صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۷۹

جنگ در ناتو

«سی‌ان‌ان» به نقل از منابع متعدد از احتمال درخواست از «ینس استولتنبرگ» دبیرکل کنونی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور ادامه فعالیت خود برای یک سال دیگر، به دلیل احتمال به توافق نرسیدن اعضا درباره نامزد آینده دبیر کلی این سازمان خبر داد.
سی‌ان‌ان به نقل از منابع مذکور نوشت: «نامزدهای بالقوه دیگری نیز شامل «مِت فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک و «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس مطرح هستند؛ اما احتمال اینکه ۳۱ عضو ناتو نتوانند درباره فردی که ریاست این سازمان را برعهده می‌گیرد توافق کنند، افزایش یافته است. این اختلاف به ویژه در زمانی حساس برای ائتلاف و همزمان با جنگ اوکراین بروز کرده است. به نوشته این رسانه، هر چند برخی در کاخ سفید بیشتر تمایل دارند یک زن ریاست ناتو را برای اولین بار برعهده بگیرد، مقامات آمریکایی تصدیق می‌کنند که توافق بر سر این موضوع دشوار است.
آمریکا به طور سنتی نامزدی را برای ریاست ناتو معرفی نمی‌کند؛ اما حمایت آن تأثیر بسزایی در این روند دارد و به گفته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، جو بایدن استولتنبرگ را «رهبری فوق‌العاده » می‌داند. دوره ریاست استولتنبرگ که همچنین نخست‌وزیر سابق نروژ بوده است، تاکنون یک بار تمدید شده و او از سال ۲۰۱۴ ریاست این سازمان را برعهده دارد. بایدن و استولتنبرگ هفته گذشته در دفتر بیضی کاخ سفید (دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا) دیدار کردند و انتظار می‌رفت موضوع جانشینی نیز در این نشست مطرح شود. سی‌ان‌ان نوشت: «مقامات کاخ سفید از بیان اینکه «آیا رئیس‌جمهوری آمریکا از استولتبنرگ خواسته است سمت خود را حفظ کند یا خیر؟»، خودداری کردند.»
استولتنبرگ درباره این موضوع بارها گفته است: «قصد ندارد دوره خدمت خود را تمدید کند.»
این خبرها در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌ها از مخالفت مکرون با دبیر کلی بن والاس، وزیر دفاع پیشین انگلستان در ناتو خبر داده‌اند. مکرون از جمله رهبران اروپایی است که اعتقاد دارد اروپا باید خود نیروی دفاعی جدای از ناتو داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات