صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۹۹۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 24 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر جوان‌ها و انگیزه‌های جوان‌ها و جوان‌های کشور نباشند از دست مسئولین کشور کاری بر نمی‌آید، کار را در واقع جوان‌ها دارند انجام می‌دهند، حرکت و پیشرفت به دست جوان‌هاست.(1402/1/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
لطفا حاشیه‌سازی نکنید
خبر کنار گذاشتن محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزارت کشور جزو خبرهایی بود که روز گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت علت این کنار گذاشتن هم نامه‌ای بود که وی مدتی پیش به استانداری‌ها زده و محدودیت‌هایی را در ارتباط بین استانداری، فرمانداری‌ها و دیگر بخش‌های دولت با نمایندگان در ایام انتخابات اتخاذ نمود. موضوعی که باعث ناراحتی نمایندگان شد و رابط دولت و مجلس را وارد فاز جدیدی نمود که باعث برکناری معاون سیاسی وزارت کشور شد.
فارغ از حواشی پدید آمده به نظر می‌رسد در تغییر صورت گرفته با چند اشکال اساسی از سوی مجلس و دولت مواجهیم. اشکال اول اینکه نمایندگان با اینکه یک مقام اجرایی نیستند اما در فضای شهرستان‌‌ها خصوصاً شهرستان‌های کوچک محل رجوع مردم می‌باشند. حتی به علت اشکال در چهارچوب حکمرانی، نماینده مجلس گاه تأمین‌کننده مسائلی مانند آب، آسفالت و... نیز هست.
این در هم تنیدگی بین مسئولان اجرایی و نماینده مجلس با یک بخشنامه و یا دستورالعمل یک شبه قابل کنار گذاشتن نیست. از سویی هم این نکته درست است که باید عدالت انتخاباتی بین کلیه کاندیداها حتی نماینده مستقر رعایت شود. وزارت کشور و دولت باید بین عدالت انتخاباتی و تعامل با قوه مقننه مسیری باز کند که نه ارتباط با نمایندگان آسیب ببیند و نه به عدالت انتخاباتی خدشه‌ای وارد شود امری که در اقدام وزارت کشور لحاظ نگردید.
اشکال دوم به مجلس و نمایندگان برمی‌‌گردد که رواداری و صبر نمایندگان هم باید به آن اندازه باشد که با یک نامه‌ـ چه صحیح باشد و چه غلط‌ـ از تعامل با دولت خارج نشود. امروز بخشی از جامعه رواداری و صبر مجلس در قضیه معاون وزیر کشور را نپسندیدند و فضای رسانه‌ای پدید آمده علیه مجلس حاصل همین کم صبری بهارستان‌نشین‌هاست. سیاستمدار هوشمند و کارکشته با یک غوره سردی و با یک مویزه گرمی نمی‌کند.
اما اشتباه اصلی و بزرگ بی‌توجهی به دستور رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر است که به صراحت سه قوه را از اختلاف و دعواهای سیاسی بر حذر داشتند. آنچه رهبری فرمودند یک امر مولوی و لازم‌الاجرا بود. بارها گفته و نوشته شد که وظیفه دولت و مجلس نوشتن یک نقشه راه برای اجرایی کردن هم‌افزایی بین دولت و مجلس بود؛ اما این نقشه راه بعد از چند ماه نگاشته نشد و هر مدتی یک مسئله حاشیه‌ای بر متن غلبه می‌کند. حاشیه‌هایی که دودش به چشم ملت می‌رود و عرصه خدمت را به عرصه کشمکش‌های بی‌مورد تبدیل می‌کند.   
یعقوب ربیعی

 

▼ گزارش روز
اهداف یک حادثه تروریستی
شامگاه یک‌شنبه 22 مردادماه، یک فرد مسلح در یک حمله تروریستی قصد ورود به حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ(ع) در شیراز داشت که با اقدام به ‌موقع نیروهای حفاظت حرم مواجه شد. تروریست مسلح دو نفر را شهید و 8 تن دیگر را مجروح کرد.
گزاره خبری: 1ـ سایت خبری مشرق نیوز نوشت: «انجام سه عملیات تروریستی بافاصله یک هفته در سه ‌نقطه مجزا از هم در منطقه تفسیرهای قابل ‌توجهی دارد، در اقدام تروریستی اول در «الکحاله» نزدیک به منطقه بقاع افرادی مسلح به نیروهای حزب‌الله حمله کرده و یکی از رزمندگان مقاومت را به شهادت رساندند. در عملیات تروریستی دوم که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت بیش از ده سرباز ارتش سوریه در «جنوب رقه» کشته شدند. کمتر از دو روز پس‌ازاین دو عملیات سریالی یک اقدام تروریستی دیگر با همان ماهیت و هم‌عرض با دو واقعه روی‌داده در لبنان و سوریه در شهر شیراز روی داد.» 2ـ دبیر کل حزب‌الله لبنان با ابراز تسلیت به خاطر شهدای حملات تروریستی پاکستان، صحرای سوریه و مرقد شاه‌چراغ در شیراز، همزمانی این حوادث را به تحلیل گذاشته و می‌گوید «آن‌گونه به نظر می‌رسد که آمریکا قصد دارد گروه تروریستی داعش را به میدان‌های متعدد بازگرداند.» 3ـ البته ارتباط بین داعش و غربی‌ها یک موضوع قابل کتمان نیست چنانکه جورج گالوی نماینده اسبق مجلس انگلیس معتقد است که «داعش و القاعده دقیقاً آن چیزی نیست که به ما گفته ‌شده است. آنها درواقع ابزار سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌های غربی هستند. در سوریه ما پشتیبان هوایی، بنیان‌گذار و تأمین‌کننده سلاح داعش و نیروهای افراطی اسلام‌گرا بودیم.» 
گزاره تحلیلی: 1ـ رابطه داعش و آمریکا در حقیقت مانند رابطه کارگزار و کارفرما است. دولت جنایتکار آمریکا در دهه‌های اخیر، تأسیس، تجهیز و پشتیبانی بسیاری از گروهک‌های مسلح تروریستی از جمله داعش را در منطقه غرب آسیا بر عهده داشته است. دونالد ترامپ دو بار، اول در اوت 2016 دریکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود و سپس در نوامبر 2019 در جمع هوادارانش در می‌سی‌سی‌پی به‌صراحت گفت که «داعش را باراک اوباما و هیلاری کلینتون به وجود آوردند.» 2ـ رژیم مافیایی آمریکا که سیلی‌های پی‌در‌پی از جبهه مقاومت خورده و روند تحرکات جهانی این رژیم را در سراشیبی کاهش قدرت و اضمحلال سوق داده است. در حادثه تروریستی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاه‌چراغ(علیه‌السلام) سعی کرده با احیای برخی سلول‌های خفته داعش و تکرار حادثه سال گذشته شاه‌چراغ، اقتدار امنیتی کشور را به سخره بگیرد. 3ـ اما «و الله خیر الماکرین»‌، مکر شیطان بزرگ به خودشان بازگشت و حادثه سال گذشته نه‌تنها در آن وسعت تکرار نشد، بلکه این بار یک نیروی خدماتی حرم، پشت تروریست مسلح آموزش‌دیده را به خاک مالید و افتضاحی دیگر هم برای گروهک از هم‌گسیخته داعش و هم برای اربابش آمریکا رقم زد. 
4ـ آنچه مسلم است تحركات بدخواهان در آستانه شهريور 1402 مشابه پروژه سال گذشته آغاز شده، اما در سوى ديگر علاوه بر هوشيارى نهادهاى انتظامى و امنيتى اين بار تجربه تلخ مردم ايران از پيامدهاى آشوب، اغتشاش و بر هم ريختن نظم اجتماعى نيز می‌تواند مانع از تكرار تجارب تلخ گذشته شود.     
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
اشتباه می‌کنید آقای مرعشی
چند روز پیش مرعشی عضو حزب کارگزاران گفته بود که اگر ترامپ و روحانی دیدار می‌کردند تحریم‌ها لغو می‌شد. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات مرعشی در توئیتی نوشته «ترامپ سه بار با رهبر کره شمالی دیدار کرد و به گفته خودش، نامه‌های عاشقانه هم با کیم جونگ اون رد و بدل کرد و به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر روی خاک کره شمالی پا گذاشت اما ذره‌ای از تحریم‌های کره شمالی رفع نشد.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ آمریکایی‌ها به فکر سلطه بر آرژانتین
انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در حالی قرار است روز 22 اکتبر برگزار شود که این کشور حوزه آمریکای لاتین با معضلات جدی اقتصادی از جمله تورم لجام‌گسیخته روبه‌رو است و نرخ سالانه تورم در آن بیش از 100 درصد است. خاویر میلی نامزد 52 ساله‌ راست افراطی انتخابات ریاست‌‌جمهوری آرژانتین که خود را نامزدی مخالف نخبگان سیاسی و ضد سیستم معرفی می‌کند، در جریان رقابت مقدماتی که بیش از 35 میلیون رأی‌دهنده آرژانتینی واجد شرکت در آن بوده‌اند، توانسته از رقبای خود پیشی بگیرد. آنچه اما در این میان جلب توجه می‌کند، تلاش خاص هر دو حزب دموکرات‌ و جمهوری‌خواه آمریکا در حمایت از نامزد ملی‌گرای افراطی در بوئنوس آیرس است. گرچه میان حزب دموکرات و جریان ملی‌گرای افراطی در آرژانتین که طرف‌دار ترامپ است، تعارضاتی وجود دارد اما بررسی رویکرد مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد که آنها این بار قصد دارند از فضای اقتصادی بحران‌زده در آرژانتین در راستای پیش‌برد اهداف و منافع خود استفاده کنند. 
 
2ـ به عصر حجر بر می‌گردید
این روزها لفاظی و دعوای بین حزب‌الله و صهیونیست‌ها توسعه یافته است. سیدحسن نصرالله در پاسخ به تهدیدات اخیر صهیونیست‌ها گفت «چند روز پیش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صدها متر دورتر از مرز ایستاد و تهدید کرد، او گفت که لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانند...  آنچه که جدید است، کاری است که مقاومت می‌تواند انجام دهد و این چیزی است که رژیم صهیونیستی درک می‌کند. تمام مراکز ارتباطی، نیرو، برق‌ـ همه اینها با وجود همه موشک‌های پاتریوت و گنبد آهنین، در تیررس موشک‌های دقیق است. ممکن است به زیرساخت‌ها آسیب وارد شود. اسرائیل ضعیف‌تر از آنچه بود و مقاومت بسیار قوی‌تر از آنچه بود، است.» نصرالله تهدید کرد «ما هم اهدافی داریم، فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی، پایگاه‌های نیروی هوایی، ایستگاه‌های توزیع برق، تأسیسات آبی، تأسیسات ارتباطی، زیرساخت‌ها، پایانه‌های نفتی، بنزین و آمونیاک، و دیمونا هم هست. همه اینها از اهداف موشک‌های دقیق خواهد بود.»
 
3ـ پیشنهاد حاج قاسم برای کمک به عربستان
وزیر امور خارجه در خاطره‌ای از شهید سلمانی گفت «زمانی که معاون وزیر خارجه بودم و داعش در حال اوج‌گیری و قدرت‌گیری بود و بیش از 60 درصد خاک سوریه به تصرف داعش درآمده بود و بیش از یک سوم اراضی عراق در کنترل داعش بود، این گروه تروریستی عملیات‌هایی در داخل عربستان انجام می‌داد. سردار سلیمانی به بنده گفتند؛ در سفری که به عربستان می‌روید به مسئولان عربستان بگویید با وجود اختلافاتی که با هم داریم اما اگر روزی مورد حمله داعش قرار گرفتید روی ما حساب کنید و برای کمک به عربستان در مبارزه با داعش آماده‌ایم. حضور نیروهای نظامی در خلیج‌فارس آسیب‌پذیری را نشان می‌دهد و این هیاهو‌ها و جنجال‌ها کمکی به امنیت خلیج‌فارس نمی‌کند و کشورهای خلیج‌فارس همه علاقه‌مند هستند که سهم اصلی را در تأمین امنیت منطقه را داشته باشند.»
 
4ـ انتقام قطعی است
اسماعیل کوثری نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: «اقدام تروریستی در حرم شاهچراغ اقدام کوری بود که در وهله اول با هدف تحت شعاع قرار دادن‌ اخبار خوب‌ روزهای گذشته مبنی بر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای مختلف صورت گرفته است. اقدامات لازم برای شناسایی عوامل و آمران این اقدام تروریستی در دستور کار دستگاه‌های امنیتی قرار گرفته و به زودی اخبار آن به صورت عمومی اعلام خواهد شد. مردم مطمئن باشند و‌ خیال‌شان آسوده باشد که جمهوری اسلامی انتقام دردناکی از عوامل و آمران این اقدام تروریستی خواهد گرفت که درد آن را به خوبی حس می‌کنند»
 
 
▼ اخبار کوتاه
بی‌بی رو به زوال/ لاپید نخست‌وزیر سابق و رهبر فعلی اپوزیسیون اسرائیل در حمله‌ای تند به کابینه نتانیاهو اعلام کرد «شما نمی‌توانید تندروهایی که تا مدتی قبل هدف دستگاه اطلاعاتی بوده‌اند را وارد کابینه کنید و خود آنها را به عنوان مسئول امنیت برگزینید!» لاپید همچنین با شکست خورده دانستن تجربه کابینه کاملاً دست راستی نتانیاهو پیش‌بینی کرد عمر ائتلاف حاکم بر رژیم اسرائیل به پایان سال 2023 میلادی کفاف ندهد.
 
اصلاح‌طلبان لوچ شدند/ بهزاد نبوی، چهره برجسته جریان اصلاحات درباره نحوه رفتار اصلاح‌طلبان گفت «برخی اصلاح‌طلبان سال گذشته فکر کردند کار تمام است؛ گفتند سر ما بی‌کلاه نماند. اصلاح‌طلبان لوچ شده‌اند. بعضی از دوستان فکر می‌کنند با شعار جوانگرایی یا استفاده از خانم‌ها جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد.»
 
کارنامه نمایندگان در دست اصولگرایان/ رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پیرامون نحوه انتخاب لیست اصولگرایان گفته «برای مجلسی‌های عضو شورا کارنامه درست کردیم. در این کارنامه 150 شاخص برای ارزیابی نمایندگان تعریف‌ شده و ما می‌توانیم بر اساس آن تصمیم بگیریم که کدام نماینده را دوباره به مردم معرفی کنیم.»
 
فریضه جهاد تبلیغ/ حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تأکید عرضه دین با ادبیات جوان امروز، گفت: ما امروز به تبلیغ احتیاج نداریم، بلکه به جهاد تبلیغ احتیاج داریم و به تعبیر رهبر انقلاب باید تبلیغ تهاجمی داشته باشیم، یعنی به بخش‌هایی از وضع خراب دشمن حمله کنیم.
 
جنگ شناختی یعنی این/ حامد شیرخدا در واکنش به آتش‌سوزی اخیر آمریکا در توئیتی نوشت «در آمریکا شهری خاکستر شد و کسی متوجه نشد و در ایران یک ساختمان (متروپل) ریزش کرد و یا ساختمانی آتش گرفت(پلاسکو) تا چند ماه تیتر اول اخبار دنیا بودیم. به این می‌گویند جنگ شناختی در سایه جنگ رسانه.»
 
دلارزدایی روسی/ بانک روسیه در بررسی ریسک‌های مالی ماهانه خود که این هفته منتشر شد، اعلام کرد که کاهش نرخ مبادله روبل در برابر ارزهای خارجی اصلی، بسیاری از روس‌ها را وادار کرده است که دارایی‌های دلار و یورو خود را بفروشند.
 
مقاومت با تمام وجود/ سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز گذشته پیرامون نحوه حمایت شهید سلیمانی از جریان مقاومت گفت «حاج قاسم با روح، بدن، عقل، عاطفه، قلب و با تمام وجود، در جنگ تموز همراه ما بود.»
 
این بخش محرمانه است/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد نمی‌تواند جزئیات تکمیل توافق تبادل زندانی با ایران را افشا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات