صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 8 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما باید به مسئله‌ «اتحاد بین مسلمین» فکر کنیم؛ امروز دشمن درست نقطه‌ مقابل این را می‌خواهد. یک بذر فاسد سلول سرطانی‌ای را در این منطقه به وجود آوردند به نام رژیم صهیونیستی که اینجا پایگاه غرب دشمن اسلام باشد؛... این عادی‌سازی‌ها یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌هایی است که به اسلام و مسلمین دارد می‌شود؛ ایجاد افتراق، ایجاد اختلاف. (1401/7/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

نعمت «امنیت»

در لابه‌لای خبرهای دیروز، خبر انفجار تروریستی در پاکستان با بیش از 50 کشته و ده‌ها زخمی به چشم می‌خورد. خبرهایی از این جنس شاید تازگی نداشته باشد و به دلیل تکرار آن، برای مخاطب به نوعی عادی‌انگاری شده باشد؛ چراکه هر از چند گاهی در گوشه و کنار جهان و در منطقه غرب آسیا چنین حوادث تروریستی‌ای روی می‌دهد؛ اما این از عمق فاجعه و آثار دهشتناک آن جنایت نمی‌کاهد. سوای خدشه به امنیت و آرامش مردم، دهها مرد و زن، پیر و جوان در چنین حوادثی جان خود را از دست می‌دهند و صدها خانواده داغدار می‌شوند.
هفته گذشته اما وزارت اطلاعات کشورمان از خنثی‌سازی 30 انفجار هم‌زمان در تهران و بازداشت 28 تروریست خبر داد. به دلیل اقتدار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و اشراف و رصد اطلاعاتی آنها، برای مردم این خبر خیلی عجیب به نظر نمی‌آید؛ اما ساده هم نباید از کنار آن گذشت! چراکه هدف دشمن از 30 انفجار تروریستی هم‌زمان در مراکز پرجمعیت تهران، از یک سو شکستن اقتدار امنیتی و ارائه‌ تصویری بی‌ثبات از کشور، و از سوی دیگر ایجاد یأس و هراس در جامعه و تحریک به بلوا و اعتراض بود که دقیقاً برای مقطع سالگرد اغتشاشات سال گذشته طراحی و برنامه‌ریزی شده بود. تصور کنید اگر اشراف نیروهای امنیتی نبود و فقط 10 گروه از این تروریست‌ها موفق به عملیات می‌شدند، چه تبعات و خساراتی به جان و مال مردم و چه خدشه‌ای به امنیت و آرامش جامعه وارد می‌شد! با توجه به ناکامی های پی در پی دشمنان ملت ایران، راهبرد امروز آنان مهار ایران است. در این زمینه یک عنصر اطلاعاتی غربی می‌گوید، حالا که تحریم نتوانست ایران را مجبور به عقب‌نشینی کند، و حالا که حمله نظامی به ایران میسر نیست، تنها راه مشغول‌سازی این کشور به خود، از طریق بی‌ثبات‌سازی داخلی است. اگر جمهوری اسلامی به حال خود رها شود، هم تقویت ساخت درونی را در عرصه‌های مختلف دنبال می‌کند و هم روز به روز نفوذ منطقه‌ای‌اش را بیشتر می‌کند. دشمنان ملت ایران دو راهبرد بی‌ثبات‌سازی و مشغول‌سازی ایران اسلامی را در چارچوب جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند و برای نیل به اهداف شوم خود، از قدرت رسانه به منزله ابزار جنگ شناختی و ادراکی بهره می‌برند که مقابله و مواجهه مستمر و جدی‌ای را در عرصه رسانه می‌طلبد تا همان‌طور که به همت و مجاهدت سربازان گمنام امام زمان(عج) در انجام عملیات‌هایشان با شکست مواجه شدند، در جنگ رسانه‌ای هم با شکست‌های سنگین تری مواجه شوند.

علی حیدری

 

 

▼ گزارش روز

عزم جزم دولت برای ساخت مسکن

چندی پیش بود که برخی از مسئولان وقت دولتی ناکارآمدی خود را همچون سندی پرافتخار بر بالای سر خود برده و با مغلطه‌هایی پوپولیستی از این اقدامات خود دفاع نیز می‌کردند. ثبت عبارت تاریخی «من افتخار می‌کنم که در دوران صدارت خود یک واحد مسکن نساخته‌ام» نشان از نگاه غلط یک جریان سیاسی به مردم که به فرموده امام راحل(ره) ولی نعمتان انقلاب هستند داشت. لیکن با روی کار آمدن دولت سیزدهم سیمای خدمتگزاری دولت نیز تغییر اساسی و بنیادین پیدا کرده است. شعار انتخاباتی دولت رئیسی مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکن بسیاری از مردمی را که دچار مشکلات و معضلات در حوزه مسکن هستند، آرام کرده و باعث به وجود آمدن نور امیدی در دل‌های ایشان شده است. به همین منظور پس از وقفه‌ای تقریباً یک دهه‌ای در ساخت مسکن برای مردم، دولت سیزدهم در راستای افزایش رفاه عمومی و به منظور بهره‌مندی همه ایرانیان از مسکن مناسب اقدامات بسیار مثبت و امیدآفرینی را انجام داده است.
در همین راستا وزیر راه و مسکن و شهرسازی طی خبری اظهارنظر کرده است: «نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن اجرا خواهد شد.» این نهضت منجر به آن می‌شود که سازندگان نهضت ملی مسکن با قیمت مناسب‌تر و با حجم بیشتری به سیمان و فولاد و مواد اولیه ساخت مسکن دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب شاهد افزایش ساخت مسکن در کشور خواهیم بود. همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز در بیانات ابتدای سال خود به این مهم اشاره کرده بودند. رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی در هنگام مراسم راه‌اندازی نیروگاه «شهید کاظمی» مجتمع فولاد مبارکه به درستی اشاره داشتند که شرط اساسی اقتصاد مقاومتی استقلال در تولید و افزایش تولید می‌باشد. بنابراین با نهضت ساخت مسكن هم چرخه تولیدی در بسیاری از صنایع دیگر به راه خواهد افتاد و منجر به افزایش رفاه خواهد شد و هم توان اقتصادی کشور افزایش بسیار محسوسی خواهد یافت؛ چراکه دولت با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری زمین، بخش مسکن را پس از یک‌دوره افول مجدداً احیا کرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان در سال‌های 1398 تا 1401 به ترتیب منفی 12/1، منفی 13/7، 3/9 و منفی 2/3 درصد بوده است. به ‌جز سال 1400، رشد محصول ناخالص داخلی بخش مسکن منفی بوده است؛ اما در بهار امسال بخش مسکن به رشد 4/7 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری زمین به متقاضیان ساخت در افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاملاً تأثیرگذار بوده است. همزمان با رونق نسبی ساخت‌وساز، معاملات مسکن عمدتاً از نوع سفته‌بازی و سوداگری دچار رکود شده است. همچنین از سوی دیگر عرضه واحدهای خالی به بازار، نظارت بر بنگاه‌های املاک در کنار اجرای نهضت ملی مسکن و مالیات بر مساکن خالی از جمله برنامه‌های مثبت دیگری است که موجب ایجاد ثبات و نزولی شدن قیمت در این بازار شده است. نتیجه آن که کاهش قیمت مسکن در کنار افزایش ساخت مسکن، نشان‌دهنده عزم جزم دولت برای خانه‌دار شدن همه ایرانیان است؛ موضوعی که متأسفانه دولت قبلی با آن کاملاً بیگانه بود.

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

دیروز در زاهدان چه گذشت؟

ضدانقلاب بعد از شکست پروژه احیای آشوب‌ها در 25 شهریور، روز گذشته نیز تلاش فراوانی به خرج دادند تا این بار در زاهدان اغتشاشات را شعله‌ور کنند؛ ولی با بی‌اعتنایی محض مواجه شدند.
«سیدمجید میراحمدی» معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در این باره گفت: «ضدانقلاب تلاش کردند با فراخوان سراسری و با استفاده از همه ظرفیت‌هایشان برای شرکت در نمازجمعه این هفته زاهدان و ایجاد اغتشاش و درگیری بعد از اتمام خطبه‌های نمازجمعه، سناریوی حوادث سال گذشته و کشته‌سازی را تکرار کنند؛ اما مردم زاهدان هوشیار بودند و بعد از اتمام نماز جمعه به جز 30، 40 نفر اراذل و اوباش که شعارهایی سر دادند و با بی‌اعتنایی سایرین مواجه شدند و از ترس به داخل مسجد برگشتند تا از برخورد و دستگیری نیروهای امنیتی و انتظامی در امان باشند، حادثه‌ای رخ نداد.»
گفتنی است بنگاه‌های دروغ‌پراکنی اینترنشنال و بی‌بی‌سی با انتشار اخبار کذب و پادوهای آنان در فضای مجازی با انتشار تصاویر جعلی، سعی کردند فضا را ملتهب کنند؛ اما باز هم شکست خوردند!

 

 

▼ اخبار

1ـ اعتراف آمریکایی‌ها و امتداد تحریم‌ها

وزارت دفاع آمریکا در سندی که راهبردهای این کشور را برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی تشریح می‌کند، بار دیگر اذعان کرده که ایران قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای را ندارد. در صفحه 5 این سند 15 صفحه‌‌ای موسوم به «سند راهبردی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی» با تصریح اینکه جمهوری اسلامی ایران به ‌رغم داشتن فاصله حدوداً دو هفته‌ای با تولید مواد هسته‌ای لازم برای ساخت بمب این سیاست را دنبال نمی‌کند، آمده است: «برآورد می‌شود که ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال نمی‌کند؛ اما توانایی کافی برای تولید مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای در کمتر از دو هفته را دارد.» گفتنی است این اعتراف بار دیگر این سخنان رهبر معظم انقلاب را تأیید می‌کند که می‌فرمایند: «دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است. آن کسانى که خیال می‌کنند اگر ما مسئله‌ انرژى هسته‌اى را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا می‌کنند.»

2ـ خیابان به بن‌بست رسیده به انتخابات برگردیم!

«محمدقوچانی» عضو حزب کارگزاران با انتقاد از انفعال و محافظه‌کار شدن اصلاح‌طلبان در مواجهه با انتخابات اسفند ماه سال جاری در روزنامه «سازندگی» می‌نویسد: «اگرچه کارگزاران نهاد انتخابات را اساس جمهوریت نظام می‌داند؛ اما موج اعتراضات سال 1401 سبب شده است بدنه جامعه حتی در جبهه اصلاحات با تردید به انتخابات بنگرند. اما با وجود به بن‌بست رسیدن راهکارهای دیگر به خصوص در خیابان، هنوز اشتیاقی به انتخابات دیده نمی‌شود و همین سبب محافظه‌کاری اصلاح‌طلبان در سیاست‌ورزی شده است. تا جایی که در میانه دو راهبرد کاملاً متضاد مشارکت و تحریم گرفتار شده‌اند!» گفتنی است پس از بی‌اعتنایی مردم به تلاش‌های ضد انقلاب و براندازان برای احیای اغتشاشات در شهریورماه هم روزنامه هم‌میهن نیز با اشاره به انتخابات پیش رو نوشته بود: «براندازی و سیاست‌گریزی راه‌حل نیست.»

3ـ دیدار در ژوهانسبورگ، کابوس در تلاویو

پس از دیدار رؤسای مجلس ایران و مصر در حاشیه اجلاس بریکس به نظر می‌رسد یک گام بلند دیگر در احیای روابط و گسترش همکاری‌های تهران و قاهره برداشته شده است؛ موضوعی که می‌تواند معادلات در منطقه را به نفع مقاومت و علیه صهیونیست‌ها دچار تغییرات جدی کند و دو کشور را نیز به منافع سرشار اقتصادی، امنیتی و سیاسی برساند. «ایمن سلامه» از اعضای شورای امور خارجه مصر در این باره گفت: «به دلیل موانع متعدد، دستیابی به عادی‌سازی دیپلماتیک و بازگرداندن روابط بین مصر و ایران آسان نیست. چالش‌هایی هست که بارزترین آنها اختلافات سیاسی و امنیتی است.» وی خاطرنشان کرد: «موانعی برای عادی‌سازی روابط وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ترس و دلهره رژیم صهیونیستی از بازگشت روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران اشاره کرد. با وجود موانع، به نظر می‌رسد که دو کشور عزم جدی در مسیر تجدید روابط دارند.»

4ـ پیمان‌شکنی از اروپا، تقدیر از آمریکا

سناتورهای آمریکایی در اقدامی تحریک‌آمیز در حال فشار به تروئیکای اروپایی(فرانسه، انگلیس و آلمان) هستند تا انقضای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را در نظر نگیرند. در این راستا 31 قانون‌گذار از دو حزب آمریکا از جمله اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده از سیاست کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس برای اقدام یکجانبه در حفظ تحریم‌هایشان علیه برنامه تسلیحاتی ایران تقدیر کردند. طبق توافق هسته‌ای سال 2015، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران ماه آینده میلادی منقضی خواهد شد؛ اما تروئیکای اروپایی به دنبال نقض تعهد خود هستند و اعلام داشتند که بر این اساس عمل نخواهند کرد.

 

▼ اخبار کوتاه

وبگاه «space-track.org» با استناد به اطلاعات ارائه‌شده «هجدهمین اسکادران دفاعی فضایی» نیروی فضایی آمریکا، موفقیت ایران در قرار گرفتن ماهواره تصویربرداری «نور 3» در مدار زمین را تأیید کرد و نوشت که ماهواره نور 3 در بیش از 450 کیلومتر(280 مایل) بالاتر از سطح زمین قرار گرفته که مطابق با گزارش رسانه‌های دولتی ایران در مورد پرتاب (این ماهواره) است. در واکنش به این گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «واشنگتن بی سر و صدا اذعان می‌کند که ماهواره ایران با موفقیت به مدار زمین رسیده است.»

«رویترز» به نقل از سه منبع آگاه خود از مذاکرات عادی‌سازی گزارش داد که در صورت تحقق شرطِ انعقاد یک پیمان دفاعی میان آمریکا و عربستان، روابط ریاض و تل‌آویو بدون در نظر گرفتن سایر مطالبات عربستان در رابطه با حقوق فلسطینیان عادی خواهد شد؛ حتی اگر اسرائیل امتیازات عمده‌ای به فلسطینی‌ها ندهد تا برای خود یک کشور مستقل داشته باشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی در کنار ثبات و نوسان کاهشی نرخ ارز در بازار‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «روند کاهشی قیمت سکه و طلا در بازار ادامه دارد.» این مقام صنفی در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: «در حال حاضر هر قطعه سکه دارای پنج میلیون حباب است.»

اداره «مبارزه با اطلاعات دروغین» وابسته به شورای امنیت ملی اوکراین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست اوکراین برای نابودی مراکز تولید پهپاد در ایران، سوریه و روسیه را کذب خواند؛ همچنین رئیس‌جمهور این کشور اعتراف کرد تا کنون شواهدی از اینکه ایران به روسیه موشک تحویل داده است، در دست نیست.

«حجت‌الاسلام خطیب» وزیر اطلاعات دولت مردمی با بیان اینکه دشمنان به دنبال ناامن کردن مرز‌های شرقی کشور هستند، افزود: «دشمنان در بازه زمانی هشتم مهرماه تلاش داشتند تا چند مولوی، پاسدار، قاضی و... را در کشور ترور کنند و طرفین را مقصر این حادثه جلوه دهند و به اختلافات قومی و مذهبی دامن بزنند.»

«سیدکاظم دلخوش‌اباتری» نماینده گیلان در پاسخ به تعیین‌تکلیف بنزین در برنامه هفتم توسعه گفت: «برای بنزین تا امروز هیچ تصمیمی نهایی نشده است و اساساً تصمیمی گرفته نشده است.» وی افزود: «روزانه بالغ بر 30 میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می‌کنیم و هزینه این واردات نیز سنگین است.»

موفقیت ایران در پرتاب ماهواره «نور 3» مورد تمجید دوست و دشمن قرار گرفت و حتی رژیم صهیونیستی و آمریکا به این خبر مهم واکنش نشان دادند؛ اما عجیب آن که موفقیت دانشمندان ایرانی جذابیتی برای رسانه‌های اصلاح‌طلب ندارد و این خبر را سانسور کردند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات