صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۷۰

ضربه فنی دلار

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

متأسفانه، افزایش قیمت دلار از جمله موضوعاتی است که رابطه مستقیمی با معیشت مردم و ارزش پول ملی پیدا کرده است؛ رابطه الاکلنگی که افزایش و کاهش هر یک در کفه دیگری تأثیر چشمگیری خواهد گذاشت.
دولت برای شکستن این رابطه و جلوگیری از دلاریزه شدن اقتصاد کشور، درصدد اجرای طرح‌ها و ایده‌های نویی است که سد راه افزایش قیمت دلار شود.
نخستین اقدام دولت و بانک مرکزی ارائه بخشنامه‌ها و مصوبات گوناگون، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و بازارسازی ارز بود که توانست تا حدود زیادی افسار دلار را به دست بگیرد تا جایی که دلاری که در ماه‌های گذشته قیمت 60 هزار تومان را دیده بود تا چندین ساعت روی کانال 40 هزارتومان قرار بگیرد. این تغییر رویکرد دولت و بانک مرکزی نسبت به ارز اقدامی سنجیده و کارآمد بود که حتی در روزهای تعطیل، مانند نیمه شعبان صرافی ملی فعال بود و به متقاضیان ارز خدمات می‌داد.
برنامه پیشین دولت که در تیرماه امسال کلید خورد و نتایج آن در ماه‌ها و سال‌های آینده به خوبی خود را نشان می‌دهد، توسعه دیپلماسی، پیمان‌های پولی چندجانبه در مبادلات روبلی ـ ریالی است. برنامه‌ای که طبق اعلام بانک مرکزی در تیرماه امسال، ‌حجم معاملات روبل ـ ریال به مرور افزایش می‌یابد و دیگر فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین‌کننده قیمت ارز کشور نیست، بلکه روبل هم کنار سایر ارزها موجودیت می‌یابد. هرچند این اقدام به مذاق دلالان دلار خوش نیامد و به شایعه‌پراکنی و انتشار دروغ دست زدند تا جایی که دبیر کل کانون صرافان «کامران سلطانی‌زاده» در این باره گفت: «با توجه به ریزش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته، برخی دلالان و افرادی که از پایین آمدن قیمت دلار ناراحت هستند، اقدام به انتشار اخبار دروغ به نقل از کانون صرافان کرده‌اند. این افراد با انتشار اخبار دروغ و اعلام نرخ‌های غیر واقعی و تعیین کف و سقف برای نرخ دلار سعی می‌کنند بازار ارز را متشنج کنند.» یادمان نرود که دلار، سلاحی نامرئی است که آمریکا طی چند دهه اخیر برای اعمال سلطه اقتصادی بر کشورها استفاده کرده است. ایالات متحده با استفاده از خلأ قدرت به وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم، پول خود را به سایر کشورها تحمیل کرد و از آن روز، دلار نه یک واحد پولی، که سلاح نامرئی آمریکا در منازعات بین‌المللی بوده است. از همین‌رو شکستن آقایی دلار همان مطالبه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵ است، یعنی همان دورانی که ماشین بی‌راننده دلار در سراشیبی افتاده بود و روزبه روز سرعتش ضریب می‌گرفت و متقابلاً توقف آن را با چالشی بزرگ‌تر و سنگین‌تر روبه‌رو می‌کرد. در آن زمان بود که معظم‌له بیان کردند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات