صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 10 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): تبریک عرض می‌کنم به همه‌ امت بزرگ اسلامی، میلاد با سعادت حضرت نبی‌مکرم و رسول اعظم(صلی‌الله علیه وآله وسلم) و ولادت حضرت امام جعفرصادق(علیه الصلاة و السلام) را که عید بزرگی است. این میلاد شریف، زمینه‌ بعثت نبوی را فراهم آورد که بعثت نبوی بزرگ‌ترین حادثه‌ تاریخی برای بشر از اول تا آخر است. امیدواریم که ان‌شاءالله این عید بر همه ملت‌های مسلمان و امت بزرگ اسلامی مبارک باشد؛ برای جامعه‌ بشری هم ان‌شاءالله مایه‌ برکات زیادی باشد.(1399/8/13) *میلاد حضرت رسول اکرم(صلی‌‌الله علیه وآله وسلم) و ولادت حضرت امام جعفرصادق(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

ایران منتظر مذاکره نمی‌ماند

در روزهای اخیر، موجی از اخبار تأیید شده و نشده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه مقامات ارشد ایران به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اجازه دادند مستقیم با آمریکا مذاکره کنند! البته در واکنش به این خبرها، روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن ردّ این اخبار نادرست، اعلام کرد: «این نوع خبرسازی‌ها و بازی‌های رسانه‌ای که معمولاً برای فضاسازی سیاسی صورت می‌پذیرد، فاقد اعتبار است.» اما خوب است به بهانه این موج خبری و تحلیلی تازه، سیاست مذاکراتی دولت سیزدهم در دو سالگی آن ارزیابی شود. دولت سیزدهم با حرکت هم‌زمان در مسیر دو سیاست‌گذاری کلان رهبر معظم انقلاب، وارد فرآیند مذاکرات هسته‌ای شد؛ اهتمام به خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها. دولت با مروری بر عملکردها و رویکردهای دولت‌های سلف خود، به این نتیجه رسید که باید در شیوه‌ها و رویه‌های مذاکراتی تغییراتی ایجاد کند و بهترین مدل مواجهه با غربِ زیاده‌خواه را نه در مذاکره التماسی، بلکه در مذاکره مقتدرانه تعریف کرد. از مهم‌ترین الزامات این راه همانی بود که رهبری نظام در طول این دو دهه از آغاز مذاکرات می‌گفتند؛ «ساخت درونی قدرت.» لذا اگر امروز می‌بینیم آمریکایی‌ها نه می‌توانند از مذاکره دست بکشند و نه می‌توانند با توسل به قدرت به مسئله جمهوری اسلامی ایران که از تمام خط قرمزها و چارچوب‌های ابرقدرتی و سیاسی آمریکا عبور کرده، پایان دهند، به دلیل قدرتمند شدن ایران اسلامی است. حال که این دولت به دنبال سربازی ولایت است، زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌گویند «مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند. اگر حاضرید باج بدهید، نه یک بار، نه دو بار، پشت سر هم، در همه مسائل اساسی، و از همه خطوط قرمزتان عبور کنید، بله، آن وقت آمریکا با شما دیگر کاری ندارد»(1401/9/5) به دنبال راهی می‌رود که ساماندهی امور کشور را معطل و منوط به نتیجه مذاکره نکند و در این راه موفق است؛ چرا که دیگر نه از سوئیفت و رفتن نام ایران در فهرست سیاه آن خبری هست و نه آب خوردن مردم به برجام و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف گره زده می‌شود. امروز آمریکایی‌ها تحت فشار روانی بی‌اثری تحریم‌ها از هر راه و منفذی می‌خواهند اراده و عزم ملت ایران را بشکنند. موج‌سازی و موج‌سواری دروغ‌پایه با طرح شایعات مذاکره انجام می‌شود تا ماه عسل دوره مذاکراتی گذشته برای شرطی‌سازی اقتصاد و آرامش امروز بازتولید شود. باید مراقب این توطئه بود و به مسئولان مذاکرات هسته‌ای کشور که مقتدرانه و بدون دادن باج به آمریکا می‌خواهند مدافع حقوق ملت باشند، فرصت داد و اعتماد کرد تا در نهایت شاهد نرمشی قهرمانانه از سوی دستگاه دیپلماسی کشور باشیم.

فتح‌الله پریشان

 


▼ گزارش روز

عبور از تحریم!

یکی از شیوه‌های قدیمی و مرسوم جنگ نرم، جنگ اقتصادی و به تبع آن بحث تحریم‌هاست؛ تحریم‌های اقتصادی که اگر از آن غفلت شود، ممکن است شکست و عصیان را برای کشور تحریم شده به ارمغان بیاورد، اما هم اکنون به نظر می‌رسد هیمنه تحریم‌ها فرو ریخته است و از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم.
در همین زمینه، وزیر خزانه‌داری آمریکا در اذعانی جالب اشاره کرد: «تعیین سقف قیمت برای نفت خام روسیه با شکست مواجه شده و هم اکنون روسیه با قیمتی بسیار بالاتر از این سقف در حال فروش نفت خود است که این نشان‌دهنده کاهش اثربخشی سقف قیمت بوده است.» حدود سه سال پیش نیز رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، باراک اوباما در اظهار نظری گفته بود: «دیگر عملاً تحریم‌های اقتصادی ایران اثر به خصوصی ندارند.»
«رابرت مالی» نماینده سابق ویژه آمریکا در امور ایران نیز چندین بار اعتراف کرده بود: «کارزار فشار حداکثری علیه ایران به طرز بدی شکست خورده است و حتی به منافع خود ایالات متحده نیز آسیب زده است.» بنابراین می‌توان گفت، ایران و جهان وارد عصر عبور از تحریم‌ها شده است؛ چرا که ابزارهای تحریم یکی پس از دیگری از دست استکبار جهانی گرفته شده است. در همین زمینه توجه به دو نکته ضروری است:
نکته اول اینکه تحریم‌های غربی با هدف به ستوه درآوردن ملت ایران و آزار رساندن و ضربه زدن به مردم وضع شده بودند؛ اما بصیرت ملت و تحمل مثال‌زدنی آنها باعث شد تا هیمنه تحریم‌ها فرو بشکند و نکته دوم اینکه این تحریم‌ها شاید در مراحل اولیه تصویب و اجرای خود توانست ملت ایران را کمی آزار بدهد؛ اما ایران در طول زمان راه‌هایی را پیدا کرد که تحریم‌ها را سکوی استقلال و خودکفایی خود قرار دهد.
بنابراین، فرستادن ماهواره به فضا، تولید داروهای پیشرفته و ساخت تجهیزات پزشکی، رشد و پیشرفت در صنایع دفاعی و امنیتی، همانند ساخت سامانه‌های راداری، موشکی، پهپادها، ریزپرنده‌ها و... همگی به دلیل باور «ما می‌توانیم» و با تلاش جوانان و دانشمندان کشور و همچنین تحریم‌های ظالمانه غرب به وقوع پیوست. فرسوده شدن و از بین رفتن ابزار تحریم‌ها در کنار رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و نتایج آن سبب شده است تا پروژه عبور از تحریم‌ها در سومین دهه قرن حاضر کلید بخورد.

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

برخورد با فساد بدون هیچ خط قرمزی

حدود هشت ماه پیش یک پرونده پولشویی قاچاق در دستور کار قوه قضائیه قرار می‌گیرد. همان ابتدا حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه این پرونده را به دلیل برخی موارد آن به حفاظت قوه قضائیه و اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ارجاع می‌دهد و تأکید می‌کند بدون هیچ ملاحظه‌ای همه‌ موارد بررسی شود. در بررسی‌ها مشخص می‌شود، فردی به نام «ح» که سال‌ها پیش قاضی قوه قضائیه بوده و کنار گذاشته شده بود، شبکه‌ای را تشکیل داده که دو نفر از فرزندان معاون اول قوه قضائیه نیز در آن حضور داشته‌اند. این پرونده که تاکنون هشت نفر مرتبط با آن بازداشت شده‌اند، بخشی از پرونده فردی به نام «رستمی صفا» است؛ ابربدهکار بانکی که با دستگیری و محاکمه وی 20 هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور باز خواهد گشت.

 

 

▼ اخبار

1ـ تهدید سران اقلیم کردستان

وزیر اطلاعات با بیان اینکه بیش از 50 سرویس اطلاعاتی و بیش از 200 رسانه برای ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه در یک سال گذشته فعال بوده‌اند، افزود: «یکی از راهکارهای دشمنان در این مسیر ایجاد حرکت‌های ایذایی و تروریستی در داخل کشور بود تا بی‌ثبات‌سازی و امنیت‌زدایی را رقم بزنند که این اقدامات تروریستی مقدمه ایجاد آشوب مجدد در کشور بود. دانمارک، هلند، آلمان، آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌طور مداوم در این عملیات‌ها نقش داشتند.» «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداسماعیل خطیب» گفت: «بر اساس اقدامی که سپاه پاسداران در اقلیم کردستان عراق انجام داد، توافق‌نامه شش‌ماهه‌ای بین ایران و عراق به وجود آمد تا گروهک‌ها خلع سلاح شوند و این توافق آنقدر برای دشمن سخت بود که سرکنسولگری آمریکا در اقلیم کردستان که بزرگ‌ترین سرکنسولگری آن کشور در دنیاست، سران اقلیم را تهدید کرد که اگر تجزیه‌طلب‌ها را خلع سلاح و از ورود به ایران منع کنید، کمک‌های مالی‌مان را قطع خواهیم کرد.»

2ـ لیدر اصلاحات به نمایش اصلاح‌طلبی پایان می‌دهد؟

یکی از نمایندگان مجلس ششم بدون اشاره به اینکه چرا اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند و بدون آنکه توضیحی درباره عملکرد دولت‌ها و مجالس اصلاح‌طلب بدهد، با انتقاد از شورای نگهبان، تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌شود در انتخابات شرکت کرد.» وی همچنین در ادامه گفت: «آنهایی هم که می‌گویند بی‌قید و شرط باید در انتخابات شرکت کرد، اصلاح‌طلب نیستند؛ بلکه فرصت‌طلبند. نمونه همین فرصت‌طلب‌ها کارگزاران سازندگی است.» «ناصر قوامی» در این باره که سیدمحمد خاتمی در این بین چه خواهد کرد نیز گفت: «من اخیراً به یکی‌ از دوستانی که آقای خاتمی را می‌بیند، گفتم‌ می‌خواهم نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی بنویسم و از او بخواهم کاری‌ نکند و موضعی نگیرد که آبروی اصلاح‌طلبان به حراج گذاشته شود. این آقا هفته پیش با آقای خاتمی ملاقات کرد و موضع آقای خاتمی‌ را به من رساند. آن‌طور که نقل می‌کرد آقای خاتمی گفته بود که محکم می‌گویم که در انتخابات شرکت نمی‌کنم.»

3ـ باید واقعیت را بپذیریم

عضو ارشد بخش خاورمیانه در اندیشکده «مرکز منافع ملی» آمریکا در وبگاه «نشنال‌اینترست» در یادداشتی با عنوان «گزینه‌های بد بایدن در قبال ایران» نوشت: «متأسفانه ایران یک قدرت هسته‌ای است؛ جایگاهی که حتی با درگیری نظامی هم امکان معکوس کردن و به عقب راندن دائمی آن وجود ندارد و کاخ سفید در حال پذیرش این واقعیت است.» «گِرِگ پریدی» همچنین می‌نویسد: «تبادل زندانیان که بین ایالات متحده و ایران پس از انتقال 6 میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران انجام شد، نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده‌تری برای تشویق ایران به کاهش سرعت برنامه غنی‌سازی اورانیوم است. هدف از این کار ایجاد «تفاهمات» غیررسمی با ایران از طریق ترکیبی از «خط قرمزهای» ایالات متحده و کاهش آشکار تحریم‌هاست که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.»

4ـ قهر مساوی است با حذف

یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه رویکرد اپوزیسیونی اصلاح‌طلبان موضوع تازه‌ای نیست، گفت: «ژست قهر از انتخابات، رویکرد تازه‌ای نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند در این دوره به نمایش بگذارند. آنها از اول انقلاب تاکنون چنین برنامه‌ای داشته‌اند. در دوره‌های پیشینی هم هر بار یکی دو گروه از اصلاح‌طلبان قهر انتخاباتی کردند، در خفا با گروه‌های دیگر بوده‌اند.» «احمد کریمی اصفهانی» همچنین افزود: «اصلاح‌طلبان همه یک رویکرد سیاسی ندارند، برخی اصلاح‌طلبان خوش‌خیم و برخی‌شان بدخیم هستند. خوش‌خیم‌ها می‌دانند اگر می‌خواهند در این کشور زیست سیاسی کنند، باید تابع قوانین باشند و با کنار رفتن از عرصه سیاسی به حذف خودشان دامن می‌زنند.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه فعالیت بنگاه‌داری بانک‌های تجاری قابل قبول نیست و این بانک‌ها باید با فروش بنگاه‌ها، از بنگاه‌داری خارج شوند، گفت: «بنگاه‌داری به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده است. چندین سال است که این مسئله هم در قانون رفع موانع تولید و هم در قانون برنامه دیده شده، اما همچنان حل نشده است.» «محمدرضا فرزین» یکی از معضلات در بنگاه‌داری بانک‌ها را وجود بنگاه‌های چندلایه عنوان کرد و توضیح داد: «این موضوع نظارت را دشوار کرده و احتمال فساد را افزایش می‌دهد.»

شبکه «بی‌‌بی‌سی» فارسی حدود 9 ماه است که به صورت غیرمتعارف در حال چهره‌سازی از «عبدالغفار نقشبندی» است. از انتشار فیلم شعاردهی 60ـ70 نفر که فریاد می‌زدند «نقشبندی با غیرت، حرف تو حرف ملت!» تا انتشار تهدیدنامه‌های وی از این شبکه دولتی انگلیس. گفتنی است، نقشبندی از یاران قدیمی عبدالمالک ریگی و عضو رسمی گروه تروریستی جندالشیطان است که با نقاب یک چهره مذهبی مدافع اهل سنت و قوم بلوچ برجسته‌سازی می‌شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حاکمیت باید با اجرای ضوابط و مقررات خاصی، عواید حاصل از جرم یا همان پول کثیف را غیرقابل استفاده کند، از راه‌اندازی نخستین مرکز مبارزه با پول‌شویی استانی در استان هرمزگان خبر داد و گفت: «به منظور پیگیری و اجرای سیاست‌ها و مقررات مرکز اطلاعات مالی، تا پایان سال در حداقل چهار استان کشور، مرکز مبارزه با پول‌شویی راه‌اندازی خواهد شد.»

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به تکالیف قانونی، از جمله قانون شفافیت تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی مصوب سال 1398 تأکید کرد: «داوطلبان باید طبق ماده 7 این قانون حساب مخصوصی برای هزینه‌های انتخاباتی اعلام کنند.» «صادقی‌مقدم» افزود: «داوطلبان موظفند کلیه واریزی و برداشت مربوط به هزینه‌های انتخاباتی را از حساب مذکور انجام دهند.»

«محسن عرب» رئیس انجمن توسعه انرژی سبز با اشاره به ظرفیت 800 مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا سال 1400، گفت: «برنامه ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است، و بر این اساس ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در دولت مردمی، سیزده برابر خواهد شد.»

«سردار قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه در همایش تجلیل از موکب‌داران با بیان اینکه میزبان اربعین، عراقی‌ها هستند و ما باید در میزبانی اربعین به عراقی‌ها اصالت دهیم، گفت: «مراسم اربعین حسینی یک رزمایش و لشکرکشی و ایجاد آمادگی برای زمان ظهور امام زمان(عج) است؛ موکب‌داران پیشقراولان ظهور امام زمان(عج) هستند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات