صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۱۲۷۹

پشیمان از برگزیت

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

پیامدهای ناشی از اجرای برگزیت در ساختار اقتصادی بریتانیا، مردم این کشور را با نگرانی‌های بسیاری روبه‌رو کرده ‌است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان‌ می‌دهد، در هفتمین سالروز برگزاری همه‌پرسی برگزیت در انگلیس بیشتر شهروندان انگلیسی از نتایج این پروژه ناراضی بوده و خواهان بازگشت به اتحادیه اروپا هستند. برخی از سیاسیون اقداماتی را انجام داده‌اند تا نتایج برگزیت را برای مردم انگلستان معتدل‌تر کنند یا به ‌روش‌های دیگری به اتحادیه اروپا باز گردند. بر اساس نظرسنجی‌های صورت ‌گرفته، حدود 59 درصد از مردم بریتانیا معتقدند، تجربه اجرای برگزیت، تجربه‌ای ناموفق بوده و دولت انگلستان باید به فکر راهی برای بازگشت به اتحادیه اروپا باشد.
نظرسنجی‌ها به‌صورت نگران‌کننده‌ای بیان می‌دارد، نسل جدید رأی‌دهندگان در انگلستان نیز با اجرای برگزیت مخالف بوده و خواهان بازگشت به اتحادیه اروپا هستند. بر همین اساس، روزنامه «دیلی‌میل» گزارش داده است: «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس به تشکیل جلسه‌ای میان «کر استارمر» رهبر حزب کارگر این کشور و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه برای اهدافی، نظیر «تغییر برگزیت» کمک کرده است. این منبع افزوده است: تونی بلر متوجه شده که برگزیت در حال حاضر می‌تواند یک شانسی برای حزب کارگر به منظور جمع‌آوری رأی باشد و در تلاش است جانشین خود را به‌سمت تغییر آن سوق دهد. طبق آنچه این منبع دولت انگلیس به روزنامه دیلی‌میل گزارش داده است: «بلر معتقد است برگزیت می‌تواند به کسب رأی برای استارمر کمک کند و در حال انتقال این پیام با تلاش فراوان
است.»
این جلسه در حالی برگزار شد که فرانسه و آلمان بر سر برنامه‌های جدیدی رایزنی می‌کنند که می‌تواند درب اتحادیه اروپا را به روی بریتانیا به منزله «عضو پیوسته»، یعنی عضوی که صرفاً از برخی حق و حقوق برخوردار است، باز کند.
اما طبق آنچه «داونینگ استریت» می‌گوید، «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس علاقه‌ای به پیروی از این نوع مدل عضویت ندارد.
در 23 ژوئن 2016، 52 درصد از رأی‌دهندگان بریتانیا به برگزیت رأی مثبت داده‌ بودند و 48 درصد با آن مخالف بودند.
بر اساس نظرسنجی اندیشکده لندنی بریتانیا در اروپای در حال تغییر، تنها یک نفر از هر ده بریتانیایی برگزیت را موفقیت‌آمیز می‌داند. از سوی دیگر، اکثریت 52 درصد بریتانیایی‌ها معتقدند، برگزیت موفقیت‌آمیز نبوده است. همان طور که بسیاری معتقدند خروج از اتحادیه اروپا به اقتصاد بریتانیا آسیب زده ‌است. حتی در میان کسانی که به خروج رأی داده‌اند، تنها 18 درصد گفته‌اند که از نتیجه راضی هستند.
بر اساس این نظرسنجی، بدون توجه به نظرات درباره برگزیت، اکنون اعتبار سیاستمداران در این کشور به‌شدت متزلزل شده‌ است. سه چهارم از کل پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در سال‌های اخیر اعتماد خود را به سیاستمداران انگلیسی از دست داده‌اند.
در این وضعیت، مؤسسه تونی بلر از دولت خواسته است داوطلبانه به قوانین اتحادیه اروپا درباره استانداردهای محصولات و ایمنی مواد غذایی متعهد شود. این می‌تواند مبنایی برای مذاکره با جامعه بین‌المللی در زمینه روابط تجاری نزدیک‌تر باشد. «آنتون اسپیساک»، نویسنده این مطالعه گفت: «نتایج نظرسنجی ما نشان‌ می‌دهد اکثریت بزرگی از بریتانیایی‌ها معتقدند برگزیت به‌ شکل فعلی کار نمی‌کند و از نزدیک‌تر شدن بریتانیا به اتحادیه اروپا استقبال می‌کنند.»
لندن و بروکسل در دوران نخست‌وزیری ریشی سوناک به‌هم نزدیک‌تر شدند. در زمان نخست‌وزیران سابق بوریس جانسون و لیز تراس، روابط به‌شدت مختل شده بود. با این حال، دولت محافظه‌کار بریتانیا همچنان تحت فشار تندروهایی است که خواستار استفاده بیشتر از فضای مانور به‌دست‌آمده از برگزیت و خلاص شدن از شرّ قوانین روزهای عضویت هستند.
در حال حاضر، بریتانیا با مشکلات اقتصادی، مانند تورم بالا و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی دست و پنجه نرم می‌کند. تورم قیمت مصرف‌کننده نیز در اردیبهشت ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 8/7 درصد بود. اقتصاددانان انتظار دارند بحران اقتصادی شدیدتر و طولانی‌تری در انگلیس در مقایسه با کشورهای مشابه شکل گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات