صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۲۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 9 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از مشکلات دیگر بین ما مردم تجمل‌گرایی افراطی است؛ تجمل‌گرایی. همین است که ازدواج‌ها مشکل شده؛ جوان در سن ازدواج‌ـ چه دختر، چه پسر‌ـ قادر به ازدواج نیست؛ چرا؟ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی قوم‌وخویش‌ها هستند؛ مهریه‌ فلان‌جور، جهیزیه‌ فلان‌جور، تجملات فلان‌جور، مهمانی فلان‌جور! هزینه‌های ازدواج بالا رفته. از این مسابقه‌ تجمل‌گرایی باید بیرون بیایید؛ یک عده‌ای در تجمل‌گرایی مسابقه راه انداخته‌اند؛ باید خودتان را از این مسابقه خارج کنید. این یکی از عیوب کار ما است.(1375/9/18)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پدرکشتگی با اعتماد عمومی

وقتی گفتار برخی نمایندگان مجلس و بگو‌مگوهای سیاسیون را انسان می‌بیند یا می‌شنود به نظر می‌آید که بعضی انگار با «اعتماد عمومی» نوعی پدرکشتگی دارند وگرنه هیچ رقمه نمی‌توان برخی گفته‌ها را توجیه کرد. نمونه بارز آن را در اخبار این روزها می‌بینیم. درست در شرایطی که به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، پیش‌بینی مردم از آینده بازار ناکامی از خرید یک خودروی ساده است به ناگاه یک نماینده مجلس از واگذاری خودروهای شاسی‌بلند لاکچری از سوی دولت به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح وزیر صمت خبر می‌دهد، خبری که خیلی زود تکذیب می‌شود اما میخی که به دیوار اعتماد عمومی کوبیده شد اگر بیرون هم کشیده شود جای آن تا مدت‌ها بر دیوار خواهد ماند.
معلوم نیست که این رویه غلط «دیده شدن به قیمت ذبح افکار عمومی» که طی آن هر قدر که به فضای انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم مجبوریم حرف‌های شاذ بیشتری را بشنویم، کی قرار است اصلاح شود. حرف‌هایی که در ظاهر می‌خواهد افکار عمومی را به این نتیجه برساند که «من با مردمم»، «من ضد فسادم»، «من نمی‌ترسم» پس «به من رأی دهید» غافل از اینکه افکار عمومی قائل به تفکیک نیست و وقتی خبری از فساد چه به درست و چه نادرست منتشر شود همه را جمع می‌بندد و «تو را نیز با آنها خواهد دید»؛ تنها آورده این شوی مطبوعاتی فروریختن دیوار اعتماد عمومی است‌.
آنچه بدیهی است اینکه نهادهای نظارتی در مجلس و بیرون از آن باید هزینه «اظهارنظرها و قول‌های شاذ و بدون استناد» دم انتخاباتی نمایندگان را آنقدر بالا ببرند تا کسی به خود اجازه خرج کردن اعتماد عمومی را ندهد. نقطه شروع این قصه می‌تواند پیگیری و بررسی موضوع اظهارنظر این نماینده مجلس در مورد واگذاری خودروهای شاسی‌بلند باشد اگر درست است که با متخلفان و اگر بی‌اساس است با اظهارکننده برابر قانون برخورد شود.
در شرایطی که به حد کافی مسئله ساختگی و واقعی برای تخریب اعتماد عمومی وجود دارد انتظار از نمایندگان محترم مجلس این است که بیش از گذشته متوجه باشند که اعتماد عمومی آب جوی نیست که هر کسی از هر کجا رسید با بی‌دقتی یا تعمدا آن را هدر دهد که اگر آب جوی هم بود نمی‌شد با چند تکذیبیه و پیوست خبری آن را به جوی برگرداند.

حسین حسینی‌نژاد

▼ گزارش روز

جانی برای وحدت ملی

پیکر مطهر شهید جانی‌بت اوشانا پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت و عصر جمعه در میان استقبال کم‌نظیر مردم اسلامشهر در آرامستان آشوریان و مسیحیان این شهر واقع در ورودی شهرک امام حسین(ع) آرام گرفت. این شهید که سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران و از شهدای اقلیت‌های مذهبی است، پس از نماز جمعه دیروز تهران با حضور پرشور مردم و نمازگزاران تشییع شد.
گزاره تحلیلی: تشییع پیکر شهید «جانی‌بت اوشانا» که از شهدای اقلیت‌های مذهبی است می‌تواند تداعی‌کننده ارزش‌های فراوان و زمینه‌ساز برکات زیادی برای کشور باشد و جنس مراسم تشییع آنها یک وجه تمایز اساسی با مراسم تشییع دیگر شهداء دارد.
1ـ تشییع پرشور و باشکوه شهید آشوری‌ها که با حضور همه اقشار مردم اتفاق افتاد نشان داد ملت ایران در گرامی‌داشت و ارج نهادن به مدافعان امنیت و ایثارگران خود هیچ تفاوتی میان مذاهب گوناگون قائل نیست و برای آنان فرقی نمی‌کند که شهید از کدام مذهب باشد، بلکه آنچه مهم است، وحدت و همدلی برای دفاع از یکپارچگی ایران می‌باشد و این وحدت برگرفته از روح ایمان در این مردم است. نقطه اوج مراسم دیروز هنگامی بود که بعد از اینکه یک روحانیون کلیسای آشوری‌ به همراه مسیحیان به خواندن دعای مخصوص پرداختند، یکی از مداحان اهل‌ بیت‌(ع) بیان داشت ما هم می‌خواهیم به سبک خودمان برای این شهید عزاداری کنیم. در سوی دیگر مراسم تشییع، مادر شهید مدافع حرم مجید قربان‌خانی نیز با در آغوش گرفتن پیکر شهید برایش لالایی خواند و گفت: «من امروز جای مادر او هستم، روزی که مصادف است با آوردن پیکر پسرم از سوریه.» این دو اتفاق بی‌نظیر در کدام کشور دنیا شکل می‌گیرد که اقوام با گرایشات مذهبی و ایمانی متفاوت در کنار هم به ابراز هم دردی با هم بپردازند؟ چه کانون و نقطه اشتراکی باعث شکل‌دهی به چنین وقایعی می‌گردد؟ در کدام کشور جهان چنین قدرت و ظرفیتی برای ایجاد اتحاد و وحدت وجود دارد؟
روح همبستگی، اتحاد و وحدت ذیل دفاع از سرزمین و مذهب که ذاتا در میان همه اقوام ایرانی وجود دارد می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در تقویت ساخت درونی قدرت در ایران باشد. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای فروردین ذیل «ایستادگی و مقاومت در مقابل توطئه‌های بزرگ دشمن» که بر گرفته از «روح ایمان» در این ملت می‌باشد، به آن اشاره فرمودند.
2ـ از جنبه‌ای دیگر، وجود اقوام و مذاهب مختلف در میان شهداء و مراسم تشییع آنها، قدرت بسیج‌کنندگی نظام را به نمایش می‌گذارد که چگونه کشور می‌تواند در میانه چالش‌ها، اقوام مختلف را در دفاع از هویت و امنیت به میدان آورد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه دشمن از طریق روش‌های مختلف رسانه‌ای، فرهنگی و امنیتی به دنبال ایجاد افتراق در میان اقوام و از بین بردن وحدت در کشور می‌باشد. این شهداء می‌توانند کانون‌هایی برای نابودی اهداف دشمنان باشند و موجبات هم‌بستگی و اتحاد ملی را فراهم سازند. از سویی مراسم تشییع دیروز مجددا ثابت کرد که مردم بزرگ ایران برای شهادت به عنوان مفهومی برآمده از نگاه مذهبی، ارزشی بی‌نظیر قائل هستند و این مقام را همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس بود، تعظیم و تکریم می‌کند. این در حالی است که دشمن از طریق رسانه‌های خود سعی دارند وانمود کند ارزش‌های انقلابی و روحیات ایمانی در جامعه ایرانی کم‌رنگ شده است. این در حالی است که مراسمات مذهبی و بدرقه شهداء دقیقا خلاف آن را ثابت کرده است.

 

▼ اخبار

1ـ از هول حلیم در دیگ نیفتید

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: «ران دسنتیس فرماندار فلوریدا قرار است رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون‌حزبی حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای نامزدی رسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شود. او در سفرش به رژیم صهیونیستی چنان مواضع بی‌رحمانه‌ای در مورد بحران‌های خاورمیانه گرفته است که در مقایسه با او دونالد ترامپ کاملاً شبیه کبوترها به نظر می‌رسد! اگر جمهوری اسلامی قصد خروج از این وضعیت را دارد، بهتر است تا دیر نشده با همین دولت بایدن به قرار و توافقی دست پیدا کند، وگرنه در صورت به قدرت رسیدن ران دسنتیس کار به مراتب از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دشوارتر خواهد شد. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به زیدآبادی نوشت: «جمله پرتکرار این روزها: «تا فرصت است با بایدن توافق کنید، ممکن است ترامپ یا بدتر از ترامپ بیاید.» تجربه نشان داده است که دولت مستقر در آمریکا می‌تواند توافق دولت‌های قبلی را به راحتی چرخش یک قلم روی کاغذ بر باد دهد؛ یک نمونه آن، خروج دولت ترامپ از برجام منعقد شده در دولت اوباما.»

2ـ شیطنت دانش‌آموزی برای تعطیلی کلاس‌ها

وزارت اطلاعات پیرامون حوادث مدارس کشور یک بیانیه تبیینی صادر کرده و نوشت: «در پی حوادث و اغتشاشات پاییز گذشته، گزارش‌هایی از بدحالی دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور واصل شد و به‌تدریج روندی صعودی به خود گرفت. موضوع قابل تأمل از آغاز اتفاقات این بود که نسبتی معکوس بین فروکش نمودن تدریجی اغتشاشات موصوف و بالا گرفتن شتابان رویدادهای منجر به اعلام بدحالی دانش‌آموزان وجود داشت. در پی عملیات همه‌جانبه‌ فوق‌الاشاره، به‌طور متوالی علل بسیاری از رویدادها کشف و ثابت می‌شد که علت‌ها نه از گونه‌های پیچیده، و مواد استفاده شده نه از انواع سموم، بلکه غالباً مواد، ابزار و انگیزه‌های بسیار بسیطی موجب بروز ادعاهای بدحالی شده بودند. بمبک بدبو، در بازار و به‌ ویژه در سکوهای خرید و فروش اینترنتی به فراوانی وجود داشت، پس از استعمال در محیط‌ها، موجب پراکندن بوی نامطبوعی می‌شود و معمولاً برای شوخی و تفریح‌های ناسالم و نامتعارف مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت. از دیگر موارد تعمدی، بهره‌برداری از افشانه‌های اشک‌آور و گاز فلفل و نظایر آن در محیط‌های آموزشی بوده است.»

3ـ منافقین جا زدند

وحید بهشتی مدیر رسانه معاند «دُر‌تی‌وی» و از پیروان جریان دراویش «مصطفی آزمایش»، پنجم اردیبهشت در شصت‌ویکمین روز اعتصابِ نمایشی خود، نگران افشای هویت، ارتباط و همکاری‌اش با سازمان تروریستی منافقین شده و در همین راستا با انتشار کلیپی در دُر‌تی‌وی منکر هرگونه همکاری و فعالیت مشترکی با این سازمان حتی در حال حاضر شد. این در حالی است که تنها با یک جست‌وجوی ساده در کانال تلگرامی این رسانه، می‌توان مشاهده کرد که این فرد دروغگو با تولید 308 پست و مطلب حمایتی برای منافقین، خوش‌رقصی‌های فراوانی برای این سازمان تروریستی انجام داده است. پیش از این هم هیچکس رپر ضدانقلاب ارتباطش را با منافقان به علت بدنامی این گرو تکذیب کرده بود.

4ـ اپوزیسیون سر کارند

اعتراف به سرکار گذاشتن اپوزیسیون توسط اروپایی‌ها در گفت‌وگوی دو نفر از مخالفان جمهوری اسلامی از نکات جالب مناظره دو شخصیت اپوزیسیون بود. محمد منظرپور خبرنگار سابق بی‌بی‌سی گفت: «رابطه اپوزیسیون با دولت‌های اروپایی پارازیتی است، یعنی مثل پارازیت می‌چسبند به اون دولت‌ها و از آنها می‌مکند.» شهرام همایون در پاسخ به ادعای منظرپور گفت: «من با شخصیت‌های اروپایی بارها ملاقات کردم در این دیدارها اون‌ها با دقت نکات را یادداشت می‌کنند و شما فکر می‌کنی این یاداشت‌ها قراره تبدیل به لایحه علیه جمهوری اسلامی بشود، اما وقتی از اتاق‌شان بیرون می‌روی تمام یادداشت‌ها رو پاره می‌کنند.»

 

▼ اخبار کوتاه

سلاح صهیونیست‌ها در حال تمام شدن/ سلاح‌های آمریکایی در رژیم صهیونیستی رو به‌ اتمام است؛ تل‌آویو نگران شد. روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم گزارش داد که ذخایر تسلیحاتی آمریکا در بزرگ‌ترین انبار نظامی رژیم صهیونیستی در حال خالی شدن است. موجودی این انبار تسلیحاتی رو به اتمام است و مقامات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به تأثیرگذاری این مسئله بر نبردهای آتی نگران هستند. بر اساس این گزارش، در انبار مذکور، موشک‌ها و سلاح‌هایی قرار دارد که طی دوره اخیر به دلایل مختلف از جمله جنگ اوکراین، تعداد آنها به شدت کاهش یافته است.

ضرر ۷۵۰ میلیارد دلاری آمریکا از دلارزدایی/ کندی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از حزب دموکرات، در سخنرانی تبلیغاتی خود درباره حرکت کشورهای جهان برای استفاده از ارزهایی غیر از دلار هشدار داد. او با اشاره به توافق برزیل و پاکستان برای استفاده از واحد پول چین گفت: «می‌دانید اگر [دلار] ما دیگر به ارزهای جهانی سلطه نداشته باشد، چه هزینه‌ای برای کشور دارد؟ ۷۵۰ میلیارد دلار در سال! این هزینه‌ای است که به‌مرور زمان بدتر هم خواهد شد.»

افتتاح ۱۵ میلیارد دلاری پروژه نفت و گاز/ وزیر نفت گفت: «۱۵ میلیارد دلار پروژه در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح خواهد شد که 2/2 میلیارد دلار از برنامه‌ریزی انجام شده امروز به بهره‌برداری می‌رسند. ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی در پالایشگاه گاز هویزه خلیجژ فارس فرآورش می‌شود و ۴۵ هزار بشکه نفت نیز با حفاری ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان به ظرفیت تولید نفت افزوده‌ می‌شود. هم‌اکنون رقم تولید به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است.»

پایان سکوت اژدها/ وزارت دفاع تایوان از پرواز ۳۸ جنگنده و هواپیمای نظامی چینی نزدیک این جزیره خودمختار خبر داد و اعلام کرد ۱۹ هواپیمای نظامی چین هم از خط حائل تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند عبور کردند. این بزرگ‌ترین نمایش نظامی ارتش چین اطراف تایوان از زمان رزمایش گسترده این کشور در اوایل ماه جاری میلادی است که در آن محاصره این جزیره را تمرین کرده بود.

قدمتی کمتر از یک درپوش فاضلاب/ برخی کاربران مجازی عکسی از یک درپوش فاضلاب شهر حیفا منتشر کرده و نوشتند: «قدمت این درپوش فاضلاب شهری (به‌ جای مانده از ۱۹۳۰) در قلب فلسطین اشغالی در حیفا، از عمر رژیم اشغالگر اسرائیل بیشتر است! بزرگ‌ترین جعل تاریخ معاصر، کشور جعلی اسرائیل است. این سرزمین باید به ساکنان و آوارگان بومی‌اش برگردد!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات