفتمان مقاومت نه تنها تحرکش کم نشده بلکه قدرتش افزایش یافته است. ترور شهید سلیمانی علیه یک فرد نبوده و علیه یک کشور بوده است، این ترور اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. هر چند پمپئو اسم کتابش را «هرگز کوتاه‌نیا» گذاشته است اما طرفی که کوتاه نخواهد آمد جمهوری اسلامی است.
البته آنچه گفته شد راهبرد اساسی نظام است همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقام‌شان را پس بدهند؛ آن به جای خودش محفوظ است. اگر چه به گفته‌ یک عزیزی، کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد و سرِ قاتل او هم برود، فدیه‌ کفش سلیمانی هم نمی‌شود؛ این هست اما بالاخره غلطی کردند، بایستی انتقام پس بدهند؛ هم آمر، هم قاتل بدانند که در هر زمان ممکن، هر وقت ممکن شدـ ما دنبال وقت ممکن هستیم‌ـ باید انتقام‌شان را پس بدهند.»
حسين عباسيان
 
▼ خبر ویژه
ته زورشان شد ۴۰۰ هزار امضا
کانال مکتوبات نوشت: دو کارزار اینترنتی اخراج سفرا (حامد اسماعلیلیون‌ـ کاوه شهروز) و وکالت می‌دهم (رضا پهلوی) با آن همه ربات و امضا تقلبی و تبلیغ ۲۴ ساعته تلوزیون‌ها شکست مفتضحانه خورد. قرار بود یک خوان گوایدو ایرانی ساخته شود اما مشخص شد اینها نماینده کاربران مجازی هم نیستند چه برسد به مملکت ۸۵ میلیونی. رضا پهلوی می‌خواهد به پشتوانه همین ۴۰۰ هزار امضایی که معلوم نیست چقدرش شهروندان واقعی هستند با دولت‌های خارجی دیدار کند. در واقعیت اما چیزی تغییر نکرده. او اعتبارش را صرفا از دولت‌های خارجی می‌گیرد، روزی هم آن دولت‌ها با جمهوری اسلامی سازش کنند پهلوی می‌رود به سطل زباله.
 
▼ اخبار 
1ـ چند می‌گیری توهین کنی؟
مریم معمارصادقی رئیس سایت ضدانقلاب توانا که ابزار رسانه‌ای سازمان سیا محسوب می‌گردد، در توئیتی در انتقاد از اپوزیسیون، با توهین به مردم ایران نوشت: تعبیر انگلیسی «گداها نمی‌توانند انتخاب‌کننده باشند» برای ایرانیان مناسب است. امیدوارم کسی بهش برنخوره. ملتی هستیم گرفتار هر بحرانی که می‌توان تصور کرد و با این حال نیروهای اپوزیسیون طوری رفتار می‌کنند انگار زمان زیادی برای انتخاب از میان بسیاری از غذاهای لوکس و لذیذ دارند.» او پیش از این در یک سخنرانی گفته بود، «در برخی شرایط، بدون جنگ این امکان وجود ندارد که به کرامت انسانی رسید!» معمارصادقی سال ۱۳۹۷ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌‌سی فارسی اعتراف کرد که پول مؤسسه توانا که آموزش نیرو برای رسانه‌های ضدایران را بر عهده دارد را مستقیما از آمریکا و چند کشور دیگر تأمین می‌‌کند. در اغتشاشات اخیر خبرهایی مبنی بر خرید برخی اکانت سلبریتی‌ها مانند مهناز افشار توسط بنیاد توانا و مریم معمار صادقی برای کمک به اغتشاشات منتشر گردید.
 
2ـ بحران دپو در بندر امام‌
براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، تا ۲۵ آذرماه سال جاری ۳ میلیون و ۵۰۷ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت از رشد ۳۳ درصدی داشته است. از رقم مذکور، حدود ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار تن معادل ۷۸ درصد کالاهای دپویی مربوط به نهادهای دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی) بوده است. البته ارقام مذکور فقط موجودی انبارها بوده چنانکه ارقام لنگرگاه و پای اسکله هم به آنها اضافه شود، مجموع نهادهای دامی دپو شده در انبارها، لنگرگاه و پای اسکله این بندر به ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تن می‌رسد. گفته می‌شود دپوی چندماهه نهادها منجر به کاهش کیفیت و افزایش برخی از سموم نظیر آفلاتوکسین در آنها نیز می‌شود. همچنین رسوب چندین میلیون تن نهادها در این بندر تولیدکنندگان دام و طیور را نیز در مضیقه جدی قرار داده است.
 
3ـ نیازمند اقدام اساسی
این روزها مولدسازی دارایی دولت یکی از مباحث مهم بودجه 1402 است. بررسی عملکرد مولدسازی در قوانین بودجه سالانه نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ در مجموع نزدیک به ۱۳۲ هزار میلیارد تومان منابع از این حوزه در نظر گرفته شده که تنها ۸/۸ درصد از آن محقق شده است. همین عدم تحقق ۹۱ درصدی مولدسازی نشان می‌دهد موانع زیادی بر سر راه این منبع درآمدی وجود دارد. اما نکته قابل تأمل اینکه در لایحه بودجه سال آینده دولت ۱۰۸ هزار میلیارد تومان منابع در حوزه مولدسازی پیش‌بینی کرده که با رویه‌های قبلی، عدم تحقق آن منجر به کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد بود. اما دولت در هفته‌های اخیر مصوبه‌ای از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته که اختیارات گسترده‌ای به یک هیئت ۷ نفره برای تسریع در مولدسازی دارایی‌ها داده است. دولت برای تحقق این موضوع نیاز به تحرک و اقدام اساسی دارد.
 
4ـ موج تازه اعتراضات گسترده علیه پلیس آمریکا
انتشار این فیلم نحوه قتل و ضرب‌وشتمِ تایر نیکولز بار دیگر خشم و احساسات مردم را برانگیخته و موجب تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آمریکا شده است. مردم در اعتراض به رفتار وحشیانه پلیس آمریکا در شهرهای نیویورک، آتلانتا، جورجیا، ممفیس، تنسی، واشنگتن دی‌سی دست به تجمع زدند و در برخی از شهرها، پلیس و معترضان درگیر شدند. به نوشته سی‌ان‌ان، پنج نیروی پلیس شهر ممفیس ۷ ژانویه (۱۷ دی) با رفتاری خشن، تایر نیکولز سیاه‌پوست را به اتهام «بد راندن خودرو» متوقف کردند و با مشت و لگد کتک زدند؛ نیکولز سه روز بعد، ۱۰ ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد.
 
▼ اخبار کوتاه
3 تجربه خوب روایت اولی/ ۳ تجربه خوب کار رسانه‌ای برای ساختن روایت اول در جنگ روایت‌ها مانند حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت سال ۱۴۰۰، حمله با انگیزه خانوادگی به سفارت آذربایجان و حمله پهپادی به اصفهان نشان داد می‌توان با روایتی جلوی جوسازی رسانه‌های معاند را گرفت. نکته مهم اینکه در هر ۳ حادثه روایت اول در زمان طلایی توسط ما ساخته شد و ضد انقلاب و منافقین فرصت سوار شدن روی موج را نداشتند.
 
مسئله این است/ داریوش سجادی فعال سیاسی ساکن آمریکا در واکنش به بحث این روزها پیرامون تاج محمدرضا پهلوی نوشت: «رُبایش یا عدم رُبایش تاج‌های سلطنتی توسط فرح دیبا و همسرش، پاک کردن صورت مسئله است! جُرم اصلی این خانواده رُبایش هویت ملی و ترویج اباحه‌سالاری و گداصفتی در پیشگاه هویت و تمدن غربی است. رُبایشی که سرقت نیست. جنایت است!»
 
نمایی از جاهلیت مدرن/ نشریه انگلیسی میرور با انتشار تصویری نوشت: مردی ۱۹ هزار پوند خرج کرد تا گرگ شود. این شخص معتقد است می‌گوید گرگ بودن قدرتی به او می‌دهد که معمولاً در زندگی روزمره احساس نمی‌کند. موارد دیگری که در وب سایت این شرکت فهرست شده‌اند شامل یک لباس به شکل توت فرنگی شکلاتی، یک سگ، پاندا و خرس نیز مشاهده می‌شود.
 
آریایی نیستید/ یک گروه هکری با انتشار پاسپورت فرح پهلوی که در آن ملیتش مصر قید شده است نوشت: خانواده‌ای که از ایران فقط سرمایه‌هایش را به غارت بردند و با کمال رذالت خود را خانواده ایران‌ساز پهلوی نامیدند، یا ملیت ندارند، یا آمریکایی‌اند یا مصری! تازه این اجنبی‌ها همان‌هایی هستند که شعار می‌دهند: «ما آریایی هستیم، عرب نمی‌پرستیم...»
 
تراز مصرف بنزین منفی شد/ مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد «امسال تنها سالی است که برخلاف روند سال‌های گذشته، مصرف بنزین در زمستان کاهش نیافته است.» برآورد می‌شود در صورت بی‌توجهی به این روند، میزان واردات بنزین تا سال 1420 به سالانه 5 میلیارد دلار برسد.
 
رشد اقتصادی کشور به بالای ۵ درصد رسید/ سخنگوی دولت اعلام کرد که با وجود مشکلات متعدد و اجرای سیاست مردمی‌سازی توزیع یارانه‌ها و ارز ترجیحی، رشد اقتصادی کشور به بالای پنج درصد رسیده‌است.
 
روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران/ براساس آمارهای موجود در یک سال گذشته روسیه با 7/2 میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران بوده که در دو طرح نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات