صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۰۱۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 30 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از بخش‌های مهم فعالیت دشمن مخدوش کردن چهره‌ سپاه است، مخدوش کردن چهره‌ بسیج است؛ چرا؟ به همین علت؛ چون سپاه جذاب است، چون بسیج جذاب است؛ این جذابیت، آنها را نگران می‌کند، آنها را سراسیمه می‌کند، مجبورند مخدوش کنند. با خبر دروغ، با شایعه‌ دروغ، با انواع و اقسام حیله‌ها و شگردها می‌خواهند این الگوگیری وجود نداشته باشد، این یادگیری‌ها وجود نداشته باشد، این یارگیری‌ها وجود نداشته باشد.(1402/5/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
تلخی‌ها و شیرینی‌های حادثه شیراز
واقعه تروریستی شیراز هر چند از یک منظر تلخ و ناگوار بود و غبار غم بر دل و جان مردم ایران و به ویژه اهالی شهر شیراز نشاند؛ اما در کنار این رخداد اندوهگین، صحنه‌هایی خلق شد که دل‌های سوزناک و جراحت‌دیده را التیام بخشید. از فداکاری پسری که وقتی صدای تیر و بوی باروت همه جا را پر کرده، به کمک پدر می‌شتابد تا پدری که پسر خردسالش را از چند قدمی تروریست دور می‌کند، شگفتانه‌های رویداد شیراز به شمار می‌آید. نقطه اوج ایثار نیز با از خودگذشتگی «فرزاد بادپا» خلق و مجاهدت او در تاریخ ماندگار شد. با دست خالی دنبال یک تروریست مسلح دویدن که ممکن بود آماده انتحار نیز باشد، فقط از یک فرد پرورش یافته در مکتب اهل بیت(ع) و از خادم حضرت شاهچراغ برمی‌آید.
مشاهده همه این فداکاری‌ها سبب نمی‌شود تا نقش نیروهای امنیتی، که در این رویداد و ده‌ها پروژه ضدامنیتی به موقع وارد شده و از وقوع حوادث بزرگ و غمبار جلوگیری کردند، به چشم نیاید و یک رخداد از منزلت و مجاهدت آنان نزد ملت نمی‌کاهد. در همین زمینه برخی با اغراض گوناگون کوشیدند به‌گونه‌ای وانمود کنند که اثری از حضور نیروهای امنیتی نبوده است! در این باره گفتنی است، دقیقاً پس از حادثه سال گذشته شیراز، لایه دوم امنیتی حرم مطهر حضرت شاهچراغ در اختیار عناصر نظامی قرار گرفته است. در همین قضیه اخیر شیراز به محض ورود فرد تروریست به حرم و شلیک تیر، سه نفر از نیروهای امنیتی راه ورود او را به سمت صحن و ضریح و محل تجمع مردم مسدود کرده و در مرحله بعد نیروهای امنیتی او را در محاصره خود در می‌آورند.
این نکته مهم را باید مد نظر قرار داد که اگر نیروهای نظامی که لایه دوم امنیت حرم مطهر به آنان سپرده شده، بر سر راه فرد تروریست قرار نمی‌گرفتند و تروریست را به سمت دیگر حرم نبرده و در محاصره قرار نمی‌دادند، او در کسری از زمان خود را به محل تجمع مردم می‌رساند و وقوع یک فاجعه قطعی بود و اکنون ملت ایران و مردم شیراز داغدار ده‌ها نفر از هموطنان و همشهریان خود بودند. برای اینکه در نظر بیاوریم با وقوع واقعه دردناک و عظیم چقدر فاصله کمی وجود داشته، لازم است گفته شود که از زمان ورود فرد تروریست به ورودی حرم تا هنگام دستگیری او کمتر از 30 ثانیه زمان سپری می‌شود. سخن اصلی در اینجا آن است که با روایت صحیح و کامل از واقعه تلخ شیراز نگذاریم صحنه‌های ماندگار آن، که رایحه دل‌انگیز ایثار و مجاهدت از آن ساطع شده، به حاشیه سپرده شود.     
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
عقب‌نشینی معنادار جو بایدن
«جو بایدن» چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا در آستانه سال انتخاباتی پیش رو در ایالات متحده در حوزه سیاست خارجی به گونه‌ای دستاوردسازی کند تا بتواند سبد رأی خوبی را کسب کند. با وجود اینکه سیاست‌های کلی ایالات متحده بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، «بحران‌سازی و استفاده از این بحران‌ها می‌باشد» (همانند قضیه اوکراین)؛ اما جو بایدن در تلاش است تا برای جلب آرای عمومی مردم و همچنین کسب و ارتقای وجهه عمومی خود، ایالات متحده را داعیه‌دار از بین بردن تنش‌ها و بحران معرفی کند. معرفی آمریکا به منزله ناجی و لوکوموتیوران اصلی حرکت‌های صلح‌آمیز و ایده‌پرداز اصلی گفتمان و مذاکره در دنیا تنها بخشی از سیاست‌های رسانه‌ای دولت آمریکا به شمار می‌رود. در همین راستا توجه به چند نکته ضروری است.
نخست اینکه کاهش تنش‌های اخیر ایالات متحده با جمهوری اسلامی در پازل تلاش برای جلب آرای عمومی انتخابات پیش رو قابل بررسی و تحلیل است. کاهش اصطکاکات، مذاکرات مسقط، آزادسازی جاسوسان آمریکایی، مذاکرات هسته‌ای و... همه به دلیل آن است که بایدن به دنبال کسب موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی خود است تا بتواند از این طریق سرپوشی بر ناکارآمدی داخلی خود و محبوبیت بسیار پایین خود بگذارد. طبق آخرین نظرسنجی‌های آمریکایی، تنها 41 درصد محبوبیت برای بایدن و تیم اجرایی او ثبت شده است. موضوعی که حالا یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، زنگ هشدار جدی را برای دموکرات‌ها و بایدن به صدا در آورده است.
دوم اینکه تغییر رفتار بایدن در سیاست خارجی محصول واقعیات میدانی نیز هست. ایالات متحده در سال گذشته تلاش کرد تا با تمام ظرفیت خود با ایجاد یک اغتشاش و فتنه داخلی در ایران، بی‌نظمی را به داخل کشور کشانده و موجب هرج و مرج و ناآرامی و بحران‌سازی برای جمهوری اسلامی شود؛ اما با حضور مردم در تجمع‌های 13 آبان و 9 دی و همچنین با اشرافیت نیروهای امنیتی و نظامی با ناکامی مواجه شد. از سوی دیگر، پس از چندین بار سنجش توان و جرئت نظامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا و اثبات توان داخلی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون دولت بایدن به این نتیجه رسیده است که با جمهوری اسلامی نه «تقابل»، بلکه باید «تعامل» داشته باشد.
سومین مورد اینکه باتلاق اوکراین به گونه‌ای غرب را در درون خود فرو برده است که دیگر توانی برای مبارزه و مقابله در جبهه‌های دیگر را ندارد. تصورات عمومی مبنی بر دفاع ناتو از خاک اوکراین رنگ باخته است و عملاً سیاست فرسایشی کردن جنگ از سوی ایالات متحده در دستور کار قرار گرفته است. روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در گزارشی مدعی شده است، ایالات متحده در حال انجام یک توافق غیر رسمی گسترده با تهران است. این گزارش ادعا دارد بخشی از توافق حاصل توان تسلیحاتی روزافزون ایرانی‌هاست. ضمن اینکه این گزارش نشان‌دهنده توان بسیار بالا و راهبردی تجهیزات نظامی ایرانی است و نشان می‌دهد، بایدن به گونه‌ای تلاش دارد تا شکست در اوکراین را با تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی لاپوشانی کند.
در نهایت نکته اصلی این است که مبادله اخیر زندانیان با آمریکا نشان‌دهنده قدرت میدانی جمهوری اسلامی و نیاز دموکرات‌ها برای جلب آرای عمومی در انتخابات پیش روست. هرچند لابی‌های صهیونیستی و گروه‌های طرفدار جنگ در آمریکا مانع از هر گونه تنش‌زدایی و حل مسئله‌ای هستند. البته نباید این انگاره در ذهن مخاطب شکل بگیرد که این رفتار آمریکایی‌ها یک رفتار راهبردی است؛ بلکه آنچه در حال اتفاق افتادن است یک رفتار تاکتیکی و از سر عجز تعبیر و تفسیر می‌شود.     
رامین نصیری
 
 
▼ اخبار 
1ـ جرزنی قبل از توافق احتمالی
پس از «هانگبی» حالا وزیر امور راهبردی صهیونیست‌ها در مصاحبه با رسانه‌های خارجی به احتمال عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی اشاره کرده است. وی درباره احتمال اینکه توافق شامل پروژه هسته‌ای عربستان باشد، گفت: «کشورهایی در خاورمیانه وجود دارند که می‌توانند انرژی هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی داشته باشند. این داستانی متفاوت از برنامه تولید سلاح‌های هسته‌ای است.» وی با بیان اینکه عربستان می‌تواند از فردا غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند، گفت: «آنها می‌توانند برای این کار به فرانسه یا چین بروند.» سؤال این است که اگر آنها به این سمت بروند، بدون دخالت آمریکا چه اتفاقی می‌افتد. اما «لاپید» رهبر فعلی اپوزیسیون صهیونیست‌ها در پاسخ به این اظهارات «ران درمر» گفت: «اظهارات او مبنی بر اینکه اسرائیل با برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی مخالفت نخواهد کرد، چون کشورهای دیگری در خاورمیانه دارای برنامه هسته‌ای هستند، در واقع نادرست است و امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد. تنها کشوری که در خاورمیانه به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای اورانیوم را غنی می‌کند، ایران است. به گفته لاپید، می‌توان به توافقی دست یافت که امنیت اسرائیل را تقویت کند، بدون اینکه امضاکننده دارای غنی‌سازی اورانیوم در خاورمیانه باشد.»
 
2ـ وقتی متهم شاکی می‌شود
«قربانی» معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی گفته است: «به متهم که رسیدگی نشود، مدعی‌العموم می‌شود. آقای ‎همتی، رئیس کل سابق ‎بانک مرکزی مصداق بارز همین مَثَل است. همتی در سال 1399 در پی بحران کرونا درخواست یک وام 5 میلیارد دلاری در قالب ابزار تأمین مالی سریع (RFI) از صندوق بین‌المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و... را به آنها داد! صندوق این اطلاعات را در مجله چشم‌انداز اقتصاد بین‌المللی چاپ کرد و تازه کاشف به عمل آمد که همتی چه کار خبطی کرده است. حالا که پول‌های بلوکه شده در کره،آزاد شده، جناب همتی که برای وام نگرفته از صندوق همه خواسته‌های‌شان را، آن هم در بحبوحه یک جنگ اقتصادی اجابت کرد، در جایگاه مدعی‌العموم نشسته که شما نگذاشتید ما وام بگیریم و آزادسازی پول‌های‌مان در کره هنر نیست!»
 
3ـ خودرو روی شیب نزولی
بر اساس آمارها، طی نزدیک به شش ماه اخیر قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی در بازار به‌طور میانگین 22 درصد و در برخی خودروها تا 30 درصد کاهش یافته است. این آمارها نشان می‌دهد، از اوایل اسفندماه 1401 تا هفته آخر مردادماه 1402 قیمت خودروی پراید 131 در بازار با کاهش 34 درصدی روبه‌رو شده است. 207 اتومات با 29 درصد، لاماری و هایما S7 پلاس با 23 درصد، تارا اتومات با 22 درصد و هایما S5 با کاهش قیمت 21 درصد ازجمله خودروهایی هستند که طی حدود شش ماه اخیر قیمت آنها کاهش قابل‌ توجهی داشته است. گفتنی است، کارشناسان و فعالان بازار خودرو دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو را کاهش فعالیت‌های سفته‌بازان در نتیجه کاهش نرخ ارز، ایجاد ثبات نسبی در شاخص‌های اقتصاد کلان، کاهش نسبی انتظارات تورمی، افزایش تیراژ تولید و امیدواری از تحقق وعده واردات خودرو می‌دانند.
 
4ـ غول‌های آینده را بشناسیم
بر اساس برآورد مؤسسه بین‌المللی PWC چهار عضو از پنج عضو بریکس، یعنی چین، هند، روسیه و برزیل تا سال 2050 جزء ده اقتصاد برتر جهان خواهند بود.‌ این برآورد و پیش‌بینی‌های مشابه بیان می‌دارد که آمریکا دیگر قدرت نخست اقتصادی جهان نخواهد بود و به رتبه سوم اقتصادی جهان سقوط خواهد کرد.‌ تضعیف قدرت اقتصادی آمریکا موضوعی است که بارها مقامات آمریکایی، از جمله ترامپ به آن اشاره کرده‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
رکوردزنی بدون توافق/ «منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: «ماه گذشته بیش از 5/1 میلیون بشکه نفت فروختیم. این آمار زمانی که دولت را تحویل گرفتیم از رقم حدود 200 تا 300 هزار بشکه بود. متوسط شاخص رشد در پنج سال قبل از دولت سیزهم، نزدیک به صفر بوده است. اکنون متوسط شاخص رشد در دو سال گذشته بیش از 4 درصد بوده است. میزان نقدینگی 15 درصد مهار شده و کاهش داشته است و براین اساس به تدریج می‌توانیم نرخ تورم را کاهش دهیم.»
 
دریایی که آب می‌رود/ بر اساس سناریوهای گوناگون، سطح آب دریای خزر تا پایان قرن حاضر 9 تا 18 ‌متر پایین خواهد آمد. سطح دریای خزر به صورت فزاینده‌ای پایین‌تر می‌آید و شتاب کاهش آب در حال افزایش است. با توجه به اینکه آب‌های بخش روسیه و ترکمنستان خزر کم عمق است، با افت 9 متری آب، حدود 24 درصد از مساحت سطح خزر کوچک خواهد شد و اگر 18 متر آب افت کند، 34 درصد از سطح این دریاچه خشک خواهد شد!
 
راهزنی جدید آمریکایی‌ها/ «آسوشیتدپرس» با رصد تردد کشتی‌ها اعلام کرده است، آمریکا شروع به تخلیه نفت خام توقیف‌شده ایران در ساحل تگزاس کرده است. پیشتر در خبرها آمده بود با وجود صدور مجوز دولت آمریکا برای تخلیه نفت، تمایلی به تخلیه وجود ندارد؛ چون نماینده‌های تجاری نگران هستند اگر کشتی‌ای اقدام به انتقال نفت ایران کند، از سوی مشتری‌ها کنار گذاشته خواهد شد.
 
دیدار بدون پیش‌شرط/ یک مقام آمریکایی روز یک‌شنبه ادعا کرد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور «بدون پیش‌شرط» آماده دیدار با رهبر کره شمالی است! سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت، «پیونگ یانگ» به پیشنهاد واشنگتن «پاسخ مثبت» نداده است. آمریکا در سال‌های گذشته سه دیدار با رهبر کره شمالی ترتیب داد که هیچ نتیجه‌ای برای پیونگ یانگ نداشت.
 
کاپیتولاسیون در آلمان؟/ روز شنبه دو نظامی آمریکایی یک شهروند آلمانی را در غرب آلمان با ضربات چاقو کشتند. حالا پلیس آلمان خبر داده است، این دو قاتل را بازداشت کرده؛ اما آنها را برای محاکمه تحویل مقامات آمریکایی داده است. پلیس گفته است، این دو نظامی آمریکایی طبق اساسنامه ناتو محاکمه می‌شوند.
 
کوثر خاص می‌شود/ مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفته است: «موشک‌ها و راکت‌های هوشمند در حال پیاده‌سازی روی جنگنده کوثر است و رادار خاصی را برای این جنگنده آماده کرده‌ایم.»
 
شندرغاز پرورشی/ معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفته است: «بودجه پرورشی ما برای هر دانش‌آموز تقریباً روزانه 165 تومان است!»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات