صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۲۷

رمزگشایی از یک نظرسنجی در آمریکا/ نشتی آرای ترامپ در ایالات حساس!

نظرسنجی‌های جدید در ایالات متحده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با وجود برخورداری از حمایت بالای جمهوریخواهان، اقبال عمومی لازم را برای کسب عنوان ریاست جمهوری ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

این روز‌ها بازار نظرسنجی‌ها در آمریکا داغ‌تر شده و اصرار ترامپ مبنی بر حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این روند را تشدید کرده است. ضمن آنکه رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان نیز عملاً آغاز شده و فعلاً ترامپ شانس خود را نسبت به دی سانتیس و دیگر نامزد‌های این حزب برای حضور در دور نهایی انتخابات و رقابت با بایدن بیشتر می‌بیند. اما در این میان، موانعی علیه ترامپ به وجود آمده که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به پاشنه آشیل وی در انتخابات تبدیل شود، البته با فرض اینکه قطعاً وی بتواند در این آوردگاه سیاسی حضور پیدا کند و مانعی در برابر وی وجود نداشته باشد!

نظرسنجی‌های جدید در ایالات متحده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با وجود برخورداری از حمایت بالای جمهوریخواهان، اقبال عمومی لازم را برای کسب عنوان ریاست جمهوری ندارد. پس از صدور هر کیفرخواست جدید علیه دونالد ترامپ، او به خود می‌بالد که جایگاهش در میان جمهوریخواهان فقط بهبود می‌یابد، اما یک نکته در این میان وجود دارد. اینکه افزایش آرای وی در میان رای‌دهندگان جمهوریخواه، مصادف با کاهش آرای وی در نزد رای‌دهندگان مستقل بوده است! این به معنای تکرار شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود مگر آنکه وی بتواند به مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، اکثریت نسبی رای‌دهندگان مستقل (بالای ۵۵ درصد از آنها) را با خود همراه سازد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا فعلاً فاصله زیادی تا رسیدن به این نقطه دارد!

نظرسنجی جدید چه می‌گوید؟
رمزگشایی از نظرسنجی جدید صورت گرفته در خصوص وضعیت انتخاباتی ترامپ در این خصوص می‌تواند مفید باشد!
بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز ملی افکارسنجی، تقریبا دو سوم جمهوریخواهان یعنی ۶۳ درصد در حال حاضر می‌گویند که تمایل دارند رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دوباره این سمت را به عهده بگیرد. این میزان بالاتر از ۵۵ درصد جمهوریخواهانی است که در ماه آوریل، زمانیکه ترامپ با مجموعه‌ای از اتهام‌های مجرمانه مواجه شد اعتقاد به این مساله داشتند. اکنون ۷ نفر از ۱۰ جمهوریخواه نظر مساعدی در مورد ترامپ دارند در حالیکه این میزان در مقایسه ۶۰ درصد دو ماه گذشته افزایش یافته است. این درحالی است که ترامپ با آسیب‌پذیری‌های زیادی در انتخابات ریاست جمهوری مواجه است، چونکه بسیاری از آمریکایی‌ها مخالف رئیس‌جمهور شدن او هستند. درحالیکه اغلب جمهوریخواهان (۷۴ درصد) گفتند که آن‌ها از وی در نوامبر ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند، ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها "قطعاً" در صورت نامزدی وی در انتخابات از ترامپ حمایت نمی‌کنند. ۱۱ درصد دیگر نیز ابراز کردند که "احتمالاً" از رئیس‌جمهوری سابق در نوامبر ۲۰۲۴ حمایت نمی‌کنند. به عبارت بهتر، حدود ۶۴ درصد از شهروندان آمریکایی به صورت نسبی یا مطلق، مخالف حضور ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی هستند. این میزان، شامل درصد بالایی از رای‌دهندگان مستقل می‌شود که می‌توانند صحنه و نتیجه بازی را در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تغییر دهند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ (مصاف ترامپ -کلینتون)، رای‌دهندگان مستقل در این ایالات تبدیل به برگ برنده ترامپ شدند، اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و در رقابت رئیس‌جمهور سابق و کنونی آمریکا، تبدیل به پاشنه آشیل ترامپ و جمهوریخواهان گردیدند!

نگرانی سران حزب جمهوریخواه
اصلی‌ترین بازنده این نظرسنجی، سران حزب جمهوریخواه هستند! آنها شدیداً نگران هستند که کاهش آرای ترامپ در نزد رای‌دهندگان مستقل، منجر به شکست مجدد آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ شود. این شکست درحالی می‌تواند تحقق پیدا کند که افکار عمومی آمریکا نسبت به عملکرد بایدن نیز شدیداً ناراضی هستند، اما مخالفت مطلق برخی از آن‌ها با رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند سبب گردش آرای سلبی (آرایی که از ترس رقیب به سود یک نامزد به گردش در می‌آید) شود. بایدن نیز اساساً بر روی همین فرمول جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حساب بازکرده است.
این یافته‌ها، باور‌های برخی از رقبای ترامپ برای نامزدی حزب جمهوریخواه را تقویت می‌کند؛ آن‌هایی که دوران ریاست جمهوری وی را تحسین می‌کنند، اما هشدار می‌دهند او نمی‌تواند در انتخابات عمومی زمانیکه باید ورای پایگاه حزب جمهوریخواه رای جمع کند، پیروز شود. وی با وجود حاشیه رای ۷ میلیونی در انتخابات سال ۲۰۲۰، به جو بایدن نامزد حزب دموکرات باخت، شکست در انتخاباتی که به ادعای وی تقلب در آن صروت گرفته بود. اکنون بایدن نسبت به نظرسنجی‌هایی که نشان‌دهنده رویگردانی مستقل‌ها از ترامپ می‌باشد اصلا ناراضی نیست! او می‌تواند به مانند انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ بدون انجام هیچ‌گونه عمل موثری در کاخ سفید و در قبال شهروندان کشورش، با استناد به آرای سلبی وترسی که در میان برخی شهروندان آمریکا نسبت به بازگشت ترامپ و ترامپیسم به صحنه سیاسی و اجرایی واشنگتن وجود دارد انتخابات پیش رو را نیز به سود خود خاتمه دهد. در این معادله، اساسا اقناع افکار عمومی یا انجام اقداماتی به سود آن‌ها در عرصه گوناگون، اهمیتی برای دموکرات‌ها وشخص بایدن ندارد! اکنون برای آن‌ها پیروزی مجدد در انتخابات مهم است، حتی به قیمت گردش گسترده آرای سلبی!

آیا ترامپ انصراف می‌دهد؟
در این میانه گزینه‌ای به نام عدم حضور ترامپ در انتخابات با اصرار سران حزب جمهوریخواه مطرح شده که فعلاً نشانه‌ای دال بر تحقق آن وجود ندارد! برخی از جمهوریخواهان که به حزب فشار می‌آورند تا از ترامپ صرف نظر شود، بر این باور هستند که جایگاه او از زمان انتخابات ریاست جمهوری قبلی به علت نقش او در شورش ۶ ژانویه در کنگره آمریکا، بدتر شده است. نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که میزان نفرت عمومی از بایدن تا حدودی کمتر از ترامپ است! مخالفت با انتخاب مجدد بایدن چندان ریشه‌دار نیست. رئیس جمهور ۸۰ ساله، که در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها تنها با رقبای اسمی روبرو است، خوش‌بینی در میان رای‌دهندگان نسبت به او وجود ندارد به ویژه به خاطر سن. با اینحال فقط ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که "قطعاً" در انتخابات عمومی از او حمایت نمی‌کنند و ۱۱ درصد دیگر گفته‌اند که "احتمالاً" از او حمایت نمی‌کنند. در همین حال، اتهام‌ها علیه او در ایالت جورجیا و واشنگتن توجه ترامپ را به نارضایتی‌هایش درمورد انتخابات گذشته معطوف کرده است؛ مساله‌ای که دستیاران و متحدان او ماه‌ها از ترامپ خواسته‌اند تمرکز خود را روی برگزاری جلسات و رویدادهایش محدود کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات