صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۰۴۵

اخراج از ترس رکود

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان
شرکت گوگل، غول جست‌وجوگر فضای اینترنت از اخراج 12 هزار نفر از کارکنان خود در سراسر دنیا به دلیل نگرانی از رکود خبر داد.
«ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل در رایانامه‌ای که به کارمندان این شرکت ارسال کرده، گفته است که گوگل بلافاصله اخراج کارکنان خود را در ایالات متحده آمریکا آغاز می‌کند، اما در سایر کشورها به دلیل قوانین و رویه‌های داخلی، این اقدام زمان بیشتری طول می‌کشد.
پیچای همچنین در رایانامه خود نوشته است، گوگل به کارمندان مقیم ایالات متحده پاداش پایان خدمت معادل 16 هفته دستمزد و دو هفته اضافی برای هر سالی که در گوگل کار کرده‌اند، پرداخت می‌کند.
او در توضیح چرایی اخراج ۱۲ هزار نفر از نیروهایش اعلام کرد، این تصمیم در نتیجه «واقعیت متفاوت اقتصادی که ما اکنون با آن مواجه هستیم»، اتخاذ شده است.
به گفته شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، در حال حاضر، شرکت‌های فناوری ایالات متحده با چالش‌های متعددی مواجه هستند که از جمله آنها می‌توان به افزایش میزان بهره و تورم در سال گذشته اشاره کرد که سهام شرکت‌ها را ضعیف کرده و تبلیغ‌کنندگان را مجبور به کاهش هزینه‌های تبلیغات برخط کرده است.
به گفته این شبکه، افزایش میزان بهره از سوی فدرال رزرو ایالات متحده منجر به کاهش تمایل به سهام شرکت‌های فناوری شده و جو تیره اقتصادی کلان نیز به نوبه خود بر این شرکت‌ها فشار آورده است تا نیروی کار خود را کاهش دهند.
اخراج ۱۲ هزار نفر از کارگران گوگل تنها چند روز پس از آن صورت گرفته که رقیب این شرکت هم از تصمیم خود برای اخراج نیروهایش خبر داده بود. شرکت آمریکایی «مایکروسافت» به تازگی اعلام کرده است، ۱۰ هزار نیروی خود را اخراج می‌کند. گفتنی است، در چند ماه گذشته گوگل 6 درصد نیروهای خود، مایکروسافت 5 درصد نیروهای خود، آمازون 18 هزار نفر و حدود 6 درصد کارکنان خود و فیس‌بوک 11 هزار نفر و حدود 13 درصد کارکنان خود را اخراج کرده‌اند.
این اخراج‌ها از ترس آینده تاریک اقتصادی در دنیا انجام شده  است؛اما برخی دلیل آن را چابک‌سازی گوگل و مایکروسافت و دیگران سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده می‌دانند. به گفته پیچای، تعدیل نیروی گوگل لحظه مهمی برای این شرکت به شمار می‌آید که موجب  افزایش تمرکز گوگل، بازمهندسی هزینه‌های پایه و همچنین انتقال استعدادها و سرمایه‌ها به مهم‌ترین بخش‌ها خواهد شد. به باور مدیرعامل گوگل، هوش مصنوعی یکی از بخش‌های مهم به‌حساب می‌آید و او می‌گوید: «من باور دارم که به لطف اهمیت مأموریت‌مان، ارزش محصولات و سرویس‌های‌مان و همچنین سرمایه‌گذاری زودهنگام در هوش مصنوعی، فرصتی بزرگ پیش روی ما قرار دارد. برای دستیابی به این فرصت‌ها، باید تصمیم‌های سختی بگیریم.»
در حالی‌ که گوگل در سال 2014 با تصاحب دیپ‌مایند قدم بزرگی در زمینه هوش مصنوعی برداشت، در ماه‌های اخیر تحت تأثیر رقبایی، مانند OpenAI و چت‌بات ChatGPT قرار گرفته است. افزون بر این، مایکروسافت می‌خواهد از هوش مصنوعی OpenAI در سرویس‌های گوناگون خود استفاده کند تا گوگل را به چالش بکشد. حتی شایعات از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری ردموندی‌ها در OpenAI حکایت دارند؛ بنابراین، گوگل باید بیش از پیش در زمینه هوش مصنوعی فعالیت داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات