صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۹۶۵

دیدار نخست‌وزیر عراق با رئیس‌جمهور سوریه در سایه محور مقاومت

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در رأس هیئتی بلندپایه به دمشق پایتخت سوریه سفر کرد و با بشار اسد در کاخ الشعب دیدار و گفت‌وگو کرد.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در رأس هیئتی بلندپایه به دمشق پایتخت سوریه سفر کرد و با بشار اسد در کاخ الشعب دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که از سال 2011 تا کنون هیچ نخست‌وزیری از کشور عراق به سوریه سفر نکرده بود.

به دنبال لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و حضور بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور در نشست سران اتحادیه عرب، کشورهای عربی یکی پس از دیگری روابط خود را با دمشق به حالت عادی‌ باز می‌گردانند. اتحادیه عرب در جلسه فوق‌العاده خود به تاریخ هفتم ماه می(17 اردیبهشت ماه) که در سطح وزیران خارجه برگزار شد، با رفع تعلیق عضویت سوریه در نشست‌های این اتحادیه موافقت کرد و به این‌ ترتیب سوریه پس از حدود 12 سال قطع ارتباط کشورهای عربی با دمشق به دنبال جنگ داخلی در این کشور به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگشت.

سفر نخست‌وزیر عراق به سوریه بعد از 12 سال در راستای تقویت محور مقاومت قابل ارزیابی است. به طوری که در این دیدار رئیس‌جمهور سوریه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما به ارتش عراق و الحشدالشعبی به سبب مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. تروریسم یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در منطقه با آن روبه‌رو هستیم که به علت حمایت غرب از آن از بین نمی‌رود. ما با السودانی پرونده مبارزه با مواد مخدر را بررسی کردیم. چالش بزرگ دیگر، دزدی بخش بزرگی از سهم عراق و سوریه از آب‌های دجله است.»

السودانی هم در این نشست تأکید کرد: «کلید امنیت منطقه و ثبات مقابله با چالش‌های اقتصادی مشترک است.» وی افزود: «از اقدامات برای رفع تحریم‌های سوریه حمایت می‌کنیم. ما دوباره بر موضع خود در مخالفت با اشغالگری اسرائیلی در سوریه و فلسطین و لبنان تأکید می‌کنیم.»

اهداف سفر السودانی به سوریه

در شرایطی که سوریه پس از 12 سال  به آغوش اتحادیه عرب بازگشته است، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا تلاش می کنند، همچنان این کشور را به عنوان کانون بحران نگه دارند. این رویکرد از طریق ناامن‌سازی این کشور از طرق گوناگون در حال پیگیری است.

تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به خاک این کشور و حمایت مالی و لجستیکی آمریکا از گروهک‌های تروریستی در سوریه نشان می‌دهد که محور عبری‌ـ‌غربی از سوریه امن به شدت واهمه دارد. از این رو سفر نخست‌وزیر عراق به سوریه در وضعیت کنونی، تأکیدی بر تلاش کشورهای منطقه برای امن بودن دمشق است.

به عبارتی برخلاف رویه آمریکا و رژیم صهیونیستی، کشورهای منطقه غرب آسیا به رویکرد «تعامل سازنده» فکر می‌کنند و بر مدار این سیاست رفتار می‌کنند. از طرفی کشور سوریه تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است و در شرایط تحریم اقتصادی قرار دارد و سفر محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر کشور عراق می‌تواند سرآغاز یک تحول جدید با آینده روشن برای دو کشور باشد. در واقع این سفر در دو بُعد امنیتی ـ اقتصادی صورت گرفته است و هر دو کشور برای تقویت پایه‌های امنیتی‌ـ‌اقتصادی خود تلاش می‌کنند.

نزدیکی پایتختهای محور مقاومت

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل هم درباره مناسبات میان دمشق و بغداد، اظهار کرد: «سفر نخست‌وزیر عراق به دمشق در چارچوپ مناسبات میان دمشق و بغداد قابل تحلیل است و از طرف دیگر بر اساس اظهارات وزیر خارجه سوریه حجم خسارات سوریه در جنگ با داعش افزون بر 710 میلیارد دلار است و این کشور نیازمند کمک‌های خارجی برای  بازسازی شهرهای خود است.»

از طرف دیگر آمریکایی‌ها در مناطق نفت‌خیز شرقی سوریه مثل «الحسکه» و «دیرالزور» به غارت ثروت ملی این کشور ادامه می‌دهند. به دلیل حضور آمریکایی‌ها و اجازه ندادن آنها برای  استخراج، این سفر می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی، امنیتی و تجاری سوریه را حل و فصل کند. وی درباره شرایط این روزهای اراضی اشغالی قدس اظهار کرد: «امروز شکاف‌های داخلی در تل‌آویو و اعتراضات و درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، منطقه در آستانه یک تحول امنیتی و نظامی است؛ بنابراین تقویت محور مقاومت برون‌دادی است که در این سفر می‌توان به آن اشاره کرد.»

بهره سخن

در سال 2010 ایالات متحده با همراهی برخی کشورهای منطقه با ایجاد گروهک تروریستی سعی داشت دو کشور عراق و سوریه را در مرحله اول ناامن و در مرحله دوم تجزیه کند. این رفتار دقیقاً در راستای تلاش برای تضعیف کشورهای منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت. ایالات متحده در سال 2003 با حمله به عراق تلاش کرد از خاورمیانه جدید رونمایی کند. در همین راستا «رایس» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با اشاره وضعیت خاورمیانه و جنگ و جونریزی‌هایی که از سوی این کشور به وجود آمده بود، این وضعیت را تشبیه به زایمان خاورمیانه جدید عنوان کرد. نکته مهم در این زمینه توجه به این موضوع است که همه منتظر خاورمیانه جدید از دل سیاست‌های آمریکایی بودند، ولی محور مقاومتی در این منطقه به وجود آمد که خط بطلانی بر رویکردهای عبری ـ غربی در منطقه بود؛ بنابراین در شرایطی امروز شاهد دیدار نخست‌وزیر عراق با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه هستیم که قرار بود بشار اسد در سال 2011 برود و عراق نیز به سه قسمت تجزیه شود. حال  شاهد دیدار رؤسای دو کشور در سایه مقاومت هستیم که تلاش می‌کنند اقتصاد و امنیت خود را ارتقا دهند.

 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات