صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): به دلاور مردان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی بزرگ و موفقیت‌آمیزشان را تبریک می‌گویم. عزیزان! به خانه خوش آمدید؛ موفق باشید.(1402/2/30) *بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ از دریانوردی بزرگ نیروی دریایی ارتش را به دور جهان تبریک می‌گوییم* *میلاد با سعادت کوثر همیشه جاوید کویر قم، بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) مبارک‌باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
سه‌گانه‌های پیشرفت‌آفرین
این روزها که مناقشه بر سر آب در مناطق جنوب شرق کشور بالا گرفته است، بیش از هر زمانی اهمیت سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان وزارت خارجه بر آن تأکید کردند عیان می‌شود. سیاست خارجی وابسته و دولت دست‌نشانده که مصداق بارز آن رضاخان بود سبب می‌شود تا انگلیسی‌ها برای ایران تصمیم بگیرند و رضاخان برای آنکه حمایت آنها را از دست ندهد، نتواند به درخواست‌های انگلیسی‌ها «نه» بگوید. رضا پهلوی در پیمان سعدآباد مطیع محض انگلیسی‌ها شد؛ چنانچه در همین قضیه اختلافات آبی در جنوب شرق ایران رضاعلی دیوان بیگی‌ـ استاندار وقت مازندران‌ـ در خاطراتش می‌گوید: «هنگامی که ژنرال فخرالدین پاشا که به عنوان حکم از ترکیه و با توصیه انگلیسی‌ها برای حل اختلافات ایران و افغانستان وارد شمال ایران شد. دولت وقت ایران اعلام کرد هر چه ترک‌ها بگویند ما قبول داریم!» دیوان بیگی می‌گوید: «ژنرال فخرالدین در مازندران گفت: شما که استان به این قشنگی دارید، چرا بر سر این دشت‌های سوزان سیستان‌و‌بلوچستان با افغانستان دعوا دارید!» در هر صورت آن منطقه مهم در فقدان عزت و استقلال سیاسی، توسط رضاخان از ایران جدا شد. مشکلات کنونی خشکسالی جنوب شرق نیز دقیقا از آن جایی آغاز شد که با جدایی آن منطقه از ایران، مدیریت آب از کنترل کشور خارج شد و مدتی بعد بحران آب در آن منطقه پدید آمد. جالب اینجاست که اسدالله علم در خاطراتش نوشته است: «لعنت بر هویدا که جدایی دشت ناامید را امضا کرد چون سیستان‌وبلوچستان تا بیست سال دیگر خشک می‌شود.»
عزت در سیاست خارجی که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بعد از انقلاب اسلامی سرلوحه حکمرانی در جمهوری اسلامی قرار داده‌اند، دقیقا تغییر مسیر تاریخی است که قدرت‌های سلطه‌گر با سیاست خارجی وابسته و گماردن حکام دست‌نشانده عملا به سمت تجزیه ایران پیش می‌رفتند. تلازم عزت با قدرت نظامی و عناصر باانگیزه نه تنها موضوع تجزیه ایران را پایان بخشید، بلکه اقتدار ایران را در پهنه‌ای به نام غرب آسیا تداوم بخشیده است. اما متأسفانه در دولت‌های پس از انقلاب، عزت و حکمت در موضوعات و مسائل سیاست خارجی به طور کامل پیگیری نشد؛ حتی «میدان» که در همه جای دنیا پشتوانه سیاست خارجی است، به صورت مزاحم در عرصه «دیپلماسی» شناخته شد. مذاکره با کدخدا که برخی به دنبال آن بودند و هستند مسئله اصلی نبوده و نیست؛ مشکل اساسی آن است که این تفکر در مقاطعی به عنوان مبنایی تعیین‌کننده در سیاست خارجی ایران عمل و مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است.  
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
آتش بر 3 تریلیون دلار آمریکایی
سی‌ودومین نشست سالانه سران کشورهای عربی روز جمعه ۲۹ اردیبهشت به میزبانی عربستان سعودی با حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بعد از نزدیک به 12 سال در جده برگزار شد. این نشست جمعه شب در حالی پایان یافت که با صدور یک بیانیه پایانی بر مسئله فلسطین، حل بحران‌ها در کشورهای عربی و استقبال از توافق احیای روابط بین ایران و عربستان سعودی تأکید شد. نشستی که با مخالفت جدی آمریکایی‌ها مواجه شد.
گزاره‌های خبری: وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای که نشان از ناراحتی این کشور از این تحول دیپلماتیک خبر می‌دهد، اعلام کرد که ما معتقدیم که نباید به سوریه حق بازگشت به اتحادیه عرب داده شود. آمریکا به صراحت اعلام کرد واشنگتن از هرگونه عادی‌‌سازی روابط با «رژیم اسد» حمایت نمی‌کند. مجله آمریکایی «نیوزویک» هم، بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی را بزرگترین شکست واشنگتن در نبرد سوریه توصیف کرده و نوشت: پیام مهم این بازگشت، لزوم پایان دادن به حضور نظامی و لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه است. این مجله آمریکایی پنج‌شنبه، (۱۸ مه؛ 28 اردیبهشت‌ماه) گزارش داد که سیاست «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، در قبال سوریه تاکنون بزرگ‌ترین ضربه را خورده است. البته این شکست صرفاً از سوی آمریکایی‌ها احساس نشد بلکه موجب ناراحتی برخی متحدین دیروز آمریکایی‌ها نیز شد باسل معراوی از فعالان رسانه‌ای معارضان به العربی الجدید گفت: «مخالفان دولت سوریه چه در داخل این کشور و چه در کشورهای عربی و اروپایی عمیقا احساس ناراحتی و ناامیدی دارند و احساس می‌کنند که فراموش شده‌اند.» بعد از سفر بشار اسد به جده برای نشست اتحادیه عرب، معارضان سوری دست به تجمع زدند. این تجمعات در برخی مناطق استان حلب و ادلب برپا شد، مناطق محدودی که همچنان در اشغال تروریست‌ها باقی مانده است. آنها در شعارهای خود که ناشی از عصبانیت و ناامیدی از ۱۲ سال جنگ و پادویی کردن برای کشورهای خارجی بود، شعار می‌دادند که بشار اسد نماینده سوریه نیست!
گزاره تحلیلی: ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ اكثريت وزرای خارجه کشورهای عرب در نشستی اضطراری که در قاهره برگزار کردند، رأی به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب دادند. مقامات اروپا و آمریکا نیز بیانیه‌های سیاسی علیه بشار اسد صادر ‌کردند. اما ایستادگی 12 ساله جبهه مقاومت در مقابل فتنه داعش و جبهه عربی، ترکی، صهیونیستی و غربی، موجب بازگشت سوریه به اتحادیه عربی شد که به اذعان منابع عربی در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز، بشار اسد هیچ امتیازی به کشورهای عربی نداده است. «باسل معراوی» بر این حقیقت صحه گذاشت و به العربی الجدید گفت: «بشار اسد هیچ چیزی که کشورهای عربی تمایل داشتند را به آنها نداد. اسد امید دارد که اعضای اتحادیه عرب را به سمت نقض تحریم‌های آمریکا و اروپا سوق دهد. او هرگونه راه‌ حل سیاسی که نظر مخالفان را جلب کند را به هیچ می‌انگارد، می‌توان گفت که بشار اسد در حالی به اتحادیه عرب رفت که از پیش خود را برنده می‌دانست.»
نکته مهم؛ طبق برآوردهای پژوهش تحت عنوان «پروژه‌ هزینه‌های جنگ» توسط مؤسسه مطالعات بین‌المللی واتسون در دانشگاه براون آمریکا تهیه شده که میزان هزینه‌های واشنگتن در جنگ با عراق و سوریه را نشان می‌دهد. براساس این پژوهش هزینه جنگ آمریکا در عراق و سوریه بالغ بر ۳ تریلیون دلار برآورد شده است. هزینه‌هایی که به اسم و بهانه‌ مبارزه با تروریسم و داعش تدارک دیده بود. پیام حضور بشار اسد در سی‌ودومین نشست سالانه سران کشورهای عربی پیام پیروزی مقاومت و دود شدن 3 تریلیون دلار آمریکایی‌ها است.
حسين عباسيان
 
▼ اخبار 
1ـ شیعه و سنی زیر پرچم ولایت
ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهرستان پاوه در گردهمایی ائمه جمعه اهل سنت استان کرمانشاه گفت: «در ۸ ماه گذشته حریم‌ها شکسته شده و به خدا و رسول و دین و حجاب بی‌ادبی شد به تمامی افراد مؤثر و مقتدای ملت انقلابی اهانت شد. به یاری حق ما کماکان ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد. اگر بدون غرض و باانصاف به خدمات نظام جمهوری اسلامی ملاحظه کوتاهی داشته باشیم انقلاب اسلامی برای دنیای اسلام و ملت ایران و مردم شریف دیار ما خیرات و نعماتی داشته است، از جمله استقلال و آزادی و امنیت و رشد دین و فرهنگ و خدماتی چون آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت و در امر دفاع، تسلیحات، دانش پزشکی و صدها مورد دیگر؛ ما از این بابت خداوند را شاکریم و از زحمات نیروهای خدوم ممنونیم. ملت شریف ایران ۴۴ سال پیش انقلاب کردند و در جنگ تحمیلی در مقابل دشمن ایستادند، از انقلاب پاسداری کردند و با خون خود هر آنچه را به صلاح دین و دنیای خود و ملت ایران دانستند، انجام دادند آنها رفتند ما جانشین آنها شدیم، اگر در انجام مسئولیت‌ها کوتاهی کنیم، باید در قیامت جواب دهیم.»
 
2ـ رصد ناو آمریکایی توسط سپاه
روز گذشته دریادار عباس غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه رصد ناو همیلتون حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه توسط پهپاد و شناورهای این نیرو را تأیید کرده و گفت: «نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق برنامه مستمر و جاری خود به صورت شبانه‌روزی تردد شناورها در تنگه هرمز و خلیج‌فارس را با اشراف اطلاعاتی، کنترل و رصد می‌کنند. عصر دیروز نیز هنگام خروج ناو آمریکایی «پل همیلتون» که به ادعای آنها حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه بود، از سوی پهپادهای شناسایی این نیرو و شناورهای گشتی ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه مورد رصد دقیق قرار گرفت. در گذشته هم این شناور هنگام ورود به تنگه هرمز مورد شناسایی شناورهای گشتی و مرکز فرماندهی کنترل تنگه هرمز نیروی دریایی سپاه قرار گرفته بود و کاملاً تحت رصد و کنترل ما بوده است.» آمریکایی‌ها و برخی رسانه‌های ضدانقلاب حرکت اخیر غربی‌ها را ارسال پیام تهدید به ایران تفسیر کرده بودند.
 
3ـ مسئله‌ای پیچیده به نام حقابه
کاظمی‌قمی سرپرست سفارت ایران در افغانستان در واکنش به شرایط حقابه ایران در افغانستان گفت: «کشور ایران بیشتر از هر کشور دیگر به مردم افغانستان خدمت کرده است. در سال گذشته برخلاف گفته مقامات طالبان نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب به گودزره رفت. مقامات فنی طالبان می‌گویند به مرور زمان 60 درصد آب در سد کمالخان رسوب کرده است و ما گفتیم که کارشناسان ما باید در بازدید از این سد واقعیت این موضوع را ببینند هر وقت کارشناسان به افغانستان رفتند آن‌وقت می‌توانیم راهکار ارائه کنیم و قطعا راهکارهایی وجود دارد. امروز در افغانستان ما فقط با طالبان مواجه نیستیم و مسئله در این کشور پیچیده است. تحریم اقتصادی افغانستان راهکار نیست.»
 
4ـ آمریکایی‌‌ها منتظر سیلی نهایی
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در یادواره شهدای شهرستان گلپایگان و ۲۸ شهید روستای وانشان گفت: «امروز رژیم صهیونیستی با مشکلات و شکست‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. این روز‌‌ها از غزه بر سر صهیونیست‌ها آتش می‌بارد، اما صهیونیست‌‌ها قادر نیستند کاری از پیش ببرند و عاجز شده‌اند و آمریکا نیز منطقه را ترک کرده است. آمریکایی‌‌ها اگرچه حاج قاسم را شهید کردند، اما سیلی نخست را خوردند و سیلی دوم را که چیزی جز خروج تدریجی آنها از منطقه نیست، دریافت می‌کنند، سیلی نهایی هنوز مانده است.»
 
▼ اخبار کوتاه
خودتحقیری به سبک بی‌بی‌سی/ تلاش برای القای دیدگاه‌ خودتحقیری نسبت به ایران در بی‌بی‌سی با پاسخ جالب مهمان برنامه مواجه شد. یوسف عزیزی، پژوهشگر سیاست‌گذاری عمومی از آمریکا در واکنش به اظهارات مجری و کارشناس بی‌بی‌سی گفت: «اینکه ایران هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند نگاه منسوخی است البته انتظاری هم از نسل‌های قبل نمی‌توان داشت تا بفهمند جوانان ایرانی چقدر پیشرفت کرده‌اند، ما توربین‌های گازی به روسیه صادر می‌کنیم؛ در حال حاضر تعمیر برخی از موتورهای بوئینگ و ایرباس در ایران صورت می‌گیرد.»
 
تعهد عراقی‌ها برای اخراج تروریست‌ها/ سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «در پی برخی اقدامات ‌گروهک‌های تروریستی در مرزهای غربی ایران‌، توافق‌نامه‌ای با دولت عراق صورت گرفت‌ و آنها متعهد شدند که ‌گروهک‌های تروریستی را خلع سلاح و از کشورشان ‌بیرون کنند.‌ ما منتظریم تا دولت عراق به تعهدات خود عمل کنند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این‌صورت و اگر اتفاقی نیفتد، حملات سپاه ادامه‌ خواهد داشت.»
 
پیشرفته ولی مستعمره/ بایدن در حاشیه سفرش به ژاپن، به سربازان آمریکایی حاضر در این کشور هم سری زده است. کاربری عکس این دیدار را منتشر کرده و نوشته «آیا می‌دونستین همین الان و در قرن ٢١ بعد از ٧۵ سال هنوز ژاپن در اشغال رسمی ٢٣ پایگاه و ۵٠٠٠٠ سرباز و پرسنل آمریکایی قرار داره و قانون کاپیتولاسیون در این کشور داره اجرا میشه!»
 
شکست منافقان در مانور فرضی/ روز گذشته اعضا منافقان با تجمع در محوطه اشرف۳ دست به تجمع در محکومیت اعدام سه تروریست خانه اصفهان نمودند که بنا بر اخبار رسمی گروهک دو تن از اعضا بر اثر فشار زیاد به درک واصل شدند. کاربری نوشت: «این کار منافقان آدم را به یاد شب‌های برره می‌اندازد که در جنگ فرضی با دشمن شکست خوردند.»
 
ابر رادیواکتیو بر سر اروپایی‌ها/ دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد: «انهدام یک انبار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده اعطایی از سوی غرب به اوکراین منجر به ایجاد ابر رادیواکتیوی شده که در حال حرکت به‌سمت غرب اروپا است.»
 
برنامه هفتم در مرحله تصویب/ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «لایحه برنامه هفتم، روز یک‌شنبه تقدیم مجلس می‌شود. سند برنامه هفتم از ۳ قسمت، ۲۲ سرفصل و حدود ۳۰۰ حکم قانونی تشکیل شده است.
 
از جنس مردم/ تصویری متفاوت از حضور آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌اصفهانی مدیر حوزه علمیه همدان و نمایندگان مجلس خبرگان در نوبت آزمایشگاهی در فضای مجازی منتشر شد که با استقبال کاربران مواجه شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات