صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۱۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رئیس‌جمهور آمریکا برای نجات این گروگان‌ها [لانه جاسوسی] دست به حمله‌ نظامی پنهانی و شبانه به ایران زد. جاسوسان‌شان را در اینجا بسیج کردند، مقدمات فراوانی فراهم کردند، آدم دیدند، جا دیدند، با هلیکوپتر و هواپیما حمله کردند، آمدند که طبس پیاده شوند و از آنجا بیایند و به خیال خودشان گروگان‌ها را خلاص کنند و ببرند؛ که آن ماجرای معروف طبس اتفاق افتاد، خدای متعال آبروی اینها را برد، هواپیماها و هلیکوپترهاشان آتش گرفت و مجبور شدند از همان طبس برگردند و بروند.(1389/8/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
راز توصیه به همدلی و هم‌افزایی
سال 1402 سال برگزاری دو انتخابات بزرگ است که هر یک می‌تواند در شکل‌گیری سرنوشت کشور در آینده مؤثر باشد و حتی در انتخابات 1404 هم می‌توان آثار این انتخابات را مشاهده کرد. اهمیت این چنینی انتخابات است که بازیگران مختلف داخلی و خارجی را به خود جلب کرده و همگی تلاش خواهند کرد تا اهداف خود را در آن دنبال کنند.
با این مقدمه می‌توان به استقبال فهم یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت که در خطبه‌های نماز عید فطر بر همکاری همه‌جانبه مسئولان اشاره داشتند و فرمودند: «یک راهبرد بسیار مهم و اساسی، همکاری همه‌ مسئولان کشور در نیروهای سه‌گانه است که بحمدالله همه اینجا حضور دارید، و آحاد مردم هم که بحمدالله تشریف دارند و بعد هم [مردمی که] در سرتاسر کشور این سخن را خواهند شنید: قوای سه‌گانه باید همدلی کنند، همکاری کنند، هم‌افزایی کنند؛ قانون اساسی برای تشکیل این سه قوه ترتیب خوبی داده است. اگر چنانچه این سه قوه با هم به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ‌وجه گره نمی‌خورد، مشکل پیدا نمی‌کند. [مسئولان کشور] مانع همدیگر نشوند؛ راه را برای همدیگر هموار کنند، باز کنند. خود مسئولان کشور‌ـ چه نمایندگان مجلس، چه مدیران قوه مجریه و قضائیه که در بین این جمعیت حضور دارندـ متوجهند که این همکاری و هم‌افزایی و همدلی را چگونه می‌توان به وجود آورد؛ این امروز یک راهبرد کلی است.»
این اظهارات با توجه به این ملاحظه ارایه می‌شود که با رأی و خواست اکثریت مردم، جریان انقلابی بر هر سه قوه حاکم بوده و انتظار از آنان هماهنگی حداکثری است. اما تذکر رهبری حکایت از دغدغه‌ای در این زمینه دارد. در این باره باید گفت: هر چند همگرایی‌های در دو سال گذشته بین قوای سه‌گانه وجود داشته، اما انتظار جامعه و رهبری انتظار بیشتری است تا با این همگرایی حداکثری، راه برای حل مشکلات کشور هموارتر شود.
دوم اینکه؛ در سالی که سال انتخابات است و مجلس یازدهم سال پایانی خود را سپری می‌کند، ظرفیت‌هایی برای واگرایی‌هایی معطوف به رقابت‌های انتخاباتی وجود دارد و تریبون‌هایی در مجلس با نگاه نقد دولت، نیم نگاهی به صندوق رأی خواهند داشت که این امر می‌تواند راهبرد همدلی و همکاری و هم‌افزایی را تهدید و تضعیف نماید. توصیه رهبری در ابتدای سال اقدامی پیشگیرانه برای مراقبت از نیفتادن در دام رقابت‌های سیاسی واگرایانه‌ای است که دود آن بر چشم ملت خواهد رفت و کار خدمت‌رسانی دولتمردان به ملت را از توان حداکثری خواهد انداخت.     
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
تیرهایی به در بسته
«شرایط انقلابی» یکی از مهم‌ترین کلید واژه‌هایی است که جریان ضد انقلاب خارج‌نشین در کل دوران انقلاب اسلامی برای وضعیت جامعه سیاسی ایران تحلیل می‌کرد. آنها از سال 1358 می‌گفتند که در آینده نزدیک، در ایران انقلاب دیگری رخ می‌دهد.
گزاره‌های خبری: 1ـ «سیدعطاءالله مهاجرانی» در نشست «ایران آینده؛ بیم‌ها و امیدها» در رایزنی فرهنگی ایران در پاریس اظهار داشت: «اکثریتی از مخالفان عمر بیش از چهار سال به جمهوری اسلامی نمی‌دادند. یکی از آنها داریوش همایون بود.» این مختص به ضدانقلاب داخلی نبود چنانچه جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در سال 1396 در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس اظهار داشت: «انقلاب اسلامی ایران نباید به جشن چهل ‌سالگی‌اش برسد.» 2ـ محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «نظام سقوط خواهد کرد؟ سال 1358 قرار بود جمهوری اسلامی با رمز «خودمختاری خلق‌ها» سرنگون بشود سال 1359 صدام با رمز «فتح ۳ روزه» به دنبال سقوط جمهوری اسلامی بود. سال 1367 مجاهدین با رمز «امروز مهران فردا تهران» خواب براندازی می‌دیدند. سال 1388 که  قرار شد با رمز «یاحسین میرحسین» دفتر جمهوری اسلامی بسته شود و سال 1401 با رمز «مهسا امینی» برای نابودی جمهوری اسلامی تجمعات ۲۰۰ نفره برپا کرده‌اند.»
گزاره‌های تحلیلی: در تحلیل راز ماندگاری جمهوری اسلامی ایران باید نوشت:
1ـ انقلاب و نظام امام خمینی(ره) نه تنها فرو نپاشید، بلکه روز به روز قدرتمندتر شد. استقلال خود را آشکار کرد، دستاوردهای مهمی دست یافت و موانع زیادی را پشت سر گذاشت. 2ـ رنگ خدایی انقلاب: رهبری الهی، مردمی خداجو و مطالباتی از جنس دین خدا همگی رنگی الهی به انقلاب اسلامی داده‌اند و هیچ رنگی جز رنگ خدا ماندگار نخواهد بود. 3ـ یکی از کارویژه‌های پراهمیت انقلاب اسلامی، نظام‌سازی از طریق اهمیت بخشیدن به نقش تعیین‌کننده مردم در عرصه‌های گوناگون است. این مسئله موجب تداوم قدرتمند این حرکت مردمی و گسترش دستاوردها شد. هر زمان دشمنان ضرباتی را بر نظام وارد کردند، حضور مردم باعث التیام جراحات و حرکت با قدرت بیشتر شده است. در 22 بهمن 1401 مردم ایران در سراسر کشور راهپیمایی کردند، همین اقدام باعث شد تا برنامه‌های دشمن برای ادامه اغتشاشات نقش بر آب شود. 4ـ «طرفداران فداکار»: جمهوری اسلامی طرفداران فداکار دارد. طرفدار فداکار وقتی می‌بیند که جهت‌گیری کلی درست است ولی در گوشه‌ و کنار اشکالاتی وجود دارد، آن اشکالات را متذکر می‌شود، اما از اساس نظام دفاع می‌کند. ظلم‌های کوچک را وسیله ظلم بزرگ یعنی زدن پایه‌های حکومت دینی نمی‌کنند.
نکته پایانی؛ در سایه لطف خدا و به برکت خون شهدا و با جهاد مؤمنان گمنام، جمهوری اسلامی با اقتدار بیشتر باقی خواهند ماند تا صبح ظهور... «یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون!»    
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
ثبت ۶۵۰۰ تجاوز در بیمارستان‌های انگلیس
روزنامه دیلی میل در گزارشی، از بیمارستان‌های كشور انگلیس با عنوان «بازاری مطلوب برای مجرمان جنسی» یاد كرده است. در این گزارش آمده است «بیمارستان‌ها مکان‌هایی هستند که همه بیماران، کارکنان و عموم مردم باید کاملاً احساس امنیت کنند، اما تجاوزها و تجاوزات خشونت‌آمیز هر هفته در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد از جمله تجاوزهای گروهی و تجاوز به كودكان! ارقام رسمی مقیاس وحشتناک سوءاستفاده در بیمارستان‌های انگلیس را آشکار می‌کند. ۶۵۰۰ حمله جنسی در ۳ سال! كه تنها ۴ درصد مجرم شناخته می‌شوند! این آمار توسط شبکه حقوق زنان منتشر شده است و هدر بینینگ بنیانگذار آن گفته است که این آمار «فقط نوک کوه یخ» هستند.»
 
▼ اخبار 
1ـ هک همزمان ۲ هواپیمای دشمن در مرز هوایی ایران
مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران گفت: «امروز به جرئت می‌گویم سامانه‌های کشف و اقدام متقابل علیه باندهای فرکانسی که سامانه‌های جنگال روز دنیا در آنها کار می‌کند را در اختیار داریم. ما برای حفاظت از فضای کشور و مرز هوایی کشور سال‌هاست که درگیر جنگ الکترونیک هستیم و توان ما را هر مهاجمی که تا امروز محک‌زده متوجه شده است. چند وقت پیش یک هواپیمای دشمن در مرزهای (FIR مرز هوایی) ما حرکت و شروع به انتشار امواج برای جمع‌آوری اطلاعات کرد، ما این هواپیما را مختل کردیم اما خلبان دشمن فکر کرد که سیستمش دچار اشکال شده است با پایگاه تماس گرفت که سیستم من اشکال پیدا کرده و بر می‌گردم. فردای آن روز دو هواپیمای دیگر دشمن پرواز کردند و بال به بال هم شروع به پایش کردند، این دفعه هر دو را مختل کردیم. به محض اینکه ما شروع به اختلال کردیم، این دو هواپیما متوجه شدند که سامانه‌های زمینی ما در حال اخلال آنها هستند لذا به پایگاه‌شان اعلام کردند که اینجا جمر فعالیت می‌کند و ما دیگر نمی‌توانیم کار کنیم.»
 
2ـ عبور از بایدن کلید خورد
رابرت کندی نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سخنانی که رویترز آنها را منتشر کرده، گفته: «جنگ اوکراین، جنگ ما نیست.» او برای این موضع‌گیری خود دو دلیل آورده و گفته: «این جنگ برای مردم آمریکا نفعی ندارد چون اولا روسیه را به سمت چین هل داده و ثانیا ممکن است ما را به تقابل هسته‌ای با کشوری که سلاح اتمی بیشتری از ما دارد، بکشاند. انتقادات تند کندی البته محدود به موضوعات سیاست خارجی نبود و او با ذکر آمار و ارقامی تکان‌دهنده، اوضاع داخلی ایالات متحده در دوره بایدن را نیز به چالش کشید. روند انتقادات داخلی آغاز شده علیه راهبردها و سیاست‌های شکست‌خورده دولت بایدن در جنگ اوکراین، علاوه بر آشکارسازی ناخواسته اهداف پشت پرده کاخ سفید از آغاز و گسترش این جنگ، از کلید خوردن سناریوی «عبور دموکرات‌ها از بایدن» خبر می‌دهد. این روند انتقادی البته چند هفته‌ پیش‌تر در مواضع متحدین ایالات متحده در ناتو پدیدار شد که نقطه اوج آن سخنان مکرون در چین بود.
 
3ـ جانی که جانان شد
سردار باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از تشییع پیکر شهید ارمنی دفاع مقدس خبر داد. مراسم وداع با پیکر شهید تازه شناسایی شده ارمنی جانی بت ‌اوشانا در معراج شهدای تهران روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت از ساعت ۱۶ برای عموم مردم برگزار خواهد شد. روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت مراسم وداع در پادگان ۰۱ ارتش برگزار خواهد شد. تشییع پیکر مطهر شهید در روز جمعه ۸ اردیبهشت بعد از نماز جمعه تهران برگزار خواهد شد. برنامه اختصاصی کلیسا نیز طبق آیین مذهبی آشوریان بعد از نماز جمعه در کلیسای حضرت یوسف برگزار می‌گردد. سپس شهید عزیز جانی بت ‌اوشانا برای تدفین به اسلامشهر منتقل خواهد شد. خانواده این شهید سعید در سال 1365 میزبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری ایشان بودند.
 
4ـ خواستند ولی نتوانستند
«عطاءالله مهاجرانی» در نشست «ایران آینده؛ بیم‌ها و امیدها» در رایزنی فرهنگی ایران در پاریس گفت: «اولین نقطه امید برای ایران و جمهوری اسلامی امروز آن است که ما هیچ زمان در تاریخ ایران چنین اقتدار نظامی امنیتی را نداشتیم. قصه پایگاه عین‌الاسد خیلی مهم بود. ما باید برای آن فیلم و مستند می‌ساختیم. سرنگونی پهپاد RQ-170 به عنوان پیشرفته‌ترین پهپاد دنیا خیلی مهم بود. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هیچ‌وقت گزینه سقوط و براندازی جمهوری اسلامی را از روی میزشان برنداشتند، اینکه به این خواسته نرسیدند، به این معنی نیست که نخواستند، بلکه نتوانستند.»
 
▼ اخبار کوتاه
جلوی سرچشمه را بگیرید/ حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: «امسال قوه در قضایا و مباحث مرتبط با بانک‌ها، بیش از آنکه به مشتری بانک بپردازد به خود بانک خواهد پرداخت. چند روز پیش مسئولی گفت: می‌خواهیم ابربدهکاران بانکی را معرفی کنیم بلافاصله با آن مسئول تماس گرفتم و گفتم معرفی ابربدهکاران بانکی کار درستی است و باید صورت گیرد. اما به این هم توجه کن که چه ‌کسی این ابربدهکاران را به ‌وجود آورده است. چه‌کسی به آنها تسهیلات داده و به وظیفه نظارتی خود در راستای محل مصارف این تسهیلات عمل نکرده است.»
 
رشد نقدینگی 7/7 درصد کاهش یافت/ بانک مرکزی اعلام کرد: «روند کاهشی رشد نقدینگی در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ همچون ماه‌های گذشته تداوم داشته، نرخ رشد نقدینگی از 39/7 درصد در پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۲ درصد در پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است. انتظار می‌رود با اقدامات سیاستی اخیر بانک مرکزی و همچنین تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی کشور، در ماه‌های آتی ثبات در بازار ارز افزایش و انتظارت تورمی و سیالیت نقدینگی به روندهای تاریخی خود کاهش یابد.»
 
صادرات ۷۵ میلیون تن کالا به کشورهای همسایه/ گمرک ایران در گزارشی نوشت: «مجموع مبادلات بازرگانی صادرات غیرنفتی و واردات با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته به میزان ۹۶۷۶۷ هزار تن و به ارزش 58/8 میلیارد دلار بوده است. سهم ۶۱ درصدی از وزن و ۵۲ درصدی از ارزش کل تجارت خارجی را داشته است و به لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشد 14/5 درصدی برخوردار بوده است. بیشترین رشد وزنی و ارزشی صادرات غیر نفتی در بین این کشورها متعلق به عربستان بوده است.»
 
اگر ایران بود چه می‌شد؟/ دو خبر هفته گذشته آمریکا را در شوک فرو برد.‌ جاشوا مک لمور 29 ساله ساکن ایندیانا بعد از 20 روز بدون آب و غذا موندن در سلولی انفرادی فوت کرد و لاشاون تامپسون 35 ساله ساکن جورجیا زنده زنده توسط شپش‌های زندان خورده شد. نکته مهم اینکه هر دو این افراد هنوز متهم بودند نه مجرم.

 

صبح صادق این هفته را مجازی بخوانید

هزار و هشتاد‌ونهمین شماره صبح صادق در روز دوشنبه 4 اردیبهشت‌ 1401 به صورت مجازی منتشر شد.

علاقمندان می‌توانند این نشریه را از طریق سایت بصیرت، شبکه اینترنتی پاسدار، کانال‌های بصیرت و صبح صادق در تلگرام، ایتا و سروش مطالعه کنند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات