صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۸۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 23 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن خیلی رسواست [در این قضیّه‌ شاهچراغ]. این دشمن کیست؟ آن که مرتکب این جنایت شد، فقط او دشمن است؟ او که خب معلوم است؛ او دشمن است، جانی است، خیانتکار است، جنایتکار است، امّا فقط او نیست؛ کسانی پشت سر او هستند. می‌گویند «داعش»؛ خب بله، امّا داعش را چه کسی به وجود آورد؟ این موجود خطرناک را چه کسی تولید کرد؟ آمریکا صریحاً گفت ما داعش را تولید کردیم؛ خودش صریح گفت این راـ نه حالا، [بلکه] هفت هشت سال پیش گفتند ما تولید کردیم داعش راـ آنها گناهکارند؛ همان‌هایی که حالا پرچم حقوق بشر را به دست می‌گیرند.(1401/9/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
روایت‌پردازی برای کم‌فروغ کردن پیروزی
سرانجام توافق مبادله زندانیان و آزادسازی منابع مالی ایران نزد کره جنوبی با آمریکایی‌ها با میانجی‌گری کشور ثالث انجام شد. تحلیل و تجزیه ابعاد گوناگون این رویداد مهم در سطح بین‌الملل از منظرها و زاویه‌دیدهای مختلف بنا بر نوع ایدئولوژی حاکم بر تفکر سیاسی کشورها، مقامات، جریان‌ها و افراد سیاسی و رسانه‌های گروهی در حال انجام است. بررسی معرکه روایت‌پردازی‌های گوناگون نشان می‌دهد، غالب و قاطبه این افراد، جریان‌ها و رسانه‌ها با استانداردی دوگانه با رهیافت جنگ شناختی دارند با موضوع مبادله برخورد می‌کنند و از این رو، در وهله اول آن را معامله‌ای می‌نامند که در آن ایران ضرر کرده است.این در حالی است که واقعیت صحنه چیز دیگری است:
1ـ در تحلیل زوایای این توافق نباید از جنگ شناختی دشمن غفلت کرد؛ امروز سوژه تبادل در کانون جنگ شناختی و تعارض معرفتی و رسانه‌ای قرار گرفته است. این رسم آمریکایی‌هاست که برخلاف واقعیت میدان، بیشترین تمرکز خود را بر تصویرسازی رسانه‌ای معطوف می‌کنند. جالب است که نقطه آغاز این جنگ نرم رسانه‌ای و تبلیغی نیز با اظهارنظر و توئیت وزیر خارجه آمریکا کلید می‌خورد و دیگران آن خط را به راحتی در داخل ایران امتداد می‌دهند! 2ـ نقش دو جریان بسیار برجسته است؛ نئوکان‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا که این مبادله را به نفع ایران تحلیل می‌کنند و جریان‌های سیاسی اصلاحات، اعتدال و برخی از انقلابی‌نماهای رادیکال در ایران که هر یک از منظری جمهوری اسلامی را بازنده تبادل می‌دانند. واقعیت این است که این پیروزی دیپلماتیک از سوی این دولت مردمی برای آنها سنگین است و بازنده‌نمایی از تهران، دست آنها را با چاشنی بهره‌برداری از آن در انتخابات پیش‌رو پر می‌کند. البته تصادفاً در آمریکا همین طور است و آنها انتخابات ریاست‌ جمهوری را در پیش دارند. جماعت غرب‌مدار داخلی که تا دیروز با دیپلماسی التماسی دنبال کمتر از این توافق بودند تا آن را فتح‌الفتوح نمایش دهند، امروز تاب توافق عزت‌مدار را ندارند؛ چراکه از سوی رقیب آنها بسته شده و آنها از چیدن میوه آن در انتخابات محروم شده‌اند! 3ـ در واقع مسئله سوای مشخص کردن برنده و بازنده در این مبادله، این است که منافع ایران برمی‌گردد و عزت ایرانی‌ها حفظ می‌شود. همین مسئله بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماتیک بر ابرقدرت پرمدعایی است که حدود 20 سال است ایران را درگیر پرونده‌های متعدد کرده تا ترمزی باشد بر روند رو به جلوی ایران اسلامی در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی. اتفاقاً، این دستاورد مهم که «فرامتن» تبادل است، باید بیشتر مدنظر تحلیلی ما قرار گیرد و بقیه مسائل روایت‌سازی و قصه‌پردازی برای وارونه‌نمایی این پیروزی است.
   فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
دعوای درون‌حزبی یقه‌آبی‌ها
کم کم به انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم. پیش از برگزاری انتخابات اصلی، انتخابات درون‌‌حزبی برگزار شده و عملاً تنور انتخابات ماه‌ها پیش از آغاز رسمی آن گرم می‌شود. دو حزب اصلی فعال در فضای سیاسی ایالات متحده، حزب جمهوری‌خواهان ملقب به یقه‌آبی‌ها و دموکرات‌ها ملقب به یقه‌قرمزها هر یک به دنبال کسب کرسی ریاست‌جمهوری در دو سوی میدان هستند.
نامزد اصلی حزب دموکرات به احتمال بسیار زیاد «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا خواهد بود؛ کسی که با افراد خیالی و ارواح صحبت می‌کند، دست می‌دهد، تلو تلو می‌خورد، مدام به زمین می‌خورد، اعمال عجیب و غریب انجام می‌دهد و رفتارهای بسیار دیگری که از یک رئیس‌جمهور بعید است، انجام می‌دهد. اما در مقابل در جریان یقه‌آبی‌ها دعوای درون‌حزبی شکل گرفته است. معروف‌ترین و پرحاشیه‌ترین عضو حزب جمهوری‌خواهان «دونالد ترامپ» قصد دارد تا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری شرکت کند. در حالی که اعضای حزب جمهوری خواه بر روی «دسانتیس» دیگر عضو حزب، برای نامزدی در انتخابات اتفاق نظر دارند.
دونالد ترامپ چهره «شو من» داشته و توانایی بسیاری در جلب آرای عمومی دارد. از سوی دیگر، موجب افزایش مشارکت در انتخابات خواهد شد؛ اما در عین حال شخصیتی دیوانه و جنجالی نیز دارد. طرح اتهاماتی از قبیل تحریک طرفداران خود برای حمله به کنگره، فساد اخلاقی و رشوه دادن به یک پورن استار، نگهداری اسناد فوق سرّی دولتی بدون اخذ مجوزهای لازم در خانه ترامپ می‌تواند موجب صدور کیفرخواست و محکومیت وی شده و مانع از حضور او در جریان انتخابات ریاست جمهوری شود؛ اما اگر محکومیتی شامل حال او نشود و وی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، موجب افزایش شکاف داخلی در بدنه حزب جمهوری‌خواهان خواهد شد. 
یقه‌آبی‌های واشنگتن باید میان «نامزد محبوب» و «نامزد معقول» یکی را انتخاب کنند. درست است که نامزدی ترامپ موجب می‌شود که بار دیگر یقه‌آبی‌ها حاکم دستگاه اجرایی ایالات متحده شوند؛ اما به نظر می‌رسد، انتخاب او برای نامزدی ریاست جمهوری، شاکله و ساختار حزبی یقه‌آبی‌ها را از هم می‌پاشاند و بنابراین وقوع چنین اتفاقی از شانس کمی برخوردار است. از سوی دیگر، در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان انتخاب نشود، ممکن است به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند و موجب حذف کامل حزب جمهوری‌خواهان از فرآیند انتخابات شود و بدترین سناریوی ممکن برای این حزب به وقوع بپیوندد. بنابراین، شاهد وقوع یک دعوای درون‌حزبی میان یقه‌آبی‌های آمریکایی خواهیم بود و نکته شایان توجه این است که حاشیه‌های نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری (بایدن،ترامپ، دسانتیس و...) و اتهامات‌شان آنقدر بالاست که اساساً حلقه گمشده و غایبان بزرگ در این انتخابات، مردم و خواسته‌ها و مطالبات آنها خواهد بود. موضوعی که به مثابه یک نکته عجیب و تأمل‌برانگیز در انتخابات سال 2024 آمریکا ارزیابی می‌شود و نشان‌دهنده ابتذال و سقوط و انحطاط سیاسی ایالات متحده به شمار می‌رود.    
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
روی هیتلر سفید شد
این روزها و به واسطه دعوای داخلی صهیونیست‌ها حرف‌های اعتراضی بسیاری از درون آنها شنیده می‌شود؛ کسانی که خودشان مسئولان عالی شهرک‌نشینان بوده‌اند. «عمیرام لوین» معاون سابق رئیس موساد در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستیِ «کان» گفته است: «ارتش اسرائیل مانند دوران آلمان نازی مرتکب جنایات جنگی در کرانه باختری می‌شود و نظام آپارتاید را در آن اجرا می‌کند.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ راهبردی برای بردگی اروپا
صادرات ال.ان.جی آمریکا از سال 2016 به بعد رشد چشمگیری داشته است؛ به‌گونه‌ای که از 4 میلیارد متر مکعب در سال 2016 به 104 میلیارد متر مکعب رسیده و پس از گذشت شش سال، این کشور در صف برترین صادرکنندگان ال.ان.جی در کنار قطر و استرالیا قرار گرفته است. پس از جنگ روسیه و اوکراین و توقف بخش مهمی از صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا به دلایلی، چون الزام پرداخت به روبل و ...، نقش آمریکا در تأمین گاز اتحادیه اروپا بسیار پررنگ شد و با افزایش 15 درصدی سهم خود نسبت به سال 2021، تقریباً نیمی از بازار ال.ان.جی اتحادیه اروپا را تأمین کرد. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است، صادرات ال.ان.جی ایالات متحده در سال 2050 با 152 درصد افزایش نسبت به سال 2022، به 283 میلیارد متر مکعب افزایش می‌یابد. افزایش صادرات ال.ان.جی آمریکا در کنار بازیگری اصلی این کشور برای تأمین گاز اتحادیه اروپا از طریق ال.ان.جی پس از جنگ روسیه و اوکراین سبب شده است تا هر روز بیشتر از گذشته اروپایی‌ها به زیر یوغ آمریکا بروند و استقلال رأی خود را از دست بدهند.
 
2ـ رهبری از نگاه اندیشکده آمریکایی
بنیاد کارنگی CEIP، یکی از قدیمی‌ترین اندیشکده‌های آمریکا و سومین اندیشکده با نفوذ در جهان به تازگی مقاله‌ای به اسم «خوانش خامنه‌ای» منتشر کرده است که در این مقاله می‌خوانیم: «سخنرانی‌های خامنه‌ای بدون شک دقیق‌ترین بازتاب اهداف و اقدامات سیاست داخلی و خارجی ایران است. بیانات وی اگرچه بدبینانه است، اما یک رهبری مصمم را به تصویر می‌‌کشد که دارای جهان‌بینی بسیار استوار، با ثبات و استمرار و منسجم است. خواه مخاطبان او دانشجویان ایرانی باشند یا مقامات خارجی، خواه موضوع سخنرانی او سیاست خارجی باشد یا کشاورزی، او از هر فرصتی جهت اشاره به فضیلت‌های انقلاب 1979 (انقلاب اسلامی) از جمله عدالت، استقلال، خودکفایی و اسلام استفاده می‌کند. وی انزجار عمیق خود را نسبت به اسرائیل و جاه‌طلبی‌های آمریکا ابراز می‌کند.» کاربری با انتشار این مقاله در نکته‌ای نوشت: «بزرگ‌ترین استراتژیست‌های جهان قدرت و جهان‌بینی رهبری رو اینجوری تحلیل می‌کنن؛ اون وقت برانداز این نظام با انقلاب اینترنتی می‌گفت خامنه‌ای تسلیم‌شو!»
 
3ـ برادر هایپرسونیک هم رسید
چند روز پیش بود که خبرگزاری «تسنیم» از دستیابی صنایع دفاعی کشور به موشک کروز سوپرسونیک خبر داد. تسنیم نوشته بود: «متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم‌اکنون در مرحله تست‌ قرار داد.» اما چند روز پیش از این خبر، سخنگوی وزارت دفاع در یک برنامه تلویزیونی به صراحت گفته بود، برنامه‌ای برای سریع‌تر کردن موشک کروز ضدکشتی ابومهدی در دست است. اعلام چنین خبری در هنگامه سر و صدای آمریکایی‌ها برای گسیل دو سه کشتی و چند هزار نیروی نظامی به منطقه ما، پیامی آشکار دارد. کروز سوپرسونیک برای پدافند دریایی، مانند هایپرسونیک برای پدافند زمین پایه است. بدون شک، آمریکایی‌ها زودتر از همه این خبر را گرفته‌اند.
 
4ـ 43 هزار نفر در گود انتخابات
سخنگوی ستاد انتخابات روز گذشته گفت: «7024 نفر از ساعت 8 تا 14 امروز مدارک خود را بارگذاری کردند و مجموع پیش ‌ثبت‌‌نام‌‌کنندگان به 42637 نفر رسید. پس از این مرحله، ارسال مدارک بارگذاری‌شده متقاضیان انتخابات مجلس به شش نهاد مسئول انجام خواهد شد. در این مرحله مدارک متقاضیان به ثبت‌احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی و چهار دستگاه حوزه آموزش عالی که عبارتند از: وزارت علوم، وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد ارسال می‌شود. این کار از فردا برای صحت‌سنجی اطلاعات هویتی و مدارک بارگذاری‌شده منتقل می‌شود و آنها هم فرصت دارند در یک ماه پاسخ خود را به ستاد انتخابات انعکاس دهند.»
 
▼ اخبار کوتاه
برنامه دشمن برای دانش‌آموزان/ سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه گفت: «دشمن برای سال جدید تحصیلی برنامه خواهد داشت؛ در این حوزه باید برنامه‌ریزی شود تا کودکان ابزار دشمنان نشوند؛ زیرا آنان هیچ ابزار علم و پیشرفتی را شایسته ما نمی‌دانند و ضرورت دارد تا خانواده‌ها را مطلع کنیم و اجازه ندهیم مدل‌های ظاهری، قلب و چهره‌های جوانان ما را لکه‌دار کرده یا افکار آنان ذهن‌های دانش‌آموزان ما را آلوده کند.»
 
بهائیت اخلالگر/ وزارت اطلاعات درباره بازداشت شبکه‌ بهاییِ اخلالگر در موضوع دارو گفت: «یکی از خانواده‌های بهایی در شهر تهران با داشتن 20 داروخانه و 3 شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای متعددِ غیرمجاز به ارتکاب انواع تخلفات و جرایم از قبیل قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پولشویی و فرار مالیاتی پرداخته بود.»
 
داری اشتباه می‌زنی/ یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به حادثه شاهچراغ نوشت: «عامل تروریستی با 8 خشاب اومده داخل، یعنی 240 تیر که می‌تونست فاجعه بزرگی رو رقم بزنه؛ ولی مأمورای امنیتی همون ابتدا متوقفش کردن... . اون وقت تروریستای مجازی، به نیروی خودی حمله می‌کنن! داداش داری اشتباه می‌زنی.»
 
سخاوت به سبک عراقی/ با آغاز حرکت زائران اربعین از جنوب عراق، موکب‌هایی راه‌اندازی شده و اهالی بصره خانه‌های خود را به موکب تبدیل کرده‌اند. یکی از زیبایی‌های این مسیر برپایی موکب سیار آن هم در آب برای زائران اربعین است.
 
کارشکنی صهیونیستی/ رژیم صهیونیستی به انتصاب نخستین سفیر عربستان در امور فلسطین واکنش نشان داده و گفته است، این رژیم اجازه افتتاح دفتر نمایندگی عربستان در اراضی تحت اشغال این رژیم را نخواهد داد.
 
آب عمان در شهر زاهدان/ وزیر صمت گفت: «تلاش ما این است که تا اواخر سال بعد پروژه انتقال آب دریای عمان به زاهدان برسد. ارزش این پروژه 160 هزار میلیارد تومان است 12/5 درصد پیشرفت داشته است.»
 
آتش به جان آمریکایی‌ها/ «جاش گرین» فرماندار هاوایی اعلام کرد، شمار قربانیان آتش‌سوزی هاوایی به 89 نفر افزایش یافت. این آتش‌سوزی مرگ‌بارترین آتش‌سوزی صد سال گذشته آمریکا لقب گرفته است.
 
ایرانی‌ها در هیرمند/ «کاظمی قمی» سفیر ایران در کابل گفت: «کارشناسان ایرانی برای اولین‌بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند و به‌زودی گزارش آن به دست ما می‌رسد.»
 
کرونا فعلاً نیست/ پس از ابراز نگرانی‌ها از سویه جدید کرونا، وزیر بهداشت گفت: «گونه جدید هنوز وارد ایران نشده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات