صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۶۴

عقب‌نشینی آژانس و سیاست احتیاط آمریکا

پایگاه بصیرت / رضا صارمی

پس از کش و قوس‌های فراوان «رافائل گروسی» به تهران سفر کرد. زمزمه‌های این سفر از نزدیک دو ماه قبل با پیشنهاد خود دبیرکل آغاز شد؛ ولی جمهوری اسلامی اعلام کرد تا زمانی که موضع‌گیری‌های آژانس سیاسی باشد و وارد مباحث فنی نشود، لزومی به انجام سفر نیست. در ادامه با سخنان گروسی مبنی بر نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای و اعلام بازرسان آژانس مبنی بر غنی‌سازی 84 درصدی از سوی ایران و بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا در محکومیت ایران سطح تنش مابین ایران و آژانس به شدت بالا رفت؛ به گونه‌ای که احتمال سفر به کمترین حد خود رسید؛ ولی با اصلاح موضع آژانس و رایزنی‌های انجام گرفته و اصلاح گزارش بازرسان در مورد غنی‌سازی بالای 60 درصد،ایران آمادگی خود را برای سفر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اعلام کرد. سفری که ظرف روزهای گذشته انجام گرفت و در نشست مطبوعاتی پایان سفر دو طرف از سفر راضی به نظر می‌رسیدند.
هرچند گروسی به سخنان دوپهلوی خود ادامه داد ولی در مجموع قرار بر این شد که در آینده نزدیک یک گروه بازرسی به ایران سفر کند و آژانس هم در نشست فصلی بیانیه‌ای علیه ایران صادر نکند؛ البته افزایش بازدیدها از نیروگاه فردو به صورت عملی نشان می‌دهد، آژانس با غنی‌سازی 60 درصدی ایران کنار آمده و در مقابل تعداد بازدیدها را از 8 به 11 رسانده است. آقای کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، تفاهمات ایران و آژانس هیچ گونه مغایرتی با قانون راهبردی مجلس نداشته و کاملاً در راستای این قانون دنبال خواهد شد. در صحنه بین‌الملل نیز سخنگوی کاخ سفید از سفر رافائل گروسی به تهران استقبال و اعلام کرد ایران باید به تعهدات خود در این توافق هرچه سریع‌تر عمل کند؛ زیرا ما بارها دیده‌ایم که ایران تعهداتی داده، ولی به آن عمل نکرده است. به نظر می‌رسد، آمریکا در این موضوع با احتیاط بیشتری ورود کرده است؛ زیرا «رابرت مالی» مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا هنگام حضور گروسی در تهران گفت، باید منتظر بود و دید که چه اقدامی مناسب است. البته در ادامه این سیاست احتیاطی نماینده آمريکا در آژانس اعلام کرده است، ایران باید غنی‌سازی 60 درصدی را متوقف کند؛ زیرا این کار هیچ توجیه صلح‌آمیزی ندارد و البته درباره اروپایی‌ها موضع‌گیری‌ها‌ شفاف‌تر بوده است.
تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای از محل اجلاس حکام خواستار اجرای هرچه سریع‌تر توافقات ایران و آژانس شدند. در عین حال، اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای احیای برجام سرمایه‌گذاری سیاسی و دیپلماتیک می‌کنیم. البته موضع‌گیری «اولیانف» نماینده روسیه در آژانس هم قابل توجه است که در پی سفر گروسی گفت، همکاران عزیز همه نگرانی‌های عدیده شما به آسانی قابل رفع است. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین باید به وین بازگردند و ظرف چند روز پیش‌نویس تصمیم در خصوص احیای برجام را نهایی کنند. حال به نظر می‌رسد زمینه برای احیای برجام فراهم شده است؛ زیرا بهانه اصلی غربی‌ها برای ترک مذاکرات روشن نبودن وضعیت اختلافات ایران و آژانس بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات