صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۰۷

سه منظر ارزیابی کارنامه انقلاب

انقلاب اسلامی چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی خود را در حالی جشن می‌گیرد که همه تلاش‌های دشمنان این ملت برای بر زمین زدن آن ناکام مانده است. در طول این سال‌ها، دشمنان این ملت بارها از فرارسیدن پایان جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند، اما بسیاری از آنان، خود به پایان حیات خود رسیده‌ و آرزوی شکست نهضت اسلامی ملت ایران را به گور برده‌اند[...]
پایگاه بصیرت / محمد گنجی
انقلاب اسلامی چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی خود را در حالی جشن می‌گیرد که همه تلاش‌های دشمنان این ملت برای بر زمین زدن آن ناکام مانده است. در طول این سال‌ها، دشمنان این ملت بارها از فرارسیدن پایان جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند، اما بسیاری از آنان، خود به پایان حیات خود رسیده‌ و آرزوی شکست نهضت اسلامی ملت ایران را به گور برده‌اند!
دهه فجر فرصتی برای بازخوانی دیروز و امروز و فردای جمهوری اسلامی است تا مشخص شود در کجای فرآیند تحقق انقلاب قرار دارد و در کارنامه خود چه ثبت کرده است. برای پاسخ به این پرسش حداقل از سه نگاه می‌توان به قضاوت نشست.
1ـ قضاوت اول، نگاه کاملاً خوش‌بینانه به عملکرد جمهوری اسلامی دارد؛ اینکه نظام اسلامی توانسته به همه اهداف خود در طول 44 سال برسد و در این مسیر یکی پس از دیگری قله‌های مختلفی را فتح کند. در این نگاه، وضع کنونی کشور با کمترین مشکلات مواجه است و آینده کشور نیز کاملاً روشن خواهد بود و بسیاری از نقدها و اعتراض‌ها، وارد نبوده و با واقعیت تطابق ندارد و محصول جنگ شناختی و رسانه‌ای است که دشمن برای بدنامی جمهوری اسلامی به راه انداخته است.
2ـ قضاوت دوم، نگاه کاملاً بدبینانه و سیاه به آنچه در طول این سال‌ها گذشته، دارد. این رویکرد تنها تلخ‌کامی‌ها را می‌بیند و آن را به همه عرصه‌ها تعمیم می‌بخشد. حکمرانی را در وضعیت بحرانی تصور می‌کند و در پس بحرانی، بحران دیگر را متصور می‌شود! حکومت در گردابی فرو رفته که راهی برای برون‌رفت از آن وجود ندارد! این نگاه و هواداران او فقط امروز نیست که چنین اظهاراتی را ایراد می‌کنند، بلکه سالیان متمادی و شاید از همان سال‌های ابتدایی دهه 1360 این اظهارات را با ادبیات گوناگون تکرار کرده‌اند. 
این نگاه طبیعتاً چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای جمهوری اسلامی نمی‌بیند و جز به القای ناامیدی و «ما نمی‌توانیم» مشغول نیست و این درست همان نگاهی است که دشمنان این ملت خریدار آن هستند و می‌خواهند آن را در جامعه بسط و گسترش دهند و از همه منادیان آن نیز حمایت می‌کنند؛ خواه پرچم‌دار آن یک ضدانقلاب سکولار گریخته از کشور باشد یا یک اصلاح‌طلب واداده یا یک عدالت‌خواه از آن سوی بام افتاده!
3ـ قضاوت سوم، برخاسته از نوعی نگاهی واقع‌بینانه است که در کنار پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها، به ناکامی‌ها و شکست‌ها نیز توجه دارد. این نگاه نه آنقدر خوش‌بینانه است که هیچ نقطه سیاهی در کارنامه نبیند و همه مشکلات و ناکامی‌ها را توجیه کند و نه آنقدر ناامیدانه است که تنها یأس و سیاهی و انفعال به جامعه تزریق کند.این نگاه به خوبی هم به فرصت‌ها توجه دارد و هم به تهدیدها. هم قوت‌ها را می‌بیند و هم ضعف‌ها را شناسایی می‌کند و بر وجودشان صحه می‌گذارد و از ترکیب چهارگانه فوق، وضعیت دیروز و امروز و فردای جمهوری اسلامی را تحلیل می‌کند.
مبتنی بر این الگو، جمهوری اسلامی توانسته است به پشتوانه قوت‌های درونی و فرصت‌های ایجاد شده، بر ضعف‌های داخلی و تهدیدات خارجی غلبه کرده و گام به گام به اهداف خود در برخی عرصه‌ها دست یابد، اما در برخی حوزه‌ها نیز کار گره خورده و انتظارات آنگونه که باید محقق نشده است.
مبتنی بر این نگاه، بدون شک توان ملت ایران بر توان دشمنانش چربیده و توانسته است افزون بر تثبیت حکمرانی، در عرصه‌های گوناگون پیشرفت و توسعه گام‌های محکم و مؤثری بردارد و مفهوم استقلال را در عرصه‌های گوناگون گسترش دهد و در مسیر تحقق ایران مستقل و قوی قدم بردارد.
از این منظر راه‌های پیشرفت کشور به هیچ وجه بسته نیست و با وجود اینکه دشمن با جنگ تمام‌عیار سیاسی، اقتصادی، شناختی و نظامی به میدان آمده است، اما ملت ایران قوی‌تر از آن است که در برابر این صف‌آرایی تسلیم شود. 
این دیدگاه معتقد است، هر چند وجود مشکلات و ناکامی‌ها، فشارهایی را بر زندگی ملت وارد کرده است، اما این نمی‌تواند مانع آن شود که این ملت با اراده خود در پناه همدلی و بصیرت و تدبیر و تلاش و استقامت به همه اهداف و آرمان‌هایش برسد. بنابراین، آینده روشن است و اهداف دست‌یافتنی، هر چند باید صبور بود و پرتلاش و امیدوار.
اظهارات اخیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها به خوبی تعلق ایشان به رویکرد سوم را نشان می‌دهد. زاویه دیدی که باید به نگاه قالب جامعه بدل شود. 
و کلام آخر آنکه اتفاقاً دیدگاهی که مورد هجمه تمام‌عیار دشمن است، نگاه انتزاعی و خوش‌بینانه اول نیست! بلکه این نگاه سوم که برآمده از واقعیت‌هاست، مورد تخریب و هجمه قرار گرفته است. نگاهی که می‌تواند در عین توجه به مشکلات، آینده را روشن، قلب‌ها را پرامید و اراده‌ها را مصمم برای تغییر و تحول و ساخت ایران قدرتمند نگه دارد و روزهایی بهتر از امروز را برای این ملت رقم بزند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات